Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk
Geplaatst: 07 mar 2013, 17:29
Niks daarentegen. Dat leert de RKK ook.
Waarom hebben ze dan die 'heiligverklaringen'?DDD schreef:Niks daarentegen. Dat leert de RKK ook.
DDD, het is ondertussen duidelijk dat je in de war bent, en dat je meent dat je op RomoForum zit, niet op RefoForum...DDD schreef:Vragen kan altijd natuurlijk.
Vraag 448:
Waarom vereren wij de Heiligen?
Wij vereren de Heiligen, omdat Gods genade bijzonder in hen werkt en zij de trouwste dienaren zijn van Christus en onze voorsprekers in de hemel.
De heiligverklaringen hebben als doel met zekerheid te weten dat je niet voor niets bidt en een canon te hebben van voorbeelden waaraan je je kunt spiegelen. Het gaat dus om die mensen waarvan de Kerk de bekering heeft overgenomen, in de RK-visie kan dat alleen onder de leiding van de heilige Geest worden vastgesteld. Maar dat betekent niet dat er niet veel meer heiligen/gelovigen zijn, natuurlijk.
Als iemand een mooie taart gebakken heeft, dan komt die persoon ook zelf de eer toe. Het is prima als daarbij wordt bedacht of zelfs gezegd dat God daarbij ook de eer toekomt, maar er is niets mis mee mensen te prijzen voor dingen die goed gaan. Als daar bezwaar tegen zou zijn dan mag je ook nooit een eerste prijs toekennen in een wedstrijd.
Als het gaat om de heiligenverering bedoelt de Rooms-Katholieke Kerk dat als omgang met de hemelingen, maar wel met de verschuldigde eerbied vanwege hun zalige staat, zij zijn immers zonder zonde, terwijl de mensen die op de aarde wonen nog met zonden bevlekt zijn. Dat God van Zijn eigen werk alleen de eer toekomt hoeft niet te verhinderen met respect over en tegen Zijn werk te spreken.
Zie http://www.rkk.nl/abc/detail_objectID266772.html
welke kerk ben je dan lid van?DDD schreef:Dit is tamelijk kinderachtig. Ik ben zeker niet Rooms, en wel reformatorisch, maar ik heb een hekel aan domheid, vooral als die als vroomheid wordt verpakt.
Artikel 26. Van de enige voorbidding van Christus.
Wij geloven dat wij geen toegang hebben tot God, dan alleen door den enigen Middelaar en Voorspraak, Jezus Christus, den Rechtvaardige; Dewelke hierom mens geworden is, verenigende tezamen de Goddelijke en de menselijke natuur, opdat wij mensen een toegang zouden hebben tot de Goddelijke Majesteit; anderszins ware ons de toegang gesloten. Maar deze Middelaar, Dien de Vader ons heeft gegeven tussen Zich en ons, moet ons door Zijn grootheid niet verschrikken, om ons een ander, naar ons goeddunken, te doen zoeken. Want er is niemand, noch in den hemel, noch op de aarde, onder de schepselen, die ons liever heeft dan Jezus Christus; Dewelke, hoewel Hij in de gestaltenis Gods was, nochtans Zichzelven vernietigd heeft, aangenomen hebbende de gestaltenis eens mensen en eens dienstknechts voor ons, en is in alles Zijn broederen gelijk geworden. Indien wij nu een anderen middelaar zoeken moesten, die ons goedgunstig ware, wien zouden wij kunnen vinden die ons meer beminde dan Hij, Die Zijn leven voor ons gelaten heeft, ook toen wij Zijn vijanden waren ? En zo wij een zoeken die macht en aanzien heeft, wie is er die daarvan zoveel heeft als Degene Die gezeten is ter rechterhand Zijns Vaders, en Die alle macht heeft in den hemel en op de aarde ? En wie zal eer verhoord worden dan de eigen welbeminde Zone Gods? Zo is dan alleen door een mistrouwen dit gebruik ingevoerd, dat men de heiligen onteert, in plaats van die te eren, doende hetgeen zij nooit gedaan noch begeerd hebben, maar hebben het volstandiglijk en volgens hun schuldigen plicht verworpen, als blijkt uit hun schriften. En hier moet men niet voorbrengen dat wij het niet waardig zijn; want het heeft hier de mening niet dat wij onze gebeden op onze waardigheid zouden voordragen, maar alleen op de uitnemendheid en waardigheid van onzen Heere Jezus Christus, Wiens rechtvaardigheid de onze is door het geloof. Daarom, de apostel, willende deze zotte vrees, of veelmeer dat mistrouwen, van ons nemen, zegt ons dat Jezus Christus Zijn broederen in alles gelijk geworden is, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, om de zonden des volks te verzoenen; want in hetgeen Hij Zelf verzocht zijnde geleden heeft, kan Hij dengenen die verzocht worden, te hulp komen. En daarna, om ons nog meer moed te geven om tot Hem te gaan, zegt hij: Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zone Gods, zo laat ons deze belijdenis vasthouden. Want wij hebben geen Hogepriester Die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen gelijk als wij is verzocht geweest, doch zonder zonde. Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd. Dezelfde apostel zegt dat wij vrijmoedigheid hebben om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus; laat ons dan toegaan, zegt hij, in volle verzekerdheid des geloofs, enz. Insgelijks: Christus heeft een onvergankelijk Priesterschap; waarom Hij ook volkomenlijk kan zalig maken degenen die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden. Wat ontbreekt er meer, dewijl Christus Zelf deze uitspraak doet: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven; niemand komt tot den Vader dan door Mij. Waartoe zouden wij een anderen advocaat zoeken, aangezien het God beliefd heeft ons Zijn Zoon tot een Advocaat te geven? Laat ons Hem niet verlaten, om een anderen te nemen; of veelmeer, een anderen te zoeken, zonder hem immermeer te vinden; want toen God Hem ons gegeven heeft, zo wist Hij wel dat wij zondaars waren. Daarom, volgens het bevel van Christus, zo roepen wij den hemelsen Vader aan door Christus, onzen enigen Middelaar, gelijk wij in het gebed des Heeren geleerd zijn; verzekerd zijnde dat al wat wij den Vader zullen bidden in Zijn Naam, ons zal gegeven worden.
Dit is niet anders dan een leugen. Maria wordt niet als medeverlosseres gezien, althans, niet door de RKK officieel. Er is wel een stroming die daarnaar streeft, dat is waar, maar dat is géén RK-dogma.GJdeBruijn schreef:Eens met TSD. Wat door DDD aangedragen wordt is onbegrijpelijk. Rome leert een vorm van afgoderij door Maria op een plaats te veronderstellen waar enkel Christus is gesteld als de Enige Middelaar Gods en der mensen.
http://www.rkk.nl/katholicisme/katechis ... 0_482.html480
Jezus Christus is ware God en ware mens, in de eenheid van zijn goddelijke persoon; om die reden is Hij de enige Middelaar tussen God en de mensen.
Je legt niet alleen opvattingen uit maar je schrijft het zo neer dat het allemaal zo erg niet meer lijkt, je bagetaliseert ze.DDD schreef: @TSD:
Je citeert een aantal bijbelteksten die niet op gespannen voet staan met de geciteerde leerstukken van de RKK. Er staat niet: wij hebben één Voorspraak bij de Vader. Bovendien leert de RKK niet dat de heiligen voorspraak zijn bij de Vader, maar dat zij voorspraak zijn bij Jezus. En dat is een andere persoon in het drieenig Goddelijk Wezen.
Jaja, maar dat zegt GJdeBruijn ook helemaal niet.DDD schreef:Dit is niet anders dan een leugen. Maria wordt niet als medeverlosseres gezien, althans, niet door de RKK officieel. Er is wel een stroming die daarnaar streeft, dat is waar, maar dat is géén RK-dogma.GJdeBruijn schreef:Eens met TSD. Wat door DDD aangedragen wordt is onbegrijpelijk. Rome leert een vorm van afgoderij door Maria op een plaats te veronderstellen waar enkel Christus is gesteld als de Enige Middelaar Gods en der mensen.
Calvijn schreef:Ik vraag of dat goed gevonden kan worden, dat een christen aanwezig is en zich neerbuigt
voor de plaatsvervanger van de Antichrist, om vergeving van zijn
zonden te ontvangen, - in plaats dat hij die moet zoeken bij de bediening
van het heilig Evangelie? Evenzo legt hij boetedoening op. Welke?
Meestentijds van Avemaria’s prevelen voor een crucifix, van missen
laten zingen, - of andere dergelijke afgoderijen te plegen.
Oh?DDD schreef:
Dit is niet anders dan een leugen. Maria wordt niet als medeverlosseres gezien, althans, niet door de RKK officieel. Er is wel een stroming die daarnaar streeft, dat is waar, maar dat is géén RK-dogma.