Illustratie van Verantw. Bijbelgebr. adhv Jesaja 7

helma

Re: Illustratie van Verantw. Bijbelgebr. adhv Jesaja 7

Bericht door helma »

Fjodor schreef:
theoloog schreef:Beste mensen,

geef even aan wie er in dit nieuwe jaar allemaal verder gaan met Jesaja 7. Je mag dat ook via PB doen.
Ja, op zich wil ik best verder gaan. Dat uitpluizen van Jes 7 zelf, met die 6 vertalingen van jou, kost alleen een beetje veel tijd (en ook nog eens veel energie).
En dat terwijl ik me afvraag of er meer essentiële verschillen dan dat maagd - jonge vrouw verschil zijn. Vind je het ook goed als we de gewoon de nbv met de sv vergelijken? Misschien heb je dan de meeste probleempunten al te pakken.

En wat bedoel je hiermee?:
"Als je klaar bent met lezen doe dan je Bijbel dicht en probeer het verhaal na te vertellen/te schrijven. Dit helpt je om helder te krijgen of je alles wel weet. Lees het dan nog een keer. Als je het verhaal al kent dan kun je dit ook gelijk de eerste keer proberen. Het opent namelijk bij het lezen je ogen voor de ontbrekende 'kennis' die je hebt van het verhaal."
slaat dit op heel Jesaja, of enkel op hoofdstuk 7?
Op zich valt het wel mee; ik heb jesaja 7 in Biblija met 7 vertalingen naast elkaar gezet (heb de KJV er ook bij gezet) en toen uitgeprint. Is ongeveer 10 blaadjes
dan pak je een pen erbij en omsingel je dingen die opvallen.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

helma schreef: Op zich valt het wel mee; ik heb jesaja 7 in Biblija met 7 vertalingen naast elkaar gezet (heb de KJV er ook bij gezet) en toen uitgeprint. Is ongeveer 10 blaadjes
dan pak je een pen erbij en omsingel je dingen die opvallen.
Wat waren voor jou opvallende punten?
Willem

Bericht door Willem »

Hoofdstuk 1 t/m 12 zijn de profetieën over Juda.

Hoe langer ik specifiek over Hoofdstuk 7 nadenk hoe minder ik ervan begrijp. Voorlopig kom ik ook niet toe aan het vergelijken van “woordjes” zoals b.v. het gebruik van het woord “jonkvrouw” en/of “maagd” in b.v. het 14e vers.

Mijn inziens – maar ik ben niet verder gekomen dan het hoofdstuk zelf te bestuderen, dus als ik domme dingen zeg die in verklaringen anders worden uitgelegd dan hoor ik het wel – onderscheid ik 3 “paragrafen”.
1. De belegering van Jeruzalem door Resin van Syrië en Pekah van Israel en de profetie van Jesaja over de afloop van deze belegering aan koning Achaz van
Juda. Eerste t/m het 9e vers.
2. Dan de geschiedenis van het teken. De Heere liet zeggen: “Vraag om een teken”. Achaz weigerde. Omdat hij weigert geeft de Heere zelf een teken. Vs. 14 t/m 16.
3. De profetie over de toekomst van Juda. Vs. 17 t/m 25. Kenmerken: Ontvolking, belegering en bezetting door Assyrie, verwildering en verloedering van het land en
toch zullen de overgeblevenen “boter en honing” eten.

Als men het hoofdstuk dan sorteert op de (m.i.) hoofd- en bijzinnen:

1. Het geschiedde nu in de dagen van Achaz,
den zoon van Jotham, den zoon van Uzzia, den koning van Juda,
dat Rezin,
de koning van Syrië,
en Pekah,
de zoon van Remália, de koning van Israël,
optoog naar Jeruzalem,
ten oorlog tegen haar;
maar hij vermocht met strijden niet tegen haar.

