Re: Begint bekering met ellendekennis?
Geplaatst: 02 apr 2015, 19:03
Sorry, dat is waar. Je had het niet over het ware geloof, maar over wat de meesten historieel geloof noemen.
Nog niet goed genoeg gelezen.GGBeroopingswerk schreef:Sorry, dat is waar. Je had het niet over het ware geloof, maar over wat de meesten historieel geloof noemen.
Het verondersteld geloof. Dat is hem!Tiberius schreef:Nog niet goed genoeg gelezen.GGBeroopingswerk schreef:Sorry, dat is waar. Je had het niet over het ware geloof, maar over wat de meesten historieel geloof noemen.
Sorry, maar je moet echt nog iets beter proberen te lezen.GGBeroopingswerk schreef:Het verondersteld geloof. Dat is hem!Tiberius schreef:Nog niet goed genoeg gelezen.GGBeroopingswerk schreef:Sorry, dat is waar. Je had het niet over het ware geloof, maar over wat de meesten historieel geloof noemen.
Volgens mij haal je nu zaken door elkaar. Alles in de Bijbel heeft een (geestelijk) nut, natuurlijk. Maar dat betekent niet dat je elke situatie, willekeurig hoe, kunt 'vergeestelijken'.Tiberius schreef:Kan je dat Bijbels of vanuit de belijdenis onderbouwen? Want daarmee schuif je een groot deel van Jezus' eigen woorden weg. Hij leerde immers door gelijkenissen.
Volgens mij zegt de belijdenis dat alleen maar van de apocriefen.
De gelijkenissen zijn zonder meer Gods Woord, en bevatten dus enkel waarheid (en dat is dus geheel anders dan de apocriefen).Tiberius schreef:Kan je dat Bijbels of vanuit de belijdenis onderbouwen? Want daarmee schuif je een groot deel van Jezus' eigen woorden weg. Hij leerde immers door gelijkenissen.Zonderling schreef:Jazeker, maar niet al de Schrift is nuttig tot vergeestelijking. Wel mogen lessen uit geschiedenissen en gelijkenissen getrokken worden, maar alle lessen moeten gestaafd kunnen worden uit andere Schriftplaatsen dan deze geschiedenissen en gelijkenissen zelf. Als dat niet kan, dan moeten we de vergeestelijking of vermeende les verwerpen.Tiberius schreef:Al de Schrift is (...) nuttig tot lering, Zonderling.Zonderling schreef:Dat klopt historisch gezien. Alleen mogen we dit niet doortrekken naar de typologie van een zaliggemaakte zondaar, omdat we dan komen tot de leer van de afval der heiligen.
Wel mogen we dit doortrekken naar Christus: Zijn dood alleen is het die ons rechtvaardigt, dus van onze zonden vrijspreekt en een recht geeft op het eeuwige leven.
Dit is een prachtig voorbeeld waarom we nooit op basis van geschiedenissen / gelijkenissen / typologieën leerstellingen mogen ontwikkelen!
Iedere vergeestelijking heeft zijn grenzen en we kunnen tot grote dwalingen komen als we vergeestelijkingen doortrekken.
Daarom heb ik ook eerder geschreven dat geschiedenissen /gelijkenissen / typologieën ongeschikt zijn om een leer op te baseren; het dient alleen ter illustratie van een leer die ook elders uit de Schrift bevestigd kan worden.
Volgens mij zegt de belijdenis dat alleen maar van de apocriefen.
Dit zegt Calvijn ervan (Inst. II, 5, 19, vetgedrukt door mij P.):Zonderling schreef:Ik wil nog wel eens nagaan of ik wat meer kan vinden over de uitlegkundige regels die in acht genomen zouden moeten worden en wie hierover geschreven heeft.
