Paus treedt terug

Tiberius
Administrator

Re: Paus treedt terug

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Ik denk dat als er in een GG een gedeelte uit het boek 'Jezus van Nazareth' wordt gelezen en er wordt aan het einde gezegd: De gelezen preek is van ds. J.G. Raadzinger', dat vrijwel niemand door heeft dat hier iets niet klopt. ;)
Hooguit dat de preeklezer geen hand krijgt na afloop. ;)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

DDD schreef:De bijbel leert ons wel degelijk dat geestelijk onderscheidingsvermogen een genadegave van God is. Maar om nu te zeggen dat alle kinderen van God daarmee bedeeld zijn lijkt me schromelijk overdreven. Bij mijn weten wordt het ook nergens in de bijbel als een kenmerk van ware of valse genade genoemd.

En wat dominee Bregman uit bevinding weet hoeft natuurlijk niet te kloppen met wat de bijbel zegt. Zo ver gaat zelfs de RKK niet, om de persoonlijke ervaringen van welke geestelijke dan ook als norm te stellen. Maar dat terzijde.
Dat laatste deden de wederdopers wel. Maar dat is een zijspoor.
Laten we in ieder geval beducht om allerhande kenmerken te verzinnen / hebben en die in voorwaardelijke zin op te nemen.
Dat geestelijk onderscheidingsvermogen een genadegave van God is, blijft daarmee staan.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Luther schreef:
Wilhelm schreef:Ik begrijp de gevoelens. Toch stel ik me dan de vraag: Zouden we de Paus als een geestelijke broeder kunnen zien?
Ik heb de boeken zelf niet gelezen, maar van zeer reformatorische mensen heb ik gehoord dat zijn boeken over Jezus toch wel heel inhoudsvol zijn.
Styerker nog: ik sprak onlangs een GG-ouderling die deel 1 van die triologie had gelezen en zei: Dit hoofdstuk zou ik zondag willen lezen in de leesdienst. Zeer diep, bijbels en bevindelijk.
:oO

Zie RD:
De paus bracht verrassende openingen naar de kerken van de Reformatie. Evenzeer blijkt in zijn werk echter dat Jezus niet los verkrijgbaar is, maar ingebed is in de rooms-katholieke traditie, die het rechte zicht op Jezus dikwijls flink verduistert.
Tja.
Is in de kerken die de achterban van het RD vormen Jezus wel los verkrijgbaar dan?
Daar is Hij evenzeer ingebed in een traditie.
Als je het woord
Gods Woord geloven is genoeg, die gelooft die heeft het leven, die gelooft die is het eigendom van Christus.
Daar zijn niet bijvoorbeeld de 7 sacamenten voor nodig of andere zaken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Een vraagje dan nog: Wat geloof je dan van de gemeenschap der heiligen?
En dit staat in de Bijbel: De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des
Geestes Gods zijn. Als je in die wondere werken van God gelooft is het ook
niet zo moeilijk om met je blote verstand te begrijpen waar deze zegswijze
op is gefundeerd.
DIA, een serieuze vraag:
Stel, je neemt de wereldkaart voor je, en je mag de gebieden inkleuren waarvan jij/wij/reformatorisch Nederland, vinden dat er een zuivere prediking is naar onze zin, waarvan wij denken dat het op de bijbel gefundeerd is, behoudend, bevindelijk en dergelijke, ik denk serieus dat er maar een enkel stipje op de hele wereldkaart komt te staan.

Stel nu dat je inzage zou mogen krijgen in een wereldkaart die door God zelf is ingekleurd waar een zuivere prediking is en waar de kinderen van God zijn, ik weet zeker dat er veel en veel meer ingekleurd is dan dat wij zouden doen, denk je ook niet?

Sterker nog, het zou maar zo kunnen zijn dat God onze gekleurde vakjes zou uitgummen!

Jij komt uit Rijssen, daar zijn veel "leesbare brieven" geweest en misschien nog wel, maar houd je er ook rekening mee dat jij of ik of iemand anders niet dezelfde weg, dezelfde ervaringen en gevoelens hoeven te gaan? Denk je niet dat Gods weg verschillend is?
Realiseer je je dat (rechts) reformatorisch Nederland maar een heel klein stukje cultuur is die samen met tientallen andere culturen in ÉÉN grote cultuur, namelijk Jezus Christus verbonden zijn? Dat christenen uit andere plaatsen of landen misschien wellicht niets kunnen vertellen over de vierschaar, over een omhelzend en toevallend recht, over bevindelijkheid, toeleidende weg en dergelijke, maar dat ze wel kunnen zeggen dat ze oprecht geloven in Jezus Christus en dat ze dankzij Hem gezaligd zijn, in Hem en door Hem? Dat deze bevindelijke termen ook maar een klein stukje cultuur is die anderen niet begrijpen, maar dat ze daarom niet meteen een vijand zijn, of "dat het niet meer gekend en beleefd" word of dat er maar een enkeling over is, of dat het zo arm allemaal is?
Ik ben er van overtuigd dat als je aan ware christenen over de hele wereld die deze "bevindelijk behoudende" taal niet begrijpen, deze taal uitlegt in Jip en Janneke taal, dat ze dan zeggen, natuurlijk, zo is het. En dat heeft echt niets te maken met hier en daar een enkeling, of het word niet meer verstaan en dergelijke.

Gods kerk gaat door en groeit, al willen wij het vaak niet zien en willen we vaak God de weg voorschrijven, ik wil graag bekeerd worden God, maar dan wel zo en zo en met die ervaringen en bevindingen.
Ja, ik denk wel eens, wij houden God verdacht in Zijn liefde...
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:De bijbel leert ons wel degelijk dat geestelijk onderscheidingsvermogen een genadegave van God is. Maar om nu te zeggen dat alle kinderen van God daarmee bedeeld zijn lijkt me schromelijk overdreven. Bij mijn weten wordt het ook nergens in de bijbel als een kenmerk van ware of valse genade genoemd.

En wat dominee Bregman uit bevinding weet hoeft natuurlijk niet te kloppen met wat de bijbel zegt. Zo ver gaat zelfs de RKK niet, om de persoonlijke ervaringen van welke geestelijke dan ook als norm te stellen. Maar dat terzijde.
Een vraagje dan nog: Wat geloof je dan van de gemeenschap der heiligen?
En dit staat in de Bijbel: De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des
Geestes Gods zijn. Als je in die wondere werken van God gelooft is het ook
niet zo moeilijk om met je blote verstand te begrijpen waar deze zegswijze
op is gefundeerd.
Nou, daarop geeft de Heidelbergse Catechismus al een mooi antwoord.

Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Eerstelijk, dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als lidmaten aan den Heere Christus en al zijn schatten en gaven gemeenschap hebben. Tenandere, dat elk zich moet schuldig weten, zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewillig en met vreugde aan te wenden.

Daar lees ik niets over de voelhorens in ieder geval.

En dat de natuurlijke mens de dingen van de Geest van God niet verstaat wil nog helemaal niet zeggen dat alle gelovigen wel zo'n geestelijk onderscheidingsvermogen hebben dat ze tussen de ware gelovigen en de schijngelovigen kunnen onderscheiden. Want dat is in strijd met veel expliciete uitspraken van de heilige Schrift.

Jouw betoog doet me denken aan iemand die bad of God hem wilde bekeren. Maar dat moest dan wel zoals God dat met al zijn volk had gedaan. Het is echter niet aan ons om God voor te schrijven wat hij wel en niet heeft te doen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:Stel nu dat je inzage zou mogen krijgen in een wereldkaart die door God zelf is ingekleurd waar een zuivere prediking is en waar de kinderen van God zijn, ik weet zeker dat er veel en veel meer ingekleurd is dan dat wij zouden doen, denk je ook niet?
DIA zegt toch niet dat hij de wereldkaart wil kleuren? Wij zijn beperkt, we kunnen slechts beoordelen wat zich in onze omgeving afspeelt. En dan kan ik de mineurstemming van DIA wel enigszins volgen.
En de bede: Bekeer mij, zoals Gij al uw volk bekeert, is toch geen verkeerde bede? Of is dat inmiddels ook al taboe geworden?
ejvl

Bericht door ejvl »

Afgewezen schreef: DIA zegt toch niet dat hij de wereldkaart wil kleuren? Wij zijn beperkt, we kunnen slechts beoordelen wat zich in onze omgeving afspeelt. En dan kan ik de mineurstemming van DIA wel enigszins volgen.
En de bede: Bekeer mij, zoals Gij al uw volk bekeert, is toch geen verkeerde bede? Of is dat inmiddels ook al taboe geworden?
Ik zeg ook niet dat DIA zegt dat hij dat wil, ik stel het alleen als voorbeeld, wellicht stemt het tot nadenken voor deze of gene, ik kan zelf de mineurstemming ook wel volgen, alleen denk ik niet dat het goed is, ook niet als je zegt dat er "hier en daar" nog één gevonden word, Gods werk gaat door, zichtbaar en onzichtbaar, en inderdaad kunnen wij slechts beperkt beoordelen, maar ik denk echt dat wij God veel te kort doen door te suggereren dat het maar een enkeling is, of dat het arm is, of niet meer gekend en geleerd word, wellicht wordt dat inderdaad niet of weinig beleefd op die manier en in de normen die wij stellen of gewend zijn, maar wel die God stelt, en dat is veel belangrijker!

En de bede: Bekeer mij, zoals Gij al Uw volk bekeert, is inderdaad geen verkeerde bede, zeker geen taboe, alleen kan er wel een opvattingsverschil in zijn.
Daarmee bedoel ik dat we niet moeten vragen of God ons wil bekeren zoals Hij mensen bekeert uit een klein gedeelte van een grote cultuur met ervaringen en belevingen en bevinding zoals wij gewend zijn en zoals wij andere mensen zien, maar "zoals al Uw volk" kan ook een zwarte neger zijn uit Afrika, of iemand uit een pinksterkerk, of een katholiek, en dan moeten we niet hangen naar belevingen van andere mensen en wellicht perse volgens een bepaald stramien bekeerd willen worden, en als je dat weet, word je denk ik ook voorzichtig met termen dat het zo donker is, of zo arm, of slechts een enkeling.

Bovenstaand is persoonlijk, mijn mening, die ik aan niemand wil opleggen maar waar ik wel achter sta.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, het is maar hoe je het opvat, maar als iemand mij vraagt om hem bij te staan dan zou ik er niet blij mee zijn als daarbij gezegd wordt dat dat moet zoals ik dat bij alle andere clienten ook zou doen. Dat kan ik prima zelf uitmaken. Gelukkig denk ik dat God heel barmhartig is bij ongelukkige formuleringen, maar zo'n bede is niet bepaald een bescheiden verzoek.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:Nou, het is maar hoe je het opvat, maar als iemand mij vraagt om hem bij te staan dan zou ik er niet blij mee zijn als daarbij gezegd wordt dat dat moet zoals ik dat bij alle andere clienten ook zou doen. Dat kan ik prima zelf uitmaken. Gelukkig denk ik dat God heel barmhartig is bij ongelukkige formuleringen, maar zo'n bede is niet bepaald een bescheiden verzoek.
Ik denk dat God dat ook prima Zelf kan uitmaken. Die bede is ook helemaal niet bedoeld om God de wet voor te schrijven. Maar eigenlijk denk ik dat je dat zelf ook wel snapt.
DDD

Bericht door DDD »

Dat denk ik ook. Men gaat er gewoon voetstoots vanuit dat God altijd wel op dezelfde manier zal bekeren en vindt het verder wel mooi klinken. Maar dat maakt het niet minder onbeleefd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:Wij zijn beperkt, we kunnen slechts beoordelen wat zich in onze omgeving afspeelt. En dan kan ik de mineurstemming van DIA wel enigszins volgen.
Zeg dan "dat er in mijn waarneming hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk binnen onze gemeente bevind(t)".
Dat geeft een gepaste relativering en klinkt niet zo veroordelend als "dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevind".
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Afgewezen schreef: DIA zegt toch niet dat hij de wereldkaart wil kleuren? Wij zijn beperkt, we kunnen slechts beoordelen wat zich in onze omgeving afspeelt. En dan kan ik de mineurstemming van DIA wel enigszins volgen.
Ik zeg ook niet dat DIA zegt dat hij dat wil, ik stel het alleen als voorbeeld, wellicht stemt het tot nadenken voor deze of gene, ik kan zelf de mineurstemming ook wel volgen, alleen denk ik niet dat het goed is, ook niet als je zegt dat er "hier en daar" nog één gevonden word, Gods werk gaat door, zichtbaar en onzichtbaar, en inderdaad kunnen wij slechts beperkt beoordelen, maar ik denk echt dat wij God veel te kort doen door te suggereren dat het maar een enkeling is, of dat het arm is, of niet meer gekend en geleerd word, wellicht wordt dat inderdaad niet of weinig beleefd op die manier en in de normen die wij stellen of gewend zijn, maar wel die God stelt, en dat is veel belangrijker!

En de bede: Bekeer mij, zoals Gij al Uw volk bekeert, is inderdaad geen verkeerde bede, zeker geen taboe, alleen kan er wel een opvattingsverschil in zijn.
Daarmee bedoel ik dat we niet moeten vragen of God ons wil bekeren zoals Hij mensen bekeert uit een klein gedeelte van een grote cultuur met ervaringen en belevingen en bevinding zoals wij gewend zijn en zoals wij andere mensen zien, maar "zoals al Uw volk" kan ook een zwarte neger zijn uit Afrika, of iemand uit een pinksterkerk, of een katholiek, en dan moeten we niet hangen naar belevingen van andere mensen en wellicht perse volgens een bepaald stramien bekeerd willen worden, en als je dat weet, word je denk ik ook voorzichtig met termen dat het zo donker is, of zo arm, of slechts een enkeling.

Bovenstaand is persoonlijk, mijn mening, die ik aan niemand wil opleggen maar waar ik wel achter sta.
ejvl, misschien dat jij alles voor waar aanneemt wat overal gebeurt, maar DIA dus niet. Dat weet jij ook wel. Het enige argument dat je hebt voor deze stelling is dat we dan te klein van God denken. Maar weet je wat de andere kant is? Deze vraag stelde de Heere Jezus zelf: Doch, als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?

Met een vroom klinkend argument (te klein denken van God) haal je alle godsdiensten en opvattingen binnen. En dan heb je het over een cultuurverschil...

Ik zeg niet dat buiten de Gereformeerde Gezindte geen zaligheid is. Maar ga dat nu niet als argument gebruiken om de gereformeerde leer te ontkrachten of van zijn scherpe randjes te ontdoen. De persoon uit de pinkstergemeente zal toch iets moeten weten van de drie stukken in de volgorde van ellende, verlossing en dankbaarheid. Anders heeft hij geen troost in leven en sterven.
ejvl

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef: ejvl, misschien dat jij alles voor waar aanneemt wat overal gebeurt, maar DIA dus niet. Dat weet jij ook wel. Het enige argument dat je hebt voor deze stelling is dat we dan te klein van God denken. Maar weet je wat de andere kant is? Deze vraag stelde de Heere Jezus zelf: Doch, als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?

Met een vroom klinkend argument (te klein denken van God) haal je alle godsdiensten en opvattingen binnen. En dan heb je het over een cultuurverschil...

Ik zeg niet dat buiten de Gereformeerde Gezindte geen zaligheid is. Maar ga dat nu niet als argument gebruiken om de gereformeerde leer te ontkrachten of van zijn scherpe randjes te ontdoen. De persoon uit de pinkstergemeente zal toch iets moeten weten van de drie stukken in de volgorde van ellende, verlossing en dankbaarheid. Anders heeft hij geen troost in leven en sterven.
En wat je als laatste aanhaalt is precies waar het om draait Erasmiaan:
Ik ben ervan overtuigd dat Gods werk door gaat, zichtbaar en onzichtbaar, en als er dan gesteld word dat er een enkeling hier en daar gevonden word, of dat het zo weinig beleefd wordt, vind ik dat we God daarin veel tekort doen, en zeker als wij beoordelen op de gewoontes, tradities, bevinding en mate van behoudendheid van de rechts reformatorische kerk in Nederland, dat is niet zomaar een vroom klinkend argument, maar dat is zoals ik dat voel en beleef.
Met gewoonte, traditie, bevinding, behoudend, cultuur, is helemaal niets mis mee, integendeel zelfs.
Er is wel wat mis mee als we op basis daarvan gaan zeggen "dat er nog maar zo weinigen zijn" en "het nog maar zo weinig gekend word", dan kan het inderdaad zo zijn dat sommige onderdelen van ervaringen van bepaalde mensen gemist worden, maar dat geeft toch niks? Dat was hun ervaring en beleving, is dat dan een spiegel wat iedereen moet beleven?

En inderdaad, ieder waar gelovige kent iets van die drie stukken, waar ter wereld ook, dat is de eenheid, de mate waarin, waarop, hoever, hoe diep is verschillend, dat weet jij ook, en laten we het bij die drie dingen houden, en geen uitspraken doen op basis van bevinding, beleving, cultuur, traditie en dat als maatstaf nemen.

Wat Hendrikus zegt, daar stem ik mee in:
Hendrikus schreef:Zeg dan "dat er in mijn waarneming hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk binnen onze gemeente bevind(t)".
Dat geeft een gepaste relativering en klinkt niet zo veroordelend als "dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevind".
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef: ejvl, misschien dat jij alles voor waar aanneemt wat overal gebeurt, maar DIA dus niet. Dat weet jij ook wel. Het enige argument dat je hebt voor deze stelling is dat we dan te klein van God denken. Maar weet je wat de andere kant is? Deze vraag stelde de Heere Jezus zelf: Doch, als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?

En wat je als laatste aanhaalt is precies waar het om draait Erasmiaan:
Ik ben ervan overtuigd dat Gods werk door gaat, zichtbaar en onzichtbaar, en als er dan gesteld word dat er een enkeling hier en daar gevonden word, of dat het zo weinig beleefd wordt, vind ik dat we God daarin veel tekort doen, en zeker als wij beoordelen op de gewoontes, tradities, bevinding en mate van behoudendheid van de rechts reformatorische kerk in Nederland, dat is niet zomaar een vroom klinkend argument, maar dat is zoals ik dat voel en beleef.
Met gewoonte, traditie, bevinding, behoudend, cultuur, is helemaal niets mis mee, integendeel zelfs.
Er is wel wat mis mee als we op basis daarvan gaan zeggen "dat er nog maar zo weinigen zijn" en "het nog maar zo weinig gekend word", dan kan het inderdaad zo zijn dat sommige onderdelen van ervaringen van bepaalde mensen gemist worden, maar dat geeft toch niks? Dat was hun ervaring en beleving, is dat dan een spiegel wat iedereen moet beleven?

En inderdaad, ieder waar gelovige kent iets van die drie stukken, waar ter wereld ook, dat is de eenheid, de mate waarin, waarop, hoever, hoe diep is verschillend, dat weet jij ook, en laten we het bij die drie dingen houden, en geen uitspraken doen op basis van bevinding, beleving, cultuur, traditie en dat als maatstaf nemen.
Ik vind het allemaal veel te relativerend en vrijblijvend. Je gaat overigens ook niet in op wat ik zeg. Er moet toch een bepaalde mate van kennis van de ellende zijn. Daar hoor je bijna nooit over. Er moet toch een bepaalde mate van kennis van Christus zijn. Wat je in het algemeen daarover hoort is heel oppervlakkig. Dat we "God dan tekort doen" vind ik geen argument. Hij zegt Zelf wat de praktijk zal zijn in het laatst der dagen. Dan zullen er zware tijden komen. Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hoovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods; hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben.

Zeg eens eerlijk; zien we dit niet overal praktijk worden? Nee, het staat er niet zo best voor. Het is minder rooskleurig dan we allemaal denken. Eén troost is er echter; er zal altijd een Kerk zijn en God zorgt Zelf voor Zijn eigen eer!
boontje

Bericht door boontje »

Zita schreef:Men dient kardinaal te zijn om tot paus verkozen te kunnen worden.
Nee hoor, dat is niet waar. In theorie kan elke Rooms-katholieke man tot paus worden gekozen. Je hoeft er zelfs geen priester voor te zijn, een gewone visser, om maar iets te noemen, zou het ook kunnen worden.
Plaats reactie