Dan ben ik het met je eens. Dan mag, nee er moet gepreekt worden dat Christus er is voor alle mensen (of zij nu bevindelijk zondaar geworden zijn of slechts verstandelijk weten dat zij zondaar zijn)...Marieke schreef:Die Christus is er wel, die wordt hen ook gepredikt, die wordt hen voorgesteld, die is er ook voor hen, maar het is voor hen een reuke des doods ten dode.memento schreef:Maar is er een Christus voor niet-ontdekte zondaren? En wat (s)preek je tot hen, die zeggen: Mijn hart is koud, ik ken mijn zonden niet bevindelijk, zeg mij, wat ik doen moet?Maar er mag, nee er moet gepreekt worden dat Christus er is voor oprechte zondaren die zelf niet weten waar ze met hun schuld heen moeten.
Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Deze passage las ik ook net maar dan in de nieuwe vertaling. (verschil moet er zijneilander schreef:Bunyan zegt het volgende in het door huisman aangeprezen boek:memento schreef:Maar is er een Christus voor niet-ontdekte zondaren? En wat (s)preek je tot hen, die zeggen: Mijn hart is koud, ik ken mijn zonden niet bevindelijk, zeg mij, wat ik doen moet?Maar er mag, nee er moet gepreekt worden dat Christus er is voor oprechte zondaren die zelf niet weten waar ze met hun schuld heen moeten.
(ik heb overigens de oude vertaling)
Maar, zegt een ander, ik ben zo harteloos, zo langzaam, en naar ik meen zo onverschillig in mijn komen, dat ik, om de waarheid te zeggen, niet weet of de wijze van mijn komen een komen tot Christus kan genoemd worden.
Antw.: (...) Het uitgaan van het hart naar Christus kan niet op alle tijden onderscheiden en gekend worden aan uw gevoelige en hartelijke vervulling der plichten, maar eerder aan die heimelijke zuchten en klachten, die uw ziel voor God uitbrengt tegen die traagheid (...)
Toch zullen zij die komen, aangenomen worden. Daar Christus diegenen roept om te komen, welke in het geheel niet kwamen (...) Hij zegt niet: zo zij komen met gevoel, maar enkel: En hem die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
(...) Laat ons niet ontmoedigd zijn op het gezicht en het gevoel van onze eigen zwakheden maar te haastiger tot Christus vluchten om gezaligd te worden.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bedankt, de drie ambten van Christus heb ik een paar weken geleden (nog eens) gelezen. De droefheid naar God was één van de eerste stichtelijke boeken die ik las . (stond bij mijn vriendin(nu al jaren mijn vrouw) in de kast ) Ik zal het weer eens pakken en herlezen. Ik denk ook dat wij hetzelfde voorstaan. Maar mijn voorkeur ligt bij een puriteinse aanbodsprediking. (Erskines, Boston,Flavel,Guthrie,Bunyan enz.)Marieke schreef:We blijven een beetje in dezelfde cirkel ronddraaien denk ik, terwijl we hetzelfde bedoelen. Het gaat niet zonder oprecht berouw, ellendekennis, droefheid naar God schrijf je. Ik bedoel precies hetzelfde in de discussie. Laten we de woorden voorwaardelijke prediking/onvoorwaardelijke prediking dan maar laten varen, die woorden komen in de Bijbel ook niet voor. Ik ga het boek van Bunyan nog eens lezen (heb ik al wel eens gedaan). Dat beloof ik je. Lees jij dan (nog eens) "de drie ambten van Christus" en "de droefheid naar God" van prof. Wisse?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dan kan ik je de hand geven. Het was ook één van mijn eerste stichtelijke boeken die ik las. Ik ben zo enorm door dat boek getroffen, vooral vanwege de herkenning, dat ik het een ieder aanraad. Ik heb het zelf denk ik al minimaal 5 keer gelezen.huisman schreef:Bedankt, de drie ambten van Christus heb ik een paar weken geleden (nog eens) gelezen. De droefheid naar God was één van de eerste stichtelijke boeken die ik las . (stond bij mijn vriendin(nu al jaren mijn vrouw) in de kast ) Ik zal het weer eens pakken en herlezen. Ik denk ook dat wij hetzelfde voorstaan. Maar mijn voorkeur ligt bij een puriteinse aanbodsprediking. (Erskines, Boston,Flavel,Guthrie,Bunyan enz.)Marieke schreef:We blijven een beetje in dezelfde cirkel ronddraaien denk ik, terwijl we hetzelfde bedoelen. Het gaat niet zonder oprecht berouw, ellendekennis, droefheid naar God schrijf je. Ik bedoel precies hetzelfde in de discussie. Laten we de woorden voorwaardelijke prediking/onvoorwaardelijke prediking dan maar laten varen, die woorden komen in de Bijbel ook niet voor. Ik ga het boek van Bunyan nog eens lezen (heb ik al wel eens gedaan). Dat beloof ik je. Lees jij dan (nog eens) "de drie ambten van Christus" en "de droefheid naar God" van prof. Wisse?
Wij stellen Gods Woord graag boven de traditie.memento schreef:Zoals jij het verwoord, is voorwaardelijk. Ik zou liever, met de breedte van de traditie, zeggen dat Christus voor zondaren stierf, en daarom allen wordt aangezegd dat zij zondaar ZIJN, en dat zij daarom tot Christus vluchten moeten en mogen. Christus genade wordt ook aan niet-ontdekte zondaren gepredikt.Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.
De voorwaarden vloeien ook uit Christus voort, en zijn heilsweldaden die de uitverkorenen medegedeeld worden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Misschien ten overvloede maar hier een mooi citaat op PrekenWeb : Het Merg van het Evangelie : "De evangelische bekering als gevolg van het geloof" (Edward Fisher)Marieke schreef:Dan kan ik je de hand geven. Het was ook één van mijn eerste stichtelijke boeken die ik las. Ik ben zo enorm door dat boek getroffen, vooral vanwege de herkenning, dat ik het een ieder aanraad. Ik heb het zelf denk ik al minimaal 5 keer gelezen.huisman schreef:Bedankt, de drie ambten van Christus heb ik een paar weken geleden (nog eens) gelezen. De droefheid naar God was één van de eerste stichtelijke boeken die ik las . (stond bij mijn vriendin(nu al jaren mijn vrouw) in de kast ) Ik zal het weer eens pakken en herlezen. Ik denk ook dat wij hetzelfde voorstaan. Maar mijn voorkeur ligt bij een puriteinse aanbodsprediking. (Erskines, Boston,Flavel,Guthrie,Bunyan enz.)Marieke schreef:We blijven een beetje in dezelfde cirkel ronddraaien denk ik, terwijl we hetzelfde bedoelen. Het gaat niet zonder oprecht berouw, ellendekennis, droefheid naar God schrijf je. Ik bedoel precies hetzelfde in de discussie. Laten we de woorden voorwaardelijke prediking/onvoorwaardelijke prediking dan maar laten varen, die woorden komen in de Bijbel ook niet voor. Ik ga het boek van Bunyan nog eens lezen (heb ik al wel eens gedaan). Dat beloof ik je. Lees jij dan (nog eens) "de drie ambten van Christus" en "de droefheid naar God" van prof. Wisse?
http://bit.ly/f5jmee