Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Gistermorgen preekte ds. van Krimpen over een Zaaier ging uit om te zaaien
Gisterenmiddag werd een preek van ds. Zwerus(math.5:5) en `s-avonds ds. van Gilst(H.C. zondag 6) gelezen
Gisterenmiddag werd een preek van ds. Zwerus(math.5:5) en `s-avonds ds. van Gilst(H.C. zondag 6) gelezen
Wie wil je daarvoor precies aanklagen, refo?refo schreef:Maar ik kan in Num 5:11-31 niet veel evangelie ontdekken.
Het is bepaald een vrouwonvriendelijk gedeelte.
Aan de integriteit van mannen werd blijkbaar nooit getwijfeld.
Want als de vrouw zich misdragen had moest er toch noodzakelijk een dito man rondlopen.
Beluister de preek en oordeel dan nog eens.refo schreef:Maar ik kan in Num 5:11-31 niet veel evangelie ontdekken.
Want als de vrouw zich misdragen had moest er toch noodzakelijk een dito man rondlopen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De hardigheid van de Joden?Jongere schreef:Wie wil je daarvoor precies aanklagen, refo?refo schreef:Maar ik kan in Num 5:11-31 niet veel evangelie ontdekken.
Matt 19:8.
Het lijkt me daarom niet dat je daar evangelie van kunt maken.
Gistermorgen bediening van het Heilig Avondmaal. In deze dienst sprak de predikant nav Matth 11:28: 'Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven'. Een hartelijke Evangelienodiging tot allen die gebukt gaan onder hun zondelast (voor die allen en die alleen) om te komen tot Christus en in Hem rust te vinden.
In de avonddienst nabetrachting van het Heilig Avondmaal nav Lukas 18:9-14, over het gebed van de Farizeër en de tollenaar. Een tweeërlei gaan naar de tempel, een tweeërlei staan in de tempel en een tweeërlei gaan uit de tempel.
Het was een ernstig woord tot allen die 's morgens niet aan konden gaan aan de tafel. Ten diepste geven we daarmee aan geen deel te hebben aan Christus en als een Farizeër door het leven te gaan. Hoe nodig is het een gebedsleven te kennen als de tollenaar: ik zo klein en Hij zo groot. Om dan het wonder te mogen ervaren dat Christus juist voor zulke tollenaren gestorven is en de zaligheid voor Zijn volk heeft aangebracht.
In de avonddienst nabetrachting van het Heilig Avondmaal nav Lukas 18:9-14, over het gebed van de Farizeër en de tollenaar. Een tweeërlei gaan naar de tempel, een tweeërlei staan in de tempel en een tweeërlei gaan uit de tempel.
Het was een ernstig woord tot allen die 's morgens niet aan konden gaan aan de tafel. Ten diepste geven we daarmee aan geen deel te hebben aan Christus en als een Farizeër door het leven te gaan. Hoe nodig is het een gebedsleven te kennen als de tollenaar: ik zo klein en Hij zo groot. Om dan het wonder te mogen ervaren dat Christus juist voor zulke tollenaren gestorven is en de zaligheid voor Zijn volk heeft aangebracht.
Ben hier niet mee eens. Er kunnen zich omstandigheden voordoen dat iemand niet aan kán gaan...windorgel schreef:...Het was een ernstig woord tot allen die 's morgens niet aan konden gaan aan de tafel. Ten diepste geven we daarmee aan geen deel te hebben aan Christus en als een Farizeeër door het leven te gaan.
[/quote]Ben hier niet mee eens. Er kunnen zich omstandigheden voordoen dat iemand niet aan kán gaan...[/quote]
Ik heb het inderdaad iets te kort door de bocht geformuleerd. Het kan voor een enkeling zo zijn dat er omstandigheden zijn die het verhinderen. Toch is het wel zo dat het grootste deel van degenen die niet aangaan, en daar moet ik mezelf bij insluiten, geldt dat ten diepste enige ware kennis van zonde en van Christus ontbreekt. Daar wilde de ds op wijzen: hoe erg het is Christus te verachten en hoe goed het is Hem te mogen dienen. Alleen in Hem is ware rust te vinden.
Ik heb het inderdaad iets te kort door de bocht geformuleerd. Het kan voor een enkeling zo zijn dat er omstandigheden zijn die het verhinderen. Toch is het wel zo dat het grootste deel van degenen die niet aangaan, en daar moet ik mezelf bij insluiten, geldt dat ten diepste enige ware kennis van zonde en van Christus ontbreekt. Daar wilde de ds op wijzen: hoe erg het is Christus te verachten en hoe goed het is Hem te mogen dienen. Alleen in Hem is ware rust te vinden.
Hierover schrijft ds. K. Hoefnagel in de laatste 2 nummers van Bewaar het Pand behartenswaardige woorden.alias schreef:Ben hier niet mee eens. Er kunnen zich omstandigheden voordoen dat iemand niet aan kán gaan...windorgel schreef:...Het was een ernstig woord tot allen die 's morgens niet aan konden gaan aan de tafel. Ten diepste geven we daarmee aan geen deel te hebben aan Christus en als een Farizeeër door het leven te gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gisterenmorgen een lijdenspreek uit psalm 110:7 en Hebreën 11 n.a.v. Zondag 7.
Gisterenmiddag leesdienst, preek van ds. C.J. Meeuse uit Matth.9:9
Gisterenmiddag leesdienst, preek van ds. C.J. Meeuse uit Matth.9:9
Afgelopen week 2 kerkdiensten in de buurt bezocht
1e dienst preekte ds. J.A. Weststrate uit Markus 3
2e dienst preekte ds. J. Schipper uit Matth:8 over de storm.
Was die tweede dienst nav de watersnoodramp? Kun je iets meer over de preek vertellen?Yesenaer schreef:Afgelopen week 2 kerkdiensten in de buurt bezocht
Het was niet n.a.v. de watersnoodramp.Zita schreef:Was die tweede dienst nav de watersnoodramp? Kun je iets meer over de preek vertellen?Yesenaer schreef:Afgelopen week 2 kerkdiensten in de buurt bezocht
- jakobmarin
De bloedvloeiende vrouw (Markus 5):
Ze had een mengeling van wondergeloof en wellicht zelfs bijgeloof, om Jezus' kleed aan te raken om gezond te worden.
Ze zondigde tegen de wet van God (Lev15) om bij Jezus uit te komen. Apart dat geloven soms tegen Gods wet in gaat...
Ze zondigde tegen de wet van de mensen toen ze openlijk getuigde van haar geloof (vrouwen spraken niet in het openbaar), toen ze de volle waarheid sprak (vs 33)
Voor Jezus was het genoeg en noemde haar geloof groot.
Wonderlijk en genadig, God neemt genoegen met het kleinste spoortje geloof en vertrouwen en schenkt behoudenis.
Ze had een mengeling van wondergeloof en wellicht zelfs bijgeloof, om Jezus' kleed aan te raken om gezond te worden.
Ze zondigde tegen de wet van God (Lev15) om bij Jezus uit te komen. Apart dat geloven soms tegen Gods wet in gaat...
Ze zondigde tegen de wet van de mensen toen ze openlijk getuigde van haar geloof (vrouwen spraken niet in het openbaar), toen ze de volle waarheid sprak (vs 33)
Voor Jezus was het genoeg en noemde haar geloof groot.
Wonderlijk en genadig, God neemt genoegen met het kleinste spoortje geloof en vertrouwen en schenkt behoudenis.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Afgelopen week een preek geluisterd van ds Clements over de 5 wijze en de 5 dwaze maagden als beeld van het ambtelijk werk.
1. Aan de buitenkant bezien
2. Aan de binnenkant beproefd
Aan de buitenkant is geen verschil te zien tussen de wijze en de dwaze maagden. Allen kondigen de komst van de Bruidegom aan. Allen dragen een Licht bij zich. Alleen de Heere weet of er ook extra olie mee gedragen wordt onder het kleed. Allen vallen in slaap. Hoe aangrijpend! Want als de wijze slaapt kan hij de dwaze niet meer waarschuwen.
En dan klinkt de bazuin: de bruidegom komt! Bedenkt dat ook eenmaal voor ons de bazuin zal klinken! En dan is de grote vraag: hebben wij olie in de kruik?
De markt is nu nog geopend, waar olie te krijgen is. De markt van vrije genade. Deze gaat echter een keer dicht, voor eeuwig. Koop nu, zonder geld en zonder prijs!
1. Aan de buitenkant bezien
2. Aan de binnenkant beproefd
Aan de buitenkant is geen verschil te zien tussen de wijze en de dwaze maagden. Allen kondigen de komst van de Bruidegom aan. Allen dragen een Licht bij zich. Alleen de Heere weet of er ook extra olie mee gedragen wordt onder het kleed. Allen vallen in slaap. Hoe aangrijpend! Want als de wijze slaapt kan hij de dwaze niet meer waarschuwen.
En dan klinkt de bazuin: de bruidegom komt! Bedenkt dat ook eenmaal voor ons de bazuin zal klinken! En dan is de grote vraag: hebben wij olie in de kruik?
De markt is nu nog geopend, waar olie te krijgen is. De markt van vrije genade. Deze gaat echter een keer dicht, voor eeuwig. Koop nu, zonder geld en zonder prijs!
VM Stud. J. De Bruin , 2 Kor. 5 vs 21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
NM Stud. J. De Bruin , Psalm 35 vs 3b zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.
De moeite van het naluisteren waard: http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11119
NM Stud. J. De Bruin , Psalm 35 vs 3b zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.
De moeite van het naluisteren waard: http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11119