Hervormde en Philpot.refo schreef:Hoort en zegt het voort.Vergelijk dit liefdeloze en hooghartige oordelen en wantrouwen van anderen nu eens met de pastorale toon die de Dordtse Leeregels gebruiken.
Wie oordelen en wantrouwen er nu eigenlijk op dit forum?
Kern van het avondmaal
Re: Kern van het avondmaal
- J.C. Philpot
- Berichten: 10122
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Kern van het avondmaal
Je beschuldigd me nu weer van oordelen en boude beweringen. Wat ik aan jou vroeg is waarom je dit oordelen noemt. Veel mensen in onze gezindte die volop deelnemen aan het gemeenteleven en lidmaatschap geven dit zelf aan. Ik oordeel over niemands hart.Tiberius schreef:Je blijft wel de ene boude bewering op de andere stapelen. Hoe kan je nu zo over mensen oordelen?J.C. Philpot schreef:Is het dan niet zo dat in onze gezindte velen die belijden onbekeerd (en dus ongelovig) zijn hun kinderen laten dopen, belijdenis doen en lid van de gemeente worden? Dat is toch geen boude opmerking, maar een constatering?Tiberius schreef:Niet zozeer expliciet, maar door je verdediging van Hervormdes boude en ongenuanceerde beweringen, die van de doopouders beweert, dat het "ongelovige ouders" zijn, van echtparen oordeelt, dat het "ongelovige mannen en vrouwen" zijn en belijdeniscatechisanten botweg afkeurt als "ongelovige leden van de gemeente".J.C. Philpot schreef:In welke zin jaag ik kleintjes in de genade in catagorie 3?
Vergelijk dit liefdeloze en hooghartige oordelen en wantrouwen van anderen nu eens met de pastorale toon die de Dordtse Leeregels gebruiken.
Onbekeerd is overigens wat anders dan ongelovig.
Onbekeerd is absoluut niet iets anders als ongelovig. Het ware geloof is een vrucht van de wedergeboorte.
Beste Tiberius,Tiberius schreef:Heb je daar met die mensen zelf al over gesproken? Of blijft het bij fulmineren op een anoniem forum?J.C. Philpot schreef:Sorry, maar ik snap je hier echt niet in. Als mensen zelf duidelijk aangeven onbekeerd te zijn (ik heb het niet over twijfelende en zwakke gelovigen), dan is dit toch geen oordelen?
Ten eerste fulmuneer ik niet, en ten tweede spreek ik deze mensen inderdaad.
Als je verder niet inhoudelijk op mij in wil gaan, maar mij blijft beschuldigen van oordelen ga ik met deze discussie stoppen, en laat ik de ruimte aan anderen. Ik probeer op een goede manier van gedachte te wisselen, maar je blijft me beschuldigen van oordelen, terwijl ik die niet doe en dit niet mijn intentie is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Kern van het avondmaal
Ok, dus je snapt ze en je snapt ze niet?J.C. Philpot schreef:BEste Tiberius,Tiberius schreef:Deze toon is inderdaad al beter dan door die mensen zomaar botweg als ongelovigen te schofferen.J.C. Philpot schreef:Wat ik niet snap is waarom iemand wel een kind durft te laten dopen, en niet aan het avondmaal durft te gaan. Is het avondmaal veel heiliger dan het dopen?
Overigens snap ik weer niet, dat iemand zo'n worsteling van mensen niet snapt.
Je posting staat weer vol met insinuaties.
Ten eerste snap ik deze mensen, en ik ik mensen die hiermee worstelen. Daarnaast schoffeer ik ik hen niet.
Dat snap ik dan weer niet.
Schofferen inderdaad niet met je laatste posting, maar met je eerdere.
Ook een gelovige, zwak of sterk, kent deze aanvechtingen en moet steeds meer van deze zaken leren. Steeds weer en steeds meer leren zijn behoud buiten zichzelf in Christus te zoeken.J.C. Philpot schreef:Ik heb het hier niet over een ongelovige, die moet deze zaken leren kennen. De twijfelende gelovige kent hier al iets van. Het avondmaal is juist voor hen die twijfelen, die bekennen in de dood te liggen en het buiten zichzelf in Christus zoeken.Tiberius schreef:Daar zou ik maar wat terughoudend in zijn, als ik jou was. Want hiermee span je juist het paard achter de wagen.J.C. Philpot schreef:Ik zou een twijfelende en zwakke gelovige verder juist willen aansporen om deel te nemen aan het heilig avondmaal. Dit is juist een middel ter versterking van het zwakke en aangevochten geloof.
Niet jij hoeft te bepalen, of iemand aan het avondmaal gaat, maar dat is een persoonlijke zaak tussen God en zo'n mens.
Om met vrucht avondmaal te kunnen houden, is het nodig een aantal zaken te kennen, zoals genoemd in het avondmaalsformulier. Je kan mensen beter aansporen, om die zaken te leren kennen. En niet met allerlei drogredenen aan het Heilig Avondmaal proberen te jagen.
Ok.J.C. Philpot schreef:Weer een insinuatie. Ik profileer me nergens mee, maar ik geef aan dat Erasmiaan op dit punt Philpot niet aan zijn zeide heeft. Wellicht wel met zijn mening over bepaalde bevindelijke zaken, maar niet wat betreft het toelaten van ongelovigen als leden.Tiberius schreef:Beetje apart dat je juist het stuk waarin Philpot dwaalde juist gebruikt om je op een reformatorisch forum te profileren.J.C. Philpot schreef:Wat je opmerking over de naam Philpot betreft: bij Philpot werden hen die beleden ongelovig te zijn niet gedoopt, en waren geen lid van de gemeente (dus in die zin geen ruimte voor hen die nooit aan het avondmaal gaan).
- J.C. Philpot
- Berichten: 10122
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Kern van het avondmaal
Dat is niet het geval.Tiberius schreef:Hervormde en Philpot.refo schreef:Hoort en zegt het voort.Vergelijk dit liefdeloze en hooghartige oordelen en wantrouwen van anderen nu eens met de pastorale toon die de Dordtse Leeregels gebruiken.
Wie oordelen en wantrouwen er nu eigenlijk op dit forum?
Mijn statement is:
* In het oordeel der liefde nemen we ieder die belijden een kind van God te zijn aan als kind van God
* Als iemand ronduit aangeeft onbekeerd te zijn, gaan we niet net doen alsof deze persoon bekeerd is, maar brengen we liefdevol het evangelie als gemeente
Dus geen oordelen over het hart, maar horen wat iemand met de mond belijd. En hier liefdevol mee omgaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Kern van het avondmaal
In andere topics zijn dat Tiberius en Erasmiaan.Tiberius schreef:Hervormde en Philpot.refo schreef:Hoort en zegt het voort.Vergelijk dit liefdeloze en hooghartige oordelen en wantrouwen van anderen nu eens met de pastorale toon die de Dordtse Leeregels gebruiken.
Wie oordelen en wantrouwen er nu eigenlijk op dit forum?
Re: Kern van het avondmaal
Volgens Rom 10, waar naar Deut 30 verwezen wordt.J.C. Philpot schreef:Dat is niet het geval.Tiberius schreef:Hervormde en Philpot.refo schreef:Hoort en zegt het voort.Vergelijk dit liefdeloze en hooghartige oordelen en wantrouwen van anderen nu eens met de pastorale toon die de Dordtse Leeregels gebruiken.
Wie oordelen en wantrouwen er nu eigenlijk op dit forum?
Mijn statement is:
* In het oordeel der liefde nemen we ieder die belijden een kind van God te zijn aan als kind van God
* Als iemand ronduit aangeeft onbekeerd te zijn, gaan we niet net doen alsof deze persoon bekeerd is, maar brengen we liefdevol het evangelie als gemeente
Dus geen oordelen over het hart, maar horen wat iemand met de mond belijd. En hier liefdevol mee omgaan.
- J.C. Philpot
- Berichten: 10122
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Kern van het avondmaal
Verduidelijking (zou je ook door de regelens heen kunnen lezen):Tiberius schreef:Ok, dus je snapt ze en je snapt ze niet?
Dat snap ik dan weer niet.
* Ik snap dat mensen twijfelende gelovigen zijn
* Maar niet dat de doop wel zou kunnen, en het avondmaal niet
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Kern van het avondmaal
Ik noem dat niet zozeer oordelen, omdat jij kennelijk mensen kent die dat zelf aangeven. Dat kan, ik zal dat niet betwisten. Sterker nog: ik ken ook wel mensen die dat zeggen.J.C. Philpot schreef:Je beschuldigd me nu weer van oordelen en boude beweringen. Wat ik aan jou vroeg is waarom je dit oordelen noemt. Veel mensen in onze gezindte die volop deelnemen aan het gemeenteleven en lidmaatschap geven dit zelf aan. Ik oordeel over niemands hart.
Maar ik noem dat oordelen, omdat je ervan maakt "Veel mensen in onze gezindte". Dat klopt gewoon niet. Daarmee suggereer je zelfs dat het een meerderheid zou zijn. Dat is gewoon onjuist en daarom vind ik het oordelen.
Nogmaals: misschien wel in jullie gemeente, die ken ik verder niet, maar je kan en mag zo niet over andere gemeentes, laat stil staan de hele gezindte spreken.
De profeet zegt "Bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn". Denk je dat hij hier een ongelovig volk sprekende invoert?J.C. Philpot schreef:Onbekeerd is absoluut niet iets anders als ongelovig. Het ware geloof is een vrucht van de wedergeboorte.
Lees dan het hele hoofdstuk maar eens (Klaagliederen 5 is het).
Re: Kern van het avondmaal
Wat Philpot aanvoert is gewoon waar.
'Veel mensen in onze gezindte' is niets verkeerd gezegd.
Als het in Tiberius gemeente anders is, dan is dat eerder een uitzondering.
'Veel mensen in onze gezindte' is niets verkeerd gezegd.
Als het in Tiberius gemeente anders is, dan is dat eerder een uitzondering.
Re: Kern van het avondmaal
Ik ben dat wel met je eens. Maar het is onvolledig.J.C. Philpot schreef:Mijn statement is:
* In het oordeel der liefde nemen we ieder die belijden een kind van God te zijn aan als kind van God
* Als iemand ronduit aangeeft onbekeerd te zijn, gaan we niet net doen alsof deze persoon bekeerd is, maar brengen we liefdevol het evangelie als gemeente
Zoals Erasmiaan eerder al aangaf: je ontkent hiermee 2 categorieën, die de DL wel noemen en die schaar je gemakshalve onder kopje 2.
Ok, dat geldt dus ook als iemand met de mond zijn ja-woord geeft over de doopvragen, belijdenisvragen en huwelijksformuliervragen?J.C. Philpot schreef:Dus geen oordelen over het hart, maar horen wat iemand met de mond belijd. En hier liefdevol mee omgaan.
Re: Kern van het avondmaal
Goed argument reik je me hier aan.refo schreef:Wat Philpot aanvoert is gewoon waar.
'Veel mensen in onze gezindte' is niets verkeerd gezegd.
Als het in Tiberius gemeente anders is, dan is dat eerder een uitzondering.
Enkele beweringen in dezelfde klasse:
Wat Philpot aanvoert is gewoon onjuist.
"Veel mensen in onze gezindte" is absoluut verkeerd gezegd.
Als het in Philpots gemeente anders is, dan is dat eerder een uitzondering.
Re: Kern van het avondmaal
Welja, nu veroordeel en wantrouw ook ik andere mensen. Dat moet je misschien eerst onderbouwen.refo schreef:In andere topics zijn dat Tiberius en Erasmiaan.Tiberius schreef:Hervormde en Philpot.refo schreef:Hoort en zegt het voort.Vergelijk dit liefdeloze en hooghartige oordelen en wantrouwen van anderen nu eens met de pastorale toon die de Dordtse Leeregels gebruiken.
Wie oordelen en wantrouwen er nu eigenlijk op dit forum?
Overigens wel apart dat Philpot weer niet op mijn reacties ingaat. Maar goed, ik heb wat dat aangaand mijn punt gemaakt.
- J.C. Philpot
- Berichten: 10122
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Kern van het avondmaal
Dus geconcretiseerd, jij gelooft dat als iemand onbekeerd is hij wel een ware gelovige kan zijn?Tiberius schreef:De profeet zegt "Bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn". Denk je dat hij hier een ongelovig volk sprekende invoert?J.C. Philpot schreef:Onbekeerd is absoluut niet iets anders als ongelovig. Het ware geloof is een vrucht van de wedergeboorte.
Lees dan het hele hoofdstuk maar eens (Klaagliederen 5 is het).
Sorry, maar als je dat op een reformatorisch forum kunt poneren snap ik er niets meer van.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Kern van het avondmaal
Dat poneer ik niet, ik stel alleen dat onbekeerd niet gelijk is aan ongelovig. Met een voorbeeld.J.C. Philpot schreef:Dus geconcretiseerd, jij gelooft dat als iemand onbekeerd is hij wel een ware gelovige kan zijn?Tiberius schreef:De profeet zegt "Bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn". Denk je dat hij hier een ongelovig volk sprekende invoert?J.C. Philpot schreef:Onbekeerd is absoluut niet iets anders als ongelovig. Het ware geloof is een vrucht van de wedergeboorte.
Lees dan het hele hoofdstuk maar eens (Klaagliederen 5 is het).
Sorry, maar als je dat op een reformatorisch forum kun poneren snap ik er niets meer van.
Verder is er nog een onderscheid tussen "onbekeerd zijn" en "zeggen onbekeerd te zijn".
- J.C. Philpot
- Berichten: 10122
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Kern van het avondmaal
Maar als je dat zo stelt, dan zijn er toch ook onbekeerde gelovigen, of gelovige onbekeerden?Tiberius schreef:Dat poneer ik niet, ik stel alleen dat onbekeerd niet gelijk is aan ongelovig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield