Tja, hij is dus niet helemaal consequent....Ander schreef:Vind ik moeilijk te rijmen metds. Meijer schreef:Dat je op een ander spoor zit dan het gereformeerde komt nog sterker tot uitdrukking in je visie op Romeinen 7 en 8. Vlees en G(g)eest worden daarin tegen elkaar uitgespeeld. Maar we mogen niet vergeten dat juist tussen Romeinen 7:5 en 8:13 nog het gedeelte 7:14-26 staat. Aan de ene kant was Paulus voor zijn eerste bekering helemaal vleselijk, aan de andere kant is hij in het geloofsleven ook vleselijk gebleven. Noem het: voortgaande ontdekking. Jij wilt kennelijk niet accepteren – mij lijkt dat Schriftkritiek– dat Paulus 25 jaar na zijn bekering (!) over zichzelfzegt: ‘Maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde’ (7:14b).
Hoe zit dat?ds. Meijer schreef:Wanneer er daarom bij jou niet alleen een emotionele bewogenheid maar ook een geloofsbewogenheid tot de kerk is, zou ik je dit nog willen meegeven: maak je theologiestudie af en laat je roeping bevestigd worden door Gods roep vanuit een van de vele (!) herderloze gemeenten. De Heere heeft nog veel arbeidsveld en daarom vele Woordgetrouwe dienaren nodig!
Stichting Heartcry
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Stichting Heartcry
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Ik denk dat Arjan Baan weldegelijk een Woordgetrouwe dienaar is. Hij wil de Bijbelse boodschap in zijn radicaliteit naar voren brengen en er geen half zacht verhaal van maken.Ander schreef:Vind ik moeilijk te rijmen metds. Meijer schreef:Dat je op een ander spoor zit dan het gereformeerde komt nog sterker tot uitdrukking in je visie op Romeinen 7 en 8. Vlees en G(g)eest worden daarin tegen elkaar uitgespeeld. Maar we mogen niet vergeten dat juist tussen Romeinen 7:5 en 8:13 nog het gedeelte 7:14-26 staat. Aan de ene kant was Paulus voor zijn eerste bekering helemaal vleselijk, aan de andere kant is hij in het geloofsleven ook vleselijk gebleven. Noem het: voortgaande ontdekking. Jij wilt kennelijk niet accepteren – mij lijkt dat Schriftkritiek– dat Paulus 25 jaar na zijn bekering (!) over zichzelfzegt: ‘Maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde’ (7:14b).
Hoe zit dat?ds. Meijer schreef:Wanneer er daarom bij jou niet alleen een emotionele bewogenheid maar ook een geloofsbewogenheid tot de kerk is, zou ik je dit nog willen meegeven: maak je theologiestudie af en laat je roeping bevestigd worden door Gods roep vanuit een van de vele (!) herderloze gemeenten. De Heere heeft nog veel arbeidsveld en daarom vele Woordgetrouwe dienaren nodig!
Ook al ziet hij Romeinen 7 en 8 anders als velen anderen. Maar ook mensen als Loyd Jones zagen dit anders.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Ik vind het eigenlijk schokkend om te lezen, dat Arjan Baan openlijk toegeeft dat er een leerverschil is. Hier op het forum wordt HC nog verdedigd, door te zeggen dat het een leerverschil lijk, maar in wezen niet is. Maar Arjan vind het blijkbaar niet erg om er openlijk voor uit te komen dat hij (en zijn stichting) zich gedistancieerd hebben van de leer der Reformatie. Hij bevestigd daarmee de vermoedens die velen al hadden...
Wel waardeer ik aan dhr. Baan (waarom heeft hij trouwens zijn studie nog niet afgerond) dat hij een radicale prediking voorstaat. Het woord is óók radicaal...
Wel waardeer ik aan dhr. Baan (waarom heeft hij trouwens zijn studie nog niet afgerond) dat hij een radicale prediking voorstaat. Het woord is óók radicaal...
Nou, dit zeg je wel weer heel makkelijk. Hij wil helemaal geen afstand nemen van de Reformatie. Ook binnen de hele reformatorische geschiedenis heb je leer- en accentverschillen gehad. Plak niet direct het etiket op: hij neemt nu echt openlijk afstand van.....Dat is totaal onterecht.memento schreef:Ik vind het eigenlijk schokkend om te lezen, dat Arjan Baan openlijk toegeeft dat er een leerverschil is. Hier op het forum wordt HC nog verdedigd, door te zeggen dat het een leerverschil lijk, maar in wezen niet is. Maar Arjan vind het blijkbaar niet erg om er openlijk voor uit te komen dat hij (en zijn stichting) zich gedistancieerd hebben van de leer der Reformatie. Hij bevestigd daarmee de vermoedens die velen al hadden...
Inderdaad.Grace schreef:Nou, dit zeg je wel weer heel makkelijk. Hij wil helemaal geen afstand nemen van de Reformatie. Ook binnen de hele reformatorische geschiedenis heb je leer- en accentverschillen gehad. Plak niet direct het etiket op: hij neemt nu echt openlijk afstand van.....Dat is totaal onterecht.memento schreef:Ik vind het eigenlijk schokkend om te lezen, dat Arjan Baan openlijk toegeeft dat er een leerverschil is. Hier op het forum wordt HC nog verdedigd, door te zeggen dat het een leerverschil lijk, maar in wezen niet is. Maar Arjan vind het blijkbaar niet erg om er openlijk voor uit te komen dat hij (en zijn stichting) zich gedistancieerd hebben van de leer der Reformatie. Hij bevestigd daarmee de vermoedens die velen al hadden...
Memento vind het waarschijnlijk schokkend dat A. Baan zich weinig aantrekt van kerkelijke muren. En o.a. dát waardeer ik nou wel weer in hem.
Leerverschillen die terug te leiden zijn op een verschillend uitleggen van de Romeinenbrief, zijn méér dan een accentverschil. Wie over iets uit de Romeinenbrief anders denkt, zal ellende-verlossing-dankbaarheid anders moeten gaan uitleggen. Een andere visie op de Romeinenbrief houdt een andere visie op geloofsbeleving in.Grace schreef:Nou, dit zeg je wel weer heel makkelijk. Hij wil helemaal geen afstand nemen van de Reformatie. Ook binnen de hele reformatorische geschiedenis heb je leer- en accentverschillen gehad. Plak niet direct het etiket op: hij neemt nu echt openlijk afstand van.....Dat is totaal onterecht.memento schreef:Ik vind het eigenlijk schokkend om te lezen, dat Arjan Baan openlijk toegeeft dat er een leerverschil is. Hier op het forum wordt HC nog verdedigd, door te zeggen dat het een leerverschil lijk, maar in wezen niet is. Maar Arjan vind het blijkbaar niet erg om er openlijk voor uit te komen dat hij (en zijn stichting) zich gedistancieerd hebben van de leer der Reformatie. Hij bevestigd daarmee de vermoedens die velen al hadden...
Mijn bezwaar is niet zozeer die andere visie op Romeinen 7/8. Voor theologen voorwaar een leuk discussiepunt. En enige opscherping aangaande de heiligmaking (bv. men vergelijke de situatie nu met bv die vd Puriteinen) is zeker nodig. ALLEEN, HC richt zich niet op theologen en predikanten. HC richt zich op jongeren. Mensen die over het algemeen te weinig theologische bagage hebben, om door te hebben dat ze met een afwijking van de zuivere gereformeerde leer te doen hebben. Ik acht zoiets gevaarlijk.
Helaas niet waar. Ikzelf kijk graag over kerkmuren (en ook over zuilen) heen. En waardeer het zeer als anderen dat ook doen. Ja, erger me er zelfs aan als mensen dat weigeren te doen.freek schreef:Memento vind het waarschijnlijk schokkend dat A. Baan zich weinig aantrekt van kerkelijke muren. En o.a. dát waardeer ik nou wel weer in hem.
