Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

KB_

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door KB_ »

-DIA- schreef: Deze Psalters zijn berijmingen, soms bijna letterlijk, van het boek der Psalmen. Omdat er verschillende berijmingen zijn van elke psalm, telde de bundel oorspronkelijk 413 nummers. De meeste coupletten bestaan vaak maar uit vier of zes regels en, ook omdat ze ritmisch gezongen worden, kan men gerust als dominee verscheidene coupletten opgeven.
je hebt het opeens nogal op de psalters he? in allerlei topics zie ik er opeens iets over;);)
@Hendrikus ja dat klopt de 'Echte' psalters zijn populairder.. de geneefse melodieën worden vaak gewoon op nederlands langzame tempo gezongen. de originele psalters niet want die zijn ritmisch wellicht dat dat er iets mee te maken heeft..
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
-DIA-

Bericht door -DIA- »

KB_ schreef:
-DIA- schreef: Deze Psalters zijn berijmingen, soms bijna letterlijk, van het boek der Psalmen. Omdat er verschillende berijmingen zijn van elke psalm, telde de bundel oorspronkelijk 413 nummers. De meeste coupletten bestaan vaak maar uit vier of zes regels en, ook omdat ze ritmisch gezongen worden, kan men gerust als dominee verscheidene coupletten opgeven.
je hebt het opeens nogal op de psalters he? in allerlei topics zie ik er opeens iets over;);)
@Hendrikus ja dat klopt de 'Echte' psalters zijn populairder.. de geneefse melodieën worden vaak gewoon op nederlands langzame tempo gezongen. de originele psalters niet want die zijn ritmisch wellicht dat dat er iets mee te maken heeft..
Het heeft ook een oorzaak. Ik hoorde vanmiddag een preek van ds. de Leeuw, en die verteld daar een en ander over
wat hem is gebeurd met Psalter 200. Dat trof me wel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

KB_ schreef:
Tja, de psalmen zijn óók ritmisch. :)
Maar goed, we komen zo in de sfeer van die mevrouw die zei "Wij zingen met Kerst wel het Ere zij God in de kerk, maar dan niet-ritmisch". :haha
~~Soli Deo Gloria~~
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Hendrikus schreef:o o, en dat alles op de melodie van "Voorwaarts Christenstrijders", van de hand van Sir Arthur Sullivan die ook veel operettes schreef (en dat bijzonder vaardig deed) ;)
Ik ga er dit bij zingen :super

1
Voorwaarts, Christenstrijders, drukt uws Konings spoor.
Met Zijn heil'ge kruisvaan gaat ons Jezus voor.
Weest voor Zijn bevelen, wat u dreigt, nooit doof.
Toont, hoe bang 't u worde, in Zijn woord geloof.

Refrein:
Voorwaarts, Christenstrijders, drukt uws Konings spoor;
met Zijn heil'ge kruisvaan gaat ons Jezus voor.

2
't Was Zijn woord bij 't scheiden: volg Mij onvervaard.
Ook u wordt verdrukking, smaadheid niet gespaard.
Maar Ik heb verwonnen 's werelds vorst; Zijn macht
zal uw trouw beproeven. Waakt! Strijdt in Mijn kracht.

Refrein:

3
Voorwaarts, opwaarts, broeders, werpt Zijn sterkte neer;
velt wie tegenstreven, 't geldt uws Konings eer.
Hij heeft overwonnen, heerst op 's Vaders troon;
strijdt, volhardt ten einde. 't Geldt Zijn eer, uw kroon.

