Groepsdruk
Re: Groepsdruk
Ik snap DDD wel. In mijn omgeving ken ik mensen diie vinden dat gemeenten waar de kerkenraden een grijze stropdas dragen zich op een hellend vlak begeven. Mensen die inderdaad uiterlijk en vorm belangrijk vinden. Dat lijkt me wel erger geworden. Dus, de tegenstellingen tussen licht en zwaar lijken toch wat toegenomen. Anderzijds ben ik het wel met Marieke eens dat die breedte er altijd is geweest.
Ik kom zelf uit een GGiN, daar droegen de ouderlingen/diakenen tijdens ledenvergaderingen bijv. geen zwart pak. Nu is het in de GG waarin ik kerk dat ze bijna altijd in een zwart pak lopen. Zelfs op een kerkenraadsvergadering. Vind ik best apart. Maar goed, zo zijn er gewoonten die volgens mij per gemeente verschillend zijn.
Ik kom zelf uit een GGiN, daar droegen de ouderlingen/diakenen tijdens ledenvergaderingen bijv. geen zwart pak. Nu is het in de GG waarin ik kerk dat ze bijna altijd in een zwart pak lopen. Zelfs op een kerkenraadsvergadering. Vind ik best apart. Maar goed, zo zijn er gewoonten die volgens mij per gemeente verschillend zijn.
Het is ook eigenlijk geen theorie, zeker niet een theorie van Tiberius, maar beschrijving van wat ik zie, een waarneming dus.
@Marieke:
Ik weet niet of daar niet iets verkeerd aan is. Ik heb wel gezien dat een ouderling uit mijn vorige gemeente in spijkerbroek op de rommelmarkt van de Hervormde kerk rondliep en drie uur later in een zwart pak op de verkoping van de eigen gemeente. Dat vind ik idioot maar ook zorgelijk. Want dat betekent dat mensen dat of zelf belangrijk vinden of dat andere mensen daar druk op uitoefenen. In beide gevallen vind ik dat zorgelijk.
Bovendien ging het hier om de discussie die aan de orde is, naast groepsdruk waren dat kerkelijke ontwikkelingen die DIA schetst. Dit soort voorbeelden geven aan dat het tegenovergestelde het geval is. Er hoeft maar een iemand te vinden dat het rechtzinniger is om met een zwart pak aan naar de kerkenraadsvergaderingen te komen of de broeders die zwak zijn in het geweten beginnen daar allemaal aan, en dat leidt tot vervreemding bij een deel van de kerkmensen en tot verrechtsing van de gemeente en als je niet uitkijkt zelfs tot heibel in de kerkeraad.
Je ziet ook dat predikanten die uit andere kerkverbanden overkomen soms ongemerkt allerlei veranderingen doorvoeren omdat de kerkenraad daar niet alert op is. Dan wordt er ineens niet meer gezongen op een begrafenis ofzo. Dat zorgt voor ergernis in de gemeente en hetzelfde verschijnsel. Dus zo onschuldig zijn bijzaken helemaal niet.
Ik vind het vermelden van de GBS-bijeenkomsten overigens geen bijzaken. Als ik soms lees wat in het blad Standvastig te lezen valt dan is dat meermaals indroevig.
Ik weet niet of daar niet iets verkeerd aan is. Ik heb wel gezien dat een ouderling uit mijn vorige gemeente in spijkerbroek op de rommelmarkt van de Hervormde kerk rondliep en drie uur later in een zwart pak op de verkoping van de eigen gemeente. Dat vind ik idioot maar ook zorgelijk. Want dat betekent dat mensen dat of zelf belangrijk vinden of dat andere mensen daar druk op uitoefenen. In beide gevallen vind ik dat zorgelijk.
Bovendien ging het hier om de discussie die aan de orde is, naast groepsdruk waren dat kerkelijke ontwikkelingen die DIA schetst. Dit soort voorbeelden geven aan dat het tegenovergestelde het geval is. Er hoeft maar een iemand te vinden dat het rechtzinniger is om met een zwart pak aan naar de kerkenraadsvergaderingen te komen of de broeders die zwak zijn in het geweten beginnen daar allemaal aan, en dat leidt tot vervreemding bij een deel van de kerkmensen en tot verrechtsing van de gemeente en als je niet uitkijkt zelfs tot heibel in de kerkeraad.
Je ziet ook dat predikanten die uit andere kerkverbanden overkomen soms ongemerkt allerlei veranderingen doorvoeren omdat de kerkenraad daar niet alert op is. Dan wordt er ineens niet meer gezongen op een begrafenis ofzo. Dat zorgt voor ergernis in de gemeente en hetzelfde verschijnsel. Dus zo onschuldig zijn bijzaken helemaal niet.
Ik vind het vermelden van de GBS-bijeenkomsten overigens geen bijzaken. Als ik soms lees wat in het blad Standvastig te lezen valt dan is dat meermaals indroevig.
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Er zijn kerkenraadsleden die iets doen om geen aanstoot te geven of omdat anderen dat ook doen. Persoonlijk zou ik, als ik kerkenraadslid zou zijn (DDD schreef:@Marieke:

Maar of dit massaal in de GG het geval is, dat betwijfel ik. Er zullen best wel gemeentes zijn waar zulk soort zaken sluipenderwijs ingevoerd zijn, maar vergeet ook niet dat er gemeentes zijn waar vroeger zaken als bijv. koren, verenigingen e.d. allemaal verboden was en wat er nu allemaal wel is. Waar vroeger het ondenkbaar was om in het wit te trouwen en waar het nu wel het geval is, waar vroeger echt niet per auto gekomen mocht worden en nu wel, waar vroeger echt niet Vaste Burcht/Wilhelmus gezongen werd en nu wel, waar vroeger....enz.enz. Ook dat heeft bij de invoering ervan geleid tot vervreemding bij een deel van de gemeente omdat zij dat als verlinksing zagen.
