psalmen voor nu

Ariene

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door Marnix
Ik ben benieuwd hoe ik misschien kort door de bocht ben :)
Ik schreef dit, omdat ik het mischien liever wat genuanceerder had gezien.
je schrijft dat ze Heilig,Heilig,Heilig in veel moderne kerken zingen.
Mijn vraag is dan toch of er een gering besef is hoe Heilig God is?

God is zo Heilig dat Mozes Hem niet kon zien zonder te sterven.
Klopt.... Maar wat wil dat over muziek zeggen, en wat wil je precies met je opmerking over moderne kerken? Waarin zie je of mensen die heiligheid wel beseffen? In de muziek? Het volk Israel onder leiding van Mozes die je hier aanhaalt deed na de doortocht door de Schelfzee wel een soort van polonaise (Reidans komt redelijk in die richting, betekent "rondedans") Hadf dat volk dan geen besef van Gods heiligheid? Natuurlijk wel. Maar dat zegt niet zoveel over muzikale vormen of zo hoor. Dat gitaar en drumstel niet eerbiedig is en orgel wel is puur cultuurbepaald en gewoon door mensen verzonnen :)
Rustig maar Marnix,

Ik ben het wel met je eens, ik had het alleen wat genuanceerder geschreven, en die moderne kerken zijn jouw woorden die ik aangehaald heb.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hehe okeej. Ik was ook wel rustig hoor. Ik vroeg me alleen een paar dingen af en ben blij dat je je daarin kan vinden :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door Jeltje
Ik heb hier het idee dat men bezig is om alles in zijn of haar kannetje te krijgen.
En dan heb ik het niet over hele noten of ritmisch zingen maar wel over een oorverdovend kabaal maken en God er bij betrekken dat hij dat mooi moet vinden.
Ja daar zijn ze hier wel van overtuigd.
Maar ik denk dat we er beter aan doen om ons ingetogen te houden en met eerbied en ontzag onze God tegemoet te treden. Dat is heel wat heiliger dan dat hier op dit moment wordt uitgedragen op dit forum.

Gelukkig weet ik dat het lezers publiek van OSW niet in deze hoek van God eren gevonden wordt, ze zouden er van gruwen.
Nogmaals Jeltje: kun je dit onderbouwen en motiveren? Of er op zijn minst een toelichting op geven?
Beetje jammer om alleen maar quotes op osw te slingeren en er vervolgens niet meer op in te gaan vind ik
Ariene

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Mariken
Oorspronkelijk gepost door Jeltje
Ik heb hier het idee dat men bezig is om alles in zijn of haar kannetje te krijgen.
En dan heb ik het niet over hele noten of ritmisch zingen maar wel over een oorverdovend kabaal maken en God er bij betrekken dat hij dat mooi moet vinden.
Ja daar zijn ze hier wel van overtuigd.
Maar ik denk dat we er beter aan doen om ons ingetogen te houden en met eerbied en ontzag onze God tegemoet te treden. Dat is heel wat heiliger dan dat hier op dit moment wordt uitgedragen op dit forum.

Gelukkig weet ik dat het lezers publiek van OSW niet in deze hoek van God eren gevonden wordt, ze zouden er van gruwen.
Nogmaals Jeltje: kun je dit onderbouwen en motiveren? Of er op zijn minst een toelichting op geven?
Beetje jammer om alleen maar quotes op osw te slingeren en er vervolgens niet meer op in te gaan vind ik
Waar is Jeltje?

Ik ben nog steeds benieuwd naar haar motivatie
appie

Bericht door appie »

Mijn gevoel zegt dat bij veel "moderne" muziek de inhoud van de tekst er voor de meeste zangers/luisteraars weinig toe doet.
Het moet gewoon lekker te zingen/luisteren zijn en verder is het wel goed.
Ikzelf heb jaren naar Engelstalige popmuziek geluisterd. Van verreweg de meeste liedjes begreep ik helemaal niets.

Voor de jeugd zullen de "psalmen voor nu" met de bijbehorende muziekinstrumenten inderdaad wel lekker in het gehoor liggen.
Of de muziek echt bij de tekst hoort, daar harmonisch een geheel mee vormt, betwijfel ik.

Ik ben ook van mening ben dat de huidige psalmberijming aan hertaling toe is. Ik hoop alleen dat dit nog eens eensgezind wordt gedaan vanuit de volle breedte van de kerken. Dit is waarschijnlijk een utopie. Triest maar waar.

Het is misschien verstandig om na te gaan wat er met de kerken gebeurt/is gebeurd die zich hebben ingelaten met vernieuwingen als een bandje, jeugddiensten enzovoort, zoals bijvoorbeeld de Gereformeerde Kerken. Bloeit deze kerk? Waar blijven de jongeren?

Hoe komt het toch dat juist in de kerken waar zoveel vernieuwd wordt de kerken leeglopen?

Wat was er eerst: de vernieuwing of de leegloop? Wie weet het antwoord?
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door appie
Mijn gevoel zegt dat bij veel "moderne" muziek de inhoud van de tekst er voor de meeste zangers/luisteraars weinig toe doet.
Het moet gewoon lekker te zingen/luisteren zijn en verder is het wel goed.
Dat geldt evenzeer voor "ouderwetse" muziek. Hoeveel mensen zullen bij de tekst nadenken als er langzaam op hele noten wordt gezongen? Of gaat het dan ook vooral om het hardtst? En als je op de Wegwijsbeurs al kopend en consumerend de Psalmen Davids om de oren galmen? Gaat dat om de inhoud?
Ikzelf heb jaren naar Engelstalige popmuziek geluisterd. Van verreweg de meeste liedjes begreep ik helemaal niets.

