Beroepingswerk discussie

Ad Anker
Moderator

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Ad Anker »

FlyingEagle schreef:In mijn vorige gemeente en nu doet deze gemeente het weer worden van twee of drie kandidaten er maar een op tweetal gezet naast een andere predikant. Als ik dat zie dan denk ik dat de kerkenraad per se deze kandidaat wil beroepen en daardoor de gemeente niet laat kiezen tussen de kandidaten.
Waarom wordt dan niet zoals in bij voorbeeld in de CGK een enkelvoudige kandidaatstelling afgekondigd? Of is dat in de GG not done?
Ik weet niet of het zo werkt. Als ik het tweetal van Bodegraven zie denk ik: ze willen perse ds. Mulder. Maar dat is mijn inlegkunde. Doe dan inderdaad een enkelvoudige voordracht. En iedere kandidaat past niet in elke gemeente, zo simpel is het.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

FlyingEagle schreef:In mijn vorige gemeente en nu doet deze gemeente het weer worden van twee of drie kandidaten er maar een op tweetal gezet naast een andere predikant. Als ik dat zie dan denk ik dat de kerkenraad per se deze kandidaat wil beroepen en daardoor de gemeente niet laat kiezen tussen de kandidaten.
Waarom wordt dan niet zoals in bij voorbeeld in de CGK een enkelvoudige kandidaatstelling afgekondigd? Of is dat in de GG not done?
Of de kerkenraad wil juist heel graag wel of niet de predikant beroepen die tegenover die ene kandidaat gesteld wordt. Barneveld-Zuid heeft nu voor de 3e keer op rij ds. Adams op tweetal gezet. Eerst tegenover ds. De Heer, daarna tegenover ds. Hogchem. Beide keren stemde geen meerderheid van de gemeente op hem. Nu is hij op tal gezet tegenover kand. Den Haan.

De kerkenraad neemt de gemeente niet echt serieus op deze manier.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johannes 3:16 schreef:
Of de kerkenraad wil juist heel graag wel of niet de predikant beroepen die tegenover die ene kandidaat gesteld wordt. Barneveld-Zuid heeft nu voor de 3e keer op rij ds. Adams op tweetal gezet. Eerst tegenover ds. De Heer, daarna tegenover ds. Hogchem. Beide keren stemde geen meerderheid van de gemeente op hem. Nu is hij op tal gezet tegenover kand. Den Haan.

Ik denk dat men in Rijssen ook zo te werk gaat. De kerkenraad zoekt voor de gemeente een predikant
aan wie zij de gemeente toebetrouwen. Daarin komt zeker de ligging van de kerkenraad openbaar.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Op tal, nog wel.

Maar dat heeft niets met serieus nemen te maken. In de kerkenraad wordt niet tot een een tweetal besloten, maar wordt anoniem gestemd. Evenals in de gemeente.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik zou andersom redeneren: de kerkenraad is consequent in haar mening dat een betreffende predikant goed zou zijn voor de gemeente.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Als de kerkenraad zich op een zorgvuldige manier aan de procedures houdt is er naar ik begreep weinig ruimte voor trucjes. Maar inderdaad is het stof tot speculatie. De selectiesystematiek past niet echt bij onze cultuur, dat werkt discussies hierover in de hand.

Bij een grote gemeente als Barneveld kan ik me gezien de zware belasting voor een dominee in zo'n gemeente voorstellen dat je als gemeentelid gewetensbezwaard bent als je stemt op een kandidaat. Anderzijds kan de kandidaat ook gewoon zijn eigen verstand gebruiken en gemeenten met meer dan 800 zielen niet zonder heel duidelijke roeping in overweging nemen.
windorgel

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Als de kerkenraad zich op een zorgvuldige manier aan de procedures houdt is er naar ik begreep weinig ruimte voor trucjes. Maar inderdaad is het stof tot speculatie. De selectiesystematiek past niet echt bij onze cultuur, dat werkt discussies hierover in de hand.

Bij een grote gemeente als Barneveld kan ik me gezien de zware belasting voor een dominee in zo'n gemeente voorstellen dat je als gemeentelid gewetensbezwaard bent als je stemt op een kandidaat. Anderzijds kan de kandidaat ook gewoon zijn eigen verstand gebruiken en gemeenten met meer dan 800 zielen niet zonder heel duidelijke roeping in overweging nemen.
Laat het ons gebed zijn dat deze a.s. predikanten zich mogen laten leiden door Gods Geest en niet door hun verstand alleen. Hij Die hen roept is getrouw. Ook als de weg leidt naar een grote gemeente wat in eigen kracht onmogelijk lijkt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:Ik zou andersom redeneren: de kerkenraad is consequent in haar mening dat een betreffende predikant goed zou zijn voor de gemeente.
Dat kan ook, ja: een gemeente die haar kerkenraad niet serieus neemt, terwijl ze hem notabene eerst zelf gekozen heeft.
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Mannetje schreef:Ik zou andersom redeneren: de kerkenraad is consequent in haar mening dat een betreffende predikant goed zou zijn voor de gemeente.
Dat kan ook, ja: een gemeente die haar kerkenraad niet serieus neemt, terwijl ze hem notabene eerst zelf gekozen heeft.
Dat is ook niet helemaal zo.
De kerkenraad kiest in de GG zichzelf. De enige verrassing voor het college is welke helft het uiteindelijk worden zal van de gestelde kandidaten.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

De gemeente is ook consequent: voor de 3e keer op rij is er voor de tegenkandidaat gekozen.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

De gemeente is ook consequent: voor de 3e keer op rij is er voor de tegenkandidaat gekozen.
Dan zou je als kerkenraad toch wel moeten aanvaarden dat de gemeente de betreffende predikant blijkbaar niet wil.
Of je blijft halstarig het proberen, maar dat is de verhouding met de gemeente meestal niet ten goede.
Zie je ook wel eens met verkiezing voor ambtsdragers, dat de kerkenraad aan een bepaald deel blijven hangen, terwijl de gemeente in stemming anders blijkt te willen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:Of je blijft halsstarrig het proberen, maar dat is de verhouding met de gemeente meestal niet ten goede.
Dat zal in Barneveld-Zuid wel meevallen hoor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
claus

Bericht door claus »

Kand. H. A. van Zetten gaat naar Benthuizen.

Wijlen ds. W. Hage, jarenlang consulent bij ons en oud-curator, zei in de consistorie wel eens, als er kandidaten beroepbaar waren: 'Elke gemeenten moet haar tijd waarnemen. Vacante gemeenten kunnen mijns inziens veruit het beste in de eerste week, nadat ze beroepbaar gesteld zijn, ook daadwerkelijk beroepen. Dat is je tijd waarnemen. Niety treuzelachtig zijn., Ook niet voor de markt uitlopen' Dat laatste was ds. hage absoluut geen voorstander van, maar ook niet van te lang wachten om te beroepen, omdat men tevoren weet dat een kandidaat een beroep MOET aannemen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

MOET? Binnen een half jaar... Dus even tijd is er wel.
- Niet meer zo actief -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

claus schreef:Kand. H. A. van Zetten gaat naar Benthuizen.

Wijlen ds. W. Hage, jarenlang consulent bij ons en oud-curator, zei in de consistorie wel eens, als er kandidaten beroepbaar waren: 'Elke gemeenten moet haar tijd waarnemen. Vacante gemeenten kunnen mijns inziens veruit het beste in de eerste week, nadat ze beroepbaar gesteld zijn, ook daadwerkelijk beroepen. Dat is je tijd waarnemen. Niety treuzelachtig zijn., Ook niet voor de markt uitlopen' Dat laatste was ds. hage absoluut geen voorstander van, maar ook niet van te lang wachten om te beroepen, omdat men tevoren weet dat een kandidaat een beroep MOET aannemen.
Wat een rare reactie...
Oneens met ds. W. Hage dus. Het is maar de vraag of alle gemeenten per se een kandidaat moeten beroepen. Niet elke kandidaat past in elke gemeente. En wat de tijd uitkopen betreft, het is duidelijk dat Van Zetten niet naar Lisse, Rotterdam-Zuidwijk of Zwijndrecht moest.
Aan de andere kant: ik heb hier al vaker een pleidooi gehouden voor het feit dat het verstandig zou zijn als kandidaat iets meer tijd namen, dat snel in een week beslissen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten