Met dit ben ik het ook eens. De tijd veranderd we gaan als Nederland flink achteruit en merken we het nog wel op?Johann Gottfried Walther schreef:Ik zie het predikantentekort toch echt als een oordeel. Het raakt mij dat er toch heel wat zijn, die het niet uitmaakt of die er niet verdrietig om zijn. Ook dat maar weinigen het als een oordeel zien. Soms lijkt het zelfs alsof men het predikantentekort ziet als ene kenmerk van het ware. Alleen begrijp ik niet goed waar men dat op fundeert.
Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Ignoti nulla cupido.
-
Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Laten we bidden voor nog één, twee of meer!Tiberius schreef:Ik hoor net dat dhr. P. Vlot (37) uit Papendrecht is aangenomen.
Gods raad bestaat in eeuwigheid. Maar God is niet alleen niet de auteur van het kwaad, maar is evenmin eindverantwoordelijk voor alle beslissingen van mensen. Hoe dat zit, hoeven wij niet nieuwsgierig te onderzoeken, maar ik zie geen enkele reden om de curatoren niet geheel verantwoordelijk te houden voor de te nemen besluiten. God werkt middellijk. Een andere manier is er niet, dat hangt samen met de aard van Gods openbaring.Onbemind schreef:Bestaat Gods raad en Gods wil niet meer DDD? Is God niet de almachtige?DDD schreef:Dit lijkt mij buitengewoon onjuist. Natuurlijk kan het curatorium voorkomen dat door God geroepen mensen predikant worden. Dat kan eenvoudig, door hen niet toe te laten tot het ambt. Aan Gods roeping ligt het niet, daar ben ik vast van overtuigd. God roept in de GG meer dan genoeg arbeiders tot de oogst, ik kan daar aantallen voorbeelden van noemen.Leerling schreef:
Zullen we dat niet aan God Zelf overlaten? Of ze wel of niet echt geroepen zijn? Als de Heere iemand roept tot het ambt, dan zal de Heere er Zelf zorg voor dragen dat die manspersoon Zijn dienstknecht wordt. Daar kan geen kerkenraad of curatorium iets aan veranderen!
Het is mijns inziens een droevig oordeel over de kerk dat door verschil van mening over de ligging van de kandidaten het aannemen van studenten zo´n gedoe is.
Nu ken je het curatorium meer macht toe terwijl dit maar een middeltje is. Kan God de harten van de mensen niet neigen? Alles wordt bestuurd. En alles staat beschreven. Aangenomen of afgewezen. Later in een ander kerkverband tot zegen..
Aangenomen en afgezet maar toch tot zegen geweest...
Ik ben het geheel oneens met je!
Gods raad doet nooit in het minste af aan onze verantwoordelijkheid. Dat geldt ook in dit geval. Wij zijn het inderdaad oneens. Ik vind overigens dat je jouw standpunt wel wat nader zou mogen verklaren, want als dit alleen voor het curatorium zou gelden, dan is dat mijns inziens ongereformeerd. Maar als het voor alle dingen zou gelden, dan is dat mijns inziens ongerijmd en ook in strijd met de NGB.
Ik ben God intens dankbaar. Laten we idd voortdurend bidden om nog één, twee of meer.Curatorium schreef:Laten we bidden voor nog één, twee of meer!Tiberius schreef:Ik hoor net dat dhr. P. Vlot (37) uit Papendrecht is aangenomen.
bidden is mooi en goed hoor. dat doe ik vandaag ook voor de ggin.
even realistisch: maar bedenk wel dat men dus al een uur geleden ongeveer voorbij de letter V was. Het is zal nu ongeveer wel klaar zijn. dit was het. dat is dus 1 student voor zo'n grote denominatie...
even realistisch: maar bedenk wel dat men dus al een uur geleden ongeveer voorbij de letter V was. Het is zal nu ongeveer wel klaar zijn. dit was het. dat is dus 1 student voor zo'n grote denominatie...
Je moet altijd voorzichtig zijn met conclusies, maar zeker als de dag nog niet afgelopen is.mulder schreef:bidden is mooi en goed hoor. dat doe ik vandaag ook voor de ggin.
Lees je eerste zin nog eens rustig door en probeer dan de rest van je posting daarmee in overeenstemming te krijgen.....
-
Ja zeg, ik begon net een beetje moed te krijgen. 

Inderdaad; ik ook...Curatorium schreef:Ja zeg, ik begon net een beetje moed te krijgen.
Enne, dat het nu klaar is, is waarschijnlijk helemaal niet waar. Want misschien zijn er, let wel, bij wijze van spreken, nog wel twee mannen die een achternaam hebben met een V; één met een W en drie met een Z. Als dat zo zou zijn en ze worden allemaal ook nog aangenomen, dan is het alsnog zo dat er meer arbeiders zijn voor de oogst. Dus we moeten niet bij voorbaat de moed en de hoop opgeven. Daarom inderdaad: laten we hopen en bidden om nog 2, 3 of misschien wel 4 mannen... Voor de HEERE is niets te wonderlijk. Hij doet dingen die wij niet (meer) verwachten, en laat zo toch zien dat er nog wonderen bestaan, ook nu!
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Zo spreken 'buitenstaanders' wel ja... En over de verbreking Jozefs hoor je vaak geen smart.Johann Gottfried Walther schreef:Ik zie het predikantentekort toch echt als een oordeel. Het raakt mij dat er zijn, die het niet uitmaakt of die er niet verdrietig om zijn. Ook dat maar weinigen het als een oordeel zien. Soms lijkt het zelfs alsof men het predikantentekort ziet als ene kenmerk van het ware. Alleen begrijp ik niet goed waar men dat op fundeert.
Als God de kandelaar uit dit land weg neemt, kan dan iemand Gods hand afslaan en zeggen: Wat doet Gij?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Waar zit nu het echte verschil tussen DDD en Leerling/Onbemind? De één belicht meer het aspect van de eigen verantwoordelijkheid, de ander meer dat van het Godsbestuur. Om daar nu (ook ditmaal!) de term 'ongereformeerd' voor te gebruiken.....
Toch valt het nog wel mee met de verschillende mening...DDD schreef:Gods raad bestaat in eeuwigheid. Maar God is niet alleen niet de auteur van het kwaad, maar is evenmin eindverantwoordelijk voor alle beslissingen van mensen. Hoe dat zit, hoeven wij niet nieuwsgierig te onderzoeken, maar ik zie geen enkele reden om de curatoren niet geheel verantwoordelijk te houden voor de te nemen besluiten. God werkt middellijk. Een andere manier is er niet, dat hangt samen met de aard van Gods openbaring.Onbemind schreef:Bestaat Gods raad en Gods wil niet meer DDD? Is God niet de almachtige?DDD schreef:Dit lijkt mij buitengewoon onjuist. Natuurlijk kan het curatorium voorkomen dat door God geroepen mensen predikant worden. Dat kan eenvoudig, door hen niet toe te laten tot het ambt. Aan Gods roeping ligt het niet, daar ben ik vast van overtuigd. God roept in de GG meer dan genoeg arbeiders tot de oogst, ik kan daar aantallen voorbeelden van noemen.Leerling schreef:
Zullen we dat niet aan God Zelf overlaten? Of ze wel of niet echt geroepen zijn? Als de Heere iemand roept tot het ambt, dan zal de Heere er Zelf zorg voor dragen dat die manspersoon Zijn dienstknecht wordt. Daar kan geen kerkenraad of curatorium iets aan veranderen!
Het is mijns inziens een droevig oordeel over de kerk dat door verschil van mening over de ligging van de kandidaten het aannemen van studenten zo´n gedoe is.
Nu ken je het curatorium meer macht toe terwijl dit maar een middeltje is. