Jongere schreef:
Heartcry schrijft hier een algemene brief aan de kerken. Ik weet zeker àls zij man en paard zouden hebben genoemd dat ze dat ernstig zou zijn verweten en dat ze daarmee veel onrust zouden hebben veroorzaakt. Dit lijkt mij ook de meest verstandige weg, ze geven namelijk zelf al aan dat er in verschillende kerkverbanden in verschillende gemeenten verschillend wordt gedacht. Het lijkt mij dan juist verstandig om man en paard te benoemen wat betreft hun zorg op dit gebied en verder de 'toepassing' daarin vrij te laten. Herken jij overigens wat ze bedoelen met dit punt, Luther? Of niet?
Ik herken deels wel de zorg die HeartCry heeft over de magere concrete aanwezigheid van de heiligmaking in diverse gemeenten. Ik vraag me echter ernstig af, of de "oplossing" van HeartCry de juiste is, m.n. omdat ik nogal wat oudere jongeren tegenkom die toch (hoewel HCr zegt dat niet te beögen) steeds kritischer in de kerk zitten en niet meer onbevangen naar een preek kunnen luisteren. En dat baart me grote zorgen.
Jongere schreef:Luther schreef:Bovendien zie ik als grootste geestelijke nood m.n. dat zo velen in onze kerken naar de eeuwigheid reizen zonder Borg.
Dit zal Heartcry zeker met je eens zijn. Het ene sluit het andere overigens niet uit.
Dat klopt, maar ik vind wel dat de pijlen wel erg snel op de prediking worden gericht, terwijl de hand zo weinig in eigen boezem gaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)