Hoe bereiken we jongeren?

Majorca

Bericht door Majorca »

ik denk echt dat jij eerder je roze bril af moet zetten. Jij denkt nl. dat de meeste ouders met hun kinderen op een persoonlijke wijze over geestelijke zaken doorspreken en dat ook voorleven. Ik vind het erg triest dat ik het moet zeggen, maar zo staan de zaken er niet voor in de gereformeerde gezindte. Wat dat betreft voelde jacob dat beter aan in één van zijn laatste reacties hierop.

Ik ken géén kinderen van ouders die echt op een persoonlijke wijze van jongs af aan met hun kinderen over (en vooral uit) het geestelijke spraken en die ontspoord zijn. Ik weet wèl van veel jongeren die ontspoord zijn en waarvan de ouders alleen regels dicteerden of op enigszins autoritaire wijze geloofswaarheden probeerden te benoemen. En vooral ouders met een "laat maar waaien" mentaliteit.

Let wel: dat wil niet zeggen dat er uitzonderingen zijn, van ouders die hierin wel degelijk verantwoord zich van hun taak gekweten hebben en het toch mis ging. Natuurlijk zijn die gevallen er. Natuurlijk hebben ouders niet alles in de hand. Maar als ouders zouden zijn zo als mijn ideaalbeeld is (en ik denk dat het best vaker en meer mogelijk is) dan zou je toch heel wat meer betrokken jongeren tegenkomen!
Adorote

Bericht door Adorote »

Laat men blij zijn dat er zo iets is als De Boeg.

En kinderen bij de Kerk houden ,dat kan niemand, het geloof is nog altijd een gave van de Heilige Geest, en het verlangen om Hem toe te behoren .
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik denk echt dat jij eerder je roze bril af moet zetten. Jij denkt nl. dat de meeste ouders met hun kinderen op een persoonlijke wijze over geestelijke zaken doorspreken en dat ook voorleven. Ik vind het erg triest dat ik het moet zeggen, maar zo staan de zaken er niet voor in de gereformeerde gezindte. Wat dat betreft voelde jacob dat beter aan in één van zijn laatste reacties hierop.

Ik ken géén kinderen van ouders die echt op een persoonlijke wijze van jongs af aan met hun kinderen over (en vooral uit) het geestelijke spraken en die ontspoord zijn. Ik weet wèl van veel jongeren die ontspoord zijn en waarvan de ouders alleen regels dicteerden of op enigszins autoritaire wijze geloofswaarheden probeerden te benoemen. En vooral ouders met een "laat maar waaien" mentaliteit.

Let wel: dat wil niet zeggen dat er uitzonderingen zijn, van ouders die hierin wel degelijk verantwoord zich van hun taak gekweten hebben en het toch mis ging. Natuurlijk zijn die gevallen er. Natuurlijk hebben ouders niet alles in de hand. Maar als ouders zouden zijn zo als mijn ideaalbeeld is (en ik denk dat het best vaker en meer mogelijk is) dan zou je toch heel wat meer betrokken jongeren tegenkomen!

dit vind ik weer veels te bout. Jij kent ze niet dus ze zijn er niet. Althans dat lijk je te suggereren.

maar goed, nu ken je wel iemand.

ik ben tot mijn 15 een keurig net christen jongetje geweest. Bij ons thuis werd ongelofelijk veel (veeeeeeeeeeeeeels te veel wat mij betreft in die tijd) over God en Zijn dienst gesproken. Maar ik kreeg een innerlijke afkeer er tegen. En hoewel mijn ouders veel verdriet hebben gehad heb ik geleefd als de verloren zoon.

overigens ben ik het met de kern van orckie's verhaal helemaal eens. De ouders zijn inmens belangrijk.

verder orckie hoe zou jij het nu aanpakken. Je blijft maar bij je analyse maar hoe nu verder. Hoe motiveer je bijvoorbeeld die ouders. Wat kan je de jongens dan als alternatief bieden?

[Aangepast op 11/11/04 door jacob]
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Laat men blij zijn dat er zo iets is als De Boeg.

En kinderen bij de Kerk houden ,dat kan niemand, het geloof is nog altijd een gave van de Heilige Geest, en het verlangen om Hem toe te behoren .

Uit het laatste volgt dus dat De Boeg niet nodig is?
limosa

Bericht door limosa »

we weten wel wat het ideaal is, ouders die hun kinderen een perfecte opvoeding geven. maar de werkelijkheid is dat de ouders hun best doen (dan hebben we al heel wat natuurlijk) maar dat ideaal bereiken we maar zelden. is het dan niet goed om een vangnet te hebben in de kerkelijke omgeving? en los daarvan, is het niet heel goed voor jongeren om met leeftijdsgenoten om te gaan in een relatief beschermde omgeving binnen de kerk?
Majorca

Bericht door Majorca »

het gaat me niet om een perfecte opvoeding. Dat kan niemand.

Het gaat me om iets héél elementairs.

