Of dat historisch helemaal juist is, betwijfel ik. Maar dan zou ik nog eens in het oude boekje van WJO, 'Jeugd in een stervende eeuw', moeten duiken. Wat mij bijligt is dat de evolutietheorie wel degelijk bedacht is als 'alternatief' voor de schepping. Voor mij ook een van de redenen om er niet zo van onder de indruk te zijn.ZWP schreef:Het is echt niet zo dat allerlei anti-christelijke wetenschappers nu eens een theorie gingen bedenken die de Bijbel en God onderuit moest halen. Daar zijn ze helemaal niet mee bezig, dat maken wij ervan.
Evolutie of schepping
Re: Evolutie of schepping
Helemaal eens. Ik heb onlangs ook een poging gedaan, maar uit niets blijkt dat Sheba inzicht heeft in wat de ander probeert te zeggen. Door steeds met nieuwe onbeantwoordbare vragen aan te komen, blijft de discussie gaande. Dat is heel scherp opgemerkt.Posthoorn schreef:Sheba schreef:Zou je nu echt willen dat ik dat eindeloze artikel van Van Delden ga bespreken? Het is leuk om zulke onmogelijke dingen te vragen, dan lijkt het of je altijd gelijk hebt.Toon maar eens aan dat Drs J.A. Van Delden hem geen recht doet?
En ik bedoel dat echt niet onaardig, want niet iedereen hoeft overal verstand van te hebben. Ik praat hier ook mee over dingen waar ik niet alles over weet. Maar het gaat ook om de houding. Wil je iets leren, of wil je alleen maar -desnoods door steeds wat nieuws te roepen, of, steeds hetzelfde te roepen in een heel ander verband, dat komt ook voor- andere mensen jouw mening laten horen. Dat is een heel verschil.
Bedankt, Posthoorn -- behartigenswaard stuk.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Is iedereen soms Professor Lever vergeten? Dat staat toch niet los van deze ontwikkelingen?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Posthoorn,DDD,Modesto e.a. willen maar één zaak naar voren brengen: Geloof niet in een schepping van 6 dagen, de wetenschap weet het veel beter dan Gods eigen onfeilbaar Woord.-DIA- schreef:Is iedereen soms Professor Lever vergeten? Dat staat toch niet los van deze ontwikkelingen?
Ouweneel is tegenwoordig de onfeilbare autoriteit op dit forum.
2009 De EO verruilt de schepping voor de evolutietheorie of een hybridevorm van beide.
2015 Het RF verruilt de schepping voor de evolutietheorie of een hybridevorm van beide.
....en de moderators zwegen stil.
in en intriest dat een reformatorisch forum zo moet eindigen.
Bedankt Sheba voor je Bijbelse postings.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman schreef:Posthoorn,DDD,Modesto e.a. willen maar één zaak naar voren brengen: Geloof niet in een schepping van 6 dagen, de wetenschap weet het veel beter dan Gods eigen onfeilbaar Woord.-DIA- schreef:Is iedereen soms Professor Lever vergeten? Dat staat toch niet los van deze ontwikkelingen?
2009 De EO verruilt de schepping voor de evolutietheorie of een hybridevorm van beide.
2015 Het RF verruilt de schepping voor de evolutietheorie of een hybridevorm van beide.
Je kletst echt flauwekul. Jij weet helemaal niet hoe vaak ik in discussie ben gegaan met prof. Ouweneel. Hij zou het je beslist niet nazeggen, dat weet ik zeker. Ik heb hem zelden als autoriteit geciteerd, hoewel hij zeker goed nadenkt over zijn standpunten, en veel mensen op dit forum aan de onderbouwing van zijn standpunten een voorbeeld kunnen nemen.
Ik geloof nota bene zelf in een schepping van zes dagen. Maar ik heb een hekel aan onzin, slechte argumenten en aan intolerantie.
Dit soort kinderachtige verdachtmakingen maken je standpunt bepaald niet overtuigender.
Het RF heeft een duidelijk standpunt: de bijbel en de drie formulieren van eenheid.
Zeggen de Bijbel en de Formulieren iets over het verstaan van Genesis? Ik dacht het wel. Anders heeft ons godvrezend voorgeslacht in onkunde en bijgeloof geleefd. Ze geloofden immers met een kinderlijk geloof dat de aarde in 7 dagen is geschapen, zonder dat een dag ook maar iets langer zou zijn geweest dan nu. Kom alsjeblieft niet aan Gods Woord. Eerst al de HSV en nu de volgende stap. Maar ik geloof zeker, dat is overal te merken, dat het de tijd is door God bepaald dat het oordeel begint van het huis Gods.DDD schreef:huisman schreef:Posthoorn,DDD,Modesto e.a. willen maar één zaak naar voren brengen: Geloof niet in een schepping van 6 dagen, de wetenschap weet het veel beter dan Gods eigen onfeilbaar Woord.-DIA- schreef:Is iedereen soms Professor Lever vergeten? Dat staat toch niet los van deze ontwikkelingen?
Je kletst echt flauwekul. Jij weet helemaal niet hoe vaak ik in discussie ben gegaan met prof. Ouweneel. Hij zou het je beslist niet nazeggen, dat weet ik zeker. Ik heb hem zelden als autoriteit geciteerd, hoewel hij zeker goed nadenkt over zijn standpunten, en veel mensen op dit forum aan de onderbouwing van zijn standpunten een voorbeeld kunnen nemen.
Ik geloof nota bene zelf in een schepping van zes dagen. Maar ik heb een hekel aan onzin, slechte argumenten en aan intolerantie.
Dit soort kinderachtige verdachtmakingen maken je standpunt bepaald niet overtuigender.
Het RF heeft een duidelijk standpunt: de bijbel en de drie formulieren van eenheid.
Huisman: niet iedereen in de kerk denkt overal hetzelfde over. Dat hoeft in dit geval ook niet. Dat vond ik het behartenswaardige in prof. Ouweneels stukje in het Friesch Dagblad.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Maar dr. Ouweneel behoort ook niet bepaald in onze kringen. Of... hebben we hem voor wat verruiming maar toegevoegd? Ik ken hem nog van "Het domein van de slang" en de EO in de jaren 70. Hij zal zeker ook niet de grondslag van dit forum ondertekenen (Drie Formulieren van Enigheid) want in de zijn EO-jaren was hij echt een van de populaire mannen in de Evangelische beweging.modesto schreef:Huisman: niet iedereen in de kerk denkt overal hetzelfde over. Dat hoeft in dit geval ook niet. Dat vond ik het behartenswaardige in prof. Ouweneels stukje in het Friesch Dagblad.
- FlyingEagle
Evolutie of schepping
Knap om overal de HSV er met de oren bij te slepen.... Ik weet niet of je het weet maar net als in de SV staat in de HSV dat God de aarde in 6 dagen heeft geschapen en niet in 7 zoals je hier beweert.-DIA- schreef:Zeggen de Bijbel en de Formulieren iets over het verstaan van Genesis? Ik dacht het wel. Anders heeft ons godvrezend voorgeslacht in onkunde en bijgeloof geleefd. Ze geloofden immers met een kinderlijk geloof dat de aarde in 7 dagen is geschapen, zonder dat een dag ook maar iets langer zou zijn geweest dan nu. Kom alsjeblieft niet aan Gods Woord. Eerst al de HSV en nu de volgende stap. Maar ik geloof zeker, dat is overal te merken, dat het de tijd is door God bepaald dat het oordeel begint van het huis Gods.DDD schreef:huisman schreef:Posthoorn,DDD,Modesto e.a. willen maar één zaak naar voren brengen: Geloof niet in een schepping van 6 dagen, de wetenschap weet het veel beter dan Gods eigen onfeilbaar Woord.-DIA- schreef:Is iedereen soms Professor Lever vergeten? Dat staat toch niet los van deze ontwikkelingen?
Niet staat op zichzelf. Het is goed om alles in de context van het hele tijds- en wereldgebeuren te bezien.FlyingEagle schreef:Knap om overal de HSV er met de oren bij te slepen.... Ik weet niet of je het weet maar net als in de SV staat in de HSV dat God de aarde in 6 dagen heeft geschapen en niet in 7 zoals je hier beweert.-DIA- schreef:Zeggen de Bijbel en de Formulieren iets over het verstaan van Genesis? Ik dacht het wel. Anders heeft ons godvrezend voorgeslacht in onkunde en bijgeloof geleefd. Ze geloofden immers met een kinderlijk geloof dat de aarde in 7 dagen is geschapen, zonder dat een dag ook maar iets langer zou zijn geweest dan nu. Kom alsjeblieft niet aan Gods Woord. Eerst al de HSV en nu de volgende stap. Maar ik geloof zeker, dat is overal te merken, dat het de tijd is door God bepaald dat het oordeel begint van het huis Gods.DDD schreef:huisman schreef:
Posthoorn,DDD,Modesto e.a. willen maar één zaak naar voren brengen: Geloof niet in een schepping van 6 dagen, de wetenschap weet het veel beter dan Gods eigen onfeilbaar Woord.
Dan zie hoeveel er nu samenloopt. Ook zie je meer tekenen die te denken geven. Althans, ze zijn wel te zien, maar weinig mensen merken erop.
Zeker zeggen de bijbel en de formulieren daar iets over. Maar natuurlijk heeft ons voorgeslacht in onkunde in bijgeloof geleefd. Denk maar aan het feit dat het helemaal niet zo lang geleden is dat gehandicapten als bezeten werden beschouwd.-DIA- schreef:Zeggen de Bijbel en de Formulieren iets over het verstaan van Genesis? Ik dacht het wel. Anders heeft ons godvrezend voorgeslacht in onkunde en bijgeloof geleefd. Ze geloofden immers met een kinderlijk geloof dat de aarde in 7 dagen is geschapen, zonder dat een dag ook maar iets langer zou zijn geweest dan nu. Kom alsjeblieft niet aan Gods Woord. Eerst al de HSV en nu de volgende stap. Maar ik geloof zeker, dat is overal te merken, dat het de tijd is door God bepaald dat het oordeel begint van het huis Gods.DDD schreef:huisman schreef:Posthoorn,DDD,Modesto e.a. willen maar één zaak naar voren brengen: Geloof niet in een schepping van 6 dagen, de wetenschap weet het veel beter dan Gods eigen onfeilbaar Woord.-DIA- schreef:Is iedereen soms Professor Lever vergeten? Dat staat toch niet los van deze ontwikkelingen?
De HSV heeft er niets mee te maken, de rest van wat je schrijft feitelijk ook niet.
Overigens zegt de bijbel duidelijk dat de aarde niet in zeven, maar in zes dagen is geschapen. Ik schrijf het maar voor de zekerheid.
Nee. Maar dat doet er niet toe. Calvijn hoort ook niet bepaald tot onze kringen, maar daarom mogen we ons best op hem beroepen natuurlijk.-DIA- schreef:Maar dr. Ouweneel behoort ook niet bepaald in onze kringen. Of... hebben we hem voor wat verruiming maar toegevoegd? Ik ken hem nog van "Het domein van de slang" en de EO in de jaren 70. Hij zal zeker ook niet de grondslag van dit forum ondertekenen (Drie Formulieren van Enigheid) want in de zijn EO-jaren was hij echt een van de populaire mannen in de Evangelische beweging.modesto schreef:Huisman: niet iedereen in de kerk denkt overal hetzelfde over. Dat hoeft in dit geval ook niet. Dat vond ik het behartenswaardige in prof. Ouweneels stukje in het Friesch Dagblad.
Zorgvuldig argumenteren in zo´n discussie doe je op grond van zorgvuldig redeneren, niet op grond van sociologische kenmerken.
Wat een ongelooflijk hoogmoedig kul argument, DDD. De mensheid anno 2015 weet het allemaal zo goed met hun door de verlichting besmet geraakt verstand. En de mensheid van het verleden, oftewel die ontheemde volken in de oertijd, waren ongelooflijk dom en besmet met bijgeloof. Is dit werkelijk je argument? Alsjeblieft zegDDD schreef:Zeker zeggen de bijbel en de formulieren daar iets over. Maar natuurlijk heeft ons voorgeslacht in onkunde in bijgeloof geleefd. Denk maar aan het feit dat het helemaal niet zo lang geleden is dat gehandicapten als bezeten werden beschouwd.-DIA- schreef:Zeggen de Bijbel en de Formulieren iets over het verstaan van Genesis? Ik dacht het wel. Anders heeft ons godvrezend voorgeslacht in onkunde en bijgeloof geleefd. Ze geloofden immers met een kinderlijk geloof dat de aarde in 7 dagen is geschapen, zonder dat een dag ook maar iets langer zou zijn geweest dan nu. Kom alsjeblieft niet aan Gods Woord. Eerst al de HSV en nu de volgende stap. Maar ik geloof zeker, dat is overal te merken, dat het de tijd is door God bepaald dat het oordeel begint van het huis Gods.DDD schreef:huisman schreef:
Posthoorn,DDD,Modesto e.a. willen maar één zaak naar voren brengen: Geloof niet in een schepping van 6 dagen, de wetenschap weet het veel beter dan Gods eigen onfeilbaar Woord.
De HSV heeft er niets mee te maken, de rest van wat je schrijft feitelijk ook niet.
Overigens zegt de bijbel duidelijk dat de aarde niet in zeven, maar in zes dagen is geschapen. Ik schrijf het maar voor de zekerheid.