Tiberius schreef:Waar ik bezwaar tegen maak, is het wegstrepen van beide verantwoordelijkheden. Daar ga je niet op in.
Volgens mij ga ik daar juist uitgebreid op in, namelijk door te stellen dat de verantwoordelijkheid voor mijn kinderen zwaarder is, dan die voor een plaatselijke gemeente. Ik toon dat aan door de vragen van doop en belijdenis naast elkaar te zetten. Om het te kwantificeren: het soortelijk gewicht van de doop is hoger dan dat van het afleggen van openbare belijdenis; kijk immers maar naar de vragen.
Tiberius schreef:Verder verklaar je bij de doop, dat "de leer, die (...) in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt,(...) de waarachtige en volkomene leer der zaligheid te zijn". Het onderscheid dat je maakt tussen theorie (leer) en praktijk (uitwerking) is erg gezocht. Elke prediking heeft tweeërlei uitwerking: bekering of verharding.
Nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik heb twee dingen willen zeggen:
1. De leer van een kerk kan wel goed zijn, maar als die leer slechts eenzijdig of verkeerd in de prediking verwoord wordt, dan kan ik 'ja' zeggen op die leer, en tegelijkertijd zeggen dat de prediking die leer niet in zijn volle breedte en diepte verwoord. (Dus ik bedoelde niet de tweeërlei uitwerking die je hebt op een preek.)
2. Niemand zal uit deze doopvraag de conclusie trekken dat je nooit mag verhuizen van de ene gemeente naar de andere gemeente binnen hetzelfde kerkverband. De leer en de doopvragen zijn immers hetzelfde? Wat is dan het principiële verschil tussen verhuizen van de ene gemeente naar de andere gemeente binnen de geref. gezindte buiten het eigen kerkverband? Ook daar worden dezelfde doopvragen gesteld.
Tiberius schreef:Verder wordt de leer in de prediking naar voren gebracht. En als je vindt, dat die niet de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is, dan moet je daar geen ja op antwoorden, maar langs de kerkelijke weg proberen de prediking terug te buigen tot de Bijbelse prediking. Lukt dat niet, maar blijft men bij een onbijbelse prediking, dan is er sprake van een valse kerk en is het goed, omwille van je eigen en je kinderen zaligheid, deze te verlaten. Al denk ik niet dat het verplicht is, je kan ook biddend en zuchtend achterblijven.
Jou 1-op-1-conclusie dat in de prediking de waarachtige en volkomen leer der zaligheid naar voren wordt gebracht, is wel erg boud. Bovendien bewijst de praktijk het tegendeel. Niet overal waar de leer van de kerk prima is, wordt deze ook volledig, in zijn volle breedte en diepte aan de orde gesteld en gepredikt. Er kunnen aan allerlei kanten enrstige eenzijdigheden of versmallingen zijn, waardoor feitelijk de waarachtige en volkomen leer der zaligheid niet meer geheel voor het voetlicht komt. Om dan direct te spreken over een valse kerk, gaat wel erg ver. Ik durf de RKK ook geen valse kerk te noemen; omdat Christus daar gepredikt wordt. Toch ben of wordt in niet RKK, omdat ik wel durf te stellen dat in de RRK niet de waarachtige en volkomen leer der zaligheid aan de orde komt. (En ja, ik weet dat zelfs in de officiële leer van de RKK dwalingen en onzuiverheden zitten.) Kortom: de 1-op-1-relatie die je nu noemt, is er niet.
Tiberius schreef:Luther schreef:2.) Verder is het zo dat m.n. de doopvragen inzoomen op Gods verbond en onze verantwoordelijkheid daarin richting onze kinderen. In de belijdenisvragen komt die extra klem niet tot uitdrukking.
Los van welk accent er gelegd wordt, je antwoordt er in ieder geval met ja op.
Luther schreef:3.) Dan noem ik nog niet eens dat het bij de doop om een sacrament gaat en bij het doen van belijdenis gaat het niet om een sacrament. Zetten we doop en belijdenis-doen op gelijke hoogte, zijn we feitelijk RKK: het vormsel is daar een sacrament.
Ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoeld; het komt op mij over als een uitvlucht.
Het afleggen van geloofsbelijdenis is een kerkelijke eed, die je aflegt voor God en Zijn gemeente. Zeker niet te onderschatten. In dat opzicht ligt het op gelijke hoogte als het antwoorden op de doopvragen.
Zeker, de volgende vergelijking gaat mank, maar het gaat me even om de verschillen tussen het ene en het andere 'ja'. Als ik trouw, dan heeft mijn 'ja' een diepere waarde, dan wanneer ik een koopcontract voor een nieuwe auto onderteken.
Dus nee, ik ben het niet met je eens dat de doopvragen en de belijdenisvragen op gelijke hoogte staan.
Tiberius schreef:Het sacramentele aspect van de doop, namelijk dat het een teken en zegel van Gods verbond is, mist inderdaad het afleggen van geloofsbelijdenis.
Hoe sterk een kerkelijk eed is, kan je zien in de geschiedenis van Ananias en Saffira: ze hadden de mensen niet gelogen, maar de Heilige Geest. Daarom werden ze met de dood bestraft.
Goed voorbeeld! Kun je nagaan wat het breken van de 'verbondseed', zoals een oude predikant het ja-zeggen op de doopvragen eens noemde, betekent. Dat zal niet alleen jezelf, maar ook je kinderen raken.
Tiberius schreef:Luther schreef:Waarom direct zo negatief ingekleurd? Ik noemde nogal wat disclaimers namelijk: Waar de Heere de ene laat in de gemeente met moeite, zoals Wilhelm in zjn voorbeeld aangaf, zo leidt de Heere een ander naar een andere gemeente. Het gaat erom of onze motieven zuiver zijn, en we de beslissingen voor Gods aangezicht integer nemen.
Nee, daar gaat het niet om. Het gaat erom wat Gods Woord zegt. Dat is ons houvast. Niet of we van mening zijn, dat onze beslissingen integer genomen zijn.
Ik hoef jou denk ik niet te wijzen op de voorbeelden in kerken net buiten de gereformeerde gezindte, waar homo's rustig mogen samenleven, omdat ze die beslissing integer voor Gods aangezicht genomen hebben en Zijn gunst erover voelen. Die zouden dezelfde redenering kunnen gebruiken.
Beetje flauw om dit voorbeeld nu te nemen, want ik neem aan dat je begrijpt dat ik het zo niet bedoel. Het is in kerkelijk Nederland nogal eens gewoon om te zeggen: heb je er rust over? Daarover zou je hetzelfde kunnen zeggen.
Maar om op je vraag in te gaan: Gods Woord zegt bar weinig over de vraag of je bij de ene of de andere gemeente moet behoren. Sterker nog: het bestaan van kerkverbanden komt helemaal niet voor in de Bijbel. Het zal daarom altijd in een dergelijke zoektocht gaan om het zoeken en tasten naar Gods wil; daarin zullen soms beslissingen genomen moeten worden. (Op dit forum hebben verschillende posters daarover openhartige persoonlijk gesproken.) En soms (vaak?) is dat niet aan de hand van een duidelijke tekst, maar langs een weg van worstelen, ziende op de kleinere en grotere dingen die in Gods voorzienigheid op onze weg komen en hoe de dingen lopen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)