Voor de jeugd zullen de "psalmen voor nu" met de bijbehorende muziekinstrumenten inderdaad wel lekker in het gehoor liggen.
Of de muziek echt bij de tekst hoort, daar harmonisch een geheel mee vormt, betwijfel ik.
Dat is denk ik vooral een kwestie van gewend zijn. Kijk eens naar de originele setting in het OT. Daar lijkt onze manier van zingen niet op.

Ik ben ook van mening ben dat de huidige psalmberijming aan hertaling toe is. Ik hoop alleen dat dit nog eens eensgezind wordt gedaan vanuit de volle breedte van de kerken. Dit is waarschijnlijk een utopie. Triest maar waar.
Ben ik van harte met je eens. Geldt niet alleen voor de psalmberijming overigens.
Maar, zoals een ouderling bij ons uit de Bondsgemeente eens zei: de wereld staat in brand en wij maken ruzie of de brandblusser wel het goede rood is.

Het is misschien verstandig om na te gaan wat er met de kerken gebeurt/is gebeurd die zich hebben ingelaten met vernieuwingen als een bandje, jeugddiensten enzovoort, zoals bijvoorbeeld de Gereformeerde Kerken. Bloeit deze kerk? Waar blijven de jongeren?

Hoe komt het toch dat juist in de kerken waar zoveel vernieuwd wordt de kerken leeglopen?
Ik ken een heleboel kerken met liturgische vernieuwingen die groeien en bloeien. De kerken die leegliepen is een gevolg van het loslaten van Gods woord. Ga eens in de Evangelische Gemeenten kijken, ga eens naar de jeugdkerken. Die zitten bomvol én met jeugd! De ontwikkeling in de GKN moet je ook niet los zien van het feit dat in 1944 een zeer groot deel van de rechterflank is uitgetreden. Vind je het dan vreemd dat de rest verlinkst?

Wat heeft per saldo overigens het niet-vernieuwen opgeleverd? Zijn wij in de maatschappij procentueel gegroeid? Ja, we hebben megagemeenten als Rijssen en Barneveld. Maar hoeveel kleine gemeentjes zijn er niet gesloten de laatste 10, 20 jaar?

En wees eens eerlijk: hoeveel is er bij ons vorm en hoeveel inhoud?

[Aangepast op 20/8/05 door Unionist]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Vernieuwing. Omdat de begeerten van de mens niet meer vervult werden tijdens de eredienst. Dr was niets meer an. Al 100 joar hetzelfde.

En toen werd er wat veranderd en toen was het 30% nog niet genoeg en zoekt zijn heil (gedeeltelijk) in de jeugdkerken. Toen was het voor 10% zodanig te veel dat ze zich afscheiden. 40% vind het niets en zit morrend in de kerk, waarvan 20% strak niet meezingt met de nieuwe liederen. En 20% vind het wel best, maar dat is vaak ook de 20% die alles wel best vind. Ook wanneer de kerk opgeheven zou worden.
Dat is de situatie zo'n beetje in de GKV op dit moment.
Sabra

Bericht door Sabra »

Ik ben een aantal keer in de gemeente Bethel van ds. Bottenbley in Drachten geweest, en daar is verschrikkelijk veel jeugd aanwezig, hetzelfde geldt voor een pinkstergemeente in Rotterdam waar ik af en toe kom en een evangelische gemeente in mijn ouderlijke plaats.

[Aangepast op 20/8/05 door Sabra]
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

En als je op de Wegwijsbeurs al kopend en consumerend de Psalmen Davids om de oren galmen? Gaat dat om de inhoud?
Niet echt, meer om de omzet, in hele Euro's, dan wel te verstaan...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Mister
Niet echt, meer om de omzet, in hele Euro's, dan wel te verstaan...
Zou er dáárom hier en daar zo'n weerstand bestaan tegen ritmisch zingen? Omdat het dan hele en halve euro's worden?
~~Soli Deo Gloria~~
Daphne

Bericht door Daphne »

Afgelopen zondag in de Themadienst hebben we voor de gemeente ook 1 Psalm voor Nu gezongen (voor de kenners van de cd psalm 147) op de cd klinkt deze echter (mijn mening) afschuwelijk... Maar de begeleiding die wij hadden klonk het redelijk! De gemeente probeerde goed mee te zingen maar om deze psalm elke zondag te zingen... dat zie ik niet zo zitten! (De ds. trouwens ook niet :D)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Zou er dáárom hier en daar zo'n weerstand bestaan tegen ritmisch zingen? Omdat het dan hele en halve euro's worden?
Tja, als men aan de portomonnee komt...

Zonder gekheid, tegen ritmisch zingen krijg ik altijd twee argumenten:

1. Het is een hellend vlak
2. Het is aoltied al zo ewist...
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Sabra

Ik ben een aantal keer in de gemeente Bethel van ds. Bottenbley in Drachten geweest, en daar is verschrikkelijk veel jeugd aanwezig, hetzelfde geldt voor een pinkstergemeente in Rotterdam waar ik af en toe kom en een evangelische gemeente in mijn ouderlijke plaats.

[Aangepast op 20/8/05 door Sabra]

Er is nu ook een documentaireserie over op tv. Voor de eerste aflevering, kijk http://www.eo.nl/portals/programs/episo ... de=5910351
Plaats reactie