Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

refo

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door refo »

De Haas schreef:Als reactie op het forum: Feitelijke informatie over het curatorium.

Waarschijnlijk vergaderde het curatorium speciaal over deze zaak (de zendingskandidaat). Het is ook een historisch unicum hoor een Irakees.
Ja, het is gebruikelijker dat het een Gouwenaar is.
Ik denk overigens dat hij Nederlander is.
De Haas

Bericht door De Haas »

Zita schreef:
De Haas schreef:Als reactie op het forum: Feitelijke informatie over het curatorium.

Waarschijnlijk vergaderde het curatorium speciaal over deze zaak (de zendingskandidaat). Het is ook een historisch unicum hoor een Irakees.
Hoe zit dat met zendingskandidaten? Gebeurt het vaker dat iemand speciaal voor de zending wordt aangenomen door het curatorium? Wijkt de opleiding dan ook af van de reguliere opleiding?
Ds. IJsselstein is zich halverwege zijn studie gaan richten op het zendingspredikantschap. Daar zal waarschijnlijk wat specifieke vaardigheden worden aangeleerd (aangaande cultuur etc.).
Democritus

Bericht door Democritus »

-DIA- schreef:
Democritus schreef:
-DIA- schreef:Dat is mijn ervaring juist niet. Een dominee kan zeer geleerd zijn maar als zijn hart niet vol is van genade, zal de preek altijd leeg zijn, hoe wetenschappelijk ook verklaard, dan vindt het geen aansluiting.
Daarmee zeg ik niet dat een gedegen stude niet goed is, maar wel dat de studie geen dominee kan maken, hoogstens de titel dominee... Luister eens naar een eenvoudige prediker als wijlen ds. Lamain. Geen academische stude, maar wat een rijke prediking! Onder zo'n prediking wil God wel eens werken, en die vindt aansluiting in de harten van Gods volk.
Wat versta jij onder een lege preek die geen aansluiting vindt?
Een preek waarin het leven ontbreekt. We kunnen zelf genoeg leven maken, maar dat is heel wat anders het het leven dat God zelf heeft gewerkt.
Deze zin moet ik drie keer lezen. Volgens mij gebruik je het woord leven hierop drie verschillende manieren. Maar dat terzijde.

Ik denk dat een wezenlijk verschil in visie op prediking maakt dat wij langs elkaar heen praten.

Gods Woord is Zijn persoonlijk spreken tot ons. Even persoonlijk als dat jij en ik elkaar op straat ontmoeten en met elkaar spreken.

Zolang een predikant in zijn spreken de Bijbel naspreekt dan is en blijft dat Gods Woord met de ultieme zeggingskracht over ons leven. Daarom is het feit van het openen van het Woord een hoogst heilig gebeuren....want God spreekt. God drie-enig spreekt tot ons en wij zijn geroepen om ons te bekeren, gehoorzamen, verootmoedigen of welke andere reactie God ook van ons eist.

Bij Paulus zie je ook in de brief aan de Filipenzen dat het niet gaat om de verkondiger maar het verkondigde. Er waren er die uit nijd en afgunst predikte maar uiteindelijk was Paulus blij dat Christus gepredikt werd.

Maar het uiteindelijke feit of de prediking weerklank vindt of aanhaakt is niet gelegen in het feit, of het hart van de dienaar vol genade is, maar of De Geest ons verstand verlicht.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Jongere

Bericht door Jongere »

Het is in de GG vooral gebruik om naar bestaande posten iemand toe te sturen. Guinee is bijv. ook een moslimland.
Ds. Ijsselstein vertelde ooit (tijdens een jongerenavond) dat hij zich lange tijd sterk voor China (als ik het me goed herinner) geroepen voelde, maar dat die weg voor hem werd afgesneden omdat daar geen mogelijkheden waren vanuit de GG. Dat geeft dus aan hoe het gaat, denk ik.

