GerGem Kruiningen
Re: GerGem Kruiningen
Nu ook op NOS. De kop hier is wat minder fraai dan in het AD, het AD schrijft dan nog netjes.
http://nos.nl/artikel/2185936-dominee-k ... ksrel.html
http://nos.nl/artikel/2185936-dominee-k ... ksrel.html
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Redelijk bizarre opmerking bij iets dat landelijk nieuws is.-DIA- schreef:En niemand lijkt het op te merken...Christa schreef:Jeremiah schreef:http://www.ad.nl/zeeland/zeeuwse-domine ... ~a5e05148/
Zeeuwse dominee treft afluisterapparatuur aan onder zijn auto
Dominee Gerrit Bredeweg van de Gereformeerde Gemeente in het Zeeuwse Kruiningen heeft vandaag apparatuur onder zijn auto aangetroffen. Volgens zijn advocaat Peter den Boef gaat het vermoedelijk om afluister- en/of volgapparatuur. ,,Dit zijn maffiatoestanden'', stelt hij.
Bizar. Dit is volledig uit de hand gelopen.
Je kunt niet beweren dat de advocaat zelf de publiciteit heeft gezocht. Hij treedt op als woordvoerder van Bredeweg. Hoe het nieuws bij de krant is terechtgekomen, daarover kun je op basis van de nieuwsberichten niks zeggen.mcgk schreef:Natuurlijk zal de ds. geschokt zijn. Desalniettemin: de publiciteit is gezocht door de advocaat van de gehele kerkenraad. Dan is er dus over nagedacht over het zoeken van publiciteit met een bepaalde achterliggend motief of tactiek. Niemand zoekt publiciteit zonder reden. Had de kerkenraad niet het rapport van de politie moeten afwachten?
Interview op radio 1, met PZC verslaggever
http://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/dominee ... o~a5e05148
http://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/dominee ... o~a5e05148
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het is wel frappant dat als gemeemteleden in elkaar geslagen worden (feit, aangifte is gedaan) dat de kerkenraad niet bereikbaar is voor een reactie en zodra het de dominee aangaat die zelf zondag morgen na de preek vanaf de kansel oproept om terughoudend te zijn in het zoeken van publiciteit en nu via zijn advocaat uitgebreid de pers te woord staat?
Zoals freek zegt, zie hieronder.zwaluw schreef:Het is wel frappant dat als gemeemteleden in elkaar geslagen worden (feit, aangifte is gedaan) dat de kerkenraad niet bereikbaar is voor een reactie en zodra het de dominee aangaat die zelf zondag morgen na de preek vanaf de kansel oproept om terughoudend te zijn in het zoeken van publiciteit en nu via zijn advocaat uitgebreid de pers te woord staat?
Sommige mensen kunnen ook niets goed doen, volgens mij. Zeggen ze niks, dan is het 'wat vreemd dat er niemand bereikbaar is voor commentaar, zou daar niets achter zitten?' Zeggen ze wel wat, dan krijg je de reactie van zwaluw. Het is toch nogal logisch dat er vragen beantwoordt worden als de pers die stelt? Dat is iets anders dan publiciteit zoeken.freek schreef:Je kunt niet beweren dat de advocaat zelf de publiciteit heeft gezocht. Hij treedt op als woordvoerder van Bredeweg. Hoe het nieuws bij de krant is terechtgekomen, daarover kun je op basis van de nieuwsberichten niks zeggen.
Overigens blijkt dus nu ook uit het RD artikel dat helaas weer een rechtzaak nodig is om de kerkenraad te dwingen zich te houden aan de uitspraak van de rechter. De kerkenraad is hiervoor meermaals gewaarschuwd en ook publiekelijk via een brief aan alle belijdende leden dat als hun zich niet houden aan de uitspraak van de rechter er opnieuw een kort geding aangespannen zou worden. Mag je als kerkenraad tegen een uitspraak van de rechter ingaan?
