Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Afgewezen

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Leg maar uit, zou ik zeggen.
Ik denk dat wij te moeilijk willen redeneren.
Welnee, laat memento maar aantonen dat je volgens de 'scholastische wijze van theologisch denken' (zeker net zoiets als de 'gereformeerde exegese' ;) ) bij Steenblok uit moet komen.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Welnee, laat memento maar aantonen dat je volgens de 'scholastische wijze van theologisch denken' bij Steenblok uit moet komen.
Heel simpel. De scholastiek is een systeem van logische redenaties. Voor een uitwerking van die theologie: lees Steenblok. En bij het lezen van Steenblok dan niet de vraag stellen "wat zegt de Bijbel", maar puur de theologische redenatie volgen. Zo gek zijn die redenaties dan helemaal niet...

Daarnaast: De praktijk, zowel voor als na Steenblok, laat zien dat meerdere predikanten (iig in de praktijk van de prediking) tot dezelfde conclusies komen als Steenblok.

Mijn vraag is dus: Is dat noodzakelijk? (En dan niet die vraag beantwoorden binnen Afgewezens' verbondsvisie, maar binnen de verbondsvisie der GG).
Geka

Bericht door Geka »

memento schreef:
Jongere schreef:Ik blijf het niet correct vinden om dit er in de discussie bij te halen. Natuurlijk is een discussie over de leeruitspraken (en consequenties daarvan) mogelijk lijkt me, maar in deze discussie vertroebelt het ontzettend. Zo wordt de Ger. Gemeenten ook een 'zwarte piet' toegeschoven, die in deze discussie niet terecht is.
Steenblok zag zijn theologie als consequentie van de uitspraken van 1931 over het verbond. Hij dacht als scholastisch theoloog. Wanneer ik probeer op een scholastische wijze theologisch na te denken binnen de kaders van de verbondsopvatting van 1931, kan ik niet anders doen dan tot dezelfde conclusies komen als Steenblok.
Jongere schreef:Je (@ memento) opmerking over theologen en scholastische theologie vind ik ook niet eerlijk. Je doet het voorkomen alsof iedereen die wèrkelijk gaat nadenken over de leeruitspraken geen aanbod meer kan hebben. Dat ze een andere verbondsvisie hebben als jij mag duidelijk zijn, maar er wordt in de leeruitspraken zelf gezegd dat er een ersntige aanbieding van Christus plaats vindt aan alle hoorders. Het is niet eerlijk dat door deze constructie in twijfel te trekken.
Ik vraag me alleen af, of de theologie van 1931 wel consequent is. Dus de vraag: Dacht Steenblok heel raar toen hij bij zijn conclusies uitkwam, of niet?
Jongere schreef:Dat kan inderdaad zo zijn. Wat mij altijd raakt, zijn smalende karikaturen over een ruime aanbodsprediking. Waarbij bepaalde termen die daarbij worden gebruikt (zoals bijvoorbeeld welmenend of gewillig) ook bewust worden gebruikt, maar er wel een verdachte klank aan wordt gegeven. Twijfelen aan de staat van iemand of van een groep, mag geen uiteindelijk 'machtswoord' worden in een discussie.
Ach, dan denk ik altijd maar: Zulke oneerlijke argumenten tonen alleen maar aan dat er blijkbaar geen echte, inhoudelijke (Bijbelse) argumenten zijn.
Geka schreef:Ik ben het met Jongere eens dat het niet juist is om een algemene lijn van Smytegelt en Comrie naar 1931 en Steenblok te trekken.
Smytegelt en Comrie' spreken over de doop (en het doopformulier) en het verbond is toch een stuk dichterbij 1931, dan bv Calvijn of Teelinck. Ik spreek daarom ook over een lijn, een theologische richting die is ingeslagen. Ik bedoel dus niet dat 1931 terug te vinden is bij Smytegelt of Comrie, maar wel dat hun theologie handvatten geeft om tot de conclusies van 1931 te komen.
Geka schreef:De uitspraken van 1931 betekenen een keuze voor een legitieme verbondstraditie binnen de kerken van de Reformatie, die wortels heeft in de theologie van iemand als Olevianus. De moeite die ik er persoonlijk mee heb, is dat hiermee andere even legitieme accenten buitengesloten worden. Maar het is (histrorisch en theologisch) niet juist om de uitspraken zo te interpreteren.
De theologie rondom het verbond is door de jaren heen in beweging geweest. Er is inderdaad sprake van een legetieme verbondstraditie die naar 1931 en uiteindelijk Steenblok leidt. Maar er zit ook ontwikkeling in. En om die vraag gaat het: Was de ontwikkeling van Steenblok een theologisch verantwoorde ontwikkeling binnen die verbondstraditie, een soort uiteindelijke consequentie, of niet?
Bedankt voor je reactie. Je vraagt je af of de theologie van 1931 wel consequent is. Ik weet niet wat je precies voor ogen hebt met dat woord. Maar ik ben geneigd om dan te vragen: moet de theologie dan consequent zijn? Volgens mij is dat juist waar het (m.i.) bij Steenblok mis ging; de neiging om alles logisch en consequent te doordenken. Maar het valt me wel op dat ook jij stelt dat je bij Steenblok uitkomt, als je logisch nadenkend de consequenties van 1931 trekt.
Misschien is dat wel zo. Maar dat zegt nog niets over de Bijbelse legitimiteit van de lijnen die 1931 'an sich' trekt. Logisch en consequent denkend, kun je van elk leeraspect komen tot onbijbelse voorstellingen. Zo kan iemand logisch denkend beweren dat een beperkte verzoening onverenigbaar is met een algemeen aanbod van genade. Logisch kan dat juist lijken, maar de Bijbel leert ons beide aspecten.

In 1931 is uitgesproken dat het wezen van het verbond onder de beheersing van de verkiezing staat. Maar eveneens is uitgesproken dat er in het evangelie sprake is van een 'ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden'.
Op grond van die passage kon Kok zich terecht beroepen op 1931, voor zijn beloftenprediking aan alle hoorders. Het is immers overduidelijk dat de beloften daadwerkelijk behoren bij die verbondsweldaden.

En wat betreft de 'lijnen' uit de kerkgeschiedenis: ook de Schotse presbyterianen als Boston en de Erskines leren een tweeverbondenleer, waarbij alleen de uitverkoren in het verbond zijn, verbonden aan een algemene prediking en aanbieding van de beloften. Iemand als Comrie staat veel meer in die traditie. Terwijl iemand als Smytegeld een heel andere achtergrond en context kent. Kortom, laten we de nuances niet uit het oog verliezen. Ik heb er moeite mee om de visie van Steenblok te koppelen aan Comrie. Ik deel persoonlijk ook niet alle dogmatische opvattingen van Comrie, maar het is wel een feit dat Comrie nadrukkelijk een algemeen aanbod van genade in zijn prediking brengt.
Anders gezegd: ik denk niet dat je kunt stellen dat de visie van Steenblok een soort uiteindelijke en noodzakelijke consequentie is van deze verbondstraditie. Door het zo te formuleren geef je m.i. impliciet toch een te sterk negatief waardeoordeel over het geheel van deze traditie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Welnee, laat memento maar aantonen dat je volgens de 'scholastische wijze van theologisch denken' bij Steenblok uit moet komen.
Heel simpel. De scholastiek is een systeem van logische redenaties. Voor een uitwerking van die theologie: lees Steenblok. En bij het lezen van Steenblok dan niet de vraag stellen "wat zegt de Bijbel", maar puur de theologische redenatie volgen. Zo gek zijn die redenaties dan helemaal niet...
Nu leg je nog niet uit welke redenering Steenblok dan volgt en waarom je dan zo bij zijn standpunt uit moet komen.
memento schreef:Daarnaast: De praktijk, zowel voor als na Steenblok, laat zien dat meerdere predikanten (iig in de praktijk van de prediking) tot dezelfde conclusies komen als Steenblok.

Mijn vraag is dus: Is dat noodzakelijk? (En dan niet die vraag beantwoorden binnen Afgewezens' verbondsvisie, maar binnen de verbondsvisie der GG).
Om te beginnen: ik heb een spreekverbod als het om 'mijn' verbondsopvatting gaat. Dan vind ik het niet netjes dat er, ook door moderators, steeds toespelingen gemaakt worden op die opvatting, terwijl ik me vervolgens niet mag verdedigen. Zwijg erover a.u.b. of geef me de ruimte om iets terug te zeggen. Overigens is het in deze discussie niet nodig om hierop te zinspelen.
In de tweede plaats: 'mijn' verbondsopvatting wijkt in feite niet af van die van de GG, zeker niet als het om deze materie gaat. Een goede refobaptist gaat uit van de verbondsopvatting van de Westminster Confessie en daar is volgens mij niets mis mee. En binnen die verbondsopvatting is het dus absoluut niet noodzakelijk om tot een standpunt als dat van Steenblok te komen. Denk maar aan de Marrow men.
memento

Bericht door memento »

@Geka:

Voor alle duidelijkheid: Ik heb in mijn laatste postings proberen te denken vanuit Steenblok. Dus vanuit de gedachte: Hoe zou een scholastisch theoloog, die (zoals Steenblok stelde) naast het Woord de rede heeft om tot kennis over God en goddelijke zaken te komen, kunnen gaan redeneren vanuit 1931. Ik denk dat met puur redeneren je niet anders kan, dan bij Steenbloks visie uitkomen. Dus: Vanuit Steenblok bezien, is zijn redenatie niet raar of vernieuwend ofzo.

Nu verwerp ik zelf deze scholastische manier van theologie bedrijven, waarin de rede een zelfstandige plek krijgt toegewezen: M.i. teveel redeneren en te weinig Schrift. Ik volg liever iemand als Bullinger na, die niet verder wilde spreken dan dat de Schrift deed. Daarom deel ik Steenbloks redenaties niet.
Geka schreef:En wat betreft de 'lijnen' uit de kerkgeschiedenis: ook de Schotse presbyterianen als Boston en de Erskines leren een tweeverbondenleer, waarbij alleen de uitverkoren in het verbond zijn, verbonden aan een algemene prediking en aanbieding van de beloften. Iemand als Comrie staat veel meer in die traditie. Terwijl iemand als Smytegeld een heel andere achtergrond en context kent. Kortom, laten we de nuances niet uit het oog verliezen. Ik heb er moeite mee om de visie van Steenblok te koppelen aan Comrie. Ik deel persoonlijk ook niet alle dogmatische opvattingen van Comrie, maar het is wel een feit dat Comrie nadrukkelijk een algemeen aanbod van genade in zijn prediking brengt.
Ik noemde Comrie, omdat Steenblok in de lijn van Comrie de scholastieke denkwijze niet houdt voor de universiteit en de studeerkamer, maar ook de gemeente in brengt. Waar Comrie dit doet uit pastorale motieven, doet Steenblok dit om der waarheid wil. Maar omdat Comrie geaccepteerd is, hoeft Steenblok zijn scholastische denkwijze, en zijn stelling dat de rede een kenbron van God en goddelijke waarheden is, niet te verdedigen (voor zover ik weet is hij daar nauwelijks op aangevallen).