Refrein:
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Floppy

Bericht door Floppy »

ds. C. Vogelaar bij monde van -DIA- schreef: Deze Psalters zijn berijmingen, soms bijna letterlijk, van het boek der Psalmen.
Daar is natuurlijk wel iets op af te dingen, gezien de geciteerde Psalter 200 die vrijmoedig over 'Christ' spreekt. Ik zou daar eens onderzoek naar moeten doen, in hoeverre de Psalters zijn verbonden met het Psalmboek.
helma

Bericht door helma »

Wij zongen vroeger thuis in het gezin op zondagavond nogal eens Psalters. En nu tijdens familiebijeenkomsten ook nog wel. Meerstemmig.
Ik geniet er altijd wel van. Heb zelf ook een bundel. Maar helaas geen orgel meer. En piano spelen kan ik niet zo aan wennen.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Vroeger heel vroeger, zong Janneke Slagter o.a onderstaande lied
Het is te vinden op You Tube ook, als je als zoek opdracht "Janneke Slagter" intikt.
Het is spijtig dat het niet rechtstreeks geplaats mag worden, het is het filmpje van ruim 13 minuten, waar Janneke Slagter vier pracht liederen zingt, waaronder onderstaande Lied, onder begeleiding toen van Arie Pronk
Kan het niet laten om het hier te delen, zo Waar.
Een Waarheid voor de wereld, voor ongelovigen, voor gelovigen.

Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht.
Hij vond en trok mij weder
uit ‘s duivel zonde macht.
Hij legde m’op Zijn schouders neer
en bracht mij op de kudde weer.

Refrein:

Ja, Zijn liefde zocht mij
en Zijn bloed, dat kocht mij;
door genade ben ‘k een kind van God,
door genade ben ‘k een kind van God.

Hij reinigde mijn wonden,
Hij stilde al mijn pijn,
zodat nu al mijn zonden
door Hem gewassen zijn.
‘k Heb vreed’ en blijdschap in mijn hart,
want Jezus droeg voor mij de smart.

Om voor mijn schuld te boeten,
verdroeg Hij smaad en hoon,
verwond aan hand en voeten,
op ‘t hooft een doornenkroon.
En Hij die mij het leven gaf,
droeg ook voor mij de zonde straf.

Nu is Hij weer verrezen
en zit aan ‘s Vaders zij.
Zijn Naam zij lof geprezen,
daar bidt Hij thans voor mij;
van waar nog steeds de kracht van ‘t bloed,
mij voor des satans macht behoedt.
Een Parel in Gods Hand!
Floppy

Bericht door Floppy »

MoesTuin schreef:Vroeger heel vroeger, zong Janneke Slagter o.a onderstaande lied
Het is te vinden op You Tube ook, als je als zoek opdracht "Janneke Slagter" intikt.
Het is spijtig dat het niet rechtstreeks geplaats mag worden, het is het filmpje van ruim 13 minuten, waar Janneke Slagter vier pracht liederen zingt, waaronder onderstaande Lied, onder begeleiding toen van Arie Pronk

... [lied geknipt, zie hierboven] ....
Wat zou ik daar graag meer uit willen leven, MoesTuin.
Hallelujah, geprezen zij het Lam - die niet voor geweldige mensen, maar voor ons toen wij nog zondaars waren sterven wilde....
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Floppy schreef:
MoesTuin schreef:Vroeger heel vroeger, zong Janneke Slagter o.a onderstaande lied

... [lied geknipt, zie hierboven] ....
Wat zou ik daar graag meer uit willen leven, MoesTuin.
Hallelujah, geprezen zij het Lam - die niet voor geweldige mensen, maar voor ons toen wij nog zondaars waren sterven wilde....
Dat geldt voor mij ook Floppy, ik ben een mens met vallen en opstaan en niets waard, maar in Hem en door Hem alles in en uit Hem, kunnen we sterk zijn, we zijn krachtig in Hem in Hem alleen.
Van ons zelf zijn we niets.
Maar daar stopt het niet, luister de liederen maar......
Zie alleen op de Heere Jezus Christus. (denk aan Petrus die zijn ogen afhield van Jezus en letterlijk zonk in het water)
Er zijn zoveel invloeden van mensen en omstandigheden, die je van Hem willen aftrekken, van alle kanten, zelfs van kanten waarvan je het niet verwacht.
Dat zijn soms heel pijnlijke ontdekkingen.
Maar als je door Hem ontdekt wordt, gegrepen wordt, je ogen geopend worden.....een Hoopvolle Toekomst wacht je.... Zie op Hem alleen en verwacht het niet van mensen.
Ken Hem in al uw wegen en Hij zal u paden recht maken
en ken de vruchten van de Heilige Geest in Liefde en Geduld en volhardt tot het einde.
De Heere is een helper voor een ieder die Hem aanroept.

