De ligging van het forum

GJdeBruijn

Re: De ligging van het forum

Bericht door GJdeBruijn »

Dit forum floreert bij de gratie van de tegenstellingen tussen links en rechts.
Consensus is niet in het belang van een forum.
Bijkomend voordeel is dat je elkaar beter leert kennen van binnenuit.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:Dit forum floreert bij de gratie van de tegenstellingen tussen links en rechts.
Okee, maar één groep herhaaldelijk kwetsen, negeren, ondervragen, verwijten, of laatdunkend over doen,
en elke keer weer die dolksteken te moeten voelen is wel moedbenemend.
Maar het zij zo!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GJdeBruijn

-DIA- schreef:
GJdeBruijn schreef:Dit forum floreert bij de gratie van de tegenstellingen tussen links en rechts.
Okee, maar één groep herhaaldelijk kwetsen, negeren, ondervragen, verwijten, of laatdunkend over doen,
en elke keer weer die dolksteken te moeten voelen is wel moedbenemend.
Maar het zij zo!
Het punt is dat als je inhoudelijk van mening verschilt je het over verschil van zaken hebt die voor beide vaststaande waarheden kunnen zijn. Een verschil van mening kan geuit worden en daarbij onbedoeld en onbewust kwetsen omdat het een voor de opponent wezenlijk punt kritiseert. Dat is inherent aan discussies binnen de theologische context.
Overigens is het geen vreemd verschijnsel dat wie het stelligst is in het uiten van zijn gelijk, de scherpste vragen krijgt teruggeworpen om dat gelijk aan te tonen. Het is vooral de toon die de muziek maakt. Als rechts klaagt over links zegt dat óók wat over rechts. En andersom ook natuurlijk.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 19 mar 2012, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

-DIA- schreef:
Zonderling schreef:Ik herken mij in de klacht van topicstarter.
Dit forum nodigt absoluut niet uit tot een serieuze discussie.
a) Vanwege de vele reacties die in minder dan in 1 minuut bedacht worden en ook in minder dan 1 minuut ingeklopt worden. Hoe kun je zo over serieuze zaken een gesprek voeren!?
b) Vanwege diverse reacties die alleen stemmingmakerij als doel lijken te hebben. Deze reacties kenmerken zich bijvoorbeeld door het niet inhoudelijk reageren op aangereikte argumenten en het uiten van insinuaties zonder concreet te worden.

Mogelijke maatregel: Voer een extra forum in waarvoor:
1) extra toelatingseisen gelden (minimaal 10 geplaatste postings van voldoende niveau in het 'gewone' forum, ter beoordeling van de forumleiding)
2) minimumlengte van een reactie (exclusief quotes) van 200 woorden
3) maximum 1 posting van dezelfde forummer per topic per etmaal

Voordat het te laat is, want velen hebben dit forum begrijpelijkerwijs allang de rug toegekeerd.

De kwestie is: er is geen alternatief... dus ik denk dat dat de reden is dat de rechterflank hier nog aanwezig is...
@Dia, het alternatief is: niet meer deelnemen aan een forum. En ik denk dat er genoeg personen zijn die wel zouden willen deelnemen aan een forum, maar het in de huidige setting niet (of niet meer) zien zitten.

@Luther, je bent geslaagd. Maar serieus: omdat jij argumenteert, heb ik met jouw postings geen moeite, ook al zijn we het weleens oneens.

@GJdeBruin. Ik ben het met @Dia eens. Het gaat er niet om dat meningsverschillen niet zouden mogen, het gaat inderdaad om de manier van discussiëren, waarvan we regelmatig trieste voorbeelden zien zonder dat er tegen opgetreden wordt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Om over op de persoon spelen te spreken...

Nu dus een heel onderwerp die op de persoon speelt...

En ondertussen is het zo, dat in de politiek men spreekt van links en rechts...

In de godsdienst spreekt men van orthodox of vrijzinnig...

Lijkt me dit onderwerp een dieptepunt van dit forum te zijn...

Is er werkelijk zo weinig stichtelijks dat men doen kan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GJdeBruijn