Niets echter hebben zij vaker in de mond dan de gelijkenis van Christus van de reiziger, die de moordenaars half dood op de weg wierpen (Luc. 10:30-37). Ik weet, dat het bij bijna alle schrijvers de algemeen verbreide opvatting is, dat door het beeld van deze reiziger de ellende van het menselijk geslacht wordt voorgesteld. Daaraan ontlenen onze tegenstanders het bewijs, dat de mens door de moord van de zonde en des duivels niet zo verminkt is, of hij houdt nog enige overblijfselen over van zijn vroegere goederen; want er wordt van hem gezegd, dat hij half levend achtergelaten werd. Want waar is dat halve leven, indien niet enig deel van het goede verstand en de goede wil overbleef? In de eerste plaats, wanneer ik hun vergelijking niet zou willen aanvaarden, wat zouden ze, vraag ik u, doen? Want het is niet twijfelachtig, of ze is door de vaderen uitgedacht buiten de ware betekenis van 's Heeren woorden om. Vergelijkingen moeten niet verder gaan, dan de regel van de Schrift ze voorgaat; zover is het er van af, dat ze op zichzelf voldoende zouden zijn tot het funderen van enig leerstuk.
Dank je, dan ga ik nu even niet verder zoeken.Posthoorn schreef:Dit zegt Calvijn ervan (Inst. II, 5, 19, vetgedrukt door mij P.):Zonderling schreef:Ik wil nog wel eens nagaan of ik wat meer kan vinden over de uitlegkundige regels die in acht genomen zouden moeten worden en wie hierover geschreven heeft.aangevoerd te worden.
Niets echter hebben zij vaker in de mond dan de gelijkenis van Christus van de reiziger, die de moordenaars half dood op de weg wierpen (Luc. 10:30-37). Ik weet, dat het bij bijna alle schrijvers de algemeen verbreide opvatting is, dat door het beeld van deze reiziger de ellende van het menselijk geslacht wordt voorgesteld. Daaraan ontlenen onze tegenstanders het bewijs, dat de mens door de moord van de zonde en des duivels niet zo verminkt is, of hij houdt nog enige overblijfselen over van zijn vroegere goederen; want er wordt van hem gezegd, dat hij half levend achtergelaten werd. Want waar is dat halve leven, indien niet enig deel van het goede verstand en de goede wil overbleef? In de eerste plaats, wanneer ik hun vergelijking niet zou willen aanvaarden, wat zouden ze, vraag ik u, doen? Want het is niet twijfelachtig, of ze is door de vaderen uitgedacht buiten de ware betekenis van 's Heeren woorden om. Vergelijkingen moeten niet verder gaan, dan de regel van de Schrift ze voorgaat; zover is het er van af, dat ze op zichzelf voldoende zouden zijn tot het funderen van enig leerstuk.
Wat mij betreft is de Ladder op Christus betrekken dus een geoorloofde "vergeestelijking".hsv joh 1:25 schreef: En Hij zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u allen: Van nu af zult u de hemel geopend zien en de engelen van God opklimmen en neerdalen op de Zoon des mensen.
Volgens mij bedoel je Johannes 1:52Floppy schreef:Ik weet niet wat Calvijn zegt over de Ladder van Jakob, maar Jezus Zelf maakt daarop een toespeling in Johannes 1:25:Wat mij betreft is de Ladder op Christus betrekken dus een geoorloofde "vergeestelijking".hsv joh 1:25 schreef: En Hij zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u allen: Van nu af zult u de hemel geopend zien en de engelen van God opklimmen en neerdalen op de Zoon des mensen.
Dat is mijn vraag niet. Dat weet ik ook wel dat het daar om gaat.Sheba schreef:Het gaat erom dat je weet dat je leeft... Daar gaat het om. Je weet dat je eerst dood was, maar nu leeft! ( met uitroepteken!)Paal schreef:@ alle tegenstanders van Tiberius standpunt:
Het moment van de levendmaking is dus ten alle tijde bij de levendgemaakte bekend?
Ja, in principe wel.Paal schreef:Dat is mijn vraag niet. Dat weet ik ook wel dat het daar om gaat.Sheba schreef:Het gaat erom dat je weet dat je leeft... Daar gaat het om. Je weet dat je eerst dood was, maar nu leeft! ( met uitroepteken!)Paal schreef:@ alle tegenstanders van Tiberius standpunt:
Het moment van de levendmaking is dus ten alle tijde bij de levendgemaakte bekend?
De vereniging met Christus is het bewijs dat je levendgemaakt bent. Als je dan op dat moment pas levendgemaakt bent, zoals jij stelt, weet je dus altijd het moment van je levendmaking?