En deze onbijbelse leer negeert God's belofte volkomen dat Hij een Beloner is van een ieder die Hem ernstig zoekt.Germanicus schreef:Wat hypercalvinisme is? Mag ik een stukje citeren uit een gesprek met Van der Zwaag over zijn boek Afwachten of verwachten??
'Van der Zwaag constateert dat de reformatorische zuil gaandeweg in eenzijdigheden is vervallen, ook wel hypercalvinisme genoemd. Hij traceerde het begin van deze stroming in kringen van Engelse baptisten en bij groeperingen in Nederland, in beide gevallen aan het einde van de achttiende eeuw. Het gaat ten diepste om de spanning in de gereformeerde leer tussen Gods uitverkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens. Het hypercalvinisme probeert die spanning weg te nemen door alle nadruk te leggen op Gods soevereiniteit: Hij kiest zijn kinderen uit. Keerzijde is dat kerkgangers slechts kunnen afwachten of ze door de Geest wedergeboren worden of niet. Gods beloften komen hun niet toe, als ze geen teken hebben gekregen dat ze uitverkoren zijn. Van lieverlede is in deze kringen uitgewerkt welke stadia een kerkganger moet doorlopen voordat hij zich als uitverkorene kan beschouwen.'
Bron: http://www.afwachtenofverwachten.nl/mot ... ussies.htm
Satan had geen betere list kunnen bedenken om mensen passief te maken en die dus in feite God's Geschenk aan Hem terug te geven.
Want nergens zie ik dat deze dwaalleraars zeggen dat God de gelovigen in Christus heeft uitverkozen.
Hij heeft ons gekocht en dat dienen we aan te nemen.
Zoals de israelieten op moesten kijken naar de slang.
En kom niet aan met" Jacob heb Ik liefgehad en Ezau gehaat, want daar was een reden voor.
Jacob was een bedrieger, wat erg is, maar Ezau was onverschillig, en onverschilligheid is gelijk aan geestelijke dood.
Zo zie ik het tenminste.
Ik kan er niet bij dat de Schrift teksten zou bevatten die ontmoedigen om te zoeken en Hem aan te nemen, omdat er een fatalistische voorverkiezing zou zijn.
Dat contrasteert volledig met de talloze oproepen tot aktieve bekering .
Bovendien horen dergelijke wetenschappen thuis in God's verborgen raad en ondoorgrondelijke wegen, en waarschuwt de apostel ons niet bovenmatig wijs te willen zijn !!
De ''nodiging tot de Bruiloft'' betreft iedereen, nadat de joden niet wilden.
Niet slechts een paar.
OVERAL moesten de knechten zoeken en dwingen in te gaan!
maar net als dat de joden niet wilden, willen velen van ons ook niet, lijkt het.
Wij zijn te groot voor die enge poort, we passen er niet door.
Velen begeren in te gaan , maar KUNNEN niet.