Kleine ergernissen [2]

refo

Re: Kleine ergernissen [2]

Bericht door refo »

Zo warm is het nog niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Zo warm is het nog niet.
Bovendien is het is het westen van het land meestal een stukje 'kouder' als in het
oosten en zuiden.
Zo kennen de Waddeneilanden maar heel weinig tropische dagen (temperaturen boven
de 30). Heel opvallend is dat ook De Bilt niet de Norm is. Het zuidoosten van het land
(Twente, Achterhoek, Limburg en het oosten van Noord-Brabant) zijn warmer dan
De Bilt. De statistieken van het aantal tropische dagen, en hittegolven nemen altijd
De Bilt als norm. Soms wordt het wel gemoemd: Een regionale hittegolf.

Ik Duitsland zie je ook zo de verschillen: Het gebied van het Rijndal en Moezeldal piekt
vaak de hoogste temperaturen van Duitsland. Uitzonderlijke weerstations als de
Zugspitze en de Brocken tel ik door hun extremen ligging niet altijd mee. We zijn een
paar keer in de Harz op vakantie geweest, en dan zag je hoe het aan de voet van de
Brocken ruim 30 graden was, terwijl het op de berg 'maar' 20 graden was... Je hebt
daar zo een verschil van 10 graden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Bovendien is het is het westen van het land meestal een stukje 'kouder' als in het
oosten en zuiden.
Zo kennen de Waddeneilanden maar heel weinig tropische dagen (temperaturen boven
de 30). Heel opvallend is dat ook De Bilt niet de Norm is. Het zuidoosten van het land
De Bilt. De statistieken van het aantal tropische dagen, en hittegolven nemen altijd

Ik Duitsland zie je ook zo de verschillen: Het gebied van het Rijndal en Moezeldal piekt
Zugspitze en de Brocken tel ik door hun extremen ligging niet altijd mee. We zijn een
paar keer in de Harz op vakantie geweest, en dan zag je hoe het aan de voet van de
Brocken ruim 30 graden was, terwijl het op de berg 'maar' 20 graden was... Je hebt
Dat hadden wij in de Ardennen. Het was een bloedhete dag en man en oudste zoon gingen met een stoeltjeslift naar boven. Ze kwamen totaal verkleumd terug.
Het was daar boven (en zo hoog is het daar niet eens) ontzettend koud. Volgens mij heette het plaatsje Coo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
oosten en zuiden.

Dat hadden wij in de Ardennen. Het was een bloedhete dag en man en oudste zoon gingen met een stoeltjeslift naar boven. Ze kwamen totaal verkleumd terug.
Het was daar boven (en zo hoog is het daar niet eens) ontzettend koud. Volgens mij heette het plaatsje Coo.
Dat klopt. Neem het Belgische weerstation Elsenborn in de Haute Fagnes. Die is vaak uitzonderlijk
koel, en daar valt meestal ook de meeste sneeuw. Het komt door de hoge ligging, hoewel je bij
Elseborn voor het oog door een vrij vlak land rijdt, ligt het toch op een hoogvlakte, zelfs dichtbij het
hoogste punt van België. Ook Coo ligt daar niet zo ver vandaan, en daar hebben we ook eens
een vakantie doorgebracht.
refo

Bericht door refo »

Maar of je in Belgie op één dag een 'bloedhete dag' kunt hebben en 'totaal verkleumd' kunt zijn valt te betwijfelen.
Daarvoor moet je meer in de Alpen zijn.
per 100 meter stijging daalt de temperatuur nog geen graad Celsius.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Maar of je in Belgie op één dag een 'bloedhete dag' kunt hebben en 'totaal verkleumd' kunt zijn valt te betwijfelen.
Hoe hoog is de Brocken dan? Daar kan het wel zo'n 10 graden uitmaken of je boven bent of onder...
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
refo schreef:Maar of je in Belgie op één dag een 'bloedhete dag' kunt hebben en 'totaal verkleumd' kunt zijn valt te betwijfelen.
Hoe hoog is de Brocken dan? Daar kan het wel zo'n 10 graden uitmaken of je boven bent of onder...
ehhh.. De Brocken is in de Harz, in Duitsland als ik me niet vergis. Het hoogste punt van België, de Signal de Botrange, is volgens de Belgen 694 meter hoog (da's iets van 691 meter boven NAP voor de pietluttigen onder ons).

Maar het kan best zijn dat je in België grote temperatuursverschillen hebt. Die heb je bij ons in Waddinxveen ook: in de achtertuin, uit de wind, is het dan ruim 30 graden, terwijl het voor het huis, in de wind en in de schaduw een stuk koeler is. En er zit echt geen 600 meter hoogteverschil tussen onze voor- en achterdeur. :bobo
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
ehhh.. De Brocken is in de Harz, in Duitsland als ik me niet vergis. Het hoogste punt van België, de Signal de Botrange, is volgens de Belgen 694 meter hoog (da's iets van 691 meter boven NAP voor de pietluttigen onder ons).

Maar het kan best zijn dat je in België grote temperatuursverschillen hebt. Die heb je bij ons in Waddinxveen ook: in de achtertuin, uit de wind, is het dan ruim 30 graden, terwijl het voor het huis, in de wind en in de schaduw een stuk koeler is. En er zit echt geen 600 meter hoogteverschil tussen onze voor- en achterdeur. :bobo
Zozo, woont gij in de heerlijkheid Waddinxveen!? Ik heb het grote voorrecht om daar verschillende mensen te kennen! :)
Mara

Bericht door Mara »

Marco schreef:
-DIA- schreef:

Ja bij ons is dat ook zo. Voorkant van het huis op het noorden, de tuin ligt op het zuiden.
In mijn winterjas ga ik boodschappen doen en in korte mouwtjes kan ik dan, uit de wind, in de tuin zitten.
Ik heb net de foto's bekeken, van de bewuste vakantie. Het is aan de gezichten te zien en aan de medepassagiers, zij hadden wel vrijwel allemaal een vest aan.
Op een forum loop je altijd de kans dat iemand er tegen in gaat. ;) als het steeds dezelfde is, laat je het maar zo.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Opnieuw voor Sinterklaas de tweede correctie doen. En dan durft hij niet eens z'n telefoon op te nemen :barbare
refo

Bericht door refo »

Hoorde vorige week dat de tweede correctie nogal eens slecht gedaan wordt.
Daar rekende jouw sinterklaas misschien ook op.

Als dat inderdaad nogal slecht wordt gedaan is dat veel kwalijker dan die diefstal in Rotterdam.
Enerzijds slagen dan mensen onterecht.
Maar er zakken er dan ook onterecht: de normen worden dan mogelijk strenger vastgesteld, omdat het nogal 'goed' gemaakt is, gemiddeld genomen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

refo schreef:Hoorde vorige week dat de tweede correctie nogal eens slecht gedaan wordt.
Daar rekende jouw sinterklaas misschien ook op.

Als dat inderdaad nogal slecht wordt gedaan is dat veel kwalijker dan die diefstal in Rotterdam.
Enerzijds slagen dan mensen onterecht.
Maar er zakken er dan ook onterecht: de normen worden dan mogelijk strenger vastgesteld, omdat het nogal 'goed' gemaakt is, gemiddeld genomen.
We hebben onlangs met een groepje docenten eens bedacht hoe je met de examenpunten zou kunnen frauderen om met je eigen leerlingen hoge punten te scoren. Scores moeten opgestuurd worden naar het Cito, en aan de hand daarvan worden de N-termen (zeg maar: de normering) vastgesteld. Je kunt natuurlijk heel lage scores inzenden, vervolgens voor je eigen administratie de werkelijke scores invullen en zo meewerken aan een hoge N-term. Je kunt een berg heibel schoppen met de tweede corrector. In het algemeen worden de punten dan gemiddeld (tenzij het zo hoog oploopt dat de beide directeuren om tafel moeten gaan zitten, of een derde persoon moet worden ingeroepen). Kom je alsnog hoger uit. Je kunt in het puntenoverzicht hier en daar andere punten invullen dan de scores bij het examenblad. IJverige tweede correctoren kijken wel netjes alle examens opnieuw na, maar er zijn er maar weinig die alle punten natellen. Al zag ik zojuist wel dat een docent drie punten toekende bij een opgave waar 2 het maximum was. Dat soort grappen haalt het puntenprogramma er overigens wel uit.
Er is een hoop mogelijk.
Volgens mij zou het al een stuk beter gaan als de externe docent (nu de tweede corrector) de eerste ronde op zich zou nemen. De eigen docent kan dan de controle doen. De tweede corrector heeft geen belang bij een hoge of lage score van de vreemde leerlingen, en kan veel objectiever nakijken. Die eerste ronde moet goed gebeuren. De tweede ronde zal goed gebeuren, omdat de eigen docent nog zijn best zal doen om wat puntjes te sprokkelen.
Overigens is het met de herkansingsronde nog veel gevoeliger: je weet de N-term nu vooraf, je hebt maar een paar leerlingen, en je weet precies wat ze moeten halen om te slagen.
Mara

Bericht door Mara »

Dat de apotheek je medicijnen mee geeft, waar je allergisch voor bent. Dus helemaal niet mag hebben.
Als ik later ernaar vraag hoe dit kon gebeuren, is het antwoord simpel: medewerkster had het niet gezien op het computerscherm. :bobo
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Mara schreef:Dat de apotheek je medicijnen mee geeft, waar je allergisch voor bent. Dus helemaal niet mag hebben.
Als ik later ernaar vraag hoe dit kon gebeuren, is het antwoord simpel: medewerkster had het niet gezien op het computerscherm. :bobo
Tja, het zijn ook maar mensen...
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ichtus schreef:
Mara schreef:Dat de apotheek je medicijnen mee geeft, waar je allergisch voor bent. Dus helemaal niet mag hebben.
Tja, het zijn ook maar mensen...
Kleine ergernis: je klaagt je nood over iemand. En degene aan wie je je nood klaagt, neemt het prompt op voor die ander (die het toch niet hoort).
:jongle
Gesloten