Gedichten
Re: Gedichten
hmmm ik heb niet alles gelezen, ga ik nog doen..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
@Jongere:
Zeker wel. Daar reageerde WimA op.
@Desiree:
Goed om te weten;-)
Zeker wel. Daar reageerde WimA op.
@Desiree:
Goed om te weten;-)
-
Laten we a.j.b. voorzichtig zijn in het uitspreken van oordelen, daar is de refo-gezindt erg goed in.WimA schreef:De belijdenis zegt dat iemand die "de Godheid van Jezus Christus" lochent niet kan zalig worden. Dus ik denk dat wij dat oordeel wel mogen uitspreken.DDD schreef:Los van het feit dat wij daar helemaal niet zomaar over mogen oordelen is dat in de discussie over de psalmberijming van 1773 ook nooit een punt.
Geld overigens ook voor b.v. ds. ter Linden.
'Oordeelt niet opdat ge niet veroordeeld wordt' staat ergens.
Tussen haakjes: ik meen dat er in de refo-gezindte een liedbundel bestaat onder de titel 'Uit aller mond'; is deze wel goedgekeurd?
Tja het psalmboek wordt erg vaak ook heel selectief gebruikt. Iemand laatst nog psalm 11 of 13 gezongen? Of het voorbeeld van Hendrikus? Waarom niet dan?
Vers 4 van 11 is toch nog best populair?
En vers 5 van 13 wordt zeker regelmatig gezongen. Maar ik kan me voorstellen, vooral in de zware kerken.
En vers 5 van 13 wordt zeker regelmatig gezongen. Maar ik kan me voorstellen, vooral in de zware kerken.
Niet voor gebruik in de eredienst.jan de jong schreef:Tussen haakjes: ik meen dat er in de refo-gezindte een liedbundel bestaat onder de titel 'Uit aller mond'; is deze wel goedgekeurd?
Er is heel wat te koop als het gaat om liederenbundels. Recente aanwinsten zijn o.a. "Tot Zijn eer", een coproductie van uitgeverij Den Hertog en de JBGG, en de herdruk van de zogenaamde "Gele zangbundel". Daarnaast heb je nog "Op toonhoogte", "Uit aller mond", "Uit de mond der kinderen", "Uit Sions zalen", enzovoort enzovoort.
Binnenkort komt de CGK Urk met een eigen liedbundel die wel bedoeld is om tijdens de kerkdiensten te worden gebruikt: een compilatie van gezangen uit de Hervormde Bundel van 1938, een paar liederen uit het Liedboek van 1973, Joh. de Heer, Alles wordt nieuw, Opwekking.
In de rechterflank van de gereformeerde gezindte houdt men het tijdens de erediensten wel bij de psalmen. Meer naar het midden staat men ook wel open voor het zingen van een gezang, al blijven de psalmen ook daar zeker de eerste plaats innemen. Veel gemeenten maken de zoektocht naar een bundel met verantwoorde liederen. Urk stelt een daad door nu werkelijk met een eigen bundel te komen, maar in de liedkeuze die daar gemaakt is zal niet iedereen zich kunnen vinden. Ik voorzie dat er wel meer initiatieven zullen komen om een eigen bundel samen te stellen. Velen hebben gewacht of het nieuwe Liedboek wellicht soelaas zou bieden. Maar nu blijkt dat de gereformeerde belijdenis daar bepaald niet sterk vertegenwoordigd is, en diverse liederen die in onze kringen graag gezongen werden in het nieuwe Liedboek niet meer zijn opgenomen, zal men zelf naar oplossingen gaan zoeken.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik kan me niet voorstellen dat hier velen(!) hebben iets van hebben verwacht...Hendrikus schreef:. Velen hebben gewacht of het nieuwe Liedboek wellicht soelaas zou bieden. Maar nu blijkt dat de gereformeerde belijdenis daar bepaald niet sterk vertegenwoordigd is, en diverse liederen die in onze kringen graag gezongen werden in het nieuwe Liedboek niet meer zijn opgenomen, zal men zelf naar oplossingen gaan zoeken.
Maar ik ben wel weer hevig geschrokken van de uitwerking van mijn opmerking.