Maar dhr. Baan trekt zich niet alleen niets aan van kerkmuren (wat ik prima vind), maar hij trekt zich ook niets aan van de leer der Reformatie, waarvan ik vast geloof dat dat de enige juiste uitleg der Schrift is. En dát neem ik hem zeer kwalijk. Want het beïnvloed mensen met een ziel voor de eeuwigheid...
-
HCR richt zich niet op jongeren maar op gezinnen. Dat er vooral jongeren komen is wat anders.memento schreef:HC richt zich op jongeren. Mensen die over het algemeen te weinig theologische bagage hebben, om door te hebben dat ze met een afwijking van de zuivere gereformeerde leer te doen hebben. Ik acht zoiets gevaarlijk.
Fijn dat je iedereen die daar heen gaat over een kam scheert. Want je stelt:
- Ze hebben te weinig theologische bagage;
- Ze weten niet wat de zuivere gereformeerde leer is (alhoewel ik me dat ook wel eens van ouderlingen en predikanten afvraag);
- Het zijn allemaal beïnvloedbare wezentjes die geen enkel vermogen tot reflectie en kritiek hebben tot de daar gehoorde boodschap.
Zoiets vind ik eng klinken. Want alleen de predikanten/ gestudeerden hebben nog het juiste zicht. Begint bijna Rooms te worden.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat ben ik met je eens, Demo!Democritus schreef:
HCR richt zich niet op jongeren maar op gezinnen. Dat er vooral jongeren komen is wat anders.
Fijn dat je iedereen die daar heen gaat over een kam scheert. Want je stelt:
- Ze weten niet wat de zuivere gereformeerde leer is (alhoewel ik me dat ook wel eens van ouderlingen en predikanten afvraag);
- Het zijn allemaal beïnvloedbare wezentjes die geen enkel vermogen tot reflectie en kritiek hebben tot de daar gehoorde boodschap.
Zoiets vind ik eng klinken. Want alleen de predikanten/ gestudeerden hebben nog het juiste zicht. Begint bijna Rooms te worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Neen. Ik stel dat veel bezoekers jongeren zijn. En die zijn nu eenmaal gemakkelijk te beïnvloeden (elk handboek psychologie zal je dat kunnen bevestigen). Zeker wanneer iemand met een duidelijke boodschap komt, met een flinke uitgesproken mening. Jongeren zijn veel vatbaarder voor een verkeerde leer. En het feit dat HC zo'n succes heeft, is daar het ultieme bewijs van.Democritus schreef:Fijn dat je iedereen die daar heen gaat over een kam scheert. Want je stelt:
Ik zeg dus helemaal niet dat er geen weldenkende jongeren zijn, die prima weten wat de zuivere gereformeerde leer is. Het is mooi als (dat) ze er zijn. Dan zijn ze goed opgevoed. Over hen had ik het niet. Ik wijs slechts op de vele jongeren die blijkbaar vatbaar zijn voor de verkeerde boodschap van HC.
Het gaat bij pubers meer om het leven en de praktijk.memento schreef:Neen. Ik stel dat veel bezoekers jongeren zijn. En die zijn nu eenmaal gemakkelijk te beïnvloeden (elk handboek psychologie zal je dat kunnen bevestigen). Zeker wanneer iemand met een duidelijke boodschap komt, met een flinke uitgesproken mening. Jongeren zijn veel vatbaarder voor een verkeerde leer. En het feit dat HC zo'n succes heeft, is daar het ultieme bewijs van.Democritus schreef:Fijn dat je iedereen die daar heen gaat over een kam scheert. Want je stelt:
Ik zeg dus helemaal niet dat er geen weldenkende jongeren zijn, die prima weten wat de zuivere gereformeerde leer is. Het is mooi als (dat) ze er zijn. Dan zijn ze goed opgevoed. Over hen had ik het niet. Ik wijs slechts op de vele jongeren die blijkbaar vatbaar zijn voor de verkeerde boodschap van HC.