Een persoonlijk gesprek over wie de Heere, wie Jezus voor je is. Of wie Hij wil zijn voor zondaren. Met je zoontje of dochtertje van 5 of 6 of 7 jaar oud. Niet de hele dag of overdreven vaak (zoals Jacob suggereert dat voorkomt). Nee, tijd en wijze weten. Op momenten van verdriet voor het kind bijv. hierbij ook de troost betrekken die er bij de Heere is. Ook al gaat het om dingen die in ogen van volwassenen misschien niet veelbetekenend zijn (bijv. dat een huisdier dood is gegaan).

Nogmaals, misschien behoren jullie bij de ouders die dit regelmatig doen met je kinderen, maar dat is absoluut niet gemeengoed in de gereformeerde gezindte. En bij de ouders die dit op zo'n simpele, eenvoudige wijze doen (je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben) zie ik keer op keer dat de kinderen een intrinsieke motivatie hebben om bij de genademiddelen te blijven. Het zijn echt niet allemaal heilige boontjes, maar ze zijn niet afkerig van de kerk.
limosa

Bericht door limosa »

maar je hoeft toch niet afkerig te zijn van de kerk om behoefte te hebben aan ontmoeting met leeftijdsgenoten?? laat de jongeren uit de gemeente elkaar nou lekker ontmoeten. vind het niet bij de opvoeding horen ze die gelegenheid te geven? en wat is nou mooier dan dat ze dat kunnen onder de paraplu van de eigen gemeente
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door limosa
maar je hoeft toch niet afkerig te zijn van de kerk om behoefte te hebben aan ontmoeting met leeftijdsgenoten?? laat de jongeren uit de gemeente elkaar nou lekker ontmoeten. vind het niet bij de opvoeding horen ze die gelegenheid te geven? en wat is nou mooier dan dat ze dat kunnen onder de paraplu van de eigen gemeente
daar is op zich niks mis mee. Een goede zaak. Een pilsje mag er van mij ook best bij.

Alleen goed opletten dat het niet de plaats van JV ofzo in gaat nemen, maar juist die plaats versterkt. Of het er aan verbinden: "als je naar de B komt, ga je ook naar de JV." Jongeren worden veel te vrijblijvend benaderd.
jacob

Bericht door jacob »

daar is op zich niks mis mee. Een goede zaak. Een pilsje mag er van mij ook best bij.

Alleen goed opletten dat het niet de plaats van JV ofzo in gaat nemen, maar juist die plaats versterkt. Of het er aan verbinden: "als je naar de B komt, ga je ook naar de JV." Jongeren worden veel te vrijblijvend benaderd.
ja ik denk dan dat ze zeggen. toedeledoki, dat maak ik zelf wel uit. en gaan ze alsnog naar de kroeg.

ik denk niet dat je in de positie bent om dat te eisen.
Majorca

Bericht door Majorca »

als ze toedeledoki zeggen, zeg ik "joepdoei m'n rug op en me buik af"

(met dank aan Rens)
takkie

Bericht door takkie »

B en JV zijn evenwichtig aan elkaar, werken ook samen met elkaar om jongeren te bereiken.
mooi, volgende punt, na tienduizend postings van je, weet ik nog steeds niet wat er in jou gemeente aan gedaan wordt?
Ga je dat nog vertellen vanavond, of zal ik morgen maar terugkomen?
k weet nog steeds niks van wat jullie gemeente doet, alleen wat jij vindt, en heeeeeeeeeeeeeeeel eerlijk gezegd, boeit me dat eigenlijk niet zoveel.
Dus wat doet jullie gemeente om de jongeren op te vangen?
Majorca

Bericht door Majorca »

beste tak

ik heb al gezegd dat mijn gemeente de traditionele weg bewandelt.

Dus gewoon JV. En jongeren proberen daarbij te betrekken.

Een actief jeugdkamp één keer in het jaar (voor alle jongeren vd gemeente)

een gemeentedag door jongeren georganiseerd met allerlei activiteiten waarmee ook geld opgehaald wordt voor een goed doel.

Etc.
takkie

Bericht door takkie »

wat is etc?
klinkt trouwens leuk, (dit meen ik serieus)
jacob

Bericht door jacob »

als ze toedeledoki zeggen, zeg ik "joepdoei m'n rug op en me buik af"

(met dank aan Rens)
ja dat was een mooie, die herinner ik me nog goed.

maar goed, daarna verdwijnen ze naar de kroeg, en dan?
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door takkie
wat is etc?
klinkt trouwens leuk, (dit meen ik serieus)
etc kan van alles zijn. Bijvoorbeeld, en dat lijkt heel saai, maar toch doen best veel jongeren er aan mee, rond kerst, wordt een "kerstbakje' rondgebracht bij ouderen van de gemeente. Daar zitten wat kleine attenties in. De bedoeling is echter dat dit niet aan de deur afgeleverd wordt, maar dat de jongeren echt even op bezoek gaan. Elk jaar weer blijkt dat men het toch leuk vind, en de oudjes stellen het zéér op prijs. Toch weer een eenvoudige manier om de band tussen jong en oud te versterken. Maar ik geef toe: het klinkt niet al te flitsend...
Plaats reactie