Waar gaat dit heen? Het antwoord hoeft niet eens zo vaag te zijn. We behoeven
echt niet te profeteren om te zien wat er in de kerk van vandaag speelt.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik dacht dat het hier over gedichten ging?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry
Mooi antwoord.Hendrikus schreef:Niet voor gebruik in de eredienst.jan de jong schreef:Tussen haakjes: ik meen dat er in de refo-gezindte een liedbundel bestaat onder de titel 'Uit aller mond'; is deze wel goedgekeurd?
Er is heel wat te koop als het gaat om liederenbundels. Recente aanwinsten zijn o.a. "Tot Zijn eer", een coproductie van uitgeverij Den Hertog en de JBGG, en de herdruk van de zogenaamde "Gele zangbundel". Daarnaast heb je nog "Op toonhoogte", "Uit aller mond", "Uit de mond der kinderen", "Uit Sions zalen", enzovoort enzovoort.
Binnenkort komt de CGK Urk met een eigen liedbundel die wel bedoeld is om tijdens de kerkdiensten te worden gebruikt: een compilatie van gezangen uit de Hervormde Bundel van 1938, een paar liederen uit het Liedboek van 1973, Joh. de Heer, Alles wordt nieuw, Opwekking.
In de rechterflank van de gereformeerde gezindte houdt men het tijdens de erediensten wel bij de psalmen. Meer naar het midden staat men ook wel open voor het zingen van een gezang, al blijven de psalmen ook daar zeker de eerste plaats innemen. Veel gemeenten maken de zoektocht naar een bundel met verantwoorde liederen. Urk stelt een daad door nu werkelijk met een eigen bundel te komen, maar in de liedkeuze die daar gemaakt is zal niet iedereen zich kunnen vinden. Ik voorzie dat er wel meer initiatieven zullen komen om een eigen bundel samen te stellen. Velen hebben gewacht of het nieuwe Liedboek wellicht soelaas zou bieden. Maar nu blijkt dat de gereformeerde belijdenis daar bepaald niet sterk vertegenwoordigd is, en diverse liederen die in onze kringen graag gezongen werden in het nieuwe Liedboek niet meer zijn opgenomen, zal men zelf naar oplossingen gaan zoeken.
Ik zit er niet mee dat er in onze kerk alleen de psalmen gezongen worden. Het verbaasd me alleen dat mensen echt verdrietige psalmen hard meezingen. Dan vraag ik me weleens af, versta je ook hetgeen je zingt? Maar goed, dat mag een ieder persoonlijk weten. Ik snap eigenlijk niet waarom wij niet ritmisch zingen, ritmisch is vaak mooier. Komt dat niet bij Calvijn vandaan? Of hebben wij dat zelf bedacht.
Bij ons zijn het de psalmen en verder wordt er niets anders gezongen, tenzij het een bijzondere dag is, bijvoorbeeld Kerst etc. In het orgelspel hoor je weleens een melodie maar niemand doet daar moeilijk over, meesterlijk verwerkt meestal. Echt genieten.
De ds haalt wel gezangen aan in zijn preek. Dat is fijn, want gezangen kunnen een heel rijke inhoud hebben en je hart vertolken.
Ik weet niet of jullie weleens iets lezen uit het leven van Luther en Zwingli (van Calvijn weet ik dat niet), zij maakten gezangen en zongen die ook. Zijn ze ook niet in de kerk gezongen? Ik weet eigenlijk niet waarom wij alleen psalmen zingen in de kerk.
Wat ik mooi zou vinden zijn de (nu in gebruik in CGK links) de psalmen op schriftberijming te gebruiken, maar die zou ik thuis dan eerst willen doornemen.
Het nieuwe liedboek ken ik niet. Ik heb er wel van gehoord. Ik houd de bundel meer voor privé-gebruik, dan kan ik genieten, als een ander met moeite meezingt of commentaar erop heeft, dan zing ik liever psalmen.
Kun je eens een van de Huub Oosterhuis' gezangen citeren, of heeft hij in het algemeen meegedaan?
Matthew Henry
Matthew Henry
Psalm 2,
berijming van het genootschap "Laus Deo, Salus Populo"
De psalmen die afkomstig zijn van dit genootschap,
zouden het meest het 'verlichtingsdenken' hebben ondergaan.
Ik heb daar zelf nog geen onderzoek naar verricht.
berijming van het genootschap "Laus Deo, Salus Populo"
De psalmen die afkomstig zijn van dit genootschap,
zouden het meest het 'verlichtingsdenken' hebben ondergaan.
Ik heb daar zelf nog geen onderzoek naar verricht.
- Vers 1
Wat drift beheerst het woedend heidendom,
En heeft het hart der volken ingenomen?
De koningen verheffen zich alom,
De vorsten zijn vermetel saâmgeko - men,
Om God, den HEER, zelfs naar de kroon te steken,
En tegen Zijn Gezalfde op te staan.
Zij spreken saam: "Laat ons hun banden breken,
En van hun juk en touwen ons ontslaan."
Vers 2
Maar d' Opperheer, die Zijn geduchten stoel
Op starren sticht, en grondvest op de wolken,
Zal lachen met dat vruchteloos gewoel,
En spotten met den waan der dwaze vol - ken,
God zal Zijn wraak ontdekken voor hun ogen;
Straks gloeit de lucht door 't vlammend bliksemlicht;
't Is God die spreekt; Hij dondert uit den hoge,
En jaagt den schrik Zijn haat'ren in 't gezicht:
Vers 3
"Durft gij bestaan te twisten met Mijn kracht?
Zal nietig stof Mij 't hoog gezag ontwringen,
Of weerstand biên aan Mijn geduchte macht?
Ontziet Mijn toorn, verdoolde sterve - lingen.
Gij zult vergeefs Mijn rijksbestel weerstreven!
Mijn Koning is gezalfd door Mijn beleid;
Hij, door Mijn hand op Sions troon verheven,
Heerst op den berg van Mijne heiligheid."
Vers 4
"En Ik, die Vorst, met zoveel macht bedeeld,
Zal Gods besluit aan 't wereldrond doen horen.
Hij sprak tot Mij: "'k Heb heden U geteeld;
Gij zijt Mijn Zoon, Gij zijt Mijn eengebo - ren';
Zeg vrij Uw eis; Ik zal Uw macht verhogen,
Opdat Uw naam alom ontzaglijk zij;
Het heidendom ligg' voor Uw stoel gebogen,
En 't eind der aard erkenn' Uw heerschappij."
Vers 5
"Uw ijz'ren staf, die al hun macht verplet,
Maak' hen eerlang eerbiedig' onderzaten,
En noodzaak' hen te buigen voor Uw wet,
Of sla z' aan gruis, als pottenbakkersva - ten!"
O vorsten, wilt de wet der wijsheid horen,
Eer gij God zelv' en Zijn Gezalfde hoont;
O rechters, tot den stoel der eer gekoren,
Verdraagt Zijn tucht, die u Zijn liefde toont.
Vers 6
Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn Majesteit;
Juicht, bevend op 't gezicht van Zijn vermogen,
En kust den Zoon, van ouds u toegezeid,
Eer u Zijn toorn verdelg' voor aller o - gen;
U op uw' weg tot stof doe wederkeren,
Wanneer Zijn wraak, getergd door uw gedrag,
U, onverhoeds, zou door haar gloed verteren,
Tot staving van Zijn langgehoond gezag.
Vers 7
Welzalig zij, die, naar Zijn reine leer,
In Hem hun heil, hun hoogst geluk beschouwen;
Die Sions Vorst erkennen voor hun HEER;
Welzalig zij, die vast op Hem betrou - wen.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
1.De CGK Urk die deze bundel gaat gebruiken is de Ichthus gemeente. Niet te verwarren met de andere CGK's op Urk. Die houden het bij de Psalmen.Hendrikus schreef:Niet voor gebruik in de eredienst.jan de jong schreef:Tussen haakjes: ik meen dat er in de refo-gezindte een liedbundel bestaat onder de titel 'Uit aller mond'; is deze wel goedgekeurd?
In heel veel gemeenten die in het verleden het vrije lied toelieten in de eredienst staan de Psalmen absoluut niet meer op de eerste plaats.Hendrikus schreef:Meer naar het midden staat men ook wel open voor het zingen van een gezang, al blijven de psalmen ook daar zeker de eerste plaats innemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De Psalmen zijn mij lief, net als vele andere Geestelijke Liederen.
Na alles bijgelezen te hebben in dit topic, waarin soms op een veroordelende troon wordt gezeten, die niemand past, daar we slecht in Afhankelijkheid van de ene Almachtige Heere God kunnen en mogen leven, uit slechts onverdiende genade, kan ik alleen maar zachtjes meezingen met de woorden van het onderstaand lied......
Al zing je vanuit je hart oprecht de woorden, dan vervallen nietszeggende kwalificaties als liedboek, of welke bundel dan ook.
Als je zelf bid met eigen woorden vanuit je hart, doe je dat ook niet vanuit een voorgeschreven boekje of wat dan ook.
vanuit Je Persoonlijke hart, je Persoonlijke Relatie met de Heere, is het belangrijkste gegeven
Daar komt niemand tussen, niemand!
want er staat beschreven in de bijbel
De liefde van God
Romeinen 8:35-39
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard?
36 Gelijk geschreven staat: Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood, wij zijn gerekend als slachtschapen.
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten,
39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.
Zing daarom zachtjes mee, vanuit je hart, oprecht ook het volgende lied, ook al is het geen psalm, dat geeft niks, zolang het vanuit je hart bezongen wordt.....
http://www.youtube.com/watch?v=Op2pPdCnNaM
1
De Heer is mijn licht en Zijn liefde is mijn steun,
Zijn eeuwige armen, waar 'k veilig op leun.
Hij trok m' uit het duister, Zijn bloed kocht mij vrij,
Mijn ziel rust in Jezus, mijn Redder is Hij.
Koor:
Mijn Redder is Hij, Mijn Redder is Hij,
2
Mijn zonde was groot, maar nog groter Zijn gena.
Hij troost-te mijn ziel, bracht de hemel mij na;
Zijn bloed schonk verzoening, mijn schuld betaalde Hij
Hij brak al mijn banden, Hij maakte mij vrij.
Koor:
Hij maakte mij vrij, Hij maakte mij vrij,
3
Ja, Jezus schenkt vrede, Zijn wil doen is genot,
'k Wijd daar-om mijn leven in dienst van mijn God.
En straks als de wereld verzinkt in de nacht,
Zal 'k op-zien naar boven, daar 'k Jezus verwacht.
daar 'k Jezus verwacht, daar 'k Jezus verwacht
En ik groet u met de woorden van Psalm 133 waarin zeker ook van de Liefde ook voor elkaar bezongen wordt
Wat zullen we zeker in de nabije toekomst elkaar als Christenen ontzettend nodig gaan hebben
Onderschat toch niet in de tijd waarin we leven en welk een signaal we (wellicht nog te onbewust) uitstralen aan onze onkerkelijke omgeving
God heeft dit toch echt anders bedoeld ben ik van overtuigd.
De Heere Jezus begaf zich direct onder de gewone mensen
Uit Liefde alleen, niet direct veroordelend, maar in en uit enkel Liefde
Liefde is een groot goed.
http://www.youtube.com/watch?v=J0M-Wn4fcNI
1
Ai, ziet, hoe goed, hoe lieflijk is 't, dat zonen
Van 't zelfde huis, als broeders samen wonen,
Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd;
't Is als de zalf op 's Hogepriesters hoofd,
De zalf, waarmee hij is aan God gewijd,
Die door haar reuk het hart verblijdt.
2
Die liefdegeur moet elk tot liefde nopen,
Als d' olie, die, van Arons hoofd gedropen,
Zijn baard en klederzoom doortrekt;
Z' is als de dauw, die Hermons kruin bedekt,
Die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit,
En op zijn bergen nedervloeit.
3
Waar liefde woont, gebiedt de Heer' den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.
Na alles bijgelezen te hebben in dit topic, waarin soms op een veroordelende troon wordt gezeten, die niemand past, daar we slecht in Afhankelijkheid van de ene Almachtige Heere God kunnen en mogen leven, uit slechts onverdiende genade, kan ik alleen maar zachtjes meezingen met de woorden van het onderstaand lied......
Al zing je vanuit je hart oprecht de woorden, dan vervallen nietszeggende kwalificaties als liedboek, of welke bundel dan ook.
Als je zelf bid met eigen woorden vanuit je hart, doe je dat ook niet vanuit een voorgeschreven boekje of wat dan ook.
vanuit Je Persoonlijke hart, je Persoonlijke Relatie met de Heere, is het belangrijkste gegeven
Daar komt niemand tussen, niemand!
want er staat beschreven in de bijbel
De liefde van God
Romeinen 8:35-39
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard?
36 Gelijk geschreven staat: Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood, wij zijn gerekend als slachtschapen.
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten,
39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.
Zing daarom zachtjes mee, vanuit je hart, oprecht ook het volgende lied, ook al is het geen psalm, dat geeft niks, zolang het vanuit je hart bezongen wordt.....
http://www.youtube.com/watch?v=Op2pPdCnNaM
1
De Heer is mijn licht en Zijn liefde is mijn steun,
Zijn eeuwige armen, waar 'k veilig op leun.
Hij trok m' uit het duister, Zijn bloed kocht mij vrij,
Koor:
Mijn Redder is Hij, Mijn Redder is Hij,
2
Mijn zonde was groot, maar nog groter Zijn gena.
Hij troost-te mijn ziel, bracht de hemel mij na;
Zijn bloed schonk verzoening, mijn schuld betaalde Hij
Koor:
Hij maakte mij vrij, Hij maakte mij vrij,
3
Ja, Jezus schenkt vrede, Zijn wil doen is genot,
'k Wijd daar-om mijn leven in dienst van mijn God.
En straks als de wereld verzinkt in de nacht,
daar 'k Jezus verwacht, daar 'k Jezus verwacht
En ik groet u met de woorden van Psalm 133 waarin zeker ook van de Liefde ook voor elkaar bezongen wordt
Wat zullen we zeker in de nabije toekomst elkaar als Christenen ontzettend nodig gaan hebben
Onderschat toch niet in de tijd waarin we leven en welk een signaal we (wellicht nog te onbewust) uitstralen aan onze onkerkelijke omgeving
God heeft dit toch echt anders bedoeld ben ik van overtuigd.
De Heere Jezus begaf zich direct onder de gewone mensen
Uit Liefde alleen, niet direct veroordelend, maar in en uit enkel Liefde
Liefde is een groot goed.
http://www.youtube.com/watch?v=J0M-Wn4fcNI
1
Ai, ziet, hoe goed, hoe lieflijk is 't, dat zonen
Van 't zelfde huis, als broeders samen wonen,
Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd;
't Is als de zalf op 's Hogepriesters hoofd,
De zalf, waarmee hij is aan God gewijd,
Die door haar reuk het hart verblijdt.
2
Die liefdegeur moet elk tot liefde nopen,
Als d' olie, die, van Arons hoofd gedropen,
Zijn baard en klederzoom doortrekt;
Z' is als de dauw, die Hermons kruin bedekt,
Die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit,
En op zijn bergen nedervloeit.
3
Waar liefde woont, gebiedt de Heer' den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Moestuin,
het is makkelijk om anderen oordelen te verwijten en daar zelf een post vol teksten over Gods liefde tegenover te zetten.
Maar daarmee doe je helemaal geen recht aan wat er in dit topic is geschreven. Als ik in een post een oordeel neerschrijf, dan doe ik dat altijd (ik geef toe: soms onvoldoende) met pijn in het hart.
Iets (be)oordelen is geen hobby, maar soms is het een noodzaak op grond van de Bijbel. Diezelfde liefdevolle God en Jezus waarover je schrijft, is regelmatig uitermate scherp in de Bijbel. Wij kunnen op Gods troon niet zitten, maar dat betekent niet dat we vervolgens alles goed moeten vinden.
Het zou de discussie ten goede komen als je ook inhoudelijk op andere posts kunt reageren. Want nogmaals: ik vind het veel te makkelijk om anderen het oordeel in de schoenen te schuiven en daar zelf als verkondiger van de liefde boven te gaan staan. Ook daarin schuilt namelijk een oordeel...
het is makkelijk om anderen oordelen te verwijten en daar zelf een post vol teksten over Gods liefde tegenover te zetten.
Maar daarmee doe je helemaal geen recht aan wat er in dit topic is geschreven. Als ik in een post een oordeel neerschrijf, dan doe ik dat altijd (ik geef toe: soms onvoldoende) met pijn in het hart.
Iets (be)oordelen is geen hobby, maar soms is het een noodzaak op grond van de Bijbel. Diezelfde liefdevolle God en Jezus waarover je schrijft, is regelmatig uitermate scherp in de Bijbel. Wij kunnen op Gods troon niet zitten, maar dat betekent niet dat we vervolgens alles goed moeten vinden.
Het zou de discussie ten goede komen als je ook inhoudelijk op andere posts kunt reageren. Want nogmaals: ik vind het veel te makkelijk om anderen het oordeel in de schoenen te schuiven en daar zelf als verkondiger van de liefde boven te gaan staan. Ook daarin schuilt namelijk een oordeel...
Hallo Jongere
Ik veroordeel niemand in dit topic, dat zou het laatste zijn wat ik wil.
Ik reageer enkel omdat liederen die mij lief zijn in twijfel worden getrokken in dit topic
En dat het belangrijk is om ook te benadrukken hoe deze liederen gezongen wordt
Als dit vanuit het hart van een mens puur en oprecht gezongen wordt, hoe kan een ander dan een lied beoordelen als niet juist.
Respecteer dit.
Je hoeft het van mij zelf niet te zingen als je het niet kunt, juist niet, want dan zing je het niet vanuit je hart.
Maar kijk wel wat breder dan je eigen "straatje" zeg maar.
Verder geef ik aan de Psalmen ook lief te hebben, dus ik veroordeel geen enkele Psalm en zeker ook niet het Geestelijke Lied.
Ik zing ook niet alle Liederen uit het Liedboek, maar heb dan nog niet zoiets, dat kan niet in de kerk bezongen worden.
Ja hoor, als een ander mens iets er aan heeft, prima.
En de Liefde van de Heere God voor alle mensen benadrukken, dat kan niet genoeg gebeuren wat mij betreft
Verder zingt psalm 98 over, zingt een nieuw gezang voor God den Heere, en Psalm 150 over meerdere muziek instrumenten, buiten het orgel om (maar dat is wat flauw wellicht om te benoemen.....dus lees er maar snel overheen anders
)
MoesTuin
Ik veroordeel niemand in dit topic, dat zou het laatste zijn wat ik wil.
Ik reageer enkel omdat liederen die mij lief zijn in twijfel worden getrokken in dit topic
En dat het belangrijk is om ook te benadrukken hoe deze liederen gezongen wordt
Als dit vanuit het hart van een mens puur en oprecht gezongen wordt, hoe kan een ander dan een lied beoordelen als niet juist.
Respecteer dit.
Je hoeft het van mij zelf niet te zingen als je het niet kunt, juist niet, want dan zing je het niet vanuit je hart.
Maar kijk wel wat breder dan je eigen "straatje" zeg maar.
Verder geef ik aan de Psalmen ook lief te hebben, dus ik veroordeel geen enkele Psalm en zeker ook niet het Geestelijke Lied.
Ik zing ook niet alle Liederen uit het Liedboek, maar heb dan nog niet zoiets, dat kan niet in de kerk bezongen worden.
Ja hoor, als een ander mens iets er aan heeft, prima.
En de Liefde van de Heere God voor alle mensen benadrukken, dat kan niet genoeg gebeuren wat mij betreft
Verder zingt psalm 98 over, zingt een nieuw gezang voor God den Heere, en Psalm 150 over meerdere muziek instrumenten, buiten het orgel om (maar dat is wat flauw wellicht om te benoemen.....dus lees er maar snel overheen anders

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Doe het dan ook écht niet.MoesTuin schreef:Ik veroordeel niemand in dit topic, dat zou het laatste zijn wat ik wil.