Beroepingswerk discussie [2]

Nipo

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Nipo »

Westzaan beroept regelmatig.
En in het echte Noorden zijn Drachten en Oudemirdum al jaren vakant, terwijl Groningen een predikant heeft.
Ook Hoogeveen beroept van tijd tot tijd.
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Jantje schreef:Amsterdam, Den Helder, Opperdoes en Westzaan zijn zulke kleine gemeenten, die kunnen simpelweg gewoon geen dominee onderhouden.
Daar gaan we weer. Geen onwaarheden de wereld inhelpen op basis van alleen ledental. In ieder geval Amsterdam en Westzaan kunnen wél een predikant onderhouden, een behoorlijk aantal jaren, daarom beroepen ze dus ook gewoon.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Moderamen schreef:Daar gaan we weer. Geen onwaarheden de wereld inhelpen op basis van alleen ledental. In ieder geval Amsterdam en Westzaan kunnen wél een predikant onderhouden, een behoorlijk aantal jaren, daarom beroepen ze dus ook gewoon.
Daar gaan we weer. Geen onwaarheden de wereld in helpen op basis van verzonnen statistieken. Amsterdam heeft als laatst beroepen in oktober 2003 en Westzaan in september 2011. Wellicht loopt u een tijdje achter?
Nipo schreef:Westzaan beroept regelmatig.
En in het echte Noorden zijn Drachten en Oudemirdum al jaren vakant, terwijl Groningen een predikant heeft.
Ik weet niet wat u onder 'van tijd tot tijd' en'regelmatig' verstaat, maar het laatste beroep dat Hoogeveen uitbracht is op 12 juni 2014 en het laatste beroep dat Westzaan uitbracht is van september 2011.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef:Oosterend (Texel) krijgt straks een dominee, ds. A. Vermeij.
Lisse heeft een dominee, ds. G.J.N. Moens.
Enkhuizen heeft een dominee, ds. G. Heijkamp.

Daarnaast zijn er alleen nog Leiderdorp en Katwijk aan Zee die geregeld beroepen. Tot 2 jaar geleden beriep Hoofddorp ook, maar die zijn gestopt (Het laatste beroep was op kandidaat H. van der Heiden.). Amsterdam, Den Helder, Opperdoes en Westzaan zijn zulke kleine gemeenten, die kunnen simpelweg gewoon geen dominee onderhouden.
Hier op Flakkee heb je ook kleine gemeenten die dat niet kunnen,Herkingen,Melissant,Nieuwe Tonge,Oude Tonge.Stad a/h Haringvliet,inmiddels opgeheven.
De gemeenten die dat wél kunnen zijn,Ouddorp en Ooltgensplaat,alhoewel klein.Dirksland ,en Middelharnis.Die zijn wat groter,waar het dus wél kan.
Johannes van Dijk
Verbannen

Forummer schreef:
Moderamen schreef:Daar gaan we weer. Geen onwaarheden de wereld inhelpen op basis van alleen ledental. In ieder geval Amsterdam en Westzaan kunnen wél een predikant onderhouden, een behoorlijk aantal jaren, daarom beroepen ze dus ook gewoon.
Daar gaan we weer. Geen onwaarheden de wereld in helpen op basis van verzonnen statistieken. Amsterdam heeft als laatst beroepen in oktober 2003 en Westzaan in september 2011. Wellicht loopt u een tijdje achter?
Nipo schreef:Westzaan beroept regelmatig.
Ik weet niet wat u onder 'van tijd tot tijd' en'regelmatig' verstaat, maar het laatste beroep dat Hoogeveen uitbracht is op 12 juni 2014 en het laatste beroep dat Westzaan uitbracht is van september 2011.
Nou ja, een gemeente die elke 5 jaar een keer beroept,is toch ook van tijd tot tijd? :haha
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Aha, Jantje = Forummer? Mijn informatie was inderdaad wat ouder. In ieder geval wordt vaak ten onrechte gedacht dat kleine gemeenten voor de 'fun' beroepen, of dat het hopeloos is. Toenmalige beroepen van Amsterdam en Westzaan werd vaak lacherig over gedaan, het geld was er gewoon. Ga dus niet alleen op ledentallen af. Door opgepot geld, legaten of een aantal rijkere gezinnen kunnen beroepende gemeenten, ook klein, prima een predikant onderhouden. Alleen voor de aankoop van een pastorie zal er dan vaak een collecte in de classis gehouden moeten worden, wat geen probleem is. Andere kerkverbanden hebben vaak regelingen zodat kleine gemeenten toch een predikant kunnen beroepen, ook een optie.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Moderamen schreef:Aha, Jantje = Forummer? Mijn informatie was inderdaad wat ouder. In ieder geval wordt vaak ten onrechte gedacht dat kleine gemeenten voor de 'fun' beroepen, of dat het hopeloos is. Toenmalige beroepen van Amsterdam en Westzaan werd vaak lacherig over gedaan, het geld was er gewoon. Ga dus niet alleen op ledentallen af. Door opgepot geld, legaten of een aantal rijkere gezinnen kunnen beroepende gemeenten, ook klein, prima een predikant onderhouden. Alleen voor de aankoop van een pastorie zal er dan vaak een collecte in de classis gehouden moeten worden, wat geen probleem is. Andere kerkverbanden hebben vaak regelingen zodat kleine gemeenten toch een predikant kunnen beroepen, ook een optie.
Ik kan u volledig volgen, alleen niet in het vetgedrukte...
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Johannes van Dijk schreef: Nou ja, een gemeente die elke 5 jaar een keer beroept,is toch ook van tijd tot tijd? :haha
Maar dat is hier niet het geval ;)
Johannes van Dijk
Verbannen

Forummer schreef:
Moderamen schreef:Aha, Jantje = Forummer? Mijn informatie was inderdaad wat ouder. In ieder geval wordt vaak ten onrechte gedacht dat kleine gemeenten voor de 'fun' beroepen, of dat het hopeloos is. Toenmalige beroepen van Amsterdam en Westzaan werd vaak lacherig over gedaan, het geld was er gewoon. Ga dus niet alleen op ledentallen af. Door opgepot geld, legaten of een aantal rijkere gezinnen kunnen beroepende gemeenten, ook klein, prima een predikant onderhouden. Alleen voor de aankoop van een pastorie zal er dan vaak een collecte in de classis gehouden moeten worden, wat geen probleem is. Andere kerkverbanden hebben vaak regelingen zodat kleine gemeenten toch een predikant kunnen beroepen, ook een optie.
Ik kan u volledig volgen, alleen niet in het vetgedrukte...
Dan heb jij nog geluk! ik kan hem soms helemaal niet volgen! :haha :haha :haha
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Johannes van Dijk schreef:Dan heb jij nog geluk! ik kan hem soms helemaal niet volgen! :haha :haha :haha
Ik ook niet altijd ;) ;)
Nipo

Bericht door Nipo »

Met de voorbeelden die ik noemde, m.n. Westzaan en Hoogeveen, bedoelde ik vooral dat deze gemeenten ondanks hun kleinheid toch vaak beroepen hebben uitgebracht.
Triest vind ik het dat de classis Rotterdam zo weinig predikanten heeft (slechts twee + een hulppredikant), dat baart mij meer zorgen.
Dan is de classis Amsterdam nog bevoorrecht!
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Johannes van Dijk
Verbannen

Nipo schreef:Met de voorbeelden die ik noemde, m.n. Westzaan en Hoogeveen, bedoelde ik vooral dat deze gemeenten ondanks hun kleinheid toch vaak beroepen hebben uitgebracht.Triest vind ik het dat de classis Rotterdam zo weinig predikanten heeft (slechts twee + een hulppredikant), dat baart mij meer zorgen.Dan is de classis Amsterdam nog bevoorrecht!
Bovendien hoorde ik van iemand dat waarschijnlijk de Boezemsingel opgeheven word?? In Rotterdam verdwijnt veel van het oude.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Niet opgeheven, gesloopt. Ze willen hun diensten gaan beleggen in een fors kleiner kerkgebouw.
Joostw

Bericht door Joostw »

JCRyle schreef:
Johannes van Dijk schreef:
DDD schreef:Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Ik vraag me af, of dat wel mag. Volgens mij kan dat alleen als een predikant zich zelf aanmeldt. Maar ik kan me vergissen.
Ds.K.Boeder kwam toch ook helemaal uit het noorden naar Dirksland? En een goede predikant als D.G.Heijkamp in Enkhuizen krijgt nooit geen beroepen.
Ze schreeuwen haast allemaal om dezelfde mannen die tóch niet weg gaan uit hun huidige gemeente. Vreemd toch?
Euh ... Terwolde-De Vecht is geen Noorden des Lands hoor :D
Zeker wel! Classis Rijssen. Ligt best Noordelijk vergeleken met Flakkee...:)
Johannes van Dijk
Verbannen

Joostw schreef:
JCRyle schreef:
Johannes van Dijk schreef:
DDD schreef:Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Ik vraag me af, of dat wel mag. Volgens mij kan dat alleen als een predikant zich zelf aanmeldt. Maar ik kan me vergissen.
Ds.K.Boeder kwam toch ook helemaal uit het noorden naar Dirksland? En een goede predikant als D.G.Heijkamp in Enkhuizen krijgt nooit geen beroepen.
Ze schreeuwen haast allemaal om dezelfde mannen die tóch niet weg gaan uit hun huidige gemeente. Vreemd toch?
Euh ... Terwolde-De Vecht is geen Noorden des Lands hoor :D
Zeker wel! Classis Rijssen. Ligt best Noordelijk vergeleken met Flakkee...:)
Dat bedoel ik.Zeker als je het Oosten voor het Noorden houd. :haha :haha :haha
Gesloten