2. Als men den huize Davids (=Achaz) boodschapte,
zeggende: De Syriërs rusten op Efraïm,
zo bewoog zich zijn hart en het hart zijns volks,
gelijk de bomen des wouds bewogen worden van den wind.

3 En de HEERE zeide tot Jesaja: Ga nu uit, Achaz tegemoet,
gij en uw zoon, Schear-Jaschub, aan het einde van den watergang des oppersten vijvers, aan den hogen weg van het veld des vollers;
4 En zeg tot hem: Wacht u, en zijt gerust, vrees niet,
en uw hart worde niet week, vanwege die twee staarten dezer rokende vuurbranden;
vanwege de ontsteking des toorns van Rezin en der Syriërs, en van den zoon van Remália;
5 Omdat de Syriër kwaad tegen u beraadslaagd heeft,
met Efraïm en den zoon van Remália,
zeggende: 6 Laat ons optrekken tegen Juda,
en haar verdriet aandoen, en haar onder ons delen, en den zoon van Tábeal koning maken in het midden van haar.
7 Alzo zegt de Heere HEERE: Het zal niet bestaan, en het zal niet geschieden.

8 Maar Damaskus zal het hoofd van Syrië zijn, en Rezin het hoofd van Damaskus; en
in nog vijf en zestig jaren zal Efraïm verbroken worden, dat het geen volk zij.
9 Ondertussen zal Samaria Efraïms hoofd zijn, en de zoon van Remália het hoofd van Samaria.
Indien gijlieden niet gelooft, zekerlijk, gij zult niet bevestigd worden.
10 En de HEERE voer voort te spreken tot Achaz, zeggende:
11 Eis u een teken van den HEERE, uw God;
eis beneden in de diepte, of eis boven uit de hoogte.
12 Doch Achaz zeide: Ik zal het niet eisen,
en ik zal den HEERE niet verzoeken.
13 Toen zeide hij: Hoort gijlieden nu, gij, huis van David!
is het ulieden te weinig, dat gij de mensen moede maakt,
dat gij ook mijn God moede maakt?

14 Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet,
een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUEL heten.
15 Boter en honig zal Hij eten, totdat Hij wete te verwerpen het kwade, en te verkiezen het goede.
16 Zekerlijk, eer dit knechtje weet te verwerpen het kwade, en te verkiezen het goede, zal dat land, waarover gij verdrietig zijt, verlaten zijn van zijn twee koningen.

17 Doch de HEERE zal over u, en over uw volk, en over uws vaders huis, dagen doen komen,
hoedanige niet gekomen zijn van dien dag af, dat Efraïm van Juda is afgeweken, door den koning van Assyrië.
18 Want het zal te dien dage geschieden, dat de HEERE zal toesissen de vliegen,
die aan het einde der rivieren van Egypte zijn,
en de bijen
die in het land van Assur zijn.
19 En zij zullen komen,
en zij allen zullen rusten in de woeste dalen, en in de kloven der steenrotsen, en in al de doornhagen, en in alle geprezene plaatsen.
20 Te dien dage zal de Heere door een gehuurd scheermes,
hetwelk aan gene zijde der rivier is, door den koning van Assyrië,
afscheren het hoofd, en het haar der voeten;
ja, het zal ook den baard gans wegnemen.
21 En het zal geschieden te dien dage, dat iemand een koetje in het leven zal behouden hebben, en twee schapen;
22 En het zal geschieden,
dat hij vanwege de veelheid der melk, die zij geven zullen, boter zal eten;
ja, een ieder,

die overgebleven zal zijn in het midden des lands, die
zal boter en honig eten.
23 Ook zal het te dienzelfden dage geschieden, dat iedere plaats, alwaar duizend wijnstokken geweest zijn,

van duizend zilverlingen,
tot doornen en distelen zal zijn;
24 Dat men met pijlen en met den boog aldaar zal moeten gaan; want het ganse land zal doornen en distelen zijn.
25 Ook al de bergen, die men met houwelen pleegt om te hakken, daar zal men niet komen uit vrees der doornen en der distelen; maar die zullen
wezen tot inzending van den os, en tot vertreding van het kleinvee.

Dit roept vele vragen op. De belangrijkste is: Wat hebben deze 3 hoofdlijnen nu met elkaar te maken? nl. A. Geruststelling van Achaz. B. Het teken van Immanuel. C. De profetie van de ontvolking van Juda en de straf van Assyrie die ook positieve elementen voor de overgeblevenen bevat. (boter en honing)
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Die vragen die je krijgt zijn heel goed. Des te meer vragen je kunt stellen aan de tekst des te beter krijg je uiteindelijk ook "grip" op de tekst. Ik ben bijzonder blij met je overzicht. Laat je niet ontmoedigen want het is inderdaad een nogal ingewikkeld hoofdstuk. Het is niet voor niets dat ik er mijn eindexegese over doe voor mijn opleiding theologie. Er zit werkelijk heel veel in en dat is nu nog onder de oppervlakte verscholen.

Voor anderen helpt het om even naar het document te gaan wat ik express in google docs heb aangemaakt: zie hier. Als je met tabs werkt is het toch overzichtelijker en dan kun je later nog met kleur werken voor de inhoud.

Ik ga je verder helpen aan stap vier:

we gaan kijken naar twee zaken, vorm en inhoud. Ik heb in google docs even een overzicht neergezet waar je op moet letten: zie hier

Aan de ene kant zie je dus de structuur staan. Aan de andere kant vind je de inhoud.
Opdracht: beantwoordt de 5 vragen over de inhoud zo goed mogelijk. Loop voor de literaire structuur de elf punten na.

Geef in het google document voor de 5 vragen de woorden met een kleurtje aan. Probeer zoveel mogelijk van de structuur in de kantlijn te vermelden of via de optie opmerking. Waarschijnlijk ben je met deze stap ruim een uur zoet.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Misschien lukt het niet de google documenten te lezen. Laat het me even weten als dit zo is.
Willem

Bericht door Willem »

theoloog schreef:Misschien lukt het niet de google documenten te lezen. Laat het me even weten als dit zo is.
Ik krijg iig een melding dat ik moet inloggen. Moet nog even uitzoeken hoe e.e.a. in elkaar steekt.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Willem schreef:
theoloog schreef:Misschien lukt het niet de google documenten te lezen. Laat het me even weten als dit zo is.
Ik krijg iig een melding dat ik moet inloggen. Moet nog even uitzoeken hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Dat begrijp ik niet goed. Ik kan zonder inloggen erbij. Ik heb dat juist zo ingesteld. Kun je me ff een PB sturen wat er precies gebeurt. Bijv. met een printscreen erbij.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste mensen hoe staat het met de studie naar Jesaja 7? Hebben jullie nog hulp nodig? Zo ja waarin.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef:Beste mensen hoe staat het met de studie naar Jesaja 7? Hebben jullie nog hulp nodig? Zo ja waarin.
Ha theoloog, ik kan de lust niet echt vinden, maar ik zal voor het einde van de week weer wat bijeen rapen om een flinke slag te slaan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mijn opmerkingen over de verschillen tussen de vertalingen:
Ik kan alleen ook niet bij die vijf vragen komen, want dan moet ik inloggen oid.
Kan je dat hier niet posten?

vers 2:
De NBV wijkt af omdat het daar lijkt alsof de koning van Juda bang is voor de bundeling van Aram en Efraïm, terwijl de koning bij de andere vertalingen niet persé bang hoeft te zijn voor Efraïm.
vers 4:
De geruststelling wordt in de ene vertaling met drie imperatieven gedaan, terwijl de andere er één heeft.
De SV heeft verder staarten van deze rokende branden. Met staarten zal wel stukken bedoeld worden, ik weet niet of dat ook echt hetzelfde is. De ene vertaling heeft verder Rezin van Aram, de andere Rezin en de Syriërs.
vers 5:
Veel vertalingen hebben dat redengevend. De SV laat vers vier doorlopen in vers vijf. Bij de SV moet Achaz niet bevreesd zijn vanwege de kwade beraadslaging van de Syriër. Bij de HSV lijkt vers vijf de verklaring van de brandende toorn van Rezin te zijn. Bij de NBG 51 en de NBV is vers vijf de tegenhanger van vers zeven waar duidelijk wordt dat de Heere het kwaad dat Aram beraamd heeft verijdelen zal. De WV laat vers vijf en zes op zich staan en GN lijkt flink te parafraseren.
vers 6:
SV, HSV, '51, en GNB maken duidelijk dat er ook schrik wordt aangejaagd, de andere vertalingen doen dat niet. De SV en HSV hebben het niet over verscheuren, NBV en 51' wel, de SV en HSV hebben het daarentegen weer over verdelen, wat de andere niet doen.
vers 8:
Enkel de SV en NBG '51 zien de toestand in Syrië als toekomstig, de anderen als tegenwoordig.
vers 10:
Enkel SV, HSV en NBG '51 vertalen zo dat de HEERE zelf spreekt.
vers 11:
Er is verschil of 'beneden' gezien moet worden als dodenrijk, dat doen NBV, NBG, GNB
Vers 13:
Waarschijnlijk voegen NBV, WV en GNB het woord Jesaja of profeet toe. HSV, SV en NBG hebben vermoeien, de anderen hebben tergen.
vers 14:
Enkel de SV en de HSV hebben 'maagd', enkel de WV zegt dat 'u' Hem Immanuël zal noemen.
vers 15:
Enkel de NBG heeft boter en honing eten 'zodra', de anderen hebben 'totdat'.
vers 18:
In de NBV gaan de vliegen en de bijen bijeen, in de HSV en NBG '51 gaan ze tot de Heere, de SV zit ertussen.
vers 19:
De SV noemt de drinkplaatsen van de andere vertalingen 'geprezene plaatsen'.
vers 20:
In de SV scheert de Heere het gehele hoofd af, itt de andere vertalingen. NBV, HSV en GNB hebben schaamhaar, SV en NBG hebben haar der voeten/benen.
vers 21:
De NBV heeft geit en schaap terwijl de andere vertalingen kiezen voor twee schapen of twee geiten. (Kiest de NBV hier de middenweg?)
vers 25:
Enkel de SV heeft 'os', de andere vertalingen hebben 'rund'. Een os is volgens mij een geknepen stier. Terwijl rund een verzamelnaam is. Ik ben benieuwd naar het hebreeuws.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Dank je Fjodor voor je uitstekende vergelijking tussen de vertalingen. We laten dat nu even rusten tot bij het punt Begrijpen. Hier voor iedereen nog even de documenten:
Methode OBT eerste gedeelte, met vragen en het schema.
Jesaja 7, "herschrijven" voorbeeld.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Hoe gaat het met de uitwerking mensen. Ben wel benieuwd naar jullie verwerking van de volgende stap.

Nog even de vragen op een rijtje:
Inhoudsvragen:
Wie (biografisch) = personen
Wat (historisch) = gebeurtenissen
Wat (logisch) = ideeën
Waar (geografisch) = plaatsen
Wanneer (chronologisch) = tijd

Vormvragen:
Literaire structuur:
1) Herhaling
2) Contrast
3) Voortzetting/opsomming
4) Climax
5) O --> G (oorzaak/gevolg)
6) G --> O
7) Algemeen --> Specifiek (verbijzondering)
8) S --> A (veralgemenisering)
9) Inleiding /conclusie
10) Proportionering (is ergens nadruk door hoeveelheid/ terloops noemen)
11) Vraag antwoord

Als je de tekst van Jesaja 7 op al deze punten langsloopt dan krijg je veel meer de tekst in zicht. Je wordt gedwongen om heel specifiek op een aantal kenmerken te letten. Dit helpt om je eigen begrip wat je meeneemt naar de tekst even opzij te zetten.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Laat ik een voorbeeld geven van alle personen die worden genoemd in Jesaja 7 en wie het zijn. Ik beschrijf ze in de volgorde waarin ze in dit hoofdstuk voorkomen. Ik beschrijf daarbij ook alle gegevens die voorkomen in dit hoofdstuk met tussen haakjes de verzen waarin dit voorkomt. Voor de dubbele punt waar de naam zelf voorkomt, na de dubbele punt waar de omschrijving voorkomt.

Vers 1
Achaz (1,3,10,12): koning van Juda (1), zoon van Jotam (1), kleinzoon van Uzzia (1)
Jotam(1): vader van Achaz (1)
Uzzia(1): grootvader van Achaz (1)
Juda(1,6,17): volk waarover Achaz regeert (1) met als waarschijnlijke hoofdstad Jeruzalem (1)

Resin (1,4,8): koning van Aram/Syrië (1, 4, 8)
Peka(c)h (1): koning van Israël (1), zoon van Remaljahu (1, 4 --> zonder naam van Pekach te noemen)
Remaljahu (1,4,5,9): vader van Pekach (1)

Aram/Syrië(verschil in vertalingen)(1,2,4,5,8): volk met als hoofdstad Damascus (8)
Israël(1): wordt ook Efraïm genoemd (2), volk waarover Pekach regeert (9)

hij(1): Resin van Aram (1)

Vers 2
(konings)huis van David(2,13,17): Achaz' huis (2)??? --> meenemen naar "Begrijpen"
Efraïm(2,5,8,9,17): andere naam voor volk Israël (1 <-> 2) hoofdstad Samaria (9), geregeerd door zoon van Remaljahu (9), afgescheiden van Juda (17)
de koning (2): synoniem voor Achaz (1 <->2)
uw/zijn volk (2,17): volk van Juda (1<->2), onderdanen van Achaz (17)
zij (2): synoniem voor de koning en zijn volk (2)

Vers 3
HEERE(3,7,10,11,14,17,18,20): ander naam voor God (7,11), God van Achaz (11), God van Jesaja (13)
Jesaja(3,13): vader van Sear-Jasub (3)
Sear-Jasub: zoon van Jesaja (3)

Vers 4
hem (4): Achaz (3<->4)
u (4,5,13,14,16): Achaz (3<->4)
twee smeulende stukken hout(4): Resin van Aram en de zoon van Remaljahu (4)

Vers 6
zoon van Tabeal (6): mogelijke nieuwe koning over Juda (6)

Vers 7
God (7,11,13): andere naam voor HEERE (7,11), God van Achaz (uw God -->11), God van Jesaja (mijn God --> 13)

Vers 8
hoofd van Damascus(8): Resin (8)

Vers 9
hoofd van Samaria (9): zoon van Remaljahu(9)
jullie (9): ws. Achaz en zijn koningshuis en het volk Juda (vgl. 17)

Vers 12
ik(12): Achaz (12)

Vers 13
de mensen (13): het volk van Juda??? --> meenemen naar "Begrijpen"
u (13,14,17): Achaz (12<->13)

Vers 14
de jonge vrouw/jonkvrouw/maagd (verschil in vertalingen)(14): moeder van Immanuël (14) -->bij "Begrijpen": wie is deze vrouw?
zij (14): synoniem maagd (14)
een zoon(14): zoon van, de maagd(14), Immanuël (14) NB zoon komt voor in vs. 1,3,4,5,6,9 --> verder kijken bij "Begrijpen"
Immanuël (14): zoon van de maagd (14)

Vers 15
hij(15): Immanuël (14<->15)

Vers 16
de jongen(16): synoniem "hij" (15) en "Immanuël" (14)
beide koningen (16): uit context blijkt: Resin en Pekach (1)

