de Ware Kerk
Re: de Ware Kerk
Beste Dia, Secor Dabar,
Ik kom alsnog dan op mijn vraag terug. Het lukt nu niet qua tijd. Maar ik waardeer en respecteer enorm dat je ondanks dat ik mijn posting weggehaald heb, toch antwoord wilde geven. Dat wil ik nu even kwijt.. Bedankt dat je zo'n tere blik naar buiten wilde brengen.. ik zal er zuinig mee omgaan.
Ik kom alsnog dan op mijn vraag terug. Het lukt nu niet qua tijd. Maar ik waardeer en respecteer enorm dat je ondanks dat ik mijn posting weggehaald heb, toch antwoord wilde geven. Dat wil ik nu even kwijt.. Bedankt dat je zo'n tere blik naar buiten wilde brengen.. ik zal er zuinig mee omgaan.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
Beste Dia-DIA- schreef:Ik kan dat niet zeggen... Ik weet wel dat wat ik in mij voel, er ligt sinds dat ikDesiree schreef:Dia, Secor Dabar, kennen jullie de Heere?
Je hoeft niet te antwoorden hoor.. doe het maar voor je eigen ziel.
een klein kind was. Wat dat is kan ik niet verklaren, wel voelen. Gevoel op zich
is zeer bedrieglijk. Wel kan ik van ganser harte zeggen: Ik ben een vriend en
metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen.
Ik waardeer je mening zeer.
Ik zie er zeker ook de waarde ervan in om er op te wijzen, de ontieglijk grote schuld die wij hebben als piep kleine mensjes voor onze zeer Grote God. vele mensen hebben het er liever helemaal maar niet meer over en dat is zeker ook niet goed
Om je fouten bewust onder ogen te kunnen zien, moet je ze ook serieus erkennen om ze te kunnen zien en te belijden.
Maar het maakt mij zo verdrietig als er vervolgens een punt wordt gezet. (maar ik hoop dat ik het verkeerd zie en je persoonlijk wel verder gaat dan de punt)
Ik hoop ontzettend dat je voor je zelf ook mag ervaren of in mag zien, dat het niet stopt, bij God die boos en toornig blijft over al het kwaad in de wereld en van de mensen, maar dat de onderstaande woorden van onderstaand lied ook voor jou gelden net als voor ieder mens.
en dat je mag weten dat we naast een God die zeer boos en toornig is over al het verkeerde van de mens, er in het Verlossende werk van Zijn Zoon, vergeving is, enkel uit oneindige Liefde en Genade, zo onverdiend, zo duur betaald, en we hierdoor vrijgekocht zijn in Hem.
Als de mens dit niet erkend of wil geloven of aannemen, daar doen we dit grote genade werk van God zo ontzettend mee te kort.
[youtube]Mnylk60AxdE[/youtube]
Joh de Heer 38
1
De Geest strijdt, O zondaar!
En zoekt uw behoud;
Hij klopt aan uw harte,
zo hard en zo koud.
Weersta dan die Geest niet,
die heden nog staat;
wellicht is het morgen,
voor eeuwig te laat.
2
O, kind van Gods liefde!
Verzwaar niet uw schuld,
maar wordt met de vrede
des Geestes vervuld.
Bedroef dan die Geest niet;
O, doe Hem geen pijn!
Dat in u uw Heiland
verheerlijkt moog zijn.
3
De tempel des harten,
van schoonheid beroofd,
en 't vuur van Gods liefde
schier in u verdoofd;
zie toe, dat die liefde
weer brandende zij;
en blus niet de Geest uit,
want God is nabij!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
1.Om te beweren dat de Psalmen de Christus niet bezingen omdat ze Oud-testamentisch zijn is uiterst vreemd. Het hele O.T. getuigt van Christus naar zijn eigen woord "onderzoek de Schriften die zijn het die van mij getuigen."Ditbenik schreef:Daarnaast zijn de Psalmen Oud-testamentisch. Ze vertolken in hun breedte (dwz die 150 bijelkaar) alle mogelijke bevindingen en gemoedstoestanden, maar ze bezingen de Christus niet.
