Re: CGK convent
Geplaatst: 26 apr 2024, 18:14
Sommige dingen die ik in deze draad lees doet me denken aan het edele achtvoudige pad - de boeddhistische pad naar verlichting.
Nou, bij de HHK vind ik dat niet heel bijzonder. Het waren in 2004 toch redelijk gelijkgestemden die tezamen de HHK vormden. In 20 jaar gaan ontwikkelingen (alle kanten op) wel door, maar niet zo hard dat je nu niet meer binnen één kerkverband zou kunnen verdergaan.GGotK schreef: ↑26 apr 2024, 19:39 Ik heb het CGK convent nabeluisterd. Er vielen vele zaken op, maar toch ook vooral dat er best wat sprekers waren die min of meer redeneerden in de trant van: als je heel veel liefde van Christus hebt ontvangen, als je de gestalte van de minste aanneemt, juist dan ben je verdraagzaam en accepteer je gemeentes/dominees die een andere visie hebben op vrouwen in het ambt/homoseksualiteit etc.
Het is toch bijzonder om te zien dat er binnen de CGK (ca 68.000 leden) , ogenschijnlijk zoveel meer verdeeldheid is over toch wezenlijke zaken t.o.v. kerkverbanden als HHK (ca 61.000 leden) en GG (ca 107.000 leden).
HHK's waren het maar over één ding eens: niet mee met de PKN. Het was geen homogene groep. Dat wreekt zich na 20 jaar.Zita schreef: ↑26 apr 2024, 19:42Nou, bij de HHK vind ik dat niet heel bijzonder. Het waren in 2004 toch redelijk gelijkgestemden die tezamen de HHK vormden. In 20 jaar gaan ontwikkelingen (alle kanten op) wel door, maar niet zo hard dat je nu niet meer binnen één kerkverband zou kunnen verdergaan.GGotK schreef: ↑26 apr 2024, 19:39 Ik heb het CGK convent nabeluisterd. Er vielen vele zaken op, maar toch ook vooral dat er best wat sprekers waren die min of meer redeneerden in de trant van: als je heel veel liefde van Christus hebt ontvangen, als je de gestalte van de minste aanneemt, juist dan ben je verdraagzaam en accepteer je gemeentes/dominees die een andere visie hebben op vrouwen in het ambt/homoseksualiteit etc.
Het is toch bijzonder om te zien dat er binnen de CGK (ca 68.000 leden) , ogenschijnlijk zoveel meer verdeeldheid is over toch wezenlijke zaken t.o.v. kerkverbanden als HHK (ca 61.000 leden) en GG (ca 107.000 leden).
Mij viel in dezen de reacties van prof. Peels op, wat ik van hem weet (is een vriend van een broer) dat het een gematigde man is. Echter in zijn reageren met name naar ds de Boer toe vond ik hem helaaas een ongewenste kleur bekennen.GGotK schreef: ↑26 apr 2024, 19:39 Ik heb het CGK convent nabeluisterd. Er vielen vele zaken op, maar toch ook vooral dat er best wat sprekers waren die min of meer redeneerden in de trant van: als je heel veel liefde van Christus hebt ontvangen, als je de gestalte van de minste aanneemt, juist dan ben je verdraagzaam en accepteer je gemeentes/dominees die een andere visie hebben op vrouwen in het ambt/homoseksualiteit etc.
Het is toch bijzonder om te zien dat er binnen de CGK (ca 68.000 leden) , ogenschijnlijk zoveel meer verdeeldheid is over toch wezenlijke zaken t.o.v. kerkverbanden als HHK (ca 61.000 leden) en GG (ca 107.000 leden).
Hoezo "wreekt" zich dat. Voor 2004 waren deze gemeenten ook al niet zo eensgezind dat alle kansels voor elkaar openstonden. Tegenwoordig zie je in Elspeet, Garderen en Staphorst een steeds breder uitnodigingsbeleid.refo schreef: ↑26 apr 2024, 19:45HHK's waren het maar over één ding eens: niet mee met de PKN. Het was geen homogene groep. Dat wreekt zich na 20 jaar.Zita schreef: ↑26 apr 2024, 19:42Nou, bij de HHK vind ik dat niet heel bijzonder. Het waren in 2004 toch redelijk gelijkgestemden die tezamen de HHK vormden. In 20 jaar gaan ontwikkelingen (alle kanten op) wel door, maar niet zo hard dat je nu niet meer binnen één kerkverband zou kunnen verdergaan.GGotK schreef: ↑26 apr 2024, 19:39 Ik heb het CGK convent nabeluisterd. Er vielen vele zaken op, maar toch ook vooral dat er best wat sprekers waren die min of meer redeneerden in de trant van: als je heel veel liefde van Christus hebt ontvangen, als je de gestalte van de minste aanneemt, juist dan ben je verdraagzaam en accepteer je gemeentes/dominees die een andere visie hebben op vrouwen in het ambt/homoseksualiteit etc.
Het is toch bijzonder om te zien dat er binnen de CGK (ca 68.000 leden) , ogenschijnlijk zoveel meer verdeeldheid is over toch wezenlijke zaken t.o.v. kerkverbanden als HHK (ca 61.000 leden) en GG (ca 107.000 leden).
Beste JanRap,@refojongere, ik schrik van uw zinnetje: 'genoodzaakt voelen heen te gaan' Let wel: het gereformeerd belijden heeft alle rechten om in de kerk te blijven. Als u de Dogmatiek van Bavinck kent zult u dat herkennen. Als velen weg zouden gaan dan zouden zij qua logisch redeneren volkomen gelijk hebben, maar het zou niets oplossen. In iedere afscheiding zit iets van de geest van de Revolutie. De Emmaüs gangers hebben zich ook niet afgescheiden, terwijl zij duidelijk zagen dat hun leidslieden de Heere Jezus gekruisigd hadden. Paulus heeft zich ook niet afgescheiden van de gemeente van Korinte, hoewel er daar waren die nota bene de opstanding loochenden. U moet protesteren met het woord, of liever met het Woord, maar niet met daden van afscheiding. En als er iets te reformeren is laten we dan maar in eigen hart en huis beginnen. Wij huldigen als gereformeerden binnen de PKN het adagium: wij blijven tot we er uitgegooid worden
Huisman heeft al de CGK publicaties genoemd waar uitgebreid (tientallen pagina's) lang de kern van de publicaties van Loonstra wordt bestreden. Ook wordt er in bijlagen verwezen naar gesprekken met de commissie van het rapport en Loonstra.
Ik heb die publicaties gelezen, maar ik vind -afgezien van het feit dat ik me afvraag of de genoemde auteurs überhaupt bij die publicaties betrokken waren- dit geen vergelijking.Refojongere schreef: ↑26 apr 2024, 21:52Huisman heeft al de CGK publicaties genoemd waar uitgebreid (tientallen pagina's) lang de kern van de publicaties van Loonstra wordt bestreden. Ook wordt er in bijlagen verwezen naar gesprekken met de commissie van het rapport en Loonstra.
Dus doe nu niet alsof er geen wetenschappelijk weerwoord is.
Je kan ook het standpunt huldigen dat je niet uit jezelf weggaat en je bij je overtuiging/standpunten blijft. Wordt je er dan en daarom uitgegooid dan is er een andere situatie.Refojongere schreef: ↑26 apr 2024, 21:49Beste JanRap,@refojongere, ik schrik van uw zinnetje: 'genoodzaakt voelen heen te gaan' Let wel: het gereformeerd belijden heeft alle rechten om in de kerk te blijven. Als u de Dogmatiek van Bavinck kent zult u dat herkennen. Als velen weg zouden gaan dan zouden zij qua logisch redeneren volkomen gelijk hebben, maar het zou niets oplossen. In iedere afscheiding zit iets van de geest van de Revolutie. De Emmaüs gangers hebben zich ook niet afgescheiden, terwijl zij duidelijk zagen dat hun leidslieden de Heere Jezus gekruisigd hadden. Paulus heeft zich ook niet afgescheiden van de gemeente van Korinte, hoewel er daar waren die nota bene de opstanding loochenden. U moet protesteren met het woord, of liever met het Woord, maar niet met daden van afscheiding. En als er iets te reformeren is laten we dan maar in eigen hart en huis beginnen. Wij huldigen als gereformeerden binnen de PKN het adagium: wij blijven tot we er uitgegooid worden
Ik ben geen CGK, maar het bizarre is dat de orthodoxen die aan de synodebesluiten willen vasthouden er straks uitgaan en de ongehoorzamen erin blijven.
Ik ben het niet eens met afscheiding. Maar een kerk waar leugen en waarheid gelijke rechten hebben is een valse kerk. Iemand als Calvijn betoogde dat de Roomse Kerk vals was. Zijn argument was niet zozeer dat Luther in de ban werd gedaan, maar omdat de waarheid ten onder ging. Hij ontkende niet dat er ware kerken waren binnen de Roomse kerk (die werden er kennelijk niet uitgegooid) maar vond toch dat zij zich moesten losmaken van de RKK en zich voegen bij de ware kerk. Zie boek IV, 2, 11 en vooral 12 van de Institutie.
De hervormde kerk was een kerk waarin leugen en waarheid gelijkgesteld werden in de praktijk, maar we bleven omwille van het feit dat het ten principale een gereformeerde kerk was.
De liberale en progressieve CGK-ers zullen degenen die onverkort vast willen blijven houden aan de besluiten zoals die in de CGK er altijd waren, niet wegsturen, als de vrouw in het ambt wordt toegestaan of gedoogd.deschpin schreef: ↑30 apr 2024, 14:22Je kan ook het standpunt huldigen dat je niet uit jezelf weggaat en je bij je overtuiging/standpunten blijft. Wordt je er dan en daarom uitgegooid dan is er een andere situatie.Refojongere schreef: ↑26 apr 2024, 21:49Beste JanRap,@refojongere, ik schrik van uw zinnetje: 'genoodzaakt voelen heen te gaan' Let wel: het gereformeerd belijden heeft alle rechten om in de kerk te blijven. Als u de Dogmatiek van Bavinck kent zult u dat herkennen. Als velen weg zouden gaan dan zouden zij qua logisch redeneren volkomen gelijk hebben, maar het zou niets oplossen. In iedere afscheiding zit iets van de geest van de Revolutie. De Emmaüs gangers hebben zich ook niet afgescheiden, terwijl zij duidelijk zagen dat hun leidslieden de Heere Jezus gekruisigd hadden. Paulus heeft zich ook niet afgescheiden van de gemeente van Korinte, hoewel er daar waren die nota bene de opstanding loochenden. U moet protesteren met het woord, of liever met het Woord, maar niet met daden van afscheiding. En als er iets te reformeren is laten we dan maar in eigen hart en huis beginnen. Wij huldigen als gereformeerden binnen de PKN het adagium: wij blijven tot we er uitgegooid worden
Ik ben geen CGK, maar het bizarre is dat de orthodoxen die aan de synodebesluiten willen vasthouden er straks uitgaan en de ongehoorzamen erin blijven.
Ik ben het niet eens met afscheiding. Maar een kerk waar leugen en waarheid gelijke rechten hebben is een valse kerk. Iemand als Calvijn betoogde dat de Roomse Kerk vals was. Zijn argument was niet zozeer dat Luther in de ban werd gedaan, maar omdat de waarheid ten onder ging. Hij ontkende niet dat er ware kerken waren binnen de Roomse kerk (die werden er kennelijk niet uitgegooid) maar vond toch dat zij zich moesten losmaken van de RKK en zich voegen bij de ware kerk. Zie boek IV, 2, 11 en vooral 12 van de Institutie.
De hervormde kerk was een kerk waarin leugen en waarheid gelijkgesteld werden in de praktijk, maar we bleven omwille van het feit dat het ten principale een gereformeerde kerk was.