Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Gezongen psalmen:
38:12,20
119:15
25:4,7
85:3
138:4
Tekst:
MATTHEUS 20:17-19
En Jezus, opgaande naar Jeruzalem, nam tot Zich de twaalf discipelen alleen op den weg, en zeide tot hen: Ziet, wij gaan op naar Jeruzalem, en de Zoon des mensen zal den overpriesteren en Schriftgeleerden overgeleverd worden, en zij zullen Hem ter dood veroordelen; en zij zullen Hem den heidenen overleveren, om Hem te bespotten en te geselen, en te kruisigen; en ten derden dage zal Hij weder opstaan.
Thema:
DE DERDE LIJDENSAANKONDIGING
1. Profetisch onderwijs
2. Priesterlijk vervulling
3. Koninklijke overwinning

Middagdienst:
Leesdienst, preek van ds. J. Koster
Gezongen psalmen:
6:1
42:1,4
103:1,7
68:10
Tekst:
LUKAS 15:11-24
En Hij zeide: Een zeker mens had twee zonen. En de jongste van hen zeide tot den vader: Vader, geef mij het deel des goeds, dat mij toekomt. En hij deelde hun het goed.
En niet vele dagen daarna, de jongste zoon, alles bijeenvergaderd hebbende, is weggereisd in een ver gelegen land, en heeft aldaar zijn goed doorgebracht, levende overdadiglijk. En als hij het alles verteerd had, werd er een grote hongersnood in datzelve land, en hij begon gebrek te lijden. En hij ging heen, en voegde zich bij een van de burgers deszelven lands; en die zond hem op zijn land om de zwijnen te weiden. En hij begeerde zijn buik te vullen met den draf, dien de zwijnen aten; en niemand gaf hem dien.
En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger! Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u; en ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
En opstaande ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem. En de zoon zeide tot hem: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u, en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden. Maar de vader zeide tot zijn dienstknechten: Brengt hier voor het beste kleed, en doet het hem aan, en geeft hem een ring aan zijn hand, en schoenen aan de voeten; en brengt het gemeste kalf, en slacht het; en laat ons eten en vrolijk zijn. Want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden! En zij begonnen vrolijk te zijn.
DE GELIJKENIS VAN DE VERLOREN ZOON
1. Hoe hij zich zondigde uit de gemeenschap van zijn vader
2. Hoe hij hunkerde naar de gemeenschap van zijn vader
3. Hoe hij gesteld werd in de gemeenschap van zijn vader

Avonddienst:
Gezongen psalmen:
110:1,2
2:3,4
45:1
72:1
Gelezen: Efeze 1
Tekst:
ZONDAG 19 vr/antw 50 en 51
(tekst zie HC)
Thema:
CHRISTUS' ZITTEN AAN DE RECHTERHAND GODS
1. De heerlijkheid daarvan
2. De nuttigheid daarvan

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
Hulp gevraagd:
Verder heb ik nog 2 preken waarvan ik vergeten ben te noteren van wie ze zijn.
Misschien dat iemand het weet?

Het betreft de volgende 2 preken:

De eerste is een preek over
MATTHEUS 8:27b
Hoedanig een is Deze, dat ook de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn!
Thema was:
CHRISTUS IN DE STORM OP ZEE
1. Als gehoorzame Borg
2. Als slapende Borg
3. Als Almachtige Borg
Psalmen die gezongen werden:
89:8 - 66:2,5 - 65:5 - 33:8

De tweede is een preek over
LUKAS 2:25-32
Thema was:
DE LOFZANG VAN SIMEON
1. Bewezen genade
2. Verkregen zaligheid
3. Bezongen heerlijkheid
Psalmen die gezongen werden:
LvSim:1,2 - 118:13-14 - 138:3 - 150:1
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Gisteren werden de preken gelezen van:
Ds. A. Schot (Jes. 53:6)
Ds. C. Hogchem (Joh.13:1) ZIE DE SAAMBINDER
Ds. J. Karels (zondag 8)
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Voorbereidingspreek voor het Avonmaal uit Matth: 26:17-19
In de avonddienst ging het over zondag 9 uit de H.C.

In de middagdienst heb ik ds. J. van Belzen horen preken uit Joh. 12:1-8
henriët

Bericht door henriët »

Leviticus 16.
De Verzoendag.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
MATTHEUS 20:20-23
Toen kwam de moeder der zonen van Zebedeüs tot Hem met haar zonen, Hem aanbiddende, en begerende wat van Hem.
En Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg, dat deze mijn twee zonen zitten mogen, de een tot Uw rechter- en de ander tot Uw linker hand in Uw Koninkrijk.
Maar Jezus antwoordde en zeide: Gijlieden weet niet wat gij begeert; kunt gij den drinkbeker drinken, dien Ik drinken zal, en met den doop gedoopt worden, waarmede Ik gedoopt worde? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen.
En Hij zeide tot hen: Mijn drinkbeker zult gij wel drinken, en met den doop, waarmede Ik gedoopt worde, zult gij gedoopt worden; maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linker hand, staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.

JEZUS' ONDERWIJS OVER DE LIJDENSBEKER
1. De aanleiding tot dat onderwijs
2. De inhoud van dat onderwijs
3. De bevestiging door dat onderwijs

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. Karels
Tekst:
2 KONINGEN 6:15-20
En de dienaar van den man Gods stond zeer vroeg op, en ging uit; en ziet, een heir omringde de stad met paarden en wagenen. Toen zeide zijn jongen tot hem: Ach, mijn heer, hoe zullen wij doen.
En hij zeide: Vrees niet; want die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn.
En Elisa bad, en zeide: HEERE, open toch zijn ogen, dat hij zie! En de HEERE opende de ogen van den jongen, dat hij zag; en ziet, de berg was vol vurige paarden en wagenen rondom Elisa.
Als zij nu tot hem afkwamen, bad Elisa tot den HEERE, en zeide: Sla toch dit volk met verblindheden. En Hij sloeg hen met verblindheden, naar het woord van Elisa.
Toen zeide Elisa tot hen: Dit is de weg niet, en dit is de stad niet; volgt mij na, en ik zal u leiden tot den man, dien gij zoekt; en hij leidde hen naar Samaria.
En het geschiedde, als zij te Samaria gekomen waren, dat Elisa zeide: HEERE, open de ogen van dezen, dat zij zien! En de HEERE opende hun ogen, dat zij zagen; en ziet, zij waren in het midden van Samaria.

Thema:
GODS WONDERLIJKE BESCHERMING OVER DOTHAN
1. Een bange klacht
3. Een troostvolle bemoediging
3. Een heerlijke uitkomst

P.S. Er werd alleen gezegd dat de preek van ds. Karels was,
maar er zijn 2 broers Karels. Weet iemand van welke ds. Karels deze preek was?

Avonddienst
ZONDAG 19 vr. en antw. 52
Thema:
DE WEDERKOMST VAN CHRISTUS
1. De troost van de wederkomst
2. De grondslag van de wederkomst
3. Het oordeel bij de wederkomst
4. De eeuwige zaligheid door de wederkomst

De avondpreek was bijzonder ernsig. Dominee kreeg ook kennelijk de bediening
van de Heilige Geest. Het is niet te doen om dat hier nader weer te geven.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Morgendienst
Toen kwam de moeder der zonen van Zebedeüs tot Hem met haar zonen, Hem aanbiddende, en begerende wat van Hem.
En Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg, dat deze mijn twee zonen zitten mogen, de een tot Uw rechter- en de ander tot Uw linker hand in Uw Koninkrijk.
Maar Jezus antwoordde en zeide: Gijlieden weet niet wat gij begeert; kunt gij den drinkbeker drinken, dien Ik drinken zal, en met den doop gedoopt worden, waarmede Ik gedoopt worde? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen.
En Hij zeide tot hen: Mijn drinkbeker zult gij wel drinken, en met den doop, waarmede Ik gedoopt worde, zult gij gedoopt worden; maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linker hand, staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.

Middagdienst
Tekst:
En de dienaar van den man Gods stond zeer vroeg op, en ging uit; en ziet, een heir omringde de stad met paarden en wagenen. Toen zeide zijn jongen tot hem: Ach, mijn heer, hoe zullen wij doen.
En hij zeide: Vrees niet; want die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn.
En Elisa bad, en zeide: HEERE, open toch zijn ogen, dat hij zie! En de HEERE opende de ogen van den jongen, dat hij zag; en ziet, de berg was vol vurige paarden en wagenen rondom Elisa.
Als zij nu tot hem afkwamen, bad Elisa tot den HEERE, en zeide: Sla toch dit volk met verblindheden. En Hij sloeg hen met verblindheden, naar het woord van Elisa.
Toen zeide Elisa tot hen: Dit is de weg niet, en dit is de stad niet; volgt mij na, en ik zal u leiden tot den man, dien gij zoekt; en hij leidde hen naar Samaria.
En het geschiedde, als zij te Samaria gekomen waren, dat Elisa zeide: HEERE, open de ogen van dezen, dat zij zien! En de HEERE opende hun ogen, dat zij zagen; en ziet, zij waren in het midden van Samaria.

Thema:
1. Een bange klacht

Avonddienst
Thema:

Beste DIA,
U schreef: Dominee kreeg ook kennelijk de bediening van de Heilige Geest.
Het is niet te doen om dat hier nader weer te geven.

Was er nog wederklank der bergen (Ezech.7:7) in het midden der gemeente
en in uw eigen ziel ?
(Ik verplicht u niet tot een reactie hoor...... :) )
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Morgendienst

Middagdienst
Tekst:

Thema:
1. Een bange klacht

Avonddienst
Thema:

Beste DIA,
U schreef: Dominee kreeg ook kennelijk de bediening van de Heilige Geest.
Het is niet te doen om dat hier nader weer te geven.

Was er nog wederklank der bergen (Ezech.7:7) in het midden der gemeente
en in uw eigen ziel ?
(Ik verplicht u niet tot een reactie hoor...... :) )
Ik heb een pb gestuurd.
freek

Bericht door freek »

'Wederklank der bergen in het midden der gemeente'. :?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

freek schreef:'Wederklank der bergen in het midden der gemeente'. :?
Een Bijbelse uitspraak hoor:
Ezechiel 7:7
18De morgenstond is tot u gekomen, o inwoner des lands; de tijd is gekomen, de dag 19der beroerte is nabij, en er is geen 20wederklank der bergen.

18 Dat is, die tijd in denwelken gij zekerlijk vroeg en haastelijk zult uitgeroeid worden. Sommigen menen dat hier gezien wordt op den tijd van de openbare burgerlijke straffen, die bij de Israëlieten in den morgenstond geschied zijn, daartoe gebruikende wat staat Ps. 101:8. 19 Versta een zekeren en bestemden tijd, in denwelken het land vol beroerte zou zijn door het gewoel en geweld van den oorlog, en door het geklag en gehuil der mensen. Hebr. nabij is de dag, de beroerte. 20 Versta het wedergeluid, komende van het vreugdegeroep, hetwelk gemaakt wordt als men met blijdschap den most en andere vruchten uit het veld inzamelt. Sommigen ook verstaan dit van het blijde geluid hetwelk de afgodendienaren op de bergen bij hun altaren maakten. Vgl. Jer. 25 op vers 30.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

freek schreef:'Wederklank der bergen in het midden der gemeente'. :?
In Bijbelgetrouwe prediking (laten we het maar bevindelijk noemen) is het een
vrij vaak genoemde tekst.
refo

Bericht door refo »

Alleen is de tekst volkomen los gemaakt uit het verband.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Alleen is de tekst volkomen los gemaakt uit het verband.
Dan zou ik het verband eens goed moeten doornemen.
Het is in ieder geval wel duidelijk wat ermee bedoeld wordt, als zo de tekst wordt aangehaald.

Ik denk dat er op die manier wel meer uitdrukkingen zijn die, in de context van de Bijbel,
een wat andere betekenis hebben, dan wat er mee bedoeld wordt.
Dat zijn dan vaak wat (goed bedoelde, maar verkeerde) uirdrukkingen geworden die wel eens
op gezelschappen zijn ontstaan.

Vandaar dat het goed is dat je dat altijd even nakijkt.
DDD

Bericht door DDD »

Wat is het probleem? Er zijn heel veel spreekwoorden en gezegden die teruggaan op de bijbel maar niet aanduiden waar het in het verband van de tekst om gaat. Het getuigt wel van gevoel voor taal om teksten creatief te herinterpreteren, en waarom zou daar bezwaar tegen zijn? Ik vind het wel mooi gevonden. Zij het dat ik in de drie gereformeerde gemeenten waar ik regelmatig kom die uitdrukking toch nog niet (vaak) gehoord heb. Maar het is niet zo moeilijk te bedenken wat bedoeld wordt, heb ik het idee.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wat is het probleem? Er zijn heel veel spreekwoorden en gezegden die teruggaan op de bijbel maar niet aanduiden waar het in het verband van de tekst om gaat. Het getuigt wel van gevoel voor taal om teksten creatief te herinterpreteren, en waarom zou daar bezwaar tegen zijn? Ik vind het wel mooi gevonden. Zij het dat ik in de drie gereformeerde gemeenten waar ik regelmatig kom die uitdrukking toch nog niet (vaak) gehoord heb. Maar het is niet zo moeilijk te bedenken wat bedoeld wordt, heb ik het idee.
Dat is er wat mij betreft ook niet.
Maar er zijn altijd mensen die overal een punt van kunnen maken.
Zelfs van een komma, zo het van pas komt...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Wat is het probleem? Er zijn heel veel spreekwoorden en gezegden die teruggaan op de bijbel maar niet aanduiden waar het in het verband van de tekst om gaat. Het getuigt wel van gevoel voor taal om teksten creatief te herinterpreteren, en waarom zou daar bezwaar tegen zijn? Ik vind het wel mooi gevonden. Zij het dat ik in de drie gereformeerde gemeenten waar ik regelmatig kom die uitdrukking toch nog niet (vaak) gehoord heb. Maar het is niet zo moeilijk te bedenken wat bedoeld wordt, heb ik het idee.
Dat is er wat mij betreft ook niet.
Maar er zijn altijd mensen die overal een punt van kunnen maken.
Zelfs van een komma, zo het van pas komt...
Dat deed zelfs Kohlbrugge ;)
Gesloten