Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Wilhelm »

Wilhelm: Om in jou beeldspraak te blijven : je hebt moeders die bijna pijnloos baren. En ik zeg niet dat je dit ontkent, want na een stevige en stellige posting , ben je vaak ook bereid om je weer wat te nuanceren. Daar ben ik op zich nog blij om. Alleen , het is zoals Memento het verwoord, de moeder spreekt over de blijdschap en niet zozeer over de barensnood. Bij jou hoor ik het vaak geheel anders.
Jij ziet een aantal punten over het hoofd :

DWW: Die moeder die geen pijn had met haar kindje baren, zal vast een verre tante van je zijn, een bijzondere uitzondering op de regel van Gen. 3:16. Maar, deze uitzondering heeft de Heere Jezus met het beeld uit Joh. 16:21 ook vast niet bedoeld. Je moet daarom niet slimmer en wijzer proberen te zijn, dan Hij was. Denk je echt dat de Heere Jezus dit niet wist? Kijk, dit zijn nu van die spitsvondige opmerkingen die ik maar slecht kan verdragen. Want, zulke dingen doen grote afbreuk aan het genoemde beeld, Wilhelm. Dit is ook niet venijnig bedoeld, maar, alsjeblieft, probeer er voortaan op te letten.
Zie mijn onderstreping, dit heeft niets met spitsvondigheid te maken.
Maar door die grote nadruk die jij steeds legt op een bepaalde beleving breng je zielen in de duisternis, die hier zelf ook al veel over kunnen worstelen.

Wilhelm: Om dan uitgewerkt te raken en in de nood van de onmogelijkheid ons oog op Christus wordt gericht en het uit Zijn mond te horen : Ik heb u verlost. Nogmaals deze waarheden worden door weinigen hier geloochend.

DWW: Amen. Maar, dit kan alleen door een weg van Gods heilig recht.
Ja, om nu zicht te mogen krijgen dat aan Gods gerechtigheid is voldaan. Dan gaat het niet om mijn belevingen , maar om Zijn werken, die heerlijke ruil : Hij mijn zonden , ik Zijn gerechtigheid.


Wilhelm: 2. Het is een slecht teken als we onze eigen belevingsweg leidend gaan houden voor een ieder ander. Als we uit de mond van een ander horen dat Hij gelooft in Christus en in zijn of haar leven vruchten mag voortbrengen , komt ons het oordeel niet toe maar hebben we te oordelen in de liefde, want het hart des mensen is ons onbekend, maar het is God die ziet in het binnenste. Wij kunnen ons zo vergissen

DWW: Ik heb nimmer mijn beleving/doorleving op de voorgrond gesteld, Wilhelm. Altijd eerst vanuit het Woord, daarna af en toe met een citaat van een oudvader, en met heel hoge uitzondering, iets uit mijn eigen leven. Ik moet hierbij wel opmerken, dat wanneer wij geen kennis hebben aan dit heilgeheim, wij dit ook niet uit de Schrift op kunnen lezen. Kom nu niet van: Calvijn sprak hier (bijna) nooit over…etc, dan zeg ik je dat Luther, Van der Groe, Huntington en Kohlbrugge er bij tijden wel over spraken. Lees hier de ontmoeting tussen Huntington en Warburton, inzake wat Huntington daarover zegt : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ington.pdf
Op het gevaar af in herhaling te vallen : als ons getheologiseer, komt menigmaal door een gekleurde bril.
Wat wij belangrijk vinden , wat wij hebben ervaren , dat stellen wij op de voorgrond.
Zelf kom ik er meer en meer achter dat ik eens uit getheologiseerd moet raken. Arglistig is ons hart, we zijn menigmaal zo eenzijdig, en we bevatten Gods Woord maar zo beperkt. Dan is het wel eens een wonder als de Heere licht wil geven over zaken, maar dan gaat de mond dicht als het om onze meningen gaat. En met alle respect, ik meen dat jij toch erg gekleurd reageert en de breedte van Gods getuigenis wel eens beperkt tot een leerstuk waarvan je denkt alleen nog het rechte zicht op te hebben. Deze exclusiviteits gedachte vind ik altijd gevaarlijk, zeker in het licht van ons verduisterd verstand. Elia moest het ook leren dat er ondanks zijn sombere gedachten, nog 7000 (d.i. zeer velen ; zie kantt) overgebleven waren die de knie voor Baal niet gebogen hadden.

Wilhelm: 3. Je verwijt iedereen te dwalen en sluit hoegenaamd geen dienstknecht Gods en geen kerkverband uit. Ik zal niet zeggen dat je op alle punten ongelijk hebt. Alleen hoe behoort onze houding daaronder te zijn ? Een Anna en Simeon bleven de tempel bezoeken, de Heere heeft ons gegeven dat de kerken nog open mogen zijn, en als we dan aan Gods eis geen boodschap hebben door te breken met alle kerken , vraag ik me in alle oprechtheid af wat we nog voor recht van spreken hebben.

DWW: Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele, 1 Kor. 13:9. Dit geldt ook mij, Wilhelm. Maar we moeten toch echt feitelijk vaststellen dat wij allen, ook ik, zeer ver zijn afgeweken van de zuivere leer der apostelen en die van de Reformatie. Weet je hoe we het beste op kunnen merken dat Gods Geest verre van ons is geweken, Wilhelm? Om de eenvoudige reden dat er (bijna) geen zielen meer tot bekering worden gebracht. Dit moet je met me eens zijn. Het is daarom een vaststaand feit dat waar de zuivere leer verwaterd, de werkingen van Gods Geest gaan wijken. Om dit bemerken behoeven we geen 6 jaar theologie gestudeerd te hebben. De leer van de rechtvaardiging van de goddeloze, naar Rom. 4:5, Rom. 5:6, is langzaam maar zeker verdraaid geworden, in de leer van de rechtvaardiging van de wedergeboren zondaar. En hier zijn wij allen debet aan, niet allen de kerken van de afscheiding, Wilhelm. Maar wie wil hier nu voor buigen, wie draagt hier nu gedurig smart over in zijn binnenste. Je mag best van me weten dat ik hier dagelijks smart van omdraag, Wilhelm. Want, ook ik heb gedurende 18 jaar aan deze dwalingen meegedaan, zij het onwetend. Maar, dat maakt er de schuld niet minder om. Ik heb werkelijk een half jaar m’n werk niet naar behoren kunnen doen, vanwege wat God me hierin geestelijk liet zien. Denk niet, en zeg ook niet, dat ik hiermee een bijzonder iemand ben geworden. Maar, het moet je van Godswege maar op je schouders gelegd zijn geworden. Wat kan een mens dan anders, dan wenen, en anderen uit liefde trachten te waarschuwen. Al wordt het helaas niet immer met liefde ontvangen. Dat blijkt namelijk uit sommige antwoorden die ze me hatelijk toebijten.
Helaas geen directe reactie op het door mij genoemde punt

Wilhelm: 4. De beleving van het recht stel jij hoger dan het geloof in Jezus Christus.

DWW: Ik stel Christus ook boven alles…!! Maar, ik waarschuw alleen voor een ingebeelde aangenomen Jezus buiten Gods heilige recht om. Voorheen stelde ik daarom nog weleens deze vraag, die vroeger de oudjes elkander ook menigmaal stelden: “Hoe, en in welke weg is Jezus uw Deel geworden…?” Mogen wij elkander deze vraag ook weleens stellen, of krijgen we dan meteen de stenen naar ons hoofd geworpen, gelijk Stefanus in Hand. 7:51-58?
Natuurlijk mogen we deze vraag stellen, maar het is voor ons uiterst moeilijk, zo niet onmogelijk, om dan een oordeel daarover te vellen. Pas nog een stukje geciteerd van Spurgeon, die ging daar op een heel pastorale toon mee om , niet de weg als eerste ijkpunt, maar de vruchten, wat zich uit in de liefde van het hart tot Jezus Christus de gekruiste.
Daarnaast is het toch wel vreemd dat er velen op dit forum jou dan verkeerd begrijpen, de overheersende gedachte is dat jij de beleving van het recht Gods als grond hoger stelt dan het geloof in Jezus. Probeer daar dan wat aan te doen.


Wilhelm: Hiermee treedt je ook weer terug in het werkverbond. De gronden die jij eist liggen in de mens door ongeloof, en niet in het naakte geloof van een ontledigde zondaar die het allemaal niet meer weet maar door het geloof op Christus mag zien.

DWW: Dit slaat echt nergens op. Ik eis niets, en stel geen enkele voorwaarde. Ik schrijf hetgeen Gods Woord ons leert, wat jij naar mijn bescheiden mening maar slecht kan verdragen. Het feit dat jij stelt dat ik met hetgeen ik voor voren breng, mensen aan het werk wil zetten, is klinkklare onzin. Hoe wil jij, of hoe kan ik de barensweeën in iemands hart oproepen? Ik heb alleen gezegd, dat het buiten deze geestelijke barensweeën niet kan geschieden. Het Kindeke Jezus kan daarom alleen maar door deze barensweeën in het hart van de zondaar geboren worden, Gal. 2:19-20, Rom. 6:5-8, Rom. 7:1-6.
“Dit slaat wel ergens op” ??, Het is in ieder geval de boodschap , misschien onbedoeld (ik hoop het) die velen in jou bijdragen lezen.
“Terug zien in je leven , ken ik de beleving van het recht”, dat is jou doorgaande boodschap, en met die boodschap zet je juist de kleingelovigen weer in het werkhuis.

Wilhelm: Toch geloof ik dat als God de mens bearbeidt, het niets anders wordt dan : Heere Uw wil geschiedde, wat voor weg het ook moet zijn.


DWW: Hierbij moeten we wel onderscheid maken, met gemene werkingen en bijzondere genadewerkingen, Wilhelm. Denk eens aan Demas, of aan Judas. Dat hadden Paulus en de elf discipelen zich niet in kunnen denken. Was koning Saul ook niet onder de profeten gerekend? De Heere heeft menigmaal tot hem willen spreken, tot het moment dat God kwam te zwijgen, en Saul zijn raad en hulp bij die tovenares in Endor ging zoeken. Daarom, gaat het nauw uit, Wilhelm. Velen zeggen zo gemoedelijk in onze dagen, dat alwaar een ziel de schuld thuis heeft gekregen, de Heere dit werk ook zal voleindigen. Waar staat dit in de Bijbel? Kende Judas dan geen schuld, en Kaïn? Had Orpa dan geen tranen, en heeft Saul dan niet achter de vaten verstoken gelegen? Nee Wilhelm, in Filipenzen 1 vers 6, lezen we daarom het volgende : “vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus” - lees de kanttekeningen daar ook eens bij. Het ‘goede werk’ ziet hierom op het zaligmakende geloof in de Heere Jezus Christus, hetwelk de zondaar alleen deelachtig is geworden nadat hij zich geheel verloren voor God heeft leren kennen, Matth. 18:11. De persoonlijk kennis aan Christus Jezus en Dien gekruisigd, en daarmede en bewuste kennis van schuldvergeving is daarom het begin en het Einde. Het gaat om de kennis van het gestreken Bloed aan de deurposten van ons hart, Wilhelm. Het geestelijke beeld van Exodus 12:13-14. En dat bloed zal ulieden tot een teken zijn aan de huizen, waarin gij zijt; wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbij gaan; en er zal geen plaag onder ulieden ten verderve zijn, wanneer Ik Egypteland slaan zal. En deze dag zal ulieden wezen ter gedachtenis, en gij zult hem den HEERE tot een feest vieren; gij zult hem vieren onder uw geslachten tot een eeuwige inzetting. Met minder kan het niet, en met meer hoeft niet.
Ik heb nooit ontkent dat er geen algemene werkingen kunnen zijn. Hoe vaak kan dat ook de vertwijfeling niet zijn : “Ben ik het Heere ? “ Maar ook Gods volk leert deze vraag stellen , en daar ging het mij in deze om. Ook ben ik nooit onduidelijk geweest, dat ik ook geloof , dat in alle voorbereidende werkingen , of deze zaligmakend zijn of niet, God weet dat, we nooit de handen op mogen leggen, maar dat we heen moeten wijzen naar de Verhoogde Middelaar om daar de rust voor de ziel door het geloof te mogen ontvangen.

Wilhelm: En dan is het vaak in het leven dat we het moeten belijden : Heere verheerlijk Uw naam in mn leven , en laat mij deze vruchten des Geestes dragen , want in mezelf is alles te kort, alles te kort. Ken jij dat ook ?

DWW : Heere, bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn…, is dagelijks mij bede, Wilhelm. Ik kan niet wezen die ik moet zijn, en draag daar bij tijden een hartelijke smart over, maar mag wel weten dat Hij het voor mij geworden is, Wilhelm. Wees Gode in alle dingen hartelijk bevolen, en laten we voor elkander gedurig blijven zuchten en bidden. Gods zegen!

Wederkerig ook Gods zegen toegewenst, en idd wat is het nodig om elkaar voor Gods aangezicht te brengen, wie we dan ook zijn. Al ons geredeneer en getheologiseer kan zo snel verzanden in eigen eer of eigen gelijk. Laten we daar voor waken. Maar dat we die les voor het eerst maar ook steeds weer opnieuw leren om onze Meester na te volgen die wilde dienen als een slaaf, en de voeten van zijn discipelen wilde wassen. Die navolging, wil ik niet naar mijn vleselijke natuur, maar is in het genade leven toch de beste plaats. En danis het heel gemakkelijk om onder een ander te staan, niet vanuit onszelf, maar vanuit Die Ander.

Ik hoop op je begrip , maar ik kan verder op een eventuele reactie (voorlopig) niet meer reageren.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Jean le Fontain »

DWW schreef:Ik stel Christus ook boven alles…!! Maar, ik waarschuw alleen voor een ingebeelde aangenomen Jezus buiten Gods heilige recht om. Voorheen stelde ik daarom nog weleens deze vraag, die vroeger de oudjes elkander ook menigmaal stelden: “Hoe, en in welke weg is Jezus uw Deel geworden…?” Mogen wij elkander deze vraag ook weleens stellen, of krijgen we dan meteen de stenen naar ons hoofd geworpen, gelijk Stefanus in Hand. 7:51-58?
Beste DWW,

Ik snap het allemaal niet meer. Wil jij mij dit bovenstaande citaat eens uitleggen aan de hand van de bekering van Lydia de Purperverkoopster en Timotheus (je weet wel de geliefde geestelijke zoon van Paulus).
Misschien ga ik je dan pas begrijpen.

Groeten,
Jean

ps: kort is beter; lange antwoorden bevat ik heel slecht!
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Jean le Fontain schreef:
DWW schreef:Ik stel Christus ook boven alles…!! Maar, ik waarschuw alleen voor een ingebeelde aangenomen Jezus buiten Gods heilige recht om. Voorheen stelde ik daarom nog weleens deze vraag, die vroeger de oudjes elkander ook menigmaal stelden: “Hoe, en in welke weg is Jezus uw Deel geworden…?” Mogen wij elkander deze vraag ook weleens stellen, of krijgen we dan meteen de stenen naar ons hoofd geworpen, gelijk Stefanus in Hand. 7:51-58?
Beste DWW,

Ik snap het allemaal niet meer. Wil jij mij dit bovenstaande citaat eens uitleggen aan de hand van de bekering van Lydia de Purperverkoopster en Timotheus (je weet wel de geliefde geestelijke zoon van Paulus). Misschien ga ik je dan pas begrijpen.

Groeten,
Jean

ps: kort is beter; lange antwoorden bevat ik heel slecht!
Vertel jij me dan ook eens waar bijv. uitvoerig de bekering van Simson, of van Thomas, of van Jona, of van Nehemia, staat opgetekend...? Dat lees je nergens. Maar waren zij bekeerd, en daarmee kinderen Gods? De Bijbel is niet geschreven tot bevrediging van onze nieuwsgierigheden, maar om ons de Weg te wijzen tot de zaligheid. De sleutel tot het verstaan van de waarachtige bekering kunnen we verstaan vanuit de gelijkenissen en het onderwijs van de Heere Jezus, maar ook met name vanuit de Romeinenbrief van Paulus. Wanneer je die brief leest, mag je daar uit concluderen dat het bij voornoemde Bijbelheiligen ook alzo is geschied. Trap en mate kon ook bij hen verschillen.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Vertel jij me dan ook eens waar bijv. uitvoerig de bekering van Simson, of van Thomas, of van Jona, of van Nehemia, staat opgetekend...? Dat lees je nergens. Maar waren zij bekeerd, en daarmee kinderen Gods? De Bijbel is niet geschreven tot bevrediging van onze nieuwsgierigheden, maar om ons de Weg te wijzen tot de zaligheid. De sleutel tot het verstaan van de waarachtige bekering kunnen we verstaan vanuit de gelijkenissen en het onderwijs van de Heere Jezus, maar ook met name vanuit de Romeinenbrief van Paulus. Wanneer je die brief leest, mag je daar uit concluderen dat het bij voornoemde Bijbelheiligen ook alzo is geschied. Trap en mate kon ook bij hen verschillen.
En hier ben ik het nu eens helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Jean le Fontain »

DWW schreef:
Jean le Fontain schreef:
DWW schreef:Ik stel Christus ook boven alles…!! Maar, ik waarschuw alleen voor een ingebeelde aangenomen Jezus buiten Gods heilige recht om. Voorheen stelde ik daarom nog weleens deze vraag, die vroeger de oudjes elkander ook menigmaal stelden: “Hoe, en in welke weg is Jezus uw Deel geworden…?” Mogen wij elkander deze vraag ook weleens stellen, of krijgen we dan meteen de stenen naar ons hoofd geworpen, gelijk Stefanus in Hand. 7:51-58?
Beste DWW,

Ik snap het allemaal niet meer. Wil jij mij dit bovenstaande citaat eens uitleggen aan de hand van de bekering van Lydia de Purperverkoopster en Timotheus (je weet wel de geliefde geestelijke zoon van Paulus). Misschien ga ik je dan pas begrijpen.

Groeten,
Jean

ps: kort is beter; lange antwoorden bevat ik heel slecht!
Vertel jij me dan ook eens waar bijv. uitvoerig de bekering van Simson, of van Thomas, of van Jona, of van Nehemia, staat opgetekend...? Dat lees je nergens. Maar waren zij bekeerd, en daarmee kinderen Gods? De Bijbel is niet geschreven tot bevrediging van onze nieuwsgierigheden, maar om ons de Weg te wijzen tot de zaligheid. De sleutel tot het verstaan van de waarachtige bekering kunnen we verstaan vanuit de gelijkenissen en het onderwijs van de Heere Jezus, maar ook met name vanuit de Romeinenbrief van Paulus. Wanneer je die brief leest, mag je daar uit concluderen dat het bij voornoemde Bijbelheiligen ook alzo is geschied. Trap en mate kon ook bij hen verschillen.
Beste DWW,

Je laatste zin uit deze posting geeft me hoop! Dit is de volgende nuancering die je maakt t.ov. je eerdere nogal stevige uitspraken. Ik tel m'n zegeningen!
Vervolgens laveer je heel handig om mijn vraag heen...
Want over bv Lydia weten we wel iets meer van haar bekering. Zij gaf acht op hetgeen van Paulus gesproken werd. En wat sprak Paulus? Lees de Handelingen d'r maar op na... In iedere plaats hielden ze in essentie dezelfde preek: Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden (vlg Hand. 16:30-31).

Groeten,
Jean
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door caprice »

Oude-Waarheid schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vind ik ook, wees eens duidelijk
DWW, volgens jou moet een zondaar via de hel, of de inleving daarvan tot het Leven komen?
Ik ,u, jij naar de hel ,nee hoor daar zijn we toch veel de Godsdienstig voor wij die onder
de verkondiging zitten van Gods woord wij naar de hel?

Hoe vaak heb ik het in mijn leven niet gehoord van onze predikanten:
"Zonder helevaart geen hemelvaart"
En zouden deze dominees dat zomaar gezegd hebben zonder daar grond voor gehad te hebben?
Maar ik denk dat velen van ons dit niet meer verstaan!!
Daarbij aangetekend, dat zij bedoelden dat een mens zichzelf bij Geesteslicht helwaardig gaat keuren. Niet dat hij zegt: 'werp mij nu maar in de hel'. Dat is fundamenteel wat anders.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Jean le Fontain schreef:
DWW schreef:
Jean le Fontain schreef:
DWW schreef:Ik stel Christus ook boven alles…!! Maar, ik waarschuw alleen voor een ingebeelde aangenomen Jezus buiten Gods heilige recht om. Voorheen stelde ik daarom nog weleens deze vraag, die vroeger de oudjes elkander ook menigmaal stelden: “Hoe, en in welke weg is Jezus uw Deel geworden…?” Mogen wij elkander deze vraag ook weleens stellen, of krijgen we dan meteen de stenen naar ons hoofd geworpen, gelijk Stefanus in Hand. 7:51-58?
Beste DWW,

Ik snap het allemaal niet meer. Wil jij mij dit bovenstaande citaat eens uitleggen aan de hand van de bekering van Lydia de Purperverkoopster en Timotheus (je weet wel de geliefde geestelijke zoon van Paulus). Misschien ga ik je dan pas begrijpen.

Groeten,
Jean

ps: kort is beter; lange antwoorden bevat ik heel slecht!
Vertel jij me dan ook eens waar bijv. uitvoerig de bekering van Simson, of van Thomas, of van Jona, of van Nehemia, staat opgetekend...? Dat lees je nergens. Maar waren zij bekeerd, en daarmee kinderen Gods? De Bijbel is niet geschreven tot bevrediging van onze nieuwsgierigheden, maar om ons de Weg te wijzen tot de zaligheid. De sleutel tot het verstaan van de waarachtige bekering kunnen we verstaan vanuit de gelijkenissen en het onderwijs van de Heere Jezus, maar ook met name vanuit de Romeinenbrief van Paulus. Wanneer je die brief leest, mag je daar uit concluderen dat het bij voornoemde Bijbelheiligen ook alzo is geschied. Trap en mate kon ook bij hen verschillen.
Beste DWW,

Je laatste zin uit deze posting geeft me hoop! Dit is de volgende nuancering die je maakt t.ov. je eerdere nogal stevige uitspraken. Ik tel m'n zegeningen!
Vervolgens laveer je heel handig om mijn vraag heen...
Want over bv Lydia weten we wel iets meer van haar bekering. Zij gaf acht op hetgeen van Paulus gesproken werd. En wat sprak Paulus? Lees de Handelingen d'r maar op na... In iedere plaats hielden ze in essentie dezelfde preek: Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden (vlg Hand. 16:30-31).

Groeten,
Jean
Nee Jean, je begrijpt me verkeerd. Lydia gaf inderdaad acht op hetgeen van Paulus gesproken werd. Dit heeft tot haar bekering geleidt, want de Heere opende haar hart. Dat moet bij jou en mij ook gebeuren, Jean. Voor het eerst, en telkens weer bij vernieuwing, doelende op de dagelijkse bekering. Wat over Lydia is geschreven, heeft de H. Geest genoegzaam geacht. Maar het ging mij er alleen om hoe en in welke weg de Heere haar hart heeft geopend. Jij vroeg hier een antwoord op. Nu dan zeg ik je nogmaals, dat dit antwoord verklaard ligt in het onderwijs van de Heere Jezus, en vanuit de Romeinenbrief van Paulus. Al deze volgende dingen zijn ook op haar van toepassing, namelijk :
1. Dat het ook bij Lydia de goedertierenheden des Heeren waren die haar tot bekering hebben geleid, Rom. 2:4.
2. Dat ook zij ontdekt en overtuigd is geworden door de geestelijke bediening der Wet, Rom. 3:20.
3. Dat ook zij uit/door het zaligmakende geloof in de Heere Jezus Christus gerechtvaardigd is geworden, en vrede heeft gevonden bij God, Rom. 5:1.
4. Dat ook Lydia geestelijk één plant met Hem is geworden in gelijkmaking Zijns doods en opstanding, Rom. 6:5.
5. Dat ook Lydia geestelijk met Hem gekruisigd en gestorven is aan de vloek der Wet ten dode, Rom. 6:6-8. Hij ten volle, zij slechts maar een sprankeltje.
6. Dat ook Lydia van de heerschappij der dienstbaarheid van haar eerste man verlost is geworden, en daarmee onder heerschappij der vrijheid en genade is gebracht door haar Tweede Man, Rom. 6:14, Rom. 7:1-6.
7. Dat ook Lydia met haar vlees de wet der zonde diende, maar het haar gemoed de wet Gods, Rom. 7:26.
8. Dat ook in het hart van Lydia het recht der wet vervuld en ook verheerlijkt is geworden, Rom. 8:2-4.
9. Dat er ook voor Lydia geen verdoemenis is, omdat zij in Christus Jezus rechtvaardig en heilig was/is voor God, Rom. 8.
10. Dat ook Lydia als een vermoeide en een belaste zondares herwaarts tot Hem is gekomen, Matth. 11:28.
11. Dat ook Lydia als een verloren zondares door Hem is gezocht en gezaligd, Matth. 18:11.
12. Dat ook in het hart van Lydia het gezaaide zaad in de goede aarde is gevallen, Luk. 8:15.
13. Dat ook Lydia tot één van de wijze maagden behoorde, met olie in haar geestelijke vat, die hemelse Bruidegom verwachtende, Matth. 25:4.
14. Dat ook Lydia een koopvrouw was die schone paarlen zocht, en geestelijk alles heeft mogen verkopen, om die ene Parel te kunnen/mogen kopen, uit vrije genade om niet, Matth. 13:45-46.
15. Dat ook Lydia een wijze bouwster was, die haar geestelijke huisje niet op zandgrond had gebouwd, maar juist na veel graven op de Rots Jezus Christus en Dien gekruist, heeft gebouwd, haar enig Fundament tot zaligheid.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel te zeggen, Jean? Al deze genoemde zaken, hebben niet alleen betrekking op Lydia, maar op al dat volk wat eenmaal zalig zal worden.

Hartelijke groet,
DWW
Laatst gewijzigd door DWW op 04 sep 2009, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11725
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Mister »

