Dorsvloer vol confetti

Wilhelm

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:
Zo, zo, je bent hier redelijk stellig.
Ik denk dat het met het "vervreemden van een substantieel deel van de achterban" nog wel mee valt. Daar ben ik wel bang voor als het gaat om de SB, maar dat is een andere discussie.

Maar jij bent ook heel stellig geweest dat het boek geen spiegel zou kunnen zijn. Als dan een kerkelijk jeugdblad dit wel zo ziet, kan ik me voorstellen dat het artikel jou niet positief overkomt ...
Toch moet je dan terughoudend zijn in je beoordeling daarvan, velen zullen het wel als een spiegel zien, en het genoemde artikel ook zo lezen.
Ik denk, Wilhelm, dat ik dan niet al mijn postings op de juiste wijze heb getypt.
Ik heb niemand ergens het recht ontzegd om dat boek als een spiegel, kapstok, deurmat, krabpaal of whatever te gebruiken. Enny de Bruin is in haar boekrecensie in het RD begonnen dat boek als een spiegel te bestempelen en velen roepen het haar na, ondanks de ontkenning van de schrijfster.
Het moge zo zijn, alleen is een spiegel voor mij geen doel, maar een middel. Mijn vraag blijft: wat zien we in deze spiegel wat we nog niet wisten?
Daar krijg ik eigenlijk geen antwoord op, behalve een soort l'art pour l'art. Ook dat recht ontzeg ik niemand, maar dan heeft het voor mij geen toegevoegde waarde en ook voor de Daniël niet.

Wat je terloopse opmerking over de Saambinder betreft, heb ik je wel eens vaker gewezen op onderzoeken, die haaks staan op dit soort uitspraken.

Terugkomend op de koers van de Daniël: het zij verre van mij om de Daniël maar enigszins in een kwaad daglicht te stellen. Als mijn eerdere posting zo overkwam, neem ik dat graag en van harte terug. Ik ben dolblij met dat blad voor onze jeugd en jonge mensen en er staan heel waardevolle artikelen in. Verder vind ik het fijn, dat de jeugdbond en de Daniël in bijna alle gemeenten een plaats heeft. Dat vooropgesteld.

Maar, in alle voorzichtigheid gesproken, er verschijnen wel eens artikelen die meer journalistiek dan koersbepalend van aard zijn. Dat is niet echt passend voor een kerkelijk jongerenblad en ik weet dat er gemeenten zijn die daar grote moeite mee hebben. Dat zijn uiteraard juist die gemeenten die nog maar net over de streep (van accepteren van de jeugdbond) heen zijn. En ik zou het zeer betreuren als die door dit soort artikelen weer de streep oversteken.

Misschien is het zo wat helderder.
Tiberius, dank voor je reactie.
Het heeft geen zin om de spiegel discussie over te doen, maar zoals je aangeeft in een andere posting is het RF publiek niet één op één een afspiegeling van de Geref gezindte. Juist daarom is het een eye-opener voor sommigen als ze een artikel zoals dit in de Daniel lezen. Misschien wel juist in de gemeenten die er volgens jou moeite mee zouden hebben. Alleen is het altijd de vraag; willen we het onder ogen zien dat er jongeren onder ons zijn die zo denken?

Ik ben ook blij met je opmerking dat je de Daniel niet in een kwaad daglicht wilt stellen. Het past mij ook om een nuancering te doen inzake mijn uitspraak over de Saambinder. Zeker de laatste nummers heb ik gelukkig weer met instemming gelezen, maar ik weet wel dat er in de SB meer discutabele artikelen staan, die veel stof doen opwaaien, dan in de Daniel. Dat heb ik met mijn opmerking aan willen geven.

Nog een vraag over de twijfelende gemeenten inzake hun visie op de Jeugdbond en de Daniel. Zelf meende ik dat er gelukkig! geen gemeenten meer zijn die hun twijfelingen hierbij hebben. Wel vraag ik me af hoe ver je als organisatie en jeugdblad moet gaan als het gaat om aanpassing en gevoelens van de enkeling. Zolang er geen principiële grenzen overschreden worden en de inhoud juist gewaardeerd wordt door het overgrote merendeel van de ouderen, en de jongeren werkelijk toegerust worden in de Waarheid en actuele discussies op een wijze die dicht bij onze jongeren staat. Moeten traditie bepaalde gevoeligheden van de enkeling dan doorslaggevend zijn voor de inhoud en opzet van het blad ?
Ik hoop van harte dat de Daniel zich daar niet door laat leiden.
Respect

Bericht door Respect »

henriët schreef:
refo schreef: Dat is een verkeerde conclusie.
De affiniteit van die mensen bestaat in een avondje uit. Men gaat naar kom-ook-avonden en daar was toevallig dit aan de hand. Uitzondering misschien Luther met zijn bekeringsdrang richting Franca.
Derhalve was dat een groep mensen die niet leest, want steeds uithuizig.
over verkeerde conclusie gesproken
jij komt ook wel erg kort door de bocht zeg!
Dat is zeker kort door de bocht. De opkomst was massaal en er waren veel jongeren die niet tot de reguliere bezoekers van de Kom Ook avonden gerekend kunnen worden. Dit had twee redenen: de aanwezigheid van Franca en het thema waarover Ds. R. van de Kamp al eerder heeft gepubliceerd. Daarnaast is er onder jongeren veel Twitter en e-mailverkeer geweest om elkaar te attenderen op deze avond en het belang ervan. Het deed mij persoonlijk ook heel erg goed mijn oud klasgenoten (Evert van Dijkhuizen en Ds. R. van de Kamp met wie ik HAVO examen deed in het jaar dat Franca werd geboren) te zien debatteren via de RO. Ook waardeer ik het zeer dat Franca bereid was om op zaterdagavond naar Hoevelaken af te reizen. Realiseren wij ons wel dat zij na acht jaar weer met ons in gesprek is ? En dat zij het ruim getuigenis van Ds. Van de Kamp heeft kunnen beluisteren ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:Zelfs mijn evangelische collega is het aan het lezen. :huhu
Je hebt hem/haar niet kunnen tegenhouden?
(Zo enthousiast ben je er toch niet over?)
Het was al te laat. :hum
helma

Bericht door helma »

http://www.eo.nl/programma/moraalridder ... e=11125313

Arend Jan Boekestijn, Franca Treur en Jelmer Visser
vandaag om 21:20

en ik kwam elders nog een intervieuw tegen
http://www.vkbanen.nl/weekblad/intervie ... laagd.html
BJD

Bericht door BJD »

Welke Ds stond er eigenlijk de in GG in de jaren 90?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

BJD schreef:Welke Ds stond er eigenlijk de in GG in de jaren 90?
Tot '92 ds Van Ruitenburg, daarna vacant.
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Zou dat veel uitmaken welke dominee er toen was?
In het boekske lees ik weinig tot niets over de predikant.
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
tja, helaas denk ik van wel.. in hoe de jeugd zich bij de kerk betrokken voelt. De een heeft een heldere boodschap voor de jeugd / binding met de jeugd als de andere. Al lijkt mijn redenering nu niet op te gaan. Ds Ruitenberg heb ik hoog staan mbt jeugd.
jvdg

Bericht door jvdg »

BJD schreef:
jvdg schreef:
tja, helaas denk ik van wel.. in hoe de jeugd zich bij de kerk betrokken voelt. De een heeft een heldere boodschap voor de jeugd / binding met de jeugd als de andere. Al lijkt mijn redenering nu niet op te gaan. Ds Ruitenberg heb ik hoog staan mbt jeugd.
Jouw antwoord bewijst temeer dat er idd sprake is van gedachtenspinsels van de auteur.
En toont aan dat de spiegelliefhebbers er rekening mee moeten houden dat ook in deze roman karikaturale trekken zijn geschetst.
En dus niet als norm of waardeoordeel op de refo-jeugd kan worden toegepast.

En daarom herhaal ik maar weer: Dit boek en de auteur krijgen onevenwichtig veel aandacht.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Jouw antwoord bewijst temeer dat er idd sprake is van gedachtenspinsels van de auteur.
En toont aan dat de spiegelliefhebbers er rekening mee moeten houden dat ook in deze roman karikaturale trekken zijn geschetst.
Da's wel een beetje kort door de bocht. Het grootste deel van de jaren "90 was M vacant. En ook al heeft er nog zo'n fijne dominee gestaan, in een vacante periode kan er maar zo een heel ander klimaat ontstaan. Catechisaties door ouderlingen die daar in feite de capaciteiten niet voor hebben: dat kan heel erg fout gaan. Enzovoort.
~~Soli Deo Gloria~~
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

jvdg schreef:Jouw antwoord bewijst temeer dat er idd sprake is van gedachtenspinsels van de auteur.
En daarbij laat je je mening wel erg bepalen door BJD's gedachte over die ds.
The Groom's still waiting at the altar
helma

Bericht door helma »

de dominee is eigenlijk nogal afwezig in het hele boek
misschien logisch. Voor een kind van een jaar of 12 speelt de dominee nog niet zo'n grote rol als de ontmoetingen alleen 's zondags op de preekstoel zijn.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:de dominee is eigenlijk nogal afwezig in het hele boek
misschien logisch. Voor een kind van een jaar of 12 speelt de dominee nog niet zo'n grote rol als de ontmoetingen alleen 's zondags op de preekstoel zijn.
mmm, hier hebben ze wel een dominees-besef hoor! Toen onze vorige predikant afscheid nam, moest ik mijn zoon remmen in het maken van allertlei zelfgefabriceerde cadeautjes....
En mijn dochter kwam pas ook op het idee om een tekening van de dominee voor de dominee te maken.
Maar misschien komt dat ook wel omdat ze de dominee ook op andere plekken zien.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Josephus

Bericht door Josephus »

Ik vond het een prettig interview, Franca leek ook wat meer op haar gemak dan in andere tv-interviews die ik gezien heb. En het 'mysterie van de melkvellen' is ook opgelost nu... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Respect

Bericht door Respect »

helma schreef:http://www.eo.nl/programma/moraalridder ... e=11125313

Arend Jan Boekestijn, Franca Treur en Jelmer Visser
vandaag om 21:20

en ik kwam elders nog een intervieuw tegen
http://www.vkbanen.nl/weekblad/intervie ... laagd.html
Interview komt me bekend voor. Ben ik al eerder ergens tegengekomen. Het belooft niet veel goeds over haar toekomstige pennenvruchten……….

Heb je het essay “Macht en onmacht” ook gelezen ?
Plaats reactie