Pagina 47 van 47
Re: Twee Drie-verbondsleren?
Geplaatst: 22 mei 2013, 17:27
door Johann Gottfried Walther
Ds. W. Pieters, voorstander van het algemeen welmenend aanbod van genade, wijst ook op de mogelijke dwaling:
Het is belangrijk dat we ons voor het remonstrantse gebruik van het aanbod hoeden. Zij bedoelen te zeggen: God wil iedereen zalig maken, en Hij biedt de zaligheid aan allen aan, maar nu ligt het in de macht van mensen om op dit aanbod in te gaan of om het af te wijzen. Wil God iemand wel zalig maken, maar die mens wil niet, dan gaat het niet door! God is dus afhankelijk van de keuze en gewilligheid van mensen. Dat houdt in dat uw zaligheid wel voor het grootste deel steunt op God en Zijn werk in Christus en door de Geest, maar dat uw zaligheid tegelijk toch uiteindelijk geheel en al afhankelijk is van uw eigen goede wil!
Als ik zo had moeten zalig worden en zo zal moeten zalig worden, was het voor mij een volstrekt onmogelijke en dus een voor eeuwig verloren zaak geweest en zal het ook een volstrekt onmogelijke en voor eeuwig verloren zaak zijn!
Zo'n godbeledigende en onterende leer verwerpen wij van ganser harte.
Re: Twee Drie-verbondsleren?
Geplaatst: 22 mei 2013, 17:30
door Bert Mulder
Johann Gottfried Walther schreef:Ds. W. Pieters, voorstander van het algemeen welmenend aanbod van genade, wijst ook op de mogelijke dwaling:
Het is belangrijk dat we ons voor het remonstrantse gebruik van het aanbod hoeden. Zij bedoelen te zeggen: God wil iedereen zalig maken, en Hij biedt de zaligheid aan allen aan, maar nu ligt het in de macht van mensen om op dit aanbod in te gaan of om het af te wijzen. Wil God iemand wel zalig maken, maar die mens wil niet, dan gaat het niet door! God is dus afhankelijk van de keuze en gewilligheid van mensen. Dat houdt in dat uw zaligheid wel voor het grootste deel steunt op God en Zijn werk in Christus en door de Geest, maar dat uw zaligheid tegelijk toch uiteindelijk geheel en al afhankelijk is van uw eigen goede wil!
Als ik zo had moeten zalig worden en zo zal moeten zalig worden, was het voor mij een volstrekt onmogelijke en dus een voor eeuwig verloren zaak geweest en zal het ook een volstrekt onmogelijke en voor eeuwig verloren zaak zijn!
Zo'n godbeledigende en onterende leer verwerpen wij van ganser harte.
Dank je, JWG
Hier zijn we het eens.
Re: Twee Drie-verbondsleren?
Geplaatst: 22 mei 2013, 21:19
door Wouter28
Bert Mulder schreef:Johann Gottfried Walther schreef:Bert Mulder schreef:Wouter28 schreef:De twee verbonden of 3 verbonden leer is volgens mij helemaal niet Bijbels maar een verzinsel van mensen.
Allemaal onnodige discussies en tijdverdrijf
De Bijbel spreekt wel dat het aanbod komt tot alle mensen.
Tevens geldt de belofte voor iedereen.
Waar spreekt de Bijbel dan wel van een aanbod dat tot ALLE mensen komt?
Jakob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat....
De Bijbel nodigt allen, en de kanttekenaren nemen dat over, zoals te lezen is in volgende kanttekeningen.
1. de kanttekeningen zijn de Schrift niet.
Als u in de kanttekening het woordje uitverkorenen tegenkomt zou u dit wel gebruiken om uw gelijk te bewijzen.
2. God haatte Ezau...
God haatte Ezau omdat hij zijn eerstgeborenenrecht verachte.
Verder, als God mij iets aanbied, zal ik dat krijgen ook, want:
1. God doet wat Hij belooft.
2. Genade is onwederstandelijk.
U gaat uit van hoe ds Kersten dacht, denken en redeneren vanuit de uitverkiezing.
De bijbel komt tot ons met de belofte wie zoekt zal vinden.
Verachten wij zijn Woord dan gaan wij om eigen schuld verloren.
De Bijbel eist en bidt van ons Zijn Woord en Zijn belofte te geloven.
Kunnen wij dat uit onszelf? nee, daardoor bestaat er gelukkig een uitverkiezing.
Geloven kunnen wij kunnen wij enkel door zijn Woord en Geest.
Door het geloof worden wij gerechtvaardigd en zodoende sluiten wij de verkiezing.
Re: Twee Drie-verbondsleren?
Geplaatst: 22 mei 2013, 22:57
door refo
Ik heb nog een gestudeerd in het Latijn en dan met name het woord of-ferre (met 2 rr-en dus)
Het woord kan ook voorstellen betekenen, inderdaad, maar dan altijd in de betekenis van voorstellen om aan te nemen. Niet om het iemand voor zijn neus te houden om hem er van in kennis te stellen, zodat hij ervan kennis kan nemen.
Aan de goden werd ge-offerre-d. Die konden dat aannemen. Als het alleen maar een Steenbloks 'voorstellen' was geweest zouden de goden wel een boos kunnen worden. Dat haalde men dus niet in het haar.
Het woord bestaat uit twee delen: ob en ferre.
ob betekent een richting: tegemoet of toestand tegenover.
ferre betekent dragen.