Stichting Heartcry

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Ik mag hopen dat er wat meer inhoudelijk geschreven gaat worden. Want artikel 1 en 2 vond ik maar slapjes, en waar al inhoudelijke zaken genoemd worden geschiedt dit slechts uiterst oppervlakkig.

Wel ben ik benieuwd naar Arjans antwoord op het verwijt dat hij geen uitzending heeft als evangelist.

Ik ben dus niet de enige die daarop zit te hameren...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Auto

Bericht door Auto »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:Ik mag hopen dat er wat meer inhoudelijk geschreven gaat worden. Want artikel 1 en 2 vond ik maar slapjes, en waar al inhoudelijke zaken genoemd worden geschiedt dit slechts uiterst oppervlakkig.

Wel ben ik benieuwd naar Arjans antwoord op het verwijt dat hij geen uitzending heeft als evangelist.

Je weet de helft niet aan de andere kant van de oceaan :humhihi
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Auto schreef:
Bert Mulder schreef:

Ik ben van gisteren (in elk geval 8 uur achter), en weet niks.

:yahoo
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
helma

Bericht door helma »

@ Vogeltje; bedankt!!
als ik vandaag tijd heb ga ik het eens rustig lezen
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zie: http://www.heartcry.nl/artikelen-arjan- ... eartikelen
Stichting HeartCry schreef:In deze artikelen maakt Arjan opnieuw duidelijk ernstig bezorgd te zijn over de geestelijke situatie en de nood binnen de kerken. Hij concludeert onder meer dat, als er geen oog is voor ‘Christus in de gelovige’, het onmogelijk is nog te spreken over werkelijke heiligmaking. We hebben dan ten diepste geen antwoord op het verval binnen de kerken. Leer en leven behoren immers samen te gaan. Het leven van de christen behoort toch daadwerkelijk een verschil te maken met de wereld? Dit geldt uiteraard voor ons evenzeer. We willen met deze artikelen een signaal afgeven, waaruit onze ernstige bezorgdheid over (een deel van) de kerken blijkt. Het is echter niet zo dat we geen oog meer hebben voor individuele, getrouwe predikanten en de schapen die zij mogen weiden. Ook moeten we oppassen dat we niet generaliserend spreken. We willen niet de beste stuurlui zijn die aan de wal staan te schreeuwen. In die zin moeten we (en ook allen die zich met ons verbonden voelen) zich op dit punt beproeven of onze motieven zuiver zijn en blijven. Het is ons inziens echter een verkeerde conclusie dat aan het uiten van deze kritische noten de consequentie is verbonden om de kerk te verlaten. Dat is echter niet het geval. ‘De liefde van Christus dringt ons om als wachters de bazuin aan de mond te nemen en zodoende de kerk toe te roepen en te waarschuwen om radicaal terug te keren naar de Heere God en Zijn Woord.’
Vergelijk de twee onderstreepte delen. Ik zie daarin een tegenstrijdigheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Waarom? Er wordt in de brief toch duidelijk gemaakt dat zij in hun kritiek hier niet over alle gemeenten spreken? "Binnen de kerken", dat is niet hetzelfde als: alle kerken deugen niet. Dit is een zorgpunt wat zij hebben over verschillende gemeenten en daarom benoemen zij dat. Omdat ze weten dat dit niet in het algemene te trekken is, voegen ze de tweede onderstreepte zin erbij (en omdat ze dat menen).
Hoe lees jij het dan?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Waarom? Er wordt in de brief toch duidelijk gemaakt dat zij in hun kritiek hier niet over alle gemeenten spreken? Dit is een zorgpunt wat zij hebben over verschillende gemeenten en daarom benoemen zij dat. Omdat ze weten dat dit niet in het algemene te trekken is, voegen ze de tweede onderstreepte zin erbij (en omdat ze dat menen).
Hoe lees jij het dan?
Nou, ik lees heel simpel ;)...
Eerst komt er een generaliserende opmerking:

"...ernstig bezorgd te zijn over de geestelijke situatie en de nood binnen de kerken. Hij concludeert onder meer dat, als er geen oog is voor ‘Christus in de gelovige’, het onmogelijk is nog te spreken over werkelijke heiligmaking. We hebben dan ten diepste geen antwoord op het verval binnen de kerken. Leer en leven behoren immers samen te gaan."

en vervolgens geeft men aan dat er een gevaar van generaliseren is:

"Ook moeten we oppassen dat we niet generaliserend spreken. We willen niet de beste stuurlui zijn die aan de wal staan te schreeuwen."

M.i. moet je of man en paard noemen, of je spreekt generaliserend spreken. Zo weet nog niemand wie en wat je bedoelt.
Bovendien zie ik als grootste geestelijke nood m.n. dat zo velen in onze kerken naar de eeuwigheid reizen zonder Borg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:Nou, ik lees heel simpel ;)...
Eerst komt er een generaliserende opmerking:

"...ernstig bezorgd te zijn over de geestelijke situatie en de nood binnen de kerken. Hij concludeert onder meer dat, als er geen oog is voor ‘Christus in de gelovige’, het onmogelijk is nog te spreken over werkelijke heiligmaking. We hebben dan ten diepste geen antwoord op het verval binnen de kerken. Leer en leven behoren immers samen te gaan."

en vervolgens geeft men aan dat er een gevaar van generaliseren is:

"Ook moeten we oppassen dat we niet generaliserend spreken. We willen niet de beste stuurlui zijn die aan de wal staan te schreeuwen."

M.i. moet je of man en paard noemen, of je spreekt generaliserend spreken. Zo weet nog niemand wie en wat je bedoelt.
Heartcry schrijft hier een algemene brief aan de kerken. Ik weet zeker àls zij man en paard zouden hebben genoemd dat ze dat ernstig zou zijn verweten en dat ze daarmee veel onrust zouden hebben veroorzaakt. Dit lijkt mij ook de meest verstandige weg, ze geven namelijk zelf al aan dat er in verschillende kerkverbanden in verschillende gemeenten verschillend wordt gedacht. Het lijkt mij dan juist verstandig om man en paard te benoemen wat betreft hun zorg op dit gebied en verder de 'toepassing' daarin vrij te laten. Herken jij overigens wat ze bedoelen met dit punt, Luther? Of niet?
Luther schreef:Bovendien zie ik als grootste geestelijke nood m.n. dat zo velen in onze kerken naar de eeuwigheid reizen zonder Borg.
Dit zal Heartcry zeker met je eens zijn. Het ene sluit het andere overigens niet uit.

Ps. Ik verdedig niet zozeer Heartcry, als wel hun document. Waarvan ik vind dat het een 'goede kans' verdiend.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef: Heartcry schrijft hier een algemene brief aan de kerken. Ik weet zeker àls zij man en paard zouden hebben genoemd dat ze dat ernstig zou zijn verweten en dat ze daarmee veel onrust zouden hebben veroorzaakt. Dit lijkt mij ook de meest verstandige weg, ze geven namelijk zelf al aan dat er in verschillende kerkverbanden in verschillende gemeenten verschillend wordt gedacht. Het lijkt mij dan juist verstandig om man en paard te benoemen wat betreft hun zorg op dit gebied en verder de 'toepassing' daarin vrij te laten. Herken jij overigens wat ze bedoelen met dit punt, Luther? Of niet?
Ik herken deels wel de zorg die HeartCry heeft over de magere concrete aanwezigheid van de heiligmaking in diverse gemeenten. Ik vraag me echter ernstig af, of de "oplossing" van HeartCry de juiste is, m.n. omdat ik nogal wat oudere jongeren tegenkom die toch (hoewel HCr zegt dat niet te beögen) steeds kritischer in de kerk zitten en niet meer onbevangen naar een preek kunnen luisteren. En dat baart me grote zorgen.
Jongere schreef:
Luther schreef:Bovendien zie ik als grootste geestelijke nood m.n. dat zo velen in onze kerken naar de eeuwigheid reizen zonder Borg.
Dit zal Heartcry zeker met je eens zijn. Het ene sluit het andere overigens niet uit.
Dat klopt, maar ik vind wel dat de pijlen wel erg snel op de prediking worden gericht, terwijl de hand zo weinig in eigen boezem gaat.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Bert Mulder schreef:
Auto schreef:
Bert Mulder schreef:

Ik ben van gisteren (in elk geval 8 uur achter), en weet niks.

:yahoo
Alle vier de artikelen zijn inmiddels te vinden op de website van HeartCry:
http://www.heartcry.nl/artikelen-arjan- ... eartikelen
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HeartCry schreef:We hebben nagedacht over de vraag hoe wij predikanten en kerkenraadsleden interkerkelijk kunnen ondersteunen en bemoedigen in hun werk en bediening binnen de plaatselijke gemeente. We heten predikanten en kerkenraadsleden die hiervoor openstaan welkom in een forum, zodat we samen kunnen spreken en bidden rondom de thematiek van ‘herleving’, ‘persoonlijke omgang met God (en de noodzaak van het stil worden voor God) en ‘geestelijke opwas in de genade’. Naast het opzetten van dit forum wordt er momenteel contact gezocht met een predikant die als mentor het predikantenforum en onze Stichting Heart Cry kan ondersteunen en adviseren. Vooral gezamenlijke verootmoediging, het bidden om herleving, het elkaar aanmoedigen tot 'de verborgen omgang met God' zullen hier centraal staan. In dit forum verlangen wij ernaar om elkaar voortdurend te wijzen op het noodzakelijke lijn van het hoofd naar het hart in de praktijk van het dagelijkse leven.
Ze kunnen alvast hier op refoforum een topicje openen: er lezen aardig wat predikanten en kerkenraadsleden mee. :)
refo

Bericht door refo »

Over generaliseren gesproken.

Overigens heb ik niet het idee dat dat als geestelijke nood wordt gezien.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

HeartCry schreef:We hebben nagedacht over de vraag hoe wij predikanten en kerkenraadsleden interkerkelijk kunnen ondersteunen en bemoedigen in hun werk en bediening binnen de plaatselijke gemeente. We heten predikanten en kerkenraadsleden die hiervoor openstaan welkom in een forum, zodat we samen kunnen spreken en bidden rondom de thematiek van ‘herleving’, ‘persoonlijke omgang met God (en de noodzaak van het stil worden voor God) en ‘geestelijke opwas in de genade’. Naast het opzetten van dit forum wordt er momenteel contact gezocht met een predikant die als mentor het predikantenforum en onze Stichting Heart Cry kan ondersteunen en adviseren. Vooral gezamenlijke verootmoediging, het bidden om herleving, het elkaar aanmoedigen tot 'de verborgen omgang met God' zullen hier centraal staan. In dit forum verlangen wij ernaar om elkaar voortdurend te wijzen op het noodzakelijke lijn van het hoofd naar het hart in de praktijk van het dagelijkse leven.
Dat is wel een leuk idee natuurlijk.
Maar er zijn toch genoeg cursussen voor dominees? En er bestaan toch al kerkenraadsbidgroepen en predikantbijeenkomsten?
eh..ik heb het over de PKN.
Over welke predikanten heeft heart-cry het?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:
Over generaliseren gesproken.

Overigens heb ik niet het idee dat dat als geestelijke nood wordt gezien.
Door wie wordt dat niet als gestelijke nood gezien?
En inderdaad, dit is generaliserend, omdat de feiten helaas voor zichzelf spreken. Ik ken althans geen gemeente binnen de Gereformeerde Gezindte waarin het grootste deel van de belijdende leden aan het Heilig Avondmaal deelneemt.
Plaats reactie