2.Waarom zouden wij niet erg dankbaar mogen zijn dat wij dezelfde liederen mogen zingen als Jezus Christus. Hij zong gedurende heel zijn leven de Psalmen en juist aan het einde van zijn leven zong en citeerde Hij ze vaak. Tot op het kruis.
3. Het moet mij van het hart dat ik deze discussie (die ik zijdelings volg) niet aangenaam vind. Tegenover de opmerkingen van SecorDabar en DIA komen veel opmerkingen die ik niet gereformeerd kan noemen. Ik vind het dan ook een zwaktebod om te komen met vragen als: Dia, Secor Dabar, kennen jullie de Heere?
@Desiree je zult het best goed bedoelen maar zo'n persoonlijke vraag stel je niet op een open forum. Doe dat per PB maar veel beter van aangezicht tot aangezicht.
Zo dit moest mij even van het hart omdat ik zorgen begin te krijgen over het reformatorische gehalte van het RF.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Volledig mee eens, Huisman.huisman schreef:1.Om te beweren dat de Psalmen de Christus niet bezingen omdat ze Oud-testamentisch zijn is uiterst vreemd. Het hele O.T. getuigt van Christus naar zijn eigen woord "onderzoek de Schriften die zijn het die van mij getuigen."Ditbenik schreef:Daarnaast zijn de Psalmen Oud-testamentisch. Ze vertolken in hun breedte (dwz die 150 bijelkaar) alle mogelijke bevindingen en gemoedstoestanden, maar ze bezingen de Christus niet.
2.Waarom zouden wij niet erg dankbaar mogen zijn dat wij dezelfde liederen mogen zingen als Jezus Christus. Hij zong gedurende heel zijn leven de Psalmen en juist aan het einde van zijn leven zong en citeerde Hij ze vaak. Tot op het kruis.
3. Het moet mij van het hart dat ik deze discussie (die ik zijdelings volg) niet aangenaam vind. Tegenover de opmerkingen van SecorDabar en DIA komen veel opmerkingen die ik niet gereformeerd kan noemen. Ik vind het dan ook een zwaktebod om te komen met vragen als: Dia, Secor Dabar, kennen jullie de Heere?
@Desiree je zult het best goed bedoelen maar zo'n persoonlijke vraag stel je niet op een open forum. Doe dat per PB maar veel beter van aangezicht tot aangezicht.
Zo dit moest mij even van het hart omdat ik zorgen begin te krijgen over het reformatorische gehalte van het RF.
Met name het 3e wil ik als moderator benadrukken.
We zullen proberen wat meer op het reformatorische gehalte te modereren.
-
Wat bedoel je hier precies mee? Ik ben bang dat je dan maar een klein clubje 'onder ons gezinden' overhoudt!!Tiberius schreef:Volledig mee eens, Huisman.huisman schreef:1.Om te beweren dat de Psalmen de Christus niet bezingen omdat ze Oud-testamentisch zijn is uiterst vreemd. Het hele O.T. getuigt van Christus naar zijn eigen woord "onderzoek de Schriften die zijn het die van mij getuigen."Ditbenik schreef:Daarnaast zijn de Psalmen Oud-testamentisch. Ze vertolken in hun breedte (dwz die 150 bijelkaar) alle mogelijke bevindingen en gemoedstoestanden, maar ze bezingen de Christus niet.
Lijkt mij niet zo moeilijk..Tiberius wil modereren volgens de forumregels.O.a. deze:Eppo Gremdaat schreef:Wat bedoel je hier precies mee? Ik ben bang dat je dan maar een klein clubje 'onder ons gezinden' overhoudt!!Tiberius schreef:Volledig mee eens, Huisman.huisman schreef:1.Om te beweren dat de Psalmen de Christus niet bezingen omdat ze Oud-testamentisch zijn is uiterst vreemd. Het hele O.T. getuigt van Christus naar zijn eigen woord "onderzoek de Schriften die zijn het die van mij getuigen."Ditbenik schreef:Daarnaast zijn de Psalmen Oud-testamentisch. Ze vertolken in hun breedte (dwz die 150 bijelkaar) alle mogelijke bevindingen en gemoedstoestanden, maar ze bezingen de Christus niet.
1.Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Waar gebeurd dat dan niet? De Reformatie heeft niks met het 'alleenrecht' van psalmen te maken, of iemand te vragen naar zijn geestelijke staat, zoals beide in dit topic behandelt.
So what??Eppo Gremdaat schreef:
Wat bedoel je hier precies mee? Ik ben bang dat je dan maar een klein clubje 'onder ons gezinden' overhoudt!!
Wil je daarmee zeggen dat het reformatorisch gedachtengoed slechts voor een enkeling nog is?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Huisman,
Jij begrijpt mij niet. Maar daarin ben je niet de eerste man.
Ik heb dit helemaal niet verkeerd bedoeld en had mijn vraag ook weggehaald wat inderdaad als bescherming zelf voor Dia en Secor Dabar. Dit had beter via de pb's kunnen gaan.
Dia en Secor Dabar, vergeef me dat ik jullie hebt verleid (zonder opzet) om persoonlijk te zijn. Ik was verbaasd toen ik thuiskwam dat jullie er toch op ingingen omdat ik mijn reactie weggehaald had. Sorry Dia, ik was te laat. Misschien wil de moderator zo vriendelijk zijn de reacties van Dia en Secor Dabar weg te halen, hoewel dat moet gaan met toestemming van henzelf.
Dia en Secor Dabar, ik kom vanavond uit de kerk. En was behoorlijk geraakt. Dan heb je genoeg aan jezelf.
Verder had ik aan deze discussie deel kunnen nemen en inhoudelijk kunnen beargumenteren. In het vervolg zal ik dat tenminste doen. Dat persoonlijke verhuist dan weer naar de pb's.
Ik zou het fijn vinden als we open stonden voor niet alleen refo's omdat de Heere Zijn kinderen overal heeft en we elkaar nodig hebben, met welke achtergrond dan ook. Als we elkaar dan aanzien zoals Filippensen 2 het bedoeld dan zou het moeten kunnen.
Maar dat is slechts mijn mening.
Jij begrijpt mij niet. Maar daarin ben je niet de eerste man.

Dia en Secor Dabar, vergeef me dat ik jullie hebt verleid (zonder opzet) om persoonlijk te zijn. Ik was verbaasd toen ik thuiskwam dat jullie er toch op ingingen omdat ik mijn reactie weggehaald had. Sorry Dia, ik was te laat. Misschien wil de moderator zo vriendelijk zijn de reacties van Dia en Secor Dabar weg te halen, hoewel dat moet gaan met toestemming van henzelf.
Dia en Secor Dabar, ik kom vanavond uit de kerk. En was behoorlijk geraakt. Dan heb je genoeg aan jezelf.
Verder had ik aan deze discussie deel kunnen nemen en inhoudelijk kunnen beargumenteren. In het vervolg zal ik dat tenminste doen. Dat persoonlijke verhuist dan weer naar de pb's.
Ik zou het fijn vinden als we open stonden voor niet alleen refo's omdat de Heere Zijn kinderen overal heeft en we elkaar nodig hebben, met welke achtergrond dan ook. Als we elkaar dan aanzien zoals Filippensen 2 het bedoeld dan zou het moeten kunnen.
Maar dat is slechts mijn mening.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry
Het is altijd zo vervelend als de discussie opeens in een richting gaat van "eigenlijk mag jij niet meer meedoen".
De psalmen vertellen over de Heere Jezus. Er wordt in het NT vrij vaak naar verwezen. Echter het is een beetje een omweg en het zingen is nooit direct. De Naam van de Heere Jezus wordt niet genoemd (ook niet in het lied dat ik citeerde trouwens). In sommige opzichten kunnen andere liederen dan de psalmen iets voor hebben (misschien bijbelberijmingen).