Ik noem Smytegelt, omdat hij met zijn uitspraken over het doopformulier toch wel een richting opgaat, waar Steenblok duidelijk bij kan aanhaken.
Anders gezegd: ik denk niet dat je kunt stellen dat de visie van Steenblok een soort uiteindelijke en noodzakelijke consequentie is van deze verbondstraditie. Door het zo te formuleren geef je m.i. impliciet toch een te sterk negatief waardeoordeel over het geheel van deze traditie.
Ik heb me niet negatief willen uitspreken over deze traditie. Wel heb ik mensen willen prikkelen om op deze (vanuit Steenbloks denken gedefinieerde) stelling in te gaan. En wel om de volgende redenen:
1. In de discussie over het aanbod van genade hebben vaak alleen de aanbod-ontkenners zich te verdedigen. Ik denk dat het goed is, als 1931-onderschrijvers ook eens nadenken en onderbouwen waarom ze (binnen hun verbondsvisie) een aanbod van genade voorstaan.
2. Ik denk dat als dat gebeurt, de Bijbelse argumenten weer een rol gaan spelen. En dát is uiteindelijk het belangrijkste.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:1. In de discussie over het aanbod van genade hebben vaak alleen de aanbod-ontkenners zich te verdedigen. Ik denk dat het goed is, als 1931-onderschrijvers ook eens nadenken en onderbouwen waarom ze (binnen hun verbondsvisie) een aanbod van genade voorstaan.
Ja, dat schijnt volgens jou een soort onmogelijkheid te zijn. Maar je hebt me nog steeds niet duidelijk kunnen maken waar het probleem zit.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:1. In de discussie over het aanbod van genade hebben vaak alleen de aanbod-ontkenners zich te verdedigen. Ik denk dat het goed is, als 1931-onderschrijvers ook eens nadenken en onderbouwen waarom ze (binnen hun verbondsvisie) een aanbod van genade voorstaan.
Ja, dat schijnt volgens jou een soort onmogelijkheid te zijn. Maar je hebt me nog steeds niet duidelijk kunnen maken waar het probleem zit.
Vanuit Steenblok (en zijn volgelingen) beredeneerd is dat inderdaad een onmogelijkheid. Maar ik daag degenen die deze verbondsvisie voorstaan vanuit hun denkkader te beargumenteren waarom zij voor een algemeen en welmenend aanbod van genade zijn. Want dat ontbreek in deze discussies.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
Vanuit Steenblok (en zijn volgelingen) beredeneerd is dat inderdaad een onmogelijkheid. Maar ik daag degenen die deze verbondsvisie voorstaan vanuit hun denkkader te beargumenteren waarom zij voor een algemeen en welmenend aanbod van genade zijn. Want dat ontbreek in deze discussies.
Memento, toon jij maar eens aan dat jouw verbondsopvatting het 'alleenrecht' heeft om samen te kunnen gaan met het aanbod van genade. Voor mij is het citaat van E. Erskine, zoals door jongere elders gegeven, een prima onderbouwing voor het aanbod, gegeven door een aanhanger van de tweeverbondenleer.
Welke kant wil je nu eigenlijk op?
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Afgewezen schreef:
Memento, toon jij maar eens aan dat jouw verbondsopvatting het 'alleenrecht' heeft om samen te kunnen gaan met het aanbod van genade.
Dat stel ik helemaal niet hoor. Ik vraag alleen: Val niet alleen de GGiN-ers aan op hun theologie (negatieve argumentatie), maar geef ook eens een positieve argumentatie vanuit de verbondsvisie van 1931, over waarom er wél een algemeen en welgemeend aanbod van genade moet zijn.

Die positieve argumentatie is nodig, omdat Steenblok stelt: Binnen de lijn van de verbondsvisie van de GG is mijn afwijzen van het aanbod van genade de enige juiste theologische conclusie. Het is dus aan de opponenten om dat te ontkrachten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Die positieve argumentatie is nodig, omdat Steenblok stelt: Binnen de lijn van de verbondsvisie van de GG is mijn afwijzen van het aanbod van genade de enige juiste theologische conclusie. Het is dus aan de opponenten om dat te ontkrachten.
Nee, het is aan Steenblok om dat aan te tonen. :hum
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Die positieve argumentatie is nodig, omdat Steenblok stelt: Binnen de lijn van de verbondsvisie van de GG is mijn afwijzen van het aanbod van genade de enige juiste theologische conclusie. Het is dus aan de opponenten om dat te ontkrachten.
Beide is nodig. De Steenblokkianen hebben wat te verdedigen. Maar hun aanvallers hebben daar ook wat tegenover te zetten. Dat heet een evenwichtige discussie...

Of moet ik uit je antwoord concluderen, dat positieve argumentatie (beargumenteren binnen je verbondskader waarom je wel voor een algemeen en onvoorwaardelijk aanbod van genade bent) moeilijk wordt?
Geka

Bericht door Geka »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
Maar wat wil je nu precies duidelijk maken met je postings, Memento?

Ze wekken bij mij de indruk dat Steenblok - volgens jou - in feite niets anders deed dan denken vanuit 1931, zij het dat hij de lijnen nog wat verder door trekt. Maar dat is naar mijn mening niet juist. Juist in de 6e leeruitspraak van 1931 wordt nadrukkelijk gesproken over de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het evangelie. Die formulering geeft op zich alle ruimte om Christus in de beloften aan te bieden aan alle hoorders van het evangelie. Ds. Harinck heeft daar verschillende jaren geleden eens een artikel in het RD over geschreven. Hij sprak overigens niet over consequent zijn, maar over een 'gelukkige inconsequentie' tussen de eerste en zesde leeruitspraak.

Dat vervolgens Steenblok 1931 interpreteert als zou er bedoeld zijn dat dit aanbod alleen tot degenen komt die van zonde overtuigd zijn, en daarmee de kentekenen van de wedergeboorte (uitverkiezing) vertonen zal juist zijn; maar dat is niet wat 1931 werkelijk zegt.
Dat de GG - na 1950 - de uitspraken van 1931 interpreteren alsof die aanbieding alleen maar de beloften van het evangelie zou gelden (die dan weer te onderscheiden zijn van de verbondsbeloften die wel alleen voor de uitverkorenen zijn), is ook zo; maar ook dat is niet wat 1931 werkelijk zegt.

Kortom; 1931 is niets meer of minder dan een keus voor een bepaalde legitieme verbondstraditie na de Reformatie, waarbij niet alleen de namen van Smytegeld en Comrie, maar ook namen als Olevianus, Boston en de Erskines genoemd kunnen worden. En ook iemand als R. Kok moet hierbij genoemd worden...

De hele theologie van Steenblok heeft m.i. weinig van doen met 1931. Steenblok kwam ook pas in 1944 de GG binnen, dus was ook helemaal niet rechtstreeks betrokken bij de verbondsdiscussie tussen CGK/GG, die de oorzaak was van 1931.

Ik ben het wel met je eens dat het hele probleem ligt in het logisch denken en conclusies willen trekken. In heel veel gevallen voert dat af van de Schrift. Maar laten we ook bedenken dat er, bij elke verbondsvisie, mogelijkheden zijn om door consequent te redeneren van het pad van de Schrift af te gaan. Inderdaad, het moet ons gaan om Bijbelse theologie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
Beide is nodig. De Steenblokkianen hebben wat te verdedigen. Maar hun aanvallers hebben daar ook wat tegenover te zetten. Dat heet een evenwichtige discussie...

Of moet ik uit je antwoord concluderen, dat positieve argumentatie (beargumenteren binnen je verbondskader waarom je wel voor een algemeen en onvoorwaardelijk aanbod van genade bent) moeilijk wordt?
Nee, absoluut niet. Maar ik weet niet wat ik precies zou moeten verdedigen, of anders gezegd: op welk punt het aanbod niet zou stroken met een tweeverbondenopvatting. Als je me dát nu aantoont, kan ik misschien een zinnig antwoord geven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Geka schreef: Ds. Harinck heeft daar verschillende jaren geleden eens een artikel in het RD over geschreven. Hij sprak overigens niet over consequent zijn, maar over een 'gelukkige inconsequentie' tussen de eerste en zesde leeruitspraak.
Wat is er dan zo inconsequent?

* Kennelijk moet ik met een probleem zitten, dat jij en memento zien, maar dat ik niet zie. Nu moet ik van memento gaan verdedigen waarom dat probleem niet bestaat, maar ik weet niet eens welk probleem dat zou moeten zijn. ::please
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Memento, ik herinner je er nog even aan wat jongere schreef (onderstreping van mij):
Je doet het voorkomen alsof iedereen die wèrkelijk gaat nadenken over de leeruitspraken geen aanbod meer kan hebben. Dat ze een andere verbondsvisie hebben als jij mag duidelijk zijn, maar er wordt in de leeruitspraken zelf gezegd dat er een ernstige aanbieding van Christus plaats vindt aan alle hoorders. Het is niet eerlijk dat door deze constructie in twijfel te trekken.
Nogmaals, welk 'probleem' zie ik over het hoofd dat jij wel ziet?
Plaats reactie