Afgewezen schreef:jakobmarin schreef:"Christen-zijn" is genoeg, en van welke kleur je dan bent, is minder relevant.
Volgens mij is gereformeerd zijn méér dan een kleur.
Kun je me uitleggen wat het gereformeerde volgens jou aan 'extra' biedt boven het 'gewone' geloof van de christen?
Er zijn een heel aantal zaken die (typisch) gereformeerd zijn, maar waar je met alle gemak anders over kunt denken en je tóch een orthodox en bijbelgetrouw gelovige blijft.
Neem alleen het feit dat blijkbaar Keller zich al niet gereformeerd mag noemen (terwijl hij dat zelf wel doet), omdat hij net iets anders denkt, zegt men, over beperkte verzoening (het 5e punt).
Andere punten zijn bijv.: de sacramenten, verbondsopvatting, visie op de kerk en ambten, de leer van de uitverkiezing (en verwerping), geestesgaven, rol van de overheid, etc.
Overigens zie ik die niet als 'extra', maar als een onderdeel van een gereformeerd christen-zijn, zoals andere 'soorten' christenen weer hun eigen dingen hebben, waar je verschillend over mag denken.
En trouwens: onderling denken gereformeerden ook behoorlijk verschillend over allerlei zaken;
we kunnen niet doen alsof de hele gereformeerde wereld hetzelfde denkt over deze zaken, gelukkig niet..