Re: RE: Re: GerGem Kruiningen
Klopt, daarom begrijp ik ook dat de vragen beantwoord worden maar het gaat er mij om dat de kerkenraad zich bij mishandeling de vragen van de pers niet wilde beantwoorden.eilander schreef:Zoals freek zegt, zie hieronder.zwaluw schreef:Het is wel frappant dat als gemeemteleden in elkaar geslagen worden (feit, aangifte is gedaan) dat de kerkenraad niet bereikbaar is voor een reactie en zodra het de dominee aangaat die zelf zondag morgen na de preek vanaf de kansel oproept om terughoudend te zijn in het zoeken van publiciteit en nu via zijn advocaat uitgebreid de pers te woord staat?Sommige mensen kunnen ook niets goed doen, volgens mij. Zeggen ze niks, dan is het 'wat vreemd dat er niemand bereikbaar is voor commentaar, zou daar niets achter zitten?' Zeggen ze wel wat, dan krijg je de reactie van zwaluw. Het is toch nogal logisch dat er vragen beantwoordt worden als de pers die stelt? Dat is iets anders dan publiciteit zoeken.freek schreef:Je kunt niet beweren dat de advocaat zelf de publiciteit heeft gezocht. Hij treedt op als woordvoerder van Bredeweg. Hoe het nieuws bij de krant is terechtgekomen, daarover kun je op basis van de nieuwsberichten niks zeggen.
-
Artikel RD is evenwichtig.
Echter, het is betreurenswaardig dat partijen menen aan te kunnen geven wie of wat hier mogelijk achter zit.
Uitspraken als 'iemand dicht bij de bron' of 'het past in een lastercampagne' kunnen beter achterwege gelaten worden.
Dat zou tenminste nog enig respect afdwingen.
Verder is het te betreuren dat een tweede kort geding volgen zal.
Echter, het is betreurenswaardig dat partijen menen aan te kunnen geven wie of wat hier mogelijk achter zit.
Uitspraken als 'iemand dicht bij de bron' of 'het past in een lastercampagne' kunnen beter achterwege gelaten worden.
Dat zou tenminste nog enig respect afdwingen.
Verder is het te betreuren dat een tweede kort geding volgen zal.
Ik vond dit eigenlijk nog wel het meest schokkende bericht van de afgelopen dagen. Ik las het vannacht, maar kon daarna toch even de slaap niet vatten.zwaluw schreef:Overigens blijkt dus nu ook uit het RD artikel dat helaas weer een rechtzaak nodig is om de kerkenraad te dwingen zich te houden aan de uitspraak van de rechter. De kerkenraad is hiervoor meermaals gewaarschuwd en ook publiekelijk via een brief aan alle belijdende leden dat als hun zich niet houden aan de uitspraak van de rechter er opnieuw een kort geding aangespannen zou worden. Mag je als kerkenraad tegen een uitspraak van de rechter ingaan?
Ik weet niet wie er in deze zaak gelijk heeft, maar dat de familie Jansen zich nu zo opstelt binnen de gemeente, vind ik echt verschrikkelijk. Er loopt een zaak via de classis, en je kunt vinden dat dit lang duurt, en je kunt weinig vertrouwen hebben dat dit tot een goede uitkomst leidt... maar is er dan 0% geduld?
Dit is precies het tegenovergestelde van: Doch gij, mijn ziel, het ga zo 't wil, stel u gerust, zwijg Gode stil.
Zie verder mijn posting van gisteravond, vóór iemand gaat beweren dat je alle onrecht maar moet laten gaan, of vóór iemand wil zeggen dat ik de kerkenraad hier verdedig.
In die post gaf je aan dat men de geordende weg moest volgen. Wanneer een rechterlijke uitspraak niet nageleefd wordt is het de geordende weg om nogmaals naar de rechter te gaan.
Klopt, classis is aan zet. Echter weigert de kerkenraad stukken te delen met classis en tegenpartij waardoor een verdediging of onderzoek niet geheel mogelijk is terwijl de rechter dit tijdens de vorige rechtzaak wel opgelegd heeft aan de kerkenraad om de betreffende stukken te delen.eilander schreef:Ik vond dit eigenlijk nog wel het meest schokkende bericht van de afgelopen dagen. Ik las het vannacht, maar kon daarna toch even de slaap niet vatten.zwaluw schreef:Overigens blijkt dus nu ook uit het RD artikel dat helaas weer een rechtzaak nodig is om de kerkenraad te dwingen zich te houden aan de uitspraak van de rechter. De kerkenraad is hiervoor meermaals gewaarschuwd en ook publiekelijk via een brief aan alle belijdende leden dat als hun zich niet houden aan de uitspraak van de rechter er opnieuw een kort geding aangespannen zou worden. Mag je als kerkenraad tegen een uitspraak van de rechter ingaan?
Ik weet niet wie er in deze zaak gelijk heeft, maar dat de familie Jansen zich nu zo opstelt binnen de gemeente, vind ik echt verschrikkelijk. Er loopt een zaak via de classis, en je kunt vinden dat dit lang duurt, en je kunt weinig vertrouwen hebben dat dit tot een goede uitkomst leidt... maar is er dan 0% geduld?
Dit is precies het tegenovergestelde van: Doch gij, mijn ziel, het ga zo 't wil, stel u gerust, zwijg Gode stil.
Zie verder mijn posting van gisteravond, vóór iemand gaat beweren dat je alle onrecht maar moet laten gaan, of vóór iemand wil zeggen dat ik de kerkenraad hier verdedig.
Rechtzaak zou naar mijn inziens ook beter door de classis gevoerd kunnen worden dan door de betreffende familie maar wellicht dat ze daar in nog voorzichtig willen zijn om niet een totale breuk te krijgen tussen kerkenraad en classis.
Aha, dat verklaart een hoop. Plaatst een kerkenraad zich niet buiten een kerkverband wanneer vragen van de classis niet beantwoord worden?
Dat is nogal verklaarbaar. De ruzie valt Bredeweg niet persoonlijk aan te rekenen. Het treft hem ook niet persoonlijk. Dan kun je beter maar zwijgen, om gestook en nieuwe vechtpartijen te voorkomen. Die afluisterapparatuur treft hem wel persoonlijk. Als zo'n gerucht blijft circuleren, zonder bevestigd of ontkracht te worden, leidt dat weer tot andere ellende.zwaluw schreef:Klopt, daarom begrijp ik ook dat de vragen beantwoord worden maar het gaat er mij om dat de kerkenraad zich bij mishandeling de vragen van de pers niet wilde beantwoorden.eilander schreef:Zoals freek zegt, zie hieronder.zwaluw schreef:Het is wel frappant dat als gemeemteleden in elkaar geslagen worden (feit, aangifte is gedaan) dat de kerkenraad niet bereikbaar is voor een reactie en zodra het de dominee aangaat die zelf zondag morgen na de preek vanaf de kansel oproept om terughoudend te zijn in het zoeken van publiciteit en nu via zijn advocaat uitgebreid de pers te woord staat?Sommige mensen kunnen ook niets goed doen, volgens mij. Zeggen ze niks, dan is het 'wat vreemd dat er niemand bereikbaar is voor commentaar, zou daar niets achter zitten?' Zeggen ze wel wat, dan krijg je de reactie van zwaluw. Het is toch nogal logisch dat er vragen beantwoordt worden als de pers die stelt? Dat is iets anders dan publiciteit zoeken.freek schreef:Je kunt niet beweren dat de advocaat zelf de publiciteit heeft gezocht. Hij treedt op als woordvoerder van Bredeweg. Hoe het nieuws bij de krant is terechtgekomen, daarover kun je op basis van de nieuwsberichten niks zeggen.
Dit is uiteraard informatie van de ene zijde, zonder dat we motieven van de kerkenraad (kunnen) weten.zwaluw schreef:Klopt, classis is aan zet. Echter weigert de kerkenraad stukken te delen met classis en tegenpartij waardoor een verdediging of onderzoek niet geheel mogelijk is terwijl de rechter dit tijdens de vorige rechtzaak wel opgelegd heeft aan de kerkenraad om de betreffende stukken te delen.eilander schreef:Ik vond dit eigenlijk nog wel het meest schokkende bericht van de afgelopen dagen. Ik las het vannacht, maar kon daarna toch even de slaap niet vatten.
Rechtzaak zou naar mijn inziens ook beter door de classis gevoerd kunnen worden dan door de betreffende familie maar wellicht dat ze daar in nog voorzichtig willen zijn om niet een totale breuk te krijgen tussen kerkenraad en classis.
Even gesteld dat het onverkort waar is, dan is het van de kerkenraad natuurlijk niet goed, en zij heeft een zware verantwoordelijkheid in deze.
Maar mijn eerdere bezwaar blijft bestaan: ik zou de fam. Jansen willen oproepen om alles, ook het onrecht, in Gods handen te leggen. Daar is het beter dan bij de beste advocaat. En het geeft veel meer rust. Ik begrijp best hoe moeilijk dat is, maar de weg die ze nu gaan is een letterlijk heilloze weg.