Vers 17
Assyrië (17,20): het volk Assyrië? of de koning vgl. 17 en 20

Vers 18
de vliegen(18): soldaten uit Egypte ??? (18) --> "Begrijpen"
een zwerm bijen (18): soldaten uit Assyrië (18) --> "Begrijpen"

Vers 20
gehuurd scheermes (20): Koning van Assyrië (20)

Vers 22
iedereen (22): wie in het land zijn achtergebleven (22)

Vers 24
men (24,25): wie in het land zijn achtergebleven (22 <--> 24)

Op deze manier heb ik alle personen beschreven. Rest me nu nog om de hoofdpartijen samen te vatten, die werkelijk in het verhaal betekenis hebben.

Achaz en zijn koningshuis: vs. 1-5, 9,10, 12-14, 17
het volk Juda: 2, 6, 9, 17
de mensen die achterblijven: 22, 24, 25

Resin: 1,2, 4-6, 8
Pekach: 1,2, 4-6, 9

Jesaja: 3, 13 echter hij is de spreker in vs. 4-9, 11, 13-25
Sear-Jasub: 3

de HEERE God: 3,7,10,11,13,14,17,18,20

de jonge vrouw/maagd: 14
Immanuël: 14-16

Assyrië: 17-20
Egypte?: 18

Op grond van de wie-vraag kun je het stuk indelen in
1-9: Achaz tegenover Resin en Pekach
10-17: Achaz tegenover Jesaja/God
17-25: Assyrië/Egypte en het overblijfsel
Fjodor

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef:Hoe gaat het met de uitwerking mensen. Ben wel benieuwd naar jullie verwerking van de volgende stap.

Inhoudsvragen:
Wat (logisch) = ideeën

Vormvragen:
Literaire structuur:
1) Herhaling
2) Contrast
4) Climax
6) G --> O
9) Inleiding /conclusie
11) Vraag antwoord

Als je de tekst van Jesaja 7 op al deze punten langsloopt dan krijg je veel meer de tekst in zicht. Je wordt gedwongen om heel specifiek op een aantal kenmerken te letten. Dit helpt om je eigen begrip wat je meeneemt naar de tekst even opzij te zetten.
Eigenlijk vind ik dit een beetje te veel werk theoloog..
Ik zit op refoforum over het algemeen om wat rustig met anderen over dingen na te denken, en dit gaat me toch wat teveel energie kosten..
Dus ik wil het hier even bij laten. Maar bedankt voor je goede intenties! Want het is belangrijk om de bijbel nauwkeurig te lezen, dat ben ik wel met je eens.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Fjodor schreef:
theoloog schreef:Hoe gaat het met de uitwerking mensen. Ben wel benieuwd naar jullie verwerking van de volgende stap.

Inhoudsvragen:
Wat (logisch) = ideeën

Vormvragen:
Literaire structuur:
1) Herhaling
2) Contrast
4) Climax
6) G --> O
9) Inleiding /conclusie
11) Vraag antwoord

Eigenlijk vind ik dit een beetje te veel werk theoloog..
Ik zit op refoforum over het algemeen om wat rustig met anderen over dingen na te denken, en dit gaat me toch wat teveel energie kosten..
Dus ik wil het hier even bij laten. Maar bedankt voor je goede intenties! Want het is belangrijk om de bijbel nauwkeurig te lezen, dat ben ik wel met je eens.
Je hebt wel gelijk. Jammer dat je niet meer tijd kunt nemen. Bijbelstudie over zo'n hoofdstuk kost inderdaad de eerste keer heel veel tijd. Komt ook omdat je nog niet altijd de vaardigheid hebt om snel door de belangrijkste punten heen te gaan. Als je deze methode volgt heb je in ieder geval de tekst redelijk eigen gemaakt. We kunnen overigens het werk verdelen als je dat beter uitkomt. ;)
Plaats reactie