Verder lijkt het me overigens dat de scheiding tussen het 'feitelijke topic' en het 'discussie topic' niet voor niets bestaat. In het feitelijke topic wordt zo streng gemodereerd omdat het over personen gaat, juist in een cruciale en kwetsbare periode in hun leven. We hoeven niet a la minute alle ins en outs van zo iemand te weten. Het glazen huis is er met internet helaas niet minder om geworden en het lijkt soms wel alsof we dat deze aangenomen studenten zullen laten weten ook..

Ik zou daarom ervoor willen pleiten om niet dit discussie topic (volgens mij bedoeld om breder over het fenomeen curatorium te discussieren) alsnog tot een persoonlijke-feiten-topic te maken.
Praten met de mensen om ons heen moet al voorzichtig zijn, ook bij dankbaarheid, maar praten op een forum gaat nog wat verder. Dat zeggen we tegelijk tegen honderden mensen en voor lange tijd.

Laten we ons voortdurend afvragen: is deze informatie nu echt nodig, op dit moment? Voor iets anders dan pure nieuwsgierigheid? Het gaat hier om personen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Ik zou daarom ervoor willen pleiten om niet dit discussie topic (volgens mij bedoeld om breder over het fenomeen curatorium te discussieren) alsnog tot een persoonlijke-feiten-topic te maken.
Praten met de mensen om ons heen moet al voorzichtig zijn, ook bij dankbaarheid, maar praten op een forum gaat nog wat verder. Dat zeggen we tegelijk tegen honderden mensen en voor lange tijd.

Laten we ons voortdurend afvragen: is deze informatie nu echt nodig, op dit moment? Voor iets anders dan pure nieuwsgierigheid? Het gaat hier om personen.
Klopt helemaal.
Daarom heb ik wat postings + reacties weggehaald.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Ik zou daarom ervoor willen pleiten om niet dit discussie topic (volgens mij bedoeld om breder over het fenomeen curatorium te discussieren) alsnog tot een persoonlijke-feiten-topic te maken.

Klopt helemaal.
Daarom heb ik wat postings + reacties weggehaald.
Hopelijk mag ik nog wel een link plaatsen naar een Daniël-interview met Al-Chalabi?

http://www.refdag.nl/polopoly_fs/interv ... 6-2011.pdf
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat is feitelijke info, Luther; zie aldaar. :)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Dat is feitelijke info, Luther; zie aldaar. :)
Oh... ik snap het niet helemaal. Maar je knipt maar hoor. Prima...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Geeft niet hoor. Duidelijker als Jongere kan ik het niet uitleggen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Geeft niet hoor. Duidelijker als Jongere kan ik het niet uitleggen.
Sja... je moet dat zien als een soort extra verwondering, meer niet. Ik ben er blij mee hoor!
helma

Bericht door helma »

mooi interview; (ik gebruik het ook maar als spiegel, mag wel hè Tib. :huhu )
refo

Bericht door refo »

Ik ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan.
Iemand die niet uit de GG-traditie stamt, die ver van de Boezemsingel namens die GG werk gaat doen.

Eerst de opleiding maar eens gaan doen.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

refo schreef: Iemand die niet uit de GG-traditie stamt, .
Is dat erg? Ik hoop niet dat het doel van de ZGG is om Ger.Gem. tradities over te brengen, zoals ze dat jammer genoeg wel op Papua gedaan hebben (ben ooggetuige).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Matthijs schreef:
Is dat erg? Ik hoop niet dat het doel van de ZGG is om Ger.Gem. tradities over te brengen, zoals ze dat jammer genoeg wel op Papua gedaan hebben (ben ooggetuige).
Wat hebben "ze" gedaan dan en wat is daar jammer aan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Matthijs schreef:
Wat hebben "ze" gedaan dan en wat is daar jammer aan?
Welkom terug! Dat is lang geleden.
Plaats reactie