Situatie Midden-Oosten
- J.C. Philpot
Re: Situatie Midden-Oosten
Israëlische minister Smotrich: 'Gaza wordt volledig verwoest'
"Gaza zal volledig worden verwoest", heeft de extreemrechtse minister van Financiën Bezalel Smotrich gezegd op een persconferentie over Joodse nederzettingen. Hij deelde daar zijn visie op Gaza, schrijft Times of Israel.
"Ze zullen volkomen wanhopig zijn, omdat ze beseffen dat er geen hoop is en niets te verwachten valt in Gaza. Ze zullen op zoek gaan naar een nieuw onderkomen om ergens anders een nieuw leven te beginnen", zei Smotrich. De minister is een fervent voorstander van de bouw van nieuwe Joodse nederzettingen in Gaza.
Smotrich stelt dat de Palestijnen binnen een halfjaar beperkt zijn tot een slechts een smalle strook land, terwijl de rest van de enclave "volledig verwoest" zou zijn. "Over nog eens zes maanden zal Hamas niet meer als functionerende entiteit bestaan." Ook zegt hij dat de Westelijke Jordaanoever binnen de termijn van de huidige regering - die in oktober 2026 afloopt - geannexeerd zal worden. (...)
Bron: https://nos.nl/liveblog/2566099-israeli ... g-verwoest
Ik hou mijn hart vast als ik deze plannen lees.
"Gaza zal volledig worden verwoest", heeft de extreemrechtse minister van Financiën Bezalel Smotrich gezegd op een persconferentie over Joodse nederzettingen. Hij deelde daar zijn visie op Gaza, schrijft Times of Israel.
"Ze zullen volkomen wanhopig zijn, omdat ze beseffen dat er geen hoop is en niets te verwachten valt in Gaza. Ze zullen op zoek gaan naar een nieuw onderkomen om ergens anders een nieuw leven te beginnen", zei Smotrich. De minister is een fervent voorstander van de bouw van nieuwe Joodse nederzettingen in Gaza.
Smotrich stelt dat de Palestijnen binnen een halfjaar beperkt zijn tot een slechts een smalle strook land, terwijl de rest van de enclave "volledig verwoest" zou zijn. "Over nog eens zes maanden zal Hamas niet meer als functionerende entiteit bestaan." Ook zegt hij dat de Westelijke Jordaanoever binnen de termijn van de huidige regering - die in oktober 2026 afloopt - geannexeerd zal worden. (...)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik blijf het on-voorstelbaar vinden dat Netanyahu en zijn schofterige regering zoveel steun blijft houden. Wat een lijden in Gaza.J.C. Philpot schreef: ↑07 mei 2025, 16:02 Israëlische minister Smotrich: 'Gaza wordt volledig verwoest'
Ik steun voor het grootste deel het beleid van Israël tot nu toe. De bevolking van Gaza lijdt inderdaad. Ze lijden vanwege en door Hamas.Jeremiah schreef: ↑08 mei 2025, 13:01Ik blijf het on-voorstelbaar vinden dat Netanyahu en zijn schofterige regering zoveel steun blijft houden. Wat een lijden in Gaza.J.C. Philpot schreef: ↑07 mei 2025, 16:02 Israëlische minister Smotrich: 'Gaza wordt volledig verwoest'
Ik vind het onvoorstelbaar dat de steun voor Israël zo snel aan het verdampen is. Dit komt voornamelijk door de Hamas en linkse anti-Israël propaganda.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Leon de Winter: 'Media hitsen enkel op jegens Israël. Foto’s van uitgehongerde kinderen uit Gaza zijn manipulatief en kwaadaardig, NOS en Volkskrant zijn machtige nieuwsmachines, die doen wat zij willen. De waarheid interesseert ze niet'.
De column gelezen? Op twitter te vinden.
De column gelezen? Op twitter te vinden.
- J.C. Philpot
Ik heb helemaal niets met linkse anti-Israel en eenzijdige pro-Palestijnse sentimenten, en steun principieel het bestaansrecht van Israel. Ik ben een vriend van het Joodse volk.
Dat wil echter niet zeggen dat Israel alles goed doet. Israel heeft de plicht om haar bevolking tegen Hamas te beschermen, en een reactie naar aanleiding van 7 oktober is gerechtvaardigd. Maar dat wil niet zeggen dat alle middelen gerechtvaardigd zijn.
In mijn optiek moeten we achter Israel staan, maar ook oog hebben voor de nuance, en niet net doen alsof Israel geen fouten begaat. Eerlijke vrienden zijn voor iedereen (en ook voor Israël) beter dan toejuichers die niet de waarheid tegen je spreken op momenten dat dat nodig is.
Dat wil echter niet zeggen dat Israel alles goed doet. Israel heeft de plicht om haar bevolking tegen Hamas te beschermen, en een reactie naar aanleiding van 7 oktober is gerechtvaardigd. Maar dat wil niet zeggen dat alle middelen gerechtvaardigd zijn.
In mijn optiek moeten we achter Israel staan, maar ook oog hebben voor de nuance, en niet net doen alsof Israel geen fouten begaat. Eerlijke vrienden zijn voor iedereen (en ook voor Israël) beter dan toejuichers die niet de waarheid tegen je spreken op momenten dat dat nodig is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat de steun verdampt heeft wel met meer te danken. Het maakt niet uit hoe manipulatief fotos van uitgehongerde kinderen zijn, zolang de fotos echt zijn er iets aan te doen is, moet dat gedaan worden. Stopzetten van voedselhulp en bijvoorbeeld medicatie treft de bevolking veel harder dan het Hamas treft.huisman schreef: ↑08 mei 2025, 13:24 Ik steun voor het grootste deel het beleid van Israël tot nu toe. De bevolking van Gaza lijdt inderdaad. Ze lijden vanwege en door Hamas.
Ik vind het onvoorstelbaar dat de steun voor Israël zo snel aan het verdampen is. Dit komt voornamelijk door de Hamas en linkse anti-Israël propaganda.
En ik heb ook moeite Israel te geloven wat betreft het aandeel Hamas-strijders onder de slachtoffers in Gaza. In zaken die te controleren bleken te zijn (BBC onderzoek Libanon over Hezbollah hoofdkwartier, hulpverleners pas) zaten ze er naast. Hamas is een echt verwerpelijke organisatie, maar als IDF zo haar best doet de waarheid te verhullen, is het echt de vraag of ze zelf geloven dat ze de oorlog op de juiste manier voeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zolang de voedselhulp en medicatie niet regelrecht geregeld mag worden (dus buiten HAMAS om) heeft Israël groot gelijk het niet toe te staan. (En elke VN organisatie wijst de directe hulp af....)parsifal schreef: ↑08 mei 2025, 14:16Dat de steun verdampt heeft wel met meer te danken. Het maakt niet uit hoe manipulatief fotos van uitgehongerde kinderen zijn, zolang de fotos echt zijn er iets aan te doen is, moet dat gedaan worden. Stopzetten van voedselhulp en bijvoorbeeld medicatie treft de bevolking veel harder dan het Hamas treft.huisman schreef: ↑08 mei 2025, 13:24 Ik steun voor het grootste deel het beleid van Israël tot nu toe. De bevolking van Gaza lijdt inderdaad. Ze lijden vanwege en door Hamas.
En ik heb ook moeite Israel te geloven wat betreft het aandeel Hamas-strijders onder de slachtoffers in Gaza. In zaken die te controleren bleken te zijn (BBC onderzoek Libanon over Hezbollah hoofdkwartier, hulpverleners pas) zaten ze er naast. Hamas is een echt verwerpelijke organisatie, maar als IDF zo haar best doet de waarheid te verhullen, is het echt de vraag of ze zelf geloven dat ze de oorlog op de juiste manier voeren.
Niemand mag terrorisme helpen. Ook hier niet in postings alsof dat wel toegestaan zou zijn.
Voedselhulp en meeste medicatie is echt heel erg indirecte hulp voor Hamas. Natuurlijk zullen leden van Hamas ook verhongeren als iedereen verhongert, maar ze zullen onder de laatsten zijn en waarschijnlijk zullen er al redelijk wat mensen sterven, voor de eerste leden van Hamas honger krijgen. Hamas fout? Zeker, maar daar kopen de mensen met honger weinig voor.Wim Anker schreef: ↑08 mei 2025, 15:28Zolang de voedselhulp en medicatie niet regelrecht geregeld mag worden (dus buiten HAMAS om) heeft Israël groot gelijk het niet toe te staan. (En elke VN organisatie wijst de directe hulp af....)parsifal schreef: ↑08 mei 2025, 14:16Dat de steun verdampt heeft wel met meer te danken. Het maakt niet uit hoe manipulatief fotos van uitgehongerde kinderen zijn, zolang de fotos echt zijn er iets aan te doen is, moet dat gedaan worden. Stopzetten van voedselhulp en bijvoorbeeld medicatie treft de bevolking veel harder dan het Hamas treft.huisman schreef: ↑08 mei 2025, 13:24 Ik steun voor het grootste deel het beleid van Israël tot nu toe. De bevolking van Gaza lijdt inderdaad. Ze lijden vanwege en door Hamas.
Niemand mag terrorisme helpen. Ook hier niet in postings alsof dat wel toegestaan zou zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Zelfs de volkskrant! melde dat HAMAS in financiële problemen komt nu er geen voedselhulp meer binnenkomt. Het is voor hun een grote bron van financiering. En terecht dat Israël daarvoor past. Volgens mij snap je het nog (steeds) niet helemaal.parsifal schreef: ↑08 mei 2025, 15:37Voedselhulp en meeste medicatie is echt heel erg indirecte hulp voor Hamas. Natuurlijk zullen leden van Hamas ook verhongeren als iedereen verhongert, maar ze zullen onder de laatsten zijn en waarschijnlijk zullen er al redelijk wat mensen sterven, voor de eerste leden van Hamas honger krijgen. Hamas fout? Zeker, maar daar kopen de mensen met honger weinig voor.Wim Anker schreef: ↑08 mei 2025, 15:28Zolang de voedselhulp en medicatie niet regelrecht geregeld mag worden (dus buiten HAMAS om) heeft Israël groot gelijk het niet toe te staan. (En elke VN organisatie wijst de directe hulp af....)parsifal schreef: ↑08 mei 2025, 14:16Dat de steun verdampt heeft wel met meer te danken. Het maakt niet uit hoe manipulatief fotos van uitgehongerde kinderen zijn, zolang de fotos echt zijn er iets aan te doen is, moet dat gedaan worden. Stopzetten van voedselhulp en bijvoorbeeld medicatie treft de bevolking veel harder dan het Hamas treft.huisman schreef: ↑08 mei 2025, 13:24 Ik steun voor het grootste deel het beleid van Israël tot nu toe. De bevolking van Gaza lijdt inderdaad. Ze lijden vanwege en door Hamas.
Groot probleem is wel dat er heel veel onschuldige (zwakken, vrouwen en kinderen) zullen omkomen vóórdat Hamas zelf echt geraakt wordt qua honger.Wim Anker schreef: ↑08 mei 2025, 15:41Zelfs de volkskrant! melde dat HAMAS in financiële problemen komt nu er geen voedselhulp meer binnenkomt. Het is voor hun een grote bron van financiering. En terecht dat Israël daarvoor past. Volgens mij snap je het nog (steeds) niet helemaal.parsifal schreef: ↑08 mei 2025, 15:37Voedselhulp en meeste medicatie is echt heel erg indirecte hulp voor Hamas. Natuurlijk zullen leden van Hamas ook verhongeren als iedereen verhongert, maar ze zullen onder de laatsten zijn en waarschijnlijk zullen er al redelijk wat mensen sterven, voor de eerste leden van Hamas honger krijgen. Hamas fout? Zeker, maar daar kopen de mensen met honger weinig voor.Wim Anker schreef: ↑08 mei 2025, 15:28Zolang de voedselhulp en medicatie niet regelrecht geregeld mag worden (dus buiten HAMAS om) heeft Israël groot gelijk het niet toe te staan. (En elke VN organisatie wijst de directe hulp af....)parsifal schreef: ↑08 mei 2025, 14:16
Dat de steun verdampt heeft wel met meer te danken. Het maakt niet uit hoe manipulatief fotos van uitgehongerde kinderen zijn, zolang de fotos echt zijn er iets aan te doen is, moet dat gedaan worden. Stopzetten van voedselhulp en bijvoorbeeld medicatie treft de bevolking veel harder dan het Hamas treft.
Dit gaat niet over honger voor HAMAS! Die hebben voorlopig inderdaad eten zat. Ze raken NU in geldnood omdat ze zo'n hulppakketje niet kunnen pikken van de hulporganisaties en kunnen verkopen aan de hongerlijdende bevolking. Dat verdienmodel wordt door Israel om zeep geholpen.ZWP schreef: ↑08 mei 2025, 15:45Groot probleem is wel dat er heel veel onschuldige (zwakken, vrouwen en kinderen) zullen omkomen vóórdat Hamas zelf echt geraakt wordt qua honger.Wim Anker schreef: ↑08 mei 2025, 15:41Zelfs de volkskrant! melde dat HAMAS in financiële problemen komt nu er geen voedselhulp meer binnenkomt. Het is voor hun een grote bron van financiering. En terecht dat Israël daarvoor past. Volgens mij snap je het nog (steeds) niet helemaal.parsifal schreef: ↑08 mei 2025, 15:37Voedselhulp en meeste medicatie is echt heel erg indirecte hulp voor Hamas. Natuurlijk zullen leden van Hamas ook verhongeren als iedereen verhongert, maar ze zullen onder de laatsten zijn en waarschijnlijk zullen er al redelijk wat mensen sterven, voor de eerste leden van Hamas honger krijgen. Hamas fout? Zeker, maar daar kopen de mensen met honger weinig voor.Wim Anker schreef: ↑08 mei 2025, 15:28
Zolang de voedselhulp en medicatie niet regelrecht geregeld mag worden (dus buiten HAMAS om) heeft Israël groot gelijk het niet toe te staan. (En elke VN organisatie wijst de directe hulp af....)
Ik weet niet of dat het verdienmodel was (zou best kunnen!), maar dan blijft de vraag tegen welke (menselijke) kosten je deze strategie kunt handhaven.Wim Anker schreef: ↑08 mei 2025, 15:50Dit gaat niet over honger voor HAMAS! Die hebben voorlopig inderdaad eten zat. Ze raken NU in geldnood omdat ze zo'n hulppakketje niet kunnen pikken van de hulporganisaties en kunnen verkopen aan de hongerlijdende bevolking. Dat verdienmodel wordt door Israel om zeep geholpen.ZWP schreef: ↑08 mei 2025, 15:45Groot probleem is wel dat er heel veel onschuldige (zwakken, vrouwen en kinderen) zullen omkomen vóórdat Hamas zelf echt geraakt wordt qua honger.Wim Anker schreef: ↑08 mei 2025, 15:41Zelfs de volkskrant! melde dat HAMAS in financiële problemen komt nu er geen voedselhulp meer binnenkomt. Het is voor hun een grote bron van financiering. En terecht dat Israël daarvoor past. Volgens mij snap je het nog (steeds) niet helemaal.parsifal schreef: ↑08 mei 2025, 15:37
Voedselhulp en meeste medicatie is echt heel erg indirecte hulp voor Hamas. Natuurlijk zullen leden van Hamas ook verhongeren als iedereen verhongert, maar ze zullen onder de laatsten zijn en waarschijnlijk zullen er al redelijk wat mensen sterven, voor de eerste leden van Hamas honger krijgen. Hamas fout? Zeker, maar daar kopen de mensen met honger weinig voor.
In hoeverre kun je barbaarsheid beantwoorden met barbaarsheid?
Israël stelt echt wel oplossingen voor zodat de bevolking geen honger hoeft te lijden. Maar die worden door Hamas (en door betrokken VN organisaties) tegengehouden.ZWP schreef: ↑08 mei 2025, 16:00Ik weet niet of dat het verdienmodel was (zou best kunnen!), maar dan blijft de vraag tegen welke (menselijke) kosten je deze strategie kunt handhaven.Wim Anker schreef: ↑08 mei 2025, 15:50Dit gaat niet over honger voor HAMAS! Die hebben voorlopig inderdaad eten zat. Ze raken NU in geldnood omdat ze zo'n hulppakketje niet kunnen pikken van de hulporganisaties en kunnen verkopen aan de hongerlijdende bevolking. Dat verdienmodel wordt door Israel om zeep geholpen.
In hoeverre kun je barbaarsheid beantwoorden met barbaarsheid?
En dan houdt het inderdaad op.
De vraag welke (menselijke) kosten acceptabel zijn ligt bij Hamas. Niet bij Israël.
Gijzelaars vrij en Hamas verdwenen. En ja, als het nodig is mag, wat mij betreft, heel Gaza worden gedeporteerd.
Behalve de laatste zin over de deportatie ben ik het van harte eens met Wim.
Hamas heeft twee dagen geleden nog aangegeven geen interesse te hebben in een bestand. Daaruit blijkt hun mededogen voor hun eigen mensen, en vanuit Hamas begrijp ik het ook nog wel. Hoe meer foto's van hongerige mensen, hoe groter de druk op Israel - maar niet op hén. Zij hebben Israel precies waar ze hen willen hebben.
Hamas heeft overigens een dag of vijf geleden hongerige plunderaars doodgeschoten. Dat heeft niets te maken met 'orde houden', maar met onderdrukking en inderdaad, hun inkomstenbron. Al vrij snel werden er gigantische woekerprijzen gevraagd voor voedsel wat gratis zou moeten zijn. Daar heb ik in het verdwenen Israel-topic vaak genoeg op gewezen.
Wat er in delen van Gaza gebeurt is verschrikkelijk, maar de sleutel tot de onmiddellijke relief ligt echter toch werkelijk in de handen van Hamas - niet bij welke andere partij dan ook, maar bij Hamas. We kunnen Hamas van veel beschuldigen, maar niet van menselijkheid, en het zijn de mensen in Gaza, inclusief de gegijzelden, die daar het slachtoffer van zijn.
Hamas heeft twee dagen geleden nog aangegeven geen interesse te hebben in een bestand. Daaruit blijkt hun mededogen voor hun eigen mensen, en vanuit Hamas begrijp ik het ook nog wel. Hoe meer foto's van hongerige mensen, hoe groter de druk op Israel - maar niet op hén. Zij hebben Israel precies waar ze hen willen hebben.
Hamas heeft overigens een dag of vijf geleden hongerige plunderaars doodgeschoten. Dat heeft niets te maken met 'orde houden', maar met onderdrukking en inderdaad, hun inkomstenbron. Al vrij snel werden er gigantische woekerprijzen gevraagd voor voedsel wat gratis zou moeten zijn. Daar heb ik in het verdwenen Israel-topic vaak genoeg op gewezen.
Wat er in delen van Gaza gebeurt is verschrikkelijk, maar de sleutel tot de onmiddellijke relief ligt echter toch werkelijk in de handen van Hamas - niet bij welke andere partij dan ook, maar bij Hamas. We kunnen Hamas van veel beschuldigen, maar niet van menselijkheid, en het zijn de mensen in Gaza, inclusief de gegijzelden, die daar het slachtoffer van zijn.
-
Ik ben het ook eens met Wim.
Wat betreft die laatste zin ben ik van mening dat hij daar veel en veel te mild is.
Deportatie lijkt mij neer komen op verplaatsing van het probleem en niet het oplossen ervan.
Wat betreft die laatste zin ben ik van mening dat hij daar veel en veel te mild is.
Deportatie lijkt mij neer komen op verplaatsing van het probleem en niet het oplossen ervan.