jvdg schreef:eilander schreef:jvdg schreef:Ik was niet van plan om voorbeelden te geven, maar gezien de diverse opvattingen over dit 'complexe' onderwerp wil ik toch iets zeggen.
Uit hoofde van mijn vrijwilligerswerk kom ik over de vloer bij o.a. alleenstaande vrouwen.
De inhoud van mijn werk betreft het verlenen van administratieve bijstand en het geven van financiële informatie en advisering.
In het afleggen van die bezoeken zit een zekere regelmaat, dus de omgeving ziet mij dan regelmatig verschijnen, waarna ik zo'n 2 uur later weer verdwijn.
Er is hier dus sprake van het uitwisselen van, gewichtig gezegd, vertrouwelijke informatie, waar derden niets mee te maken hebben.
Hoe denken de streng denkende "schijn des kwaads" mijdende mensen hierover?
Mag ik zulke vrouwen niet meer ten dienste zijn?
(Ik beschik wel over een door het Min. van Justitie afgegeven VOG
)
Naast wat andere kwalificaties die ik al bezit, ben ik nu ook nog een "streng-denkend-schijn-des-kwaads-mijdend-mens" geworden
Maar ja, de vraag stellen is wel een beetje haar beantwoorden. Laat ik nogmaals benadrukken dat ik je uiteraard niet beticht van ongeoorloofde dingen. Mocht iemand dat wel doen, dan is dat zonde.
En toch ben ik van mening dat dit niet verstandig is. De uitleg hiervan heb ik eigenlijk al gegeven. Ik denk nog na over een nadere onderbouwing vanuit meer bijbelse gegevens dan alleen een tekst die mogelijk verkeerd uitgelegd is.
Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
Maar geen bijbeltekst kan mij weerhouden mijn naaste lief te hebben of te helpen.
Niet omdat ik twijfels heb bij Gods Woord, maar ik kan me niet voorstellen dat Gods Woord in een bepaalde context mij zou verbieden om hulp te verlenen aan mijn door diezelfde God op mijn weg geplaatste naaste.
Wil voor de (verkeeerde) vroomheid mij behoeden.
Mag ik het nog uitbreiden?
Na mijn ziekte ben ik in handen "gevallen" van vele hulpverleners, waaronder veel vrouwen.
Moet ik die hulp dan ook weigeren?
Overigens, ik wil niet verkeerd overkomen, maar elk bezoek wat ik afleg, hetzij bij mannen, hetzij bij vrouwen, vraag ik de Heere om wijsheid en verstand bij de hulpverlening.
Eigenlijk ben ik erg nieuwsgierig hoe MM hierover denkt.
Tjonge, wat een discussie... Er is al veel gezegd. Er lijken voor- en tegenstanders. Beiden hebben m.i. in bepaalde facetten gelijk. De waarheid ligt misschien wel een beetje in het midden.
Ik denk dat verschillende dingen hierin een rol spelen. Allereerst al wat je positie en/of functie is in de relatie. Wanneer je als 'professional' ergens komt zie ik niet direct problemen, zolang je je professioneel gedraagt. Dat betekent dat er in het contact een gever is (van een dienst / zorg of wat dan ook) en een ontvanger. Je kunt denken aan de verpleegkundige die naar een alleenstaande gaat. Ik schaar hier ook de administratieve hulpverlening van Jan onder. De huisarts die ook vrouwen helpt, hulpverleners en andere dergelijke situaties. In deze contacten is geen sprake van wederzijdse belangen uit de relatie. Uiteraard dien je ervoor te waken dat dit zo blijft, daarom de toevoeging: zolang je je professioneel gedraagt.
Heel anders vind ik het wanneer er een relatie is die gelijkwaardig is. Waarin wederzijdse belangen zijn. Natuurlijk mogen er vriendschappen zijn, maar wanneer persoonlijke dingen worden uitgewisseld (met name waar het gaat om problemen in relationele sfeer / huwelijksproblemen of juist problemen rond alleen zijn / sexualiteit), dan zou ik dit niet doen in een dergelijke relatie. Er ontstaat een band van vertrouwen, van intimiteit, en de stap van genegenheid naar verliefdheid, de stap van een troostende arm naar wat meer knuffel, kan zo maar heel geleidelijk gemaakt worden. In eenzaamheid kan daar juist zo'n diepe behoefte aan zijn, evenzo bij iemand met minderwaardigheidsgevoelens die snakt naar waardering en positieve bevestiging. In een gelijkwaardige relatie zou ik dus altijd ervoor kiezen om met 2 personen te gaan (en dan zo mogelijk man en vrouw).
Wanneer het gaat om bezoek vanuit de kerk, huisbezoek bijvoorbeeld, vind ik het een goede zaak om samen te gaan. Samen als ouderlingen, of ook als predikant samen met zijn vrouw, of hoe dan ook maar. Reden is dat tijdens deze gesprekken óf bepaalde problematiek besproken wordt (zoals bovenstaande) en de ambtsdrager niet uit hoofde van hulpverlener maar als medemens / medegemeentelid daar komt (hierin kan ik me voorstellen dat er situaties zijn waarin hiervan wordt afgeweken, maar dat iemand op afstand meekijkt/ meedenkt. De andere reden is dat in veelvuldige contacten waarin je geestelijk één bent ook een diep vertrouwen en saamhorigheid kan ontstaan die makkelijk kan ontsporen of leiden tot diepere gevoelens van genegenheid die geen plaats mogen hebben.
Bij de laatste categorie en verder bij al degenen die als christen leven is dit het terrein waarop de duivel machtige slagen kan maken. Wanneer een predikant, ouderling of andere christen in deze zonden valt heeft dat grote gevolgen voor de mensen om hem heen en de betrouwbaarheid van het christelijk geloof. We weten allemaal wel een dominee of voorganger te noemen of bekende christen die in deze zonde is gevallen, er wordt zelfs tot na hun dood over gesproken. Ik denk dat de satan juist op dit terrein actief is omdat hij hier veel behalen kan.
En verder gaat het in dit topic ook over de schijn des kwaads. Ik weet niet wat ik daarover zeggen moet. Ik weet ook niet waar de grenzen daarvan liggen. En of het dan de schijn des kwaads is voor roddelaars die altijd loeren op nieuwtjes, of de schijn des kwaads voor .... ja wie eigenlijk? Ik vind dat moeilijk en heb er geen antwoord op.
Nou heel verhaal, maar dat is dus hoe ik erover denk, ik zou hier - buiten een professionele relatie - dus zéér, ja zéér terughoudend in zijn.
Val ik nu onder de "streng-denkend-schijn-des-kwaads-mijdend-mensen" ?