Het gaat er hun meer om wat je er zelf van denkt, wat je eraan beleeft, wat je voelt... in plaats van wat er door de eeuwen heen van gevonden is en de beleving is geweest.
Jongeren moet je in het algemeen niet vragen naar het verschil tussen werkverbond en genadeverbond, naar het verschil tussen twee en drie verbonden, dubbele predestinatie, algemene verzoening, en zo kan je nog wel even doorgaan.
tenminste...volgens míjn pubers.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
-
Ik denk dat het succes niet zit in hetgeen jij hier boven schrijft. Maar in het feit dat ze een leemte opvullen, Niet zozeer een leemte in de gereformeerde theologie maar het feit die de aanhangers van diezelfde theologie geen goede invulling maar kunnen geven aan bepaalde zaken.memento schreef: En die zijn nu eenmaal gemakkelijk te beïnvloeden. Zeker wanneer iemand met een duidelijke boodschap komt, met een flinke uitgesproken mening. Jongeren zijn veel vatbaarder voor een verkeerde leer. En het feit dat HC zo'n succes heeft, is daar het ultieme bewijs van.
Hier koppel je weer zaken veel te makkelijk aan elkaar.
Je stelt nl jongeren zijn per definitie gemakkelijk te beïnvloeden. Als dan de boodschap duidelijk en uitgesproken is dan worden ze beïnvloed.
Daarnaast constateer jij dat Hcr succes heeft. Dat is volgens jouw nog logisch ook want er nl sprake van een verkeerde leer. Jongeren zijn hier vatbaar voor, er komen m.n. jongeren dus.......
Laat ik nu net een heleboel mensen kennen die zich tot Hcr aangetrokken voelen maar geen jongeren zijn, wel kritisch, redelijke mate van kennis. Hoe komt het dan dat die er ook toe aangetrokken worden?
Volgens mij gooi je nu alle emotionele en rationele argumenten door elkaar.
-
Ik moet altijd denken aan de uitspraak van mijn vader: Besef dat je op de schouder van giganten staat en je maar een klein deel in de geschiedenis bent. Maar ieder generatie zal zich dezelfde zaken weer eigen moeten maken en beleven. Want zaan het geloof van de voorgaande generaties heb je persoonlijk niets.vogeltje schreef: Het gaat bij pubers meer om het leven en de praktijk.
Het gaat er hun meer om wat je er zelf van denkt, wat je eraan beleeft, wat je voelt... in plaats van wat er door de eeuwen heen van gevonden is en de beleving is geweest.
Memento, ik vind het jammer dat je je objectiviteit verliest. Je was niet de eerste.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik vind de combinatie van een afwijkende visie op Romeinen enerzijds (nu eindelijk door dhr. Baan zelf als leerverschil benoemd), en het organiseren van avonden voor jongeren, die toch redelijk sterk beïnvloedbaar zijn, erg ongelukkig. Vele jongeren worden op zo'n manier besmet met een verkeerde leer.Gian schreef:Memento, ik vind het jammer dat je je objectiviteit verliest. Je was niet de eerste.
Theologisch gezien kan een andere visie op Romeinen een kleinigheid zijn. Maar voor het praktische geloofsleven levert een ietwat andere uitleg een enorm verschil op.
Het spijt me, maar ik heb nog steeds geen ernstige dwaling bij HCr kunnen constateren.
Het is waar dat de Schrift met twee woorden spreekt: enerzijds heeft de gelovige alles in Christus, anderzijds worden we opgeroepen onze oude leden te doden, vruchten voort te brengen, etc. etc.
Waarom mag dat niet gezegd worden?
Maar misschien ben ik zomaar een beïnvloedbaar wezentje, zonder voldoende theologische bagage...

Het is waar dat de Schrift met twee woorden spreekt: enerzijds heeft de gelovige alles in Christus, anderzijds worden we opgeroepen onze oude leden te doden, vruchten voort te brengen, etc. etc.
Waarom mag dat niet gezegd worden?
Maar misschien ben ik zomaar een beïnvloedbaar wezentje, zonder voldoende theologische bagage...