Psalm 46 : 1
God is een toevlucht voor de Zijnen,
Hun sterkt', als zij door droefheid kwijnen;
Zij werden steeds Zijn hulp gewaar,
In zielsbenauwdheid, in gevaar;
Dies zal geen vrees ons doen bezwijken,
Schoon d' aard' uit hare plaats mocht wijken;
Schoon 't hoogst gebergt', uit zijne steê,
Verzet wierd in het hart der zee.
Een Parel in Gods Hand!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Liedbundel voor kring Gereformeerde Bond in de maak
Om deze gemeenten „te dienen”, streeft de werkgroep naar „een royale bundel met goede kerkliederen
voor alle erediensten, waaruit jong en oud onbekommerd naar Schrift en belijdenis kan zingen bij de vertrouwde begeleiding
Zou het er dan toch nog van gaan komen: behalve de psalmen ook andere liederen in gereformeerde (bonds)gemeenten? :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

jakobmarin schreef:Liedbundel voor kring Gereformeerde Bond in de maak
Om deze gemeenten „te dienen”, streeft de werkgroep naar „een royale bundel met goede kerkliederen
voor alle erediensten, waaruit jong en oud onbekommerd naar Schrift en belijdenis kan zingen bij de vertrouwde begeleiding
Zou het er dan toch nog van gaan komen: behalve de psalmen ook andere liederen in gereformeerde (bonds)gemeenten? :super
Er zijn al Gereformeerde Bondsgemeenten waar liederen gezongen worden. Meestal als lied voor de dienst of bij themadiensten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jakobmarin schreef:Liedbundel voor kring Gereformeerde Bond in de maak
Als je jouw (bonds) ertussenuit haalt, gaat het er niet van komen.
Met jouw (bonds) erbij is het allang praktijk, en heus niet alleen vóór de dienst.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef: Met jouw (bonds) erbij is het allang praktijk, en heus niet alleen vóór de dienst.
Maar heus niet in alle bondsgemeenten. Wat mij betreft is dat ook wel goed: laten we eerst de onbekende psalmen maar gaan vaker gaan zingen, er is genoeg keus.
Hoewel ik ook weer niet m'n hoed op zal zetten als de dominee een gezang op zou geven....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef: Met jouw (bonds) erbij is het allang praktijk, en heus niet alleen vóór de dienst.
Maar heus niet in alle bondsgemeenten. Wat mij betreft is dat ook wel goed: laten we eerst de onbekende psalmen maar gaan vaker gaan zingen, er is genoeg keus.
Hoewel ik ook weer niet m'n hoed op zal zetten als de dominee een gezang op zou geven....
"We willen gemeenten faciliteren die tóch al bezig zijn met het vrije lied. Er zullen gemeenten zijn waarvoor dit niet had gehoeven en die het zelfs betreuren. Het ligt heel gevoelig. We willen ook niemand iets opdringen. Ons streven heeft juist, paradoxaal genoeg, iets ‘behoudends’. We willen tegen­gaan dat alles op het gebied van het lied wordt vrijgegeven. Zo willen we de grenzen bewaken van wat in onze traditie zowel theologisch als muzikaal echt eredienst­waardig is.”
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wij zongen vandaag de Dankzang na het eten in de kerk. Heel toepasselijk, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit eerder heb meegemaakt. Het is gezang 11 van de Enige gezangen.
Afgelopen winter (of was het al voorjaar?) is bij ons
de Tweede Berijming van de 12 Artikelen gezongen.
Ook een zeldzaamheid. Ik kon me niet herinneren dat
we die eerder hadden gezongen. Het ging, ondanks de
moeilijke melodie, goed, dankzij een kundige organist.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie