-DIA- schreef:Anker schreef:Wilhelm schreef:Vroeger werd er nog gemodereerd. Mag nu alles gezegd worden?
De opstelling van DIA tov het overgrote deel van het predikantenkorps van de GG is ronduit schokkend en ongeestelijk te noemen.
We spreken wel over knechten van God. En zelfs de forumregels schrijven voor dat we daarover met achting dienen te spreken.
Erg..
Dit is weer een discussie die al zovele malen is langsgekomen.
Ik herinner me bijv. een discussie over het boek Ruth, waarbij een bepaalde geestelijke uitleg werd gegeven aan de gang van Ruth uit Moab, haar keuze, haar huwelijk met Boaz. Die uitleg werd door sommigen afgekeurd. Nu is die uitleg van de Schrift, zoals zoveel andere Schriftplaatsen als Jozef als behouder des volks en daamee een type van Christus, Bethel en Pniël in het leven van Jakob een vrij gangbare bevindelijke uitleg binnen een deel van de rechterflank van de Gereformeerde gezindte. Wanneer op dit forum, soms niet mis te verstaan geageerd wordt tegen deze manier van prediking noem ik dat niet schokkend en ongeestelijk, al spreken we dan ook over knechten van God. Zelfs de forumregels worden dan niet overtreden.
DIA mist op de preken van prekenweb een bepaalde Schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Hij heeft ook wat namen genoemd. Ik begrijp dat best. Dat verschil is er gewoon. Volgens mij heeft DIA niet gesproken over dwaalleraars ofzo. Dus hoezeer ik jouw reactie begrijp vanuit jouw visie, Wilhelm (en ook Luther), leg je nu DIA woorden in de mond die hij niet gezegd heeft.
Overigens ben ik ook wel benieuwd naar wat meer concrete voorbeelden van DIA. Wat mist hij in de preken?
Een voorbeeld uit de praktijk.
Een predikant heeft een goede preek, waar niets op aan te merken is. Hij houdt zich aan rechtzinnige leer. Maar je mist iets. En dat is nou iets wat ik erg moeilijk onder woorden kan brengen. Er wordt wel eens gezegd dat het leven het leven verstaat. Onder een prediking waarin de Heilige Geest niet meekomt blijft het hart koud omdat het niet wordt verklaard (of zoals wel gezegd werd: uitgehaald), er wordt niet van de daken verkondigd wat in de binnenkamer geschiedt.
Nu is het zeker zo dat de Heere onder een prediking waarin de Heilige Geest ontbreekt naar Zijn vrijmacht een mens kan bekeren of onderwijzen. Maar die zijn uitzonderingen.
Het komt er op aan of het een levende, doord Gods Gest gewerkte preek is, en geen rationele geleerde waarheid. Dat word in het hart gevoeld. Als zaken verklaard worden als de zielslegering. De werkingen van de Geest zijn zo duidelijk te voelen. Maar voor wie dit niet kent zal het verschil ook niet opmerken. Toch is er een verschil als tussen dag en nacht. Het is trouwewns wel eens opmerkelijk dat er bij een levende preek wel eens beslag wordt gelegd op de hele gemeente. Dan is een mens stil, en weet/voelt dat God spreekt.
Overigens: Ik heb niet de gewoonte om thuis te blijven als er een predikant voorgaat waaraan ik weinig heb. IK denk ook niet dat we lichtelijk een dienst moeten overslaan, en je weet ook niet of er in de preek toch nog wat onderwijs mag zitten. Dat kan toch ook?
Ik begrijp je wel DIA. En ook zoals Afgewezen dat zegt. We moeten ons gevoel niet uitschakelen. Ons verstand kan ons ook misleiden.
Je kunt onder een prediking zitten, die aanvankelijk "goed" begint, maar halverwege inzakt. Het gaat niet tot de kern.
En dan klinkt het AMEN en kun je je moedeloos en ongetroost voelen.
Dat is niet goed onder woorden te brengen, zeker als de ander er veel aan heeft gehad.
Laatst was een dominee te laat. Hij had in de file gestaan. We zaten maar te wachten en wachten en de ouderling besloot net een preek te gaan lezen, toen de dominee hijgend aan kwam rennen.
Ik zit dan toch anders in de kerk. Ik maak me eerst zorgen over die man, vooral als hij niet zo jong meer is. Wat een stress moet dat zijn.
Maar hoe begin je dan een dienst?
Maar o, ik dwaal af. Sorry. Als je via internet beluistert, heb je minder bijkomende prikkels.
Maar als je geestelijk voedsel daarvan moet afhangen, dus dat je door omstandigheden niet naar de kerk kunt, mis je toch wel iets.