Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Marius

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Marius »

Zelf krijg ik ieder jaar vergoeding voor aanschaf bladmuziek.
Overigens, ik mag zelf weten hoe ik het besteed. Het is dus geen declaratieverhaal.

Vaak vergeten mensen ook dat een organist naast het 'werk' op zondag ook voorbereiding heeft.
Ik vind in ieder geval dat wanneer een organist onderhoudswerkzaamheden o.i.d. moet doen, hij minstens evenveel uurloon als de koster mag krijgen.
Verder zou het mooi zijn als kerkenraden niet alleen biblio's regelen voor theologische werken, maar ook voor kerkmuzikale werken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marius schreef: Verder zou het mooi zijn als kerkenraden niet alleen biblio's regelen voor theologische werken, maar ook voor kerkmuzikale werken.
Als ´t maar niet zo ver gaat dat de broeders ook bepalen wát er in die kerkmuzikale bieb terecht komt... Ieder z´n vak. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Hendrikus schreef:
Marius schreef: Verder zou het mooi zijn als kerkenraden niet alleen biblio's regelen voor theologische werken, maar ook voor kerkmuzikale werken.
Als ´t maar niet zo ver gaat dat de broeders ook bepalen wát er in die kerkmuzikale bieb terecht komt... Ieder z´n vak. ;)
Nou, als het in de muziek ook zo gaat als met theologie: Alleen oudvaders met een goede opleiding. Dan moet het toch goed komen ;)
En uiteraard een verbod voor zelfverzonnen, gefantaseerde muziek die even snel op schrift worden gesteld.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Hendrikus schreef:
Kerkmuziek is geen losstaande afdeling bij de kerk, toch? Dan gaat juist de kerkenraad over de inhoud van kerkmuziek.
Als de broeders van de kerkenraad geroepen worden om aan het geheel van de gemeente leiding te geven dan toch zeker over een inhoudelijk aspect van de eredienst. Kerkmuziek is in jouw ogen toch meer dan een aardige omlijsting van de dienst, dan wel als verstrooiing tijdens het inzamelen van de gaven en voor of na de eredienst?

Punt waar het jou (zo schat ik in) om gaat, is vast de inhoudelijke deskundigheid van de broeders. Maar daar kan een organist toch prima bij ondersteunen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jean le Fontain schreef:Punt waar het jou (zo schat ik in) om gaat, is vast de inhoudelijke deskundigheid van de broeders. Maar daar kan een organist toch prima bij ondersteunen?
Zeker. Maar dan moeten ze daar wel voor open staan. Ik heb teveel ervaringen opgedaan met broeders die zelf meenden te weten hoe het moest, en dat mij dan wel even zouden voorschrijven.

Gelukkig verkeer ik nu onder broeders die op dat punt hun grenzen kennen. :super
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Jean le Fontain schreef:Punt waar het jou (zo schat ik in) om gaat, is vast de inhoudelijke deskundigheid van de broeders. Maar daar kan een organist toch prima bij ondersteunen?
Zeker. Maar dan moeten ze daar wel voor open staan. Ik heb teveel ervaringen opgedaan met broeders die zelf meenden te weten hoe het moest, en dat mij dan wel even zouden voorschrijven.

Gelukkig verkeer ik nu onder broeders die op dat punt hun grenzen kennen. :super
Gelukkig maar, inderdaad. :super
Marius

Bericht door Marius »

Nou, als het in de muziek ook zo gaat als met theologie: Alleen oudvaders met een goede opleiding. Dan moet het toch goed komen ;)

Juist, dan zal Worp waarschijnlijk niet lang meer verplichte literatuur zijn :)
Zou wel mooi zijn. 'Oudvaders' Bach, Boxtehude, Pachelbel, Goudimel, Sweelinck, van Noordt. Wordt gelijk alles weer ritmisch, net als onze oudvader Calvijn dat instelde...

Over de kerkeraadsvisie, hoorde eens van een oom het volgende over een vergadering:
Een man die geen noot voor de andere kan zetten: "en die muziek van ... moet ook maar eens opgehouden zijn. Al die dissonanten."
Waarschijnlijk bedoelde hij onvolkomen consonanten. En zonder dissonante bestaan toch ook geen consonanten. Het lijkt me overigens best saai nooit eens een septime te mogen gebruiken.
ejvl

Bericht door ejvl »

Marius schreef:Nou, als het in de muziek ook zo gaat als met theologie: Alleen oudvaders met een goede opleiding. Dan moet het toch goed komen ;)

Juist, dan zal Worp waarschijnlijk niet lang meer verplichte literatuur zijn :)
Zou wel mooi zijn. 'Oudvaders' Bach, Boxtehude, Pachelbel, Goudimel, Sweelinck, van Noordt. Wordt gelijk alles weer ritmisch, net als onze oudvader Calvijn dat instelde...

Over de kerkeraadsvisie, hoorde eens van een oom het volgende over een vergadering:
Een man die geen noot voor de andere kan zetten: "en die muziek van ... moet ook maar eens opgehouden zijn. Al die dissonanten."
Waarschijnlijk bedoelde hij onvolkomen consonanten. En zonder dissonante bestaan toch ook geen consonanten. Het lijkt me overigens best saai nooit eens een septime te mogen gebruiken.
Goed argument, kan ik bij de kerkenraad gebruiken van de oud ger gem.

Kerkenraad:
EJvL, we zijn niet tevreden over jouw orgelspel, de muziek klinkt niet, mensen klagen er over, het sticht niet en is niet eerbiedig.

EJvL:
Maar kerkenraad, ik speel juist behoudende oudvaders! :haha

Overigens gebruik ik ook heel af en toe eens een septime of een overmatige ..... (ben de naam even kwijt).
Gisteravond nog in psalm 25:6 de laatste regel, eerste akkoord deze combinatie van beneden naar boven: F (dus geen fis) + Dis + A + B.
Slecht he... :langue
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

http://www.refdag.nl/muziek/stichtelijk ... g_1_622378

De artikelkop lijkt vooral sensatiejournalistiek. De overige gegevens in het artikel zijn het kennisnemen wel waard.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:http://www.refdag.nl/muziek/stichtelijk ... g_1_622378

De artikelkop lijkt vooral sensatiejournalistiek. De overige gegevens in het artikel zijn het kennisnemen wel waard.
De papieren krant had een veel neutraler kop, blijkbaar wil men de internetversie wat sensationeler laten zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

ALs ik luister naar het voorspel van psalm 97 (en ik weet niet van wie), dan hoor ik daar altijd een melodie van een hymn in.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
ejvl

Bericht door ejvl »

In het voorspel van psalm 25 van Cor van Dijk zit ook zo iets in als de heilige stad geloof ik.

Ik sprak eens een organist van de ger gem in Ned, er zaten eens Hongaren (vrienden van hem) in de kerk, na de dienst speelde hij delen van het Hongaarse volkslied en niemand die het gehoord had. Die Hongaren natuurlijk wel.

Met bekende gezangen en dergelijke is het natuurlijk anders.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

ejvl schreef:In het voorspel van psalm 25 van Cor van Dijk zit ook zo iets in als de heilige stad geloof ik.

Ik sprak eens een organist van de ger gem in Ned, er zaten eens Hongaren (vrienden van hem) in de kerk, na de dienst speelde hij delen van het Hongaarse volkslied en niemand die het gehoord had. Die Hongaren natuurlijk wel.

Mijn leerlingen zijn bij geschiedenis bezig met de Tweede Wereldoorlog, en het schijnt daardoor erg noodzakelijk te zijn om 'Deutschland Deutschland über Alles" te zingen. En ik denk nog iedere keer vol verbazing dat ze een gezang of hymn zingen (ja, ik versta gezongen tekst meestal erg slecht) (maar na drie regels kom ik weer bij kennis en begin ik een hevig vermaan). 't Heeft er precies zo'n melodie voor. :bobo
Wat zijn vwo-pubers toch rare wezens. Ze zingen dergelijke liederen, maar wisselen ook weer orgelcd's uit, en pas stond ik middenin een hevige uitleg, toen er een leerling van de achterste rij zei: 'ssst, in het lokaal hiernaast zetten ze net de Matthäus Passion op.' Daar hou ik overigens graag mijn mond voor.
refo

Bericht door refo »

ejvl schreef:In het voorspel van psalm 25 van Cor van Dijk zit ook zo iets in als de heilige stad geloof ik.

Bekende gezangen zijn daar toch niet?
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

refo schreef:

Bekende gezangen zijn daar toch niet?
Klopt, alleen maar nieuwe.
psalm 98, eerste regel.. ;)
Plaats reactie