Het 'eigene van de GG'

MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door MV
Vertel mij is waar het volgens jouw dan op aan komt?, voordat je deze naar mijn idee vreemde stelling gebruikt!
God werkt met Zijn Geest door de prediking en in die prediking worden onze moeiten en lasten aangewezen en worden wij allen opgeroepen 'Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt'.

En dat iedere keer weer. Want een leven met Christus is een strijdend leven. Pas als we het geloof in Christus beoefenen zullen we Paulus bijvallen: ik ellendig mens wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? Ellendekennis komt pas echt tot zijn recht als de Zonne der gerechtigheid in ons leven schijnt.
Maar het is ook een overwinnend leven, namelijk vanuit de kracht van Zijn opstanding! De overwinning is al behaald. alleen is het niet altijd feest.

Achteraf zullen we terug zien op Gods liefde waarmee Hij ons telkens weer trok en tot ons sprak door (de prediking van) Zijn Woord.
Je begint toch ook met de Geest.

Het vreemde vindt ik dat je aan wil geven dat in principe iedereen vermoeid en belast is en dat diet tekst dus op iedereen van toepassing is. Hier wordt juist de separatie gebruikt. Dus niet de niet vermoeiden en belasten! De Bijbel zou anders toch kunnen zeggen: Komt herwaarts allemaal!
Uiteraard begin ik met de Geest. Alleen (Joh 3) wij ervaren Hem wel, maar weten niet vanwaar Hij komt en waar Hij heen gaat.

In die nodiging wordt ons probleem nogmaals aangewezen. De vertaling had ook kunnen zijn namelijk: Komt allen tot mij die tot vermoeidheid arbeidt en die belast zijt.

Dat is dus geen kenmerk waar je eerst (ook al is het door genade) aan moet voldoen, maar een vaststaand feit.

[Aangepast op 1/9/05 door Pim]
Ons probleem wordt niet aangewezen!
Er wordt gezegd wie er moeten komen!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Het vreemde vindt ik dat je aan wil geven dat in principe iedereen vermoeid en belast is en dat diet tekst dus op iedereen van toepassing is. Hier wordt juist de separatie gebruikt. Dus niet de niet vermoeiden en belasten! De Bijbel zou anders toch kunnen zeggen: Komt herwaarts allemaal!
Uiteraard begin ik met de Geest. Alleen (Joh 3) wij ervaren Hem wel, maar weten niet vanwaar Hij komt en waar Hij heen gaat.

In die nodiging wordt ons probleem nogmaals aangewezen. De vertaling had ook kunnen zijn namelijk: Komt allen tot mij die tot vermoeidheid arbeidt en die belast zijt.

Dat is dus geen kenmerk waar je eerst (ook al is het door genade) aan moet voldoen, maar een vaststaand feit.

Waar haal je dat uit?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
MV

Bericht door MV »

Waar haal je dat uit?

Hieruit:

Komt tot Mij...

Allen die vermoeid en belast zijn.

Duidelijker kan toch niet!
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Mister
M.a.w.: vermoeit en belast zijn we allemaal. Het is echter de vraag of je dat zelf ook merken. We leven er onbekommerd aan voorbij! Terwijl het zo'n ontzaggelijke waarheid is!
Bedoel je nou:
Kom tot Mij allen die uw vermoeidheid en belastheid voelt of..

Komt allemaal tot Mij omdat jullie allemaal vermoeit en belast zijn.

Wat moet ik dan met die kantekeningen erbij?
Als je om de kanttekeningen vraagt:

36) die vermoeid
Of, tot vermoeidheid arbeidt.

37) belast zijt,
Namelijk met den last der zonden, of ook der wet en der menselijke inzettingen.

Het hoeft dus niet belasting vanwege de zonde te zijn.
Unionist

Bericht door Unionist »

Maar is het een uitbreidende of beperkende bijzin?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Er staat 'ook' tussen, dus uitbreidend
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
M.a.w.: vermoeit en belast zijn we allemaal. Het is echter de vraag of je dat zelf ook merken. We leven er onbekommerd aan voorbij! Terwijl het zo'n ontzaggelijke waarheid is!
Bedoel je nou:

36) die vermoeid

37) belast zijt,

`

Geen inlegkunde he!

er staat of OOK
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Volgens mij bedoelt Unionist met die bijzin: allen die vermoeid en belast zijt.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Bedoel je nou:

36) die vermoeid

37) belast zijt,

`

Geen inlegkunde he!

er staat of OOK
Niks geen inlegkunde. Er kan met die belasting dus OOK belasting vanwege de wet en menselijke inzettingen bedoeld worden.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel: "Allen die vermoeid en belast zijt."

Gaat het dan om:

alle vermoeide mensen
of
alle mensen zijn vermoeid?

Voor hen die het wat cryptisch vinden, zal ik een ander voorbeeld noemen:

1 Alle afgevaardigden die hier aanwezig zijn hebben stemrecht
2 Alle afgevaardigden, die hier aanwezig zijn, hebben stemrecht.

Zin 1 suggereert dat er ook afgevaardigden zijn die niet aanwezig zijn. Alleen zij die er zijn mogen stemmen (beperkende bijzin)
Zin 2 zegt dat alle afgevaardigden aanwezig zijn en stemrecht hebben (uitbreidende bijzin)

Meestal volgt een uitbreidende bijzin na een komma, maar dat hoeft niet. Bovendien staan er in de grondtekst geen komma's, dus daar niet over gaan vallen.

Mijn vraag is dus: is "die vermoeid en belast zijn" een beperkende of uitbreidende bijzin?
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

Wie is er nu niet vermoeid of belast?

De wetten die de Farizeeën de mensen oplegden, noemt Jezus ook ergens 'lasten, zwaar om te dragen' (Matth. 23:4). Het lijkt er dus op dat Jezus hier (ook) daarop duidt, en in contrast hiermee Zijn eigen last licht noemt.

Mijn conclusie: het gold voor allen, de bijzin is uitbreidend.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Raike
Wie is er nu niet vermoeid of belast?

De wetten die de Farizeeën de mensen oplegden, noemt Jezus ook ergens 'lasten, zwaar om te dragen' (Matth. 23:4). Het lijkt er dus op dat Jezus hier (ook) daarop duidt, en in contrast hiermee Zijn eigen last licht noemt.

Mijn conclusie: het gold voor allen, de bijzin is uitbreidend.
Met één foutje, het géldt voor allen. ;) niet verleden tijd.

[Aangepast op 1/9/05 door jakobmarin]
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
refo

Bericht door refo »

De volgorde van alles wat de Heere Jezus zegt is ook van belang.

1) Komt allen tot Mij,
2) die vermoeid en belast zijt.

Bij 1) zou je dan opstaan, terwijl je na het horen van 2) zou gaan twijfelen: is dat voor mij?

Als het inderdaad een beperking zou zijn zou de zin zo geweest zijn: Allen die vermoeid en belast zijt, komt tot Mij.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Nogmaals,

Vrienden, wat willen we nu? Mensen bij Christus vandaan houden? Wat zijn we toch diep, diep gezonken. Ralph Erskine schreef / sprak eens dat velen de voerbak van het Evangelie zo hoog houden [alleen voor de 'ontdekten'], dat niemand er meer bij kan.

De vermoeidheid / dorst is geen kenmerk vóóraf; is geen voorwaarde; nee, het is een omschrijving van diegenen die komen [Hugo Binning].

De ure komt en is nu dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God; en die ze horen zullen leven.

Alle doden horen de stem van de Zoon van God; echter allen horen ze niet tot het leven. Dat is het wonder van Gods Woord en Geest. Wie hebben nu de stem gehoord? De doden! Wie waren de doden? Allen die onder het gehoor waren van de prediking. Hoe moeten we nu de mensen omschrijven die hoorden tot het leven? Als doden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ndonselaar,

Het gaat hier over het aanbod van genade. Niet iedereen is er over eens dat "Komt allen tot Mij.." ook de betekenis heeft van allen.
Plaats reactie