Ik wil heus niet al je punten relativeren, weet ook wel dat er gemeentes zijn waar rechtzinnigheid in deze zaken de boventoon voert en er doordeweeks van alles mee doorkan, maar een kleine correctie vind ik wel gepast.
Dat ben ik met je eens. Misschien zie ik dat over het hoofd, ook omdat het dingen betreft die voor mij zo vanzelfsprekend zijn.
En inderdaad zijn er gemeenten waar 30 jaar geleden geen jeugdvereniging was, die dat nu wel hebben. Ik denk dat veel andere dingen die je noemt vóór 1990 zijn ingevoerd, maar misschien (en dat hoop ik) zie ik dat ook verkeerd.
En inderdaad zijn er gemeenten waar 30 jaar geleden geen jeugdvereniging was, die dat nu wel hebben. Ik denk dat veel andere dingen die je noemt vóór 1990 zijn ingevoerd, maar misschien (en dat hoop ik) zie ik dat ook verkeerd.
Wat een discussie...
-
Als ik het zo zie herkent iedereen wel een stuk(je) van deze discussie in eigen gemeente, waarom zouden zulke zaken onbesproken moeten blijven?Erasmiaan schreef:Wat een discussie...
Omdat het nergens over gaat.
-
Misschien moet je dan zelf een discussie opstarten die wel ergens over gaat, in plaats van deze nutteloze bijdragen..Erasmiaan schreef:Omdat het nergens over gaat.
Dat doe ik ook wel eens. Maar nu gaf ik antwoord op een vraag.Curatorium schreef:Misschien moet je dan zelf een discussie opstarten die wel ergens over gaat, in plaats van deze nutteloze bijdragen..Erasmiaan schreef:Omdat het nergens over gaat.
Nou hè, het is heel zinvol.Erasmiaan schreef:Wat een discussie...

he wat jammer nu weer deze sfeer, jullie waren toch gewoon met elkaar van gedachten aan het wisselen, het ging juist op een goede manier, zonder dat er met modder werd gegooid.
Toen hier wijlen ds. Wijnmaalen eens voorging in de Ned. Herv. Schildkerk, heeft hij goed gevoeldDDD schreef:Maar dat zijn volstrekt onbewezen stellingen. In 1930 en in 1950 was er nauwelijks een hervormde bonder die op de SGP stemde, voor zover ik weet. De CHU en in mindere mate de ARP, en de Hervormd-gereformeerde staatspartij waren veel populairder.
Jij doet net of de Gereformeerde Bond zo anders is geworden, maar zo is het niet. De Gereformeerde Gemeenten zijn minstens net zoveel anders geworden, alleen dan de andere kant op.
Noem anders een paar voorbeelden van GBS-bijeenkomsten in een bondsgemeente.
dat hij daar niet meer welkom was. Een broer van een lid van het GBS-comité heeft het me
woordelijk verteld: Ds. Wijnmaalen had gezegd: Dit is dan mijn intrede in Rijssen en tegelijk mijn
afscheid... Te zwaar naar de mening van verschillende Rijssense Bonders.
Verder hoor ik een man uit die kerk nog zo vaak zeggen, en als hij dat zei, dan schoten zijn
ogen VUUR. "IK LAAT MIJ NIET WIJNMAALEN!" Dan schrok je: Als blikken konden doden...
Hij is niet meer in het land der levenden, maar voor het stierf ging hij over naar de Open Hof.
(vrijzinnige deelgemeente van de PKN)
Laatst gewijzigd door -DIA- op 11 mei 2013, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik zie nu net dat er nog veel meer is gereageerd... Ik hoop niet op alles in te hoeven gaan
Nou... dat lijkt me redelijk sterk. Ik kan er inkomen, dat men de één van de predikanten watHendrikus schreef:O nee? Ik ken oudere mensen die zeggen: de GG van nu is niet de GG waarin wij belijdenis hebben gedaan.Tiberius schreef:Dat laatste heb je al vaker geroepen, maar nog steeds niet onderbouwd. Dat lukt je, denk ik, ook niet, omdat het niet juist is.DDD schreef:Jij doet net of de Gereformeerde Bond zo anders is geworden, maar zo is het niet. De Gereformeerde Gemeenten zijn minstens net zoveel anders geworden, alleen dan de andere kant op.
Die signaleren wel degelijk flinke verschillen in de prediking.
meer oppervlakkig vindt. Dat is een feit, en daar hoeven we in feite dan ook niet omheen te draaien.
Men doelt dan op een minder scherpe separatie.
Tegelijk is er niet duidelijk een afwijking in de leer aan te wijzen, of jij mag dat kunnen,
wat veranderd is.
Veranderingen zijn er zeker. Zo zijn er zijn veel meer Avondmaal-gangers. Maar als we daar
de bloei van de kerk aan zouden afmeten, dan zou onze tijd een bloeiender periode zijn dan
in de jaren '30 en daarvoor, toen Rijssen landelijk bekend stond om de velen
van het volk des Heeren die daar woonden. Van de Bouwstraat en de Haarstraat werd
gezegd dat er in vrijwel elk huis een bekeerd mens woonde, en nu? Ik weet dat we niet in
het verborgen kunnen blikken, maar we kunnen wel zien wat voor ogen is. En dat is niet rooskleurig.