DWW schreef:Nee Jean, je begrijpt me verkeerd. Lydia gaf inderdaad acht op hetgeen van Paulus gesproken werd. Dit heeft tot haar bekering geleidt, want de Heere opende haar hart. Dat moet bij jou en mij ook gebeuren, Jean. Voor het eerst, en telkens weer bij vernieuwing, doelende op de dagelijkse bekering. Wat over Lydia is geschreven, heeft de H. Geest genoegzaam geacht. Maar het ging mij er alleen om hoe en in welke weg de Heere haar hart heeft geopend. Jij vroeg hier een antwoord op. Nu dan zeg ik je nogmaals, dat dit antwoord verklaard ligt in het onderwijs van de Heere Jezus, en vanuit de Romeinenbrief van Paulus. Al deze volgende dingen zijn ook op haar van toepassing, namelijk :
1. Dat het ook bij Lydia de goedertierenheden des Heeren waren die haar tot bekering hebben geleid, Rom. 2:4.
2. Dat ook zij ontdekt en overtuigd is geworden door de geestelijke bediening der Wet, Rom. 3:20.
3. Dat ook zij uit/door het zaligmakende geloof in de Heere Jezus Christus gerechtvaardigd is geworden, en vrede heeft gevonden bij God, Rom. 5:1.
4. Dat ook Lydia geestelijk één plant met Hem is geworden in gelijkmaking Zijns doods en opstanding, Rom. 6:5.
5. Dat ook Lydia geestelijk met Hem gekruisigd en gestorven is aan de vloek der Wet ten dode, Rom. 6:6-8. Hij ten volle, zij slechts maar een sprankeltje.
6. Dat ook Lydia van de heerschappij der dienstbaarheid van haar eerste man verlost is geworden, en daarmee onder heerschappij der vrijheid en genade is gebracht door haar Tweede Man, Rom. 6:14, Rom. 7:1-6.
7. Dat ook Lydia met haar vlees de wet der zonde diende, maar het haar gemoed de wet Gods, Rom. 7:26.
8. Dat ook in het hart van Lydia het recht der wet vervuld en ook verheerlijkt is geworden, Rom. 8:2-4.
9. Dat er ook voor Lydia geen verdoemenis is, omdat zij in Christus Jezus rechtvaardig en heilig was/is voor God, Rom. 8.
10. Dat ook Lydia als een vermoeide en een belaste zondares herwaarts tot Hem is gekomen, Matth. 11:28.
11. Dat ook Lydia als een verloren zondares door Hem is gezocht en gezaligd, Matth. 18:11.
12. Dat ook in het hart van Lydia het gezaaide zaad in de goede aarde is gevallen, Luk. 8:15.
13. Dat ook Lydia tot één van de wijze maagden behoorde, met olie in haar geestelijke vat, die hemelse Bruidegom verwachtende, Matth. 25:4.
14. Dat ook Lydia een koopvrouw was die schone paarlen zocht, en geestelijk alles heeft mogen verkopen, om die ene Parel te kunnen/mogen kopen, uit vrije genade om niet, Matth. 13:45-46.
15. Dat ook Lydia een wijze bouwster was, die haar geestelijke huisje niet op zandgrond had gebouwd, maar juist na veel graven op de Rots Jezus Christus en Dien gekruist, heeft gebouwd, haar enig Fundament tot zaligheid.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel te zeggen, Jean? Al deze genoemde zaken, hebben niet alleen betrekking op Lydia, maar op al dat volk wat eenmaal zalig zal worden.

Hartelijke groet,
DWW
Jouw Bijbel is toch vele malen dikker dan de mijne, begrijp ik.
Je verwijt Ds. Kersten te veel geschematiseer en even vrolijk maak je je er zelf ook schuldig aan...
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Jean le Fontain »

DWW schreef: Nee Jean, je begrijpt me verkeerd. Lydia gaf inderdaad acht op hetgeen van Paulus gesproken werd. Dit heeft tot haar bekering geleidt, want de Heere opende haar hart. Dat moet bij jou en mij ook gebeuren, Jean. Voor het eerst, en telkens weer bij vernieuwing, doelende op de dagelijkse bekering. Wat over Lydia is geschreven, heeft de H. Geest genoegzaam geacht. Maar het ging mij er alleen om hoe en in welke weg de Heere haar hart heeft geopend. Jij vroeg hier een antwoord op. Nu dan zeg ik je nogmaals, dat dit antwoord verklaard ligt in het onderwijs van de Heere Jezus, en vanuit de Romeinenbrief van Paulus. Al deze volgende dingen zijn ook op haar van toepassing, namelijk :
1. Dat het ook bij Lydia de goedertierenheden des Heeren waren die haar tot bekering hebben geleid, Rom. 2:4.
2. Dat ook zij ontdekt en overtuigd is geworden door de geestelijke bediening der Wet, Rom. 3:20.
3. Dat ook zij uit/door het zaligmakende geloof in de Heere Jezus Christus gerechtvaardigd is geworden, en vrede heeft gevonden bij God, Rom. 5:1.
4. Dat ook Lydia geestelijk één plant met Hem is geworden in gelijkmaking Zijns doods en opstanding, Rom. 6:5.
5. Dat ook Lydia geestelijk met Hem gekruisigd en gestorven is aan de vloek der Wet ten dode, Rom. 6:6-8. Hij ten volle, zij slechts maar een sprankeltje.
6. Dat ook Lydia van de heerschappij der dienstbaarheid van haar eerste man verlost is geworden, en daarmee onder heerschappij der vrijheid en genade is gebracht door haar Tweede Man, Rom. 6:14, Rom. 7:1-6.
7. Dat ook Lydia met haar vlees de wet der zonde diende, maar het haar gemoed de wet Gods, Rom. 7:26.
8. Dat ook in het hart van Lydia het recht der wet vervuld en ook verheerlijkt is geworden, Rom. 8:2-4.
9. Dat er ook voor Lydia geen verdoemenis is, omdat zij in Christus Jezus rechtvaardig en heilig was/is voor God, Rom. 8.
10. Dat ook Lydia als een vermoeide en een belaste zondares herwaarts tot Hem is gekomen, Matth. 11:28.
11. Dat ook Lydia als een verloren zondares door Hem is gezocht en gezaligd, Matth. 18:11.
12. Dat ook in het hart van Lydia het gezaaide zaad in de goede aarde is gevallen, Luk. 8:15.
13. Dat ook Lydia tot één van de wijze maagden behoorde, met olie in haar geestelijke vat, die hemelse Bruidegom verwachtende, Matth. 25:4.
14. Dat ook Lydia een koopvrouw was die schone paarlen zocht, en geestelijk alles heeft mogen verkopen, om die ene Parel te kunnen/mogen kopen, uit vrije genade om niet, Matth. 13:45-46.
15. Dat ook Lydia een wijze bouwster was, die haar geestelijke huisje niet op zandgrond had gebouwd, maar juist na veel graven op de Rots Jezus Christus en Dien gekruist, heeft gebouwd, haar enig Fundament tot zaligheid.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel te zeggen, Jean? Al deze genoemde zaken, hebben niet alleen betrekking op Lydia, maar op al dat volk wat eenmaal zalig zal worden.