Verder heb ik hier het idee dat er deels kritiek om de kritiek is. Er wordt gevraagd om opwekkingsliederen waarin verlorenheid en zonde en schuldbelijdenis aan de orde komen. Die liederen worden gegeven en dan is het antwoord, maar die liederen gaan niet over het recht en om het gebed om het oordeel over de goddelozen. Het komt dan over alsof er eerst besloten is dat men tegen de liederen moet zijn en daarna de reden erbij gaat zoeken.
Neemt niet weg dat wij in onze kerken weinig raad weten met de wraakpsalmen. Dit is niet vreemd ook, we weten dat we zelf zondaars zijn, we kennen het leven van de andere zondaars als het ware van binnenuit. Vragen om oordeel over die ander omdat ze tegen God in gaan (en niet omdat ze ons iets misdaan hebben) is dan moeilijk, omdat we zelf genade hebben ontvangen. Hoe de wraakpsalmen een plaats te geven in ons leven en zelf uit genade te leven dat is een vreselijk moeilijk punt. Ik denk ook dat ook veel predikanten uit de reformatorische traditie liever deze psalmen overslaan voor hun preken.
Wat betreft de ware kerk: Het is denk ik een kerk waar liefde woont, waar het Woord wordt verkondigt en waar niemand wordt buitengesloten. Een kerk zonder rechte liefde is net zo dood als een kerk zonder recht Woord. En iets wat ik me nu ik zelf naar een internationale kerk ga realiseer. Onze kerken in Nederland zijn vaak wel erg voor de blanke middenklasse. Deels kunnen we er weinig aan daan, maar deels kan ik me ook voorstellen dat de anderen zich aangegaapt voelen en niet echt welkom.
De psalmen vertellen over de Heere Jezus. Er wordt in het NT vrij vaak naar verwezen. Echter het is een beetje een omweg en het zingen is nooit direct. De Naam van de Heere Jezus wordt niet genoemd (ook niet in het lied dat ik citeerde trouwens). In sommige opzichten kunnen andere liederen dan de psalmen iets voor hebben (misschien bijbelberijmingen).
Verder heb ik hier het idee dat er deels kritiek om de kritiek is. Er wordt gevraagd om opwekkingsliederen waarin verlorenheid en zonde en schuldbelijdenis aan de orde komen. Die liederen worden gegeven en dan is het antwoord, maar die liederen gaan niet over het recht en om het gebed om het oordeel over de goddelozen. Het komt dan over alsof er eerst besloten is dat men tegen de liederen moet zijn en daarna de reden erbij gaat zoeken.
Neemt niet weg dat wij in onze kerken weinig raad weten met de wraakpsalmen. Dit is niet vreemd ook, we weten dat we zelf zondaars zijn, we kennen het leven van de andere zondaars als het ware van binnenuit. Vragen om oordeel over die ander omdat ze tegen God in gaan (en niet omdat ze ons iets misdaan hebben) is dan moeilijk, omdat we zelf genade hebben ontvangen. Hoe de wraakpsalmen een plaats te geven in ons leven en zelf uit genade te leven dat is een vreselijk moeilijk punt. Ik denk ook dat ook veel predikanten uit de reformatorische traditie liever deze psalmen overslaan voor hun preken.
Wat betreft de ware kerk: Het is denk ik een kerk waar liefde woont, waar het Woord wordt verkondigt en waar niemand wordt buitengesloten. Een kerk zonder rechte liefde is net zo dood als een kerk zonder recht Woord. En iets wat ik me nu ik zelf naar een internationale kerk ga realiseer. Onze kerken in Nederland zijn vaak wel erg voor de blanke middenklasse. Deels kunnen we er weinig aan daan, maar deels kan ik me ook voorstellen dat de anderen zich aangegaapt voelen en niet echt welkom.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik denk dat het maar gelukkig is dat die wraakpsalmen niet zo in de belangstelling staan. Daarin overheerst dan de emotionele godsvrucht de theologische dwaling, gelukkig. Zulke heilzame inconsequenties zijn naar mijn idee juist een bewijs dat de heilige Geest zelfs in de meest extreme gereformeerde kerken werkt.
Zondagavond zongen wij als tussenzang psalm 133, de preek ging over de Farizeer Simon en de zondige vrouw met haar fijnmarmeren flesje reukolie. Die psalm en die geschiedenis zou in zo'n discussie misschien ook zo nu en dan in de gedachten moeten zijn. Hoewel ik de eerste ben om toe te geven dat ik stevige stellingen ook niet schuw, ik heb het ook tegen mijzelf.
Zondagavond zongen wij als tussenzang psalm 133, de preek ging over de Farizeer Simon en de zondige vrouw met haar fijnmarmeren flesje reukolie. Die psalm en die geschiedenis zou in zo'n discussie misschien ook zo nu en dan in de gedachten moeten zijn. Hoewel ik de eerste ben om toe te geven dat ik stevige stellingen ook niet schuw, ik heb het ook tegen mijzelf.
-
Ik bedoel te zeggen dat veel zaken de reformatorische gezindte helaas onbekend zijn zoals:
nieuwe psalmberijming. Bestaat al weer sinds 1968. Nieuw liedboek, kindernevendienst (ellenlange discussies worden gevoerd op dit forum) en zo zijn er meer zaken.
Mijn grootmoeder zaliger zou zeggen: wat de boer niet kent dat vr..t hij niet (zo komt het bij mij vaak over, maar misschien zie ik het toch verkeerd).
nieuwe psalmberijming. Bestaat al weer sinds 1968. Nieuw liedboek, kindernevendienst (ellenlange discussies worden gevoerd op dit forum) en zo zijn er meer zaken.
Mijn grootmoeder zaliger zou zeggen: wat de boer niet kent dat vr..t hij niet (zo komt het bij mij vaak over, maar misschien zie ik het toch verkeerd).
Nou, ik ben anders heel goed op de hoogte van de nieuwe psalmberijming. Het valt mij juist op hoe veel mensen breder kijken dan dat je in eerste instantie zou denken.
Maar het is inderdaad soms verbazend hoe beperkt het blikveld van sommigen is, soms zelfs van predikanten, terwijl je toch zou mogen verwachten dat ze een fatsoenlijke opleiding hebben gehad. Dat blijkt niet altijd het geval.
Maar het is inderdaad soms verbazend hoe beperkt het blikveld van sommigen is, soms zelfs van predikanten, terwijl je toch zou mogen verwachten dat ze een fatsoenlijke opleiding hebben gehad. Dat blijkt niet altijd het geval.
-
Nee, maar als het over nieuwe psalmberijming (sinds 1968), nieuw liedboek (sinds 1973, allernieuwste sinds een maandje geleden), kindernevendienst, Vredeszondag, etc. dan staat de refogezindte gelijk met het opgeheven vingertje klaar. Ik hoop dat ik dat verkeerd zie.Mara schreef:So what??Eppo Gremdaat schreef:
Wat bedoel je hier precies mee? Ik ben bang dat je dan maar een klein clubje 'onder ons gezinden' overhoudt!!
Wil je daarmee zeggen dat het reformatorisch gedachtengoed slechts voor een enkeling nog is?
Iemand was mij voor (niet erg) 2 zielen,1 gedachte
Laatst gewijzigd door Eppo Gremdaat op 04 sep 2013, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Eigenlijk is dat maar een vreemd opschrift: 'de Ware Kerk' (en dan nog met hoofdletters). Laten we het zo stellen: Tot de 'ware kerk' behoren allen die niet buiten Christus en Die gekruisigd kunnen en dan maakt het 'voor' of 'tegen' dit en dat niet uit. Vóór de vrouwelijke ambtsdrager, vóór de kindernevendienst, etc., etc.
'Samen in de Naam van Jezus'!
Dan passen Dia, Joy, Moestuin en weet ik niet wie allemaal op dit christelijke- én refo(rmatorische)forum!
Lijkt mij de goede weg.
'Samen in de Naam van Jezus'!
Dan passen Dia, Joy, Moestuin en weet ik niet wie allemaal op dit christelijke- én refo(rmatorische)forum!
Lijkt mij de goede weg.