Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Hendrikus

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Herman schreef:Een leuk artikeltje in het refdag.

http://www.refdag.nl/muziek/muzieknieuw ... e_1_612932
Staat evenwel mijlenver af van de praktijk in de meeste kerken uit de achterban van dit forum, waar kerkmuziek valt in de categorie "Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten", waar kerkmuziek geen vak is maar een hobby.
Het door mij onderstreepte deel valt mij op in deze posting. Dat is toch juist een groot goed als we dat zo kunnen zeggen?
Dat is volgens mij geen tegenstrijdigheid met kerkmuziek als vak.
Dan lees je er iets in wat ik er niet in wilde leggen. Het woord "liefdedienst" wordt doorgaans gebruikt voor onbetaalde taken, en dat is precies hoe organisten in onze richting meestal hun plicht vervullen. Een onkostenvergoeding voor het aanschaffen van een nieuw muziekstuk en voor het vervangen van een versleten broek, that's it.
In dit artikel gaat het echter om kerkmusici die een rechtspositie hebben, een arbeidsrelatie en die dus op hun vijfenzestigste echt met pensioen gaan - of niet.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Herman schreef:Een leuk artikeltje in het refdag.

http://www.refdag.nl/muziek/muzieknieuw ... e_1_612932
Staat evenwel mijlenver af van de praktijk in de meeste kerken uit de achterban van dit forum, waar kerkmuziek valt in de categorie "Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten", waar kerkmuziek geen vak is maar een hobby.
Het door mij onderstreepte deel valt mij op in deze posting. Dat is toch juist een groot goed als we dat zo kunnen zeggen?
Dan lees je er iets in wat ik er niet in wilde leggen. Het woord "liefdedienst" wordt doorgaans gebruikt voor onbetaalde taken, en dat is precies hoe organisten in onze richting meestal hun plicht vervullen. Een onkostenvergoeding voor het aanschaffen van een nieuw muziekstuk en voor het vervangen van een versleten broek, that's it.
In dit artikel gaat het echter om kerkmusici die een rechtspositie hebben, een arbeidsrelatie en die dus op hun vijfenzestigste echt met pensioen gaan - of niet.
Ja ja, ik heb dat artikel wel gelezen.
Over inleg gesproken.... De uitleg die jij aan de tekst geeft, is bepaald niet wat er mee bedoeld wordt.
(maar ik begrijp je wel)
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Dan lees je er iets in wat ik er niet in wilde leggen. Het woord "liefdedienst" wordt doorgaans gebruikt voor onbetaalde taken, en dat is precies hoe organisten in onze richting meestal hun plicht vervullen. Een onkostenvergoeding voor het aanschaffen van een nieuw muziekstuk en voor het vervangen van een versleten broek, that's it.
Onkostenvergoeding als organist? Wat is dat?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef: Staat evenwel mijlenver af van de praktijk in de meeste kerken uit de achterban van dit forum, waar kerkmuziek valt in de categorie "Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten", waar kerkmuziek geen vak is maar een hobby.
Ja ja, ik heb dat artikel wel gelezen.
Over inleg gesproken.... De uitleg die jij aan de tekst geeft, is bepaald niet wat er mee bedoeld wordt.
(maar ik begrijp je wel)
OK, dan zijn we via een omweg toch gekomen waar we wilden zijn ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Hendrikus schreef: Dan lees je er iets in wat ik er niet in wilde leggen. Het woord "liefdedienst" wordt doorgaans gebruikt voor onbetaalde taken, en dat is precies hoe organisten in onze richting meestal hun plicht vervullen. Een onkostenvergoeding voor het aanschaffen van een nieuw muziekstuk en voor het vervangen van een versleten broek, that's it.
Dat hebben ze bij jullie nog niet uitgevonden?
~~Soli Deo Gloria~~
Auto

Bericht door Auto »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:
Zijn de organisten dan zo erg op geld gericht? (Het beeld over organisten wordt bij mij er echt niet beter op als ik zo dit topic lees)
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Dat hebben ze bij jullie nog niet uitgevonden?
Nope, wel een fruitmand aan het eind van het jaar (ogg) :OO3
In een andere kerk waar ik ook speel krijg ik 7.50 per dienst. (pkn)
Auto schreef: Zijn de organisten dan zo erg op geld gericht? (Het beeld over organisten wordt bij mij er echt niet beter op als ik zo dit topic lees)
Als organist moet je regelmatig nieuw studie materiaal aanschaffen om tijdens de ere dienst te laten horen. Nieuwe orgelmuziek.
Daarnaast oefent een organist ook regelmatig in de kerk als het goed is en is hier dus veel tijd mee kwijt.
Natuurlijk hoeft het niet allemaal betaald te worden maar een beetje vergoeding voor de gemaakte kosten lijkt mij niet gek toch?
Marieke

Bericht door Marieke »

Auto schreef:
Hendrikus schreef:
ejvl schreef:
Zijn de organisten dan zo erg op geld gericht? (Het beeld over organisten wordt bij mij er echt niet beter op als ik zo dit topic lees)
Die zullen er wel zijn ja, die op geld gericht zijn. Net zoals je die hebt in alle andere werk- en hobbysectoren.
Maar stel je gerust, er zijn wellicht ook organisten die het helemaal niet om geld te doen is.
Aan de andere kant moet je wel rekenen, dat een koraalboek al snel rond de € 50 kost, en alle andere muziekdeeltjes tussen de € 7,50 en € 15. Wil een organist origineel blijven, maakt hij jaarlijks toch aardig wat kosten.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bij ons (OGGiN) worden koraalboeken (dus ik bedoel alle psalmen in één uitgave) wel betaald, die blijven ook in de kerk.
Andere uitgaven behoren bij het privébezit van de organisten.
Er wordt géén vergoeding gegeven. Iemand die een preek leest, krijgt die ook niet overigens (om die vergelijking maar weer eens te trekken). Zeker van de organisten weet ik dat ze het erg graag doen. Ook zonder vergoeding. Ze draaien bij ons op waardering (die krijgen ze wel namelijk).
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

In het RD-artikel ging het om kerkmusici die vallen onder de Regeling voor de kerkmuziek.
http://www.pkn.nl/kerkmuziek/info.aspx?page=1157
Dan hebben we het over gekwalificeerde mensen, die een vakopleiding in de kerkmuziek hebben genoten en die beroepsmatig met kerkmuziek bezig zijn.
Waar men de organisten niets vergoedt, en er zelfs geen tegemoetkoming wordt gegeven voor de aanschaf van bladmuziek, is duidelijk dat kermuziek geen enkele prioriteit heeft. Da's een keuze die men maakt.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:In het RD-artikel ging het om kerkmusici die vallen onder de Regeling voor de kerkmuziek.
http://www.pkn.nl/kerkmuziek/info.aspx?page=1157
Dan hebben we het over gekwalificeerde mensen, die een vakopleiding in de kerkmuziek hebben genoten en die beroepsmatig met kerkmuziek bezig zijn.
Waar men de organisten niets vergoedt, en er zelfs geen tegemoetkoming wordt gegeven voor de aanschaf van bladmuziek, is duidelijk dat kerkmuziek geen enkele prioriteit heeft. Da's een keuze die men maakt.
Van dit RD-artikel zei je zelf dat dit "mijlenver" af staat van de praktijk in de meeste kerken in onze achterban.
Als je dit zo in tegenstellingen gaat zien, zou ik haast blij worden dat de praktijk in onze kerken er mijlenver vanaf staat.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

In de afgescheiden kerken is het helaas zo, dat de organist de laatste is die wat krijgt. En het is soms ook de bedoeling dat die als laatste wat krijgt.

En in die kerken waar dus wel professionele kerkmusici aan de slag zijn, worden de afspraken in enkele gevallen niet professioneel aangepakt. Dus het is altijd wat.
Auto

Bericht door Auto »

Herman schreef:In de afgescheiden kerken is het helaas zo, dat de organist de laatste is die wat krijgt. En het is soms ook de bedoeling dat die als laatste wat krijgt.

En in die kerken waar dus wel professionele kerkmusici aan de slag zijn, worden de afspraken in enkele gevallen niet professioneel aangepakt. Dus het is altijd wat.
Ik weet niet over welke afgescheiden kerken jij spreekt, maar bij ons worden de organisten en ook andere vrijwilligers zeer goed bedacht. Het kan plaatselijk erg verschillen dus ik denk niet dat je moet generaliseren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Auto schreef: Zijn de organisten dan zo erg op geld gericht? (Het beeld over organisten wordt bij mij er echt niet beter op als ik zo dit topic lees)
Het gaat vooral om mensen die voltijd als (kerk)musicus werken en daar dus een inkomen mee willen verdienen. Dit artikel sluit mooi aan bij de opmerking van Sietze de Vries een aantal weken terug, dat hij wel een bepaald percentage van zijn tijd kerkmusicus is, maar zijn inkomen voor het grootste gedeelte als concertorganist moet zien te verwerven.

Dat is een kromme situatie.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Auto schreef: Ik weet niet over welke afgescheiden kerken jij spreekt, maar bij ons worden de organisten en ook andere vrijwilligers zeer goed bedacht. Het kan plaatselijk erg verschillen dus ik denk niet dat je moet generaliseren.
Ad 1. Ik herinner me een uitspraak uit het blad Kerk en Muziek van niet meer dan twee jaar terug, waar door een synodelid of deputatenlid werd gesteld dat het absoluut niet de bedoeling is dat organisten binnen de GG professioneel worden aangesteld (en beloond). Ofwel: hij komt het laatst aan de beurt... (Na de dominee, aannemer van de nieuwe kerk, orgelbouwer, koster en pastoraal werker).

Ad 2. Inderdaad. Generaliseren is niet de bedoeling. Maar volgens mij is de gemiddelde houding van kerkenraad ten opzichte van de organist negatief (of anders: niet positief genoeg)..
Plaats reactie