Zonderling schreef:@GJdeBruin. Ik ben het met @Dia eens. Het gaat er niet om dat meningsverschillen niet zouden mogen, het gaat inderdaad om de manier van discussiëren, waarvan we regelmatig trieste voorbeelden zien zonder dat er tegen opgetreden wordt.
Misschien mogen we de mods verzoeken hier wat extra aandacht aan te besteden? Inderdaad vooral de zaken rondom geestelijk leven waar uitingen van zorg, vertwijfeling, wanhoop, gemis en duisternis in doorklinken wel eens al te snel afgestraft in de sfeer van 'ongeloof' en 'onbekeerlijkheid' met een op dat moment en op die plaats ongepast dogmatisch-rechtzining bombardement.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GJdeBruijn schreef:
Zonderling schreef:@GJdeBruin. Ik ben het met @Dia eens. Het gaat er niet om dat meningsverschillen niet zouden mogen, het gaat inderdaad om de manier van discussiëren, waarvan we regelmatig trieste voorbeelden zien zonder dat er tegen opgetreden wordt.
Misschien mogen we de mods verzoeken hier wat extra aandacht aan te besteden? Inderdaad vooral de zaken rondom geestelijk leven waar uitingen van zorg, vertwijfeling, wanhoop, gemis en duisternis in doorklinken wel eens al te snel afgestraft in de sfeer van 'ongeloof' en 'onbekeerlijkheid' met een op dat moment en op die plaats ongepast dogmatisch-rechtzining bombardement.
Zeker mag dat. Die verzoek-knop zit rechtsonder in elke posting, het knopje met het rode uitroepteken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het lijkt me meer van belang dat de mods waar nodig bijsturen en niet alleen reageren op afroep. (Bijsturen is wat anders dan groene opmerkingen roepen of knippen in posts).
Verder is het ook belangrijk dat mods niet vanuit vooringenomenheid reageren (en dus alles wat tegen eigen mening ingaat, beschouwen als 'schoppen tegen' e.d.).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zonderling schreef:
-DIA- schreef:
a) Vanwege de vele reacties die in minder dan in 1 minuut bedacht worden en ook in minder dan 1 minuut ingeklopt worden. Hoe kun je zo over serieuze zaken een gesprek voeren!?
b) Vanwege diverse reacties die alleen stemmingmakerij als doel lijken te hebben. Deze reacties kenmerken zich bijvoorbeeld door het niet inhoudelijk reageren op aangereikte argumenten en het uiten van insinuaties zonder concreet te worden.

1) extra toelatingseisen gelden (minimaal 10 geplaatste postings van voldoende niveau in het 'gewone' forum, ter beoordeling van de forumleiding)

Voordat het te laat is, want velen hebben dit forum begrijpelijkerwijs allang de rug toegekeerd.

De kwestie is: er is geen alternatief... dus ik denk dat dat de reden is dat de rechterflank hier nog aanwezig is...
@Dia, het alternatief is: niet meer deelnemen aan een forum. En ik denk dat er genoeg personen zijn die wel zouden willen deelnemen aan een forum, maar het in de huidige setting niet (of niet meer) zien zitten.
Dat zou kunnen, maar dan voel je je wel echt uitgeschakeld en monddood gemaakt.
Ik vrees wel dat velen dat niet zo erg zouden vinden...
Maar ja... dan moeten we echt consequent zijn: Misschien ons terug trekken uit deze wereld?
Want het is wel duidelijk: Op de waaheid zoals die onder ons wordt beleden zit echt geen mens te wachten.
Vreemd is het dus wel allerminst.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Dat zou kunnen, maar dan voel je je wel echt uitgeschakeld en monddood gemaakt.
Maar ja... dan moeten we echt consequent zijn: Misschien ons terug trekken uit deze wereld?
Want het is wel duidelijk: Op de waaheid zoals die onder ons wordt beleden zit echt geen mens te wachten.
DIA, discussiëren is een kunst die niet iedereen verstaat. Discussiëren is niet je mening kenbaar maken en dan vervolgens klagen als niet iedereen het met je eens is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Dat zou kunnen, maar dan voel je je wel echt uitgeschakeld en monddood gemaakt.
DIA, discussiëren is een kunst die niet iedereen verstaat. Discussiëren is niet je mening kenbaar maken en dan vervolgens klagen als niet iedereen het met je eens is.
Weet ik ook wel.
En lange discussies ga ik dan ook altijd uit de weg, want dan verlies ik de draad uit het oog...
Hooguit dat ik er soms een enkele opmerking tussen plaats...
Zo gaat het tenminste doorgaans...
Jongere

Bericht door Jongere »

Vooruit, ik was het geloof ik die vijf bladzijden terug de termen links en rechts de discussie inwierp.

De aanhalingstekens die ik daar bij plaatste, zijn in de loop van de discussie verdwenen.

Nu is iedereen verontwaardigd dat we zo over links en rechts aan het praten zijn.

Het punt dat ik wilde maken had helemaal niks met links of rechts hokjes te maken, maar met een manier van discussieren. Daar heb ik niks meer over gelezen.
Het zou dit topic ten goede komen als het daar over zou gaan.
freek

Bericht door freek »

Wat jij voorstelt is niet realistisch en alleen haalbaar in de papieren media.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:Het lijkt me meer van belang dat de mods waar nodig bijsturen en niet alleen reageren op afroep. (Bijsturen is wat anders dan groene opmerkingen roepen of knippen in posts).
Verder is het ook belangrijk dat mods niet vanuit vooringenomenheid reageren (en dus alles wat tegen eigen mening ingaat, beschouwen als 'schoppen tegen' e.d.).
Ja, bijsturen is volgens mij bijvoorbeeld het verstandig en rustig reageren op discussies die uit de hand dreigen te lopen. Niet door meteen een oordeel te vellen, maar door mensen misschien een spiegel voor te houden maar zelf buiten de discussie te blijven.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:Om over op de persoon spelen te spreken...

Nu dus een heel onderwerp die op de persoon speelt...

En ondertussen is het zo, dat in de politiek men spreekt van links en rechts...

In de godsdienst spreekt men van orthodox of vrijzinnig...

Lijkt me dit onderwerp een dieptepunt van dit forum te zijn...

Is er werkelijk zo weinig stichtelijks dat men doen kan?
Het lijkt mij eigenlijk best wel stichtelijk om te praten over de vraag hoe we goed met elkaar omgaan. Alleen is het wel jammerlijk genoeg dat zulke gesprekken nodig zijn..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie