eilander schreef:Ik ben het wel met @DDD eens, als ik het goed begrijp. Niet in alle praktische consequenties die hij eraan ontleent *), maar de theorie wel.
Het probleem is dat @Onbemind er alleen een troost in ziet dat Gods besluit toch wel uitgevoerd wordt, ondanks wat mensen doen. Dat is op zichzelf natuurlijk waar, maar daar kun je als mens niets mee. Sterker nog: er zijn diverse Bijbelse voorbeelden dat Gods besluit op een zondige manier wordt uitgevoerd. Bijvoorbeeld: de broers van Jozef zondigden door hem te verkopen, maar God volvoerde op die wonderlijke manier Zijn raad.
Het lijkt erop dat @Onbemind het hier meer heeft over Gods voorzienigheid: dat gaat over de dingen waar een mens geen invloed op heeft. Dan is het zeker een troost: God handelt op een wonderlijke manier die wij soms niet begrijpen. Maar het mag voor ons een troost zijn dat Hij het nooit verkeerd doet.
Maar als je het dus zo benadert, valt de menselijke verantwoordelijkheid daarbij in het niet.
*) Waar ik het niet eens met @DDD, betreft dit: ik vind het in dit topic een erg lastig aspect. Hoewel ik erken dat het curatoriumwerk mensenwerk is en dat daar dus ook fouten gemaakt worden, wil ik niet zover gaan als @DDD. We hebben daar nl. wel mee te maken, en in die zin ons ook aan te onderwerpen, in plaats van over te klagen en zelfs te beweren dat ze het niet goed doen. Ik vraag me dus af of je met het begrip 'mensenwerk' zoveel kunt bij dit onderwerp.
Beste eilander,
je hebt gelijk we hebben het ook over Gods voorzienigheid.
Deze voorzienigheid voorziet in onderhouding, medewerking en regering hetgeen nodig tot het bereiken van Gods besluit.
Nu terug komend op je eerste gedeelte:
Het probleem is dat @Onbemind er alleen een troost in ziet dat Gods besluit toch wel uitgevoerd wordt, ondanks wat mensen doen. Dat is op zichzelf natuurlijk waar, maar daar kun je als mens niets mee. Sterker nog: er zijn diverse Bijbelse voorbeelden dat Gods besluit op een zondige manier wordt uitgevoerd. Bijvoorbeeld: de broers van Jozef zondigden door hem te verkopen, maar God volvoerde op die wonderlijke manier Zijn raad.
Is er iets mis mee met deze gang van redeneren. Zouden wij niet verwonderd mogen zijn hoe Zijn besluit wordt uitgevoerd. Ja zelfs de zonde ligt er in begrepen. Waar Hij zichzelf in verheerlijkt ( onbegrijpelijk ) die den
bedrijver schuldig stelt en die Hij voor zijn uitverkorenen verzoend heeft.
Neemt dat onze verantwoording weg Nee, Maar het kan ons wel stil zetten met een besef Gods weg is volmaakt. Zelfs de Zonde in het Paradijs lagen in Zijn besluit vast.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar terugkomend op het Curatorium omdat we verder zijn afgedwaald en dieper in de Dogmatiek zijn gegaan.
Mijn mening is nog steeds:
A: Het Curatorium kan een beslissing nemen tegen Gods Wil, maar niet tegen Zijn besluit.
B: Omdat ik in A geloof, ga ik er vanuit dat wie er moet komen er ook zal komen.
edit:
Hoe zien jullie dan dominee's die aangenomen zijn en later afgezet worden? Die zijn toch ook niet voor niks aangenomen dan? het had een doel!