Wel eerlijk lezen! Ds. Lohuis deed geen verzoek om vrijwilligerswerk te gaan doen, hij zei alleen: als een moeder niet werkt en tijd over zou hebben, zou ze altijd nog vrijwilligerswerk kunnen gaan doen. Natuurlijk kun je dat ook op een manier doen die belastend is voor het gezin, maar het lijkt mij wel duidelijk dat dit niet bedoeld wordt.Wim Anker schreef:Wat "men" vind doet er niet zoveel toe. Ik vind er in ieder geval niets minderwaardigs aan. Wel stoort mij de houding / veroordeling richting werkende moeders als zijnde "egoïsten (stellen zelfontplooiing boven het gezin).eilander schreef:Voor mij is het volstrekt duidelijk dat de man als taak heeft zijn werk te doen om het gezin te kunnen onderhouden en de armen een handreiking te doen, en dat de vrouw als taak heeft om - uiteraard als ze de kinderzegen mogen ontvangen - in het gezin te zijn. Zie het huwelijksformulier.
In beide taken kun je aan zelfontplooiing doen, er is ook - in weerwil van wat "men" tegenwoordig vindt - niets minderwaardigs aan het zorgen voor je gezin, integendeel.
En als ik dat combineer met het verzoek om wel vrijwilligerswerk te gaan doen in de gemeente dan bekruipt dan krijg ik daar een wat unheimisch gevoel bij.
En over de houding/veroordeling richting werkende moeders: ja, het is hier wel één van de twee, zoals ik al eerder zei, zie ik niet eenvoudig een combinatie van werken en voor je gezin zorgen.
Verder vind ik het op z'n zachtst gezegd nogal bijzonder dat we nu plotseling Bijbels moeten gaan onderbouwen wat jarenlang in onze gezindte als Bijbels is gezien, maar de laatste decennia onder druk is komen te staan. Moet ik nu echt een Bijbelse onderbouwing geven van de roeping van de moeder in het gezin?? Dat zou ik dan liever willen omdraaien.