Hartelijke groet,
DWW
Nog niet helemaal. Lydia is blijkbaar een verkeerd voorbeeld. Ik zal het omdraaien. Noem mij 1 kind van God uit Gods Woord waarvan beschreven staat dat deze al deze 15 punten heeft meegemaakt.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

@ Jean le Fontain & Mister,

Vertel mij bijv. dan ook eens waar geschreven staat, waar of wanneer de discipelen van de Heere Jezus gedoopt werden? Dit kunnen we immers ook nergens vinden. Maar waren zij gedoopt? Ik geloof zekerlijk van wél. Want, hoe hadden zij anders heen kunnen gaan om aan alle creaturen het Evangelie te prediken, en diegenen die in Hem geloofden, kunnen dopen, terwijl ze zelf niet gedoopt waren, Matth. 28:19. Kijk Jean, daarom is de Bijbel geen wetenschappelijk bewijsboek, dat geschreven is tot bevrediging van onze nieuwsgierigheden, terwijl er toch bewijzen te over in staan. Het ligt daarom niet aan de helderheid van de H.Schrift, maar juist temeer aan ons verduisterde verstand dat door God verlicht moet worden, willen wij het ooit kunnen verstaan, Mark. 4:11-12. In Zijn Woord heeft God Zichzelf geopenbaard, maar ook Zijn wil aan ons geopenbaard. God liefhebben boven alles, met al onze krachten, met geheel ons verstand, en met geheel ons hart, en onze naasten als ons zelf, Matth. 22:36-40. Dit was het Goddelijke Beeld waarmee God ons heeft willen scheppen, Gen. 1:26. Maar, hier zijn we vanaf gevallen, dit zijn we geheel kwijt, Jean. Daarom staat er in dat Goddelijke Woord de weg omschreven hoe wij hersteld kunnen worden met dat Goddelijke Beeld, namelijk door het volbrachte werk van de Heere Jezus Christus, Gal. 4:4-7. Hetgeen wij niet meer konden, heeft Hij verworven voor albedervers. Maar, deze verworven zaak moet wel worden toegepast, Jean. Ik heb je geschreven hoe God dit bij al Zijn verkorenen toepast. Namelijk, door een weg van Zijn heilig recht. De ingeschapen wet, waarmee de mens in een trouwverbond was verbonden aan Zijn Schepper, pleitte ons eerst vrij voor God, en prees ons zelfs voor God, en gaf ons een recht op het eeuwige leven, vervloekt en verdoemt nu de mens, vanwege dat hij vanuit een verbroken werkverbond niet meer zalig kan worden, Gal. 3:10-11. De mens had zijn recht op zijn Schepper verloren, maar de Schepper heeft Zijn recht op Zijn schepsel wel degelijk behouden. Dit eist Hij in ieder mens op, middels de weg van Zijn heilig en onfeilbare recht. Bij de verkorenen Gods aan deze zijde, en bij de verworpenen aan de andere zijde van het graf. Er staat meer dan genoeg in de Bijbel om daar over te lezen, en om die Weg tot de zaligheid te kunnen vinden, Jean. Zelfs op elke bladzijde van de Bijbel, zei Maarten Luther eens. Hadden we er de geloofsogen maar voor, Efeze 2:8. Daarom is de Bijbel een geloofsboek, c.q. het Heilige geïnspireerde Woord Gods. Om nog een laatste voorbeeld te noemen. Al dat volk van God, c.q. de Bijbelheiligen, heeft geestelijk allen van het Brood uit de hemel gegeten, hetgeen zag op het verbroken Lichaam van de Heere Jezus Christus. Het geestelijk eten en drinken van Zijn verbroken Lichaam, heeft hen ten volle verzadigd. Ook dit ziet geestelijk op het zaligmakende geloof. Een mooie typologie daarvan kan je vinden in Ruth 2:14. Waar en wanneer alle Bijbelheiligen geestelijk gegeten hebben, staat ook niet van hen allen omschreven. Maar geloof maar gerust, dat zij allen hiervan gegeten hebben, anders konden zij nooit zalig worden, en hadden zij geen Deel aan Hem.

En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten. Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet. Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen, Joh. 6:35-37.

Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem. Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft, en Ik leve door den Vader; alzo die Mij eet, dezelve zal leven door Mij, Joh. 6:53-57.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:Jouw Bijbel is toch vele malen dikker dan de mijne, begrijp ik.
Je verwijt Ds. Kersten te veel geschematiseer en even vrolijk maak je je er zelf ook schuldig aan...
Nee, mister, dat is onzin. Als de Bijbel zelf aangeeft wat een gelovige is en wat de 'kenmerken' van een gelovige zijn, zou de Bijbel dan vervolgens bekeerlingen beschrijven waar dit allemaal níét voor geldt?
Jij en Jean maken de fout door ervan uit te gaan, dat wat niet opgeschreven staat er ook niet is. Maar daar kun je natuurlijk geen enkel bewijs van geven.
Als er staat dat Lydia's hart geopend werd zodat zij acht gaf op hetgeen van Paulus gesproken werd, vullen jullie in: o, maar dat ging heel soepel allemaal, o, ze had helemaal geen schuldbesef, o, ze voelde zich geen verloren zondaar voor God, etc. etc.
Kijk, dan lezen júllie dingen die er niet staan!
Want waar dat 'hart openen' uit bestond, wordt ons híér niet meegedeeld. Maar wel op andere plaatsen van de Bijbel. En daarin val ik DWW van harte bij.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:Jouw Bijbel is toch vele malen dikker dan de mijne, begrijp ik.
Je verwijt Ds. Kersten te veel geschematiseer en even vrolijk maak je je er zelf ook schuldig aan...
Nee, mister, dat is onzin. Als de Bijbel zelf aangeeft wat een gelovige is en wat de 'kenmerken' van een gelovige zijn, zou de Bijbel dan vervolgens bekeerlingen beschrijven waar dit allemaal níét voor geldt?
Jij en Jean maken de fout door ervan uit te gaan, dat wat niet opgeschreven staat er ook niet is. Maar daar kun je natuurlijk geen enkel bewijs van geven.
Als er staat dat Lydia's hart geopend werd zodat zij acht gaf op hetgeen van Paulus gesproken werd, vullen jullie in: o, maar dat ging heel soepel allemaal, o, ze had helemaal geen schuldbesef, o, ze voelde zich geen verloren zondaar voor God, etc. etc.
Kijk, dan lezen júllie dingen die er niet staan!
Want waar dat 'hart openen' uit bestond, wordt ons híér niet meegedeeld. Maar wel op andere plaatsen van de Bijbel. En daarin val ik DWW van harte bij.
Ik begin inmiddels ook het spoor een beetje bijster te raken...
Want als ik het goed begrijp, bedoelt DWW dat bijvoorbeeld de bekeringsgeschiedenis van Levi de tollenaar toch langer is dan in Mattheüs 9 vers 9 beschreven staat: "En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Mattheüs; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem."

Eerst een vraag aan DWW en Afgewezen; daarna nog een citaat.

Mijn vraag is: Moeten we de geschiedenis van Levi zo lezen, dat hij al een tijdje in zijn ongeluk liep, de vloek van de wet ervaarde en in die toestand is verloren gegaan onder het recht Gods, en dat op precies dat moment de Heere Jezus langs kwam? Volgens mij leg je dan echt meer in de geschiedenis dan er daadwerkelijk staat.

Nu nog een citaat van ds. W. Pieters over deze tekst: "Gemeente, als je met de bekeringsgeschiedenis van Levi naar een onder ons bekende uitgeverij gaat en je zegt: Ik wil deze bekeringsgeschiedenis graag uitgeven. Dan zegt men: Ga maar terug, dat verkoopt niet; dat is veel te kjort, er moet nog meer bij."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Ik begin inmiddels ook het spoor een beetje bijster te raken...
Want als ik het goed begrijp, bedoelt DWW dat bijvoorbeeld de bekeringsgeschiedenis van Levi de tollenaar toch langer is dan in Mattheüs 9 vers 9 beschreven staat: "En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Mattheüs; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem."

Eerst een vraag aan DWW en Afgewezen; daarna nog een citaat.

Mijn vraag is: Moeten we de geschiedenis van Levi zo lezen, dat hij al een tijdje in zijn ongeluk liep, de vloek van de wet ervaarde en in die toestand is verloren gegaan onder het recht Gods, en dat op precies dat moment de Heere Jezus langs kwam? Volgens mij leg je dan echt meer in de geschiedenis dan er daadwerkelijk staat.
Nee, om de simpele reden dat niet staat opgetekend wat Levi innerlijk ervoer, maar alleen wat hij deed. Kennelijk gaat het om het laatste.
Overigens bestaat er wel een gelijkenis, die ons meer invoert in de innerlijke beleving van een bekeerde tollenaar...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Ik begin inmiddels ook het spoor een beetje bijster te raken...
Want als ik het goed begrijp, bedoelt DWW dat bijvoorbeeld de bekeringsgeschiedenis van Levi de tollenaar toch langer is dan in Mattheüs 9 vers 9 beschreven staat: "En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Mattheüs; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem."

Eerst een vraag aan DWW en Afgewezen; daarna nog een citaat.

Mijn vraag is: Moeten we de geschiedenis van Levi zo lezen, dat hij al een tijdje in zijn ongeluk liep, de vloek van de wet ervaarde en in die toestand is verloren gegaan onder het recht Gods, en dat op precies dat moment de Heere Jezus langs kwam? Volgens mij leg je dan echt meer in de geschiedenis dan er daadwerkelijk staat.
Nee, om de simpele reden dat niet staat opgetekend wat Levi innerlijk ervoer, maar alleen wat hij deed. Kennelijk gaat het om het laatste.
Overigens bestaat er wel een gelijkenis, die ons meer invoert in de innerlijke beleving van een bekeerde tollenaar...
Inderdaad! Dat is een goed voorbeeld! Ik denk inderdaad dat al Gods kinderen het gebed van de tollenaar van harte leren bidden en dat ze ontdekt worden aan hun Farizeeërsbestaan. Maar de eenvoudige en oprechte roep van de tollenaar achter in de tempel staat nog steeds in schril contrast met de schema's en diepgangen die DWW hier te berde brengt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34607
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Tiberius »

Nog een ander citaat van ds. W. Pieters:
Als we met elkaar belijden, dat er drie stukken nodig zijn te weten, opdat we in de enige troost in zondag 1 genoemd zalig leven en sterven mogen, zou dat voor de bijbelheiligen dan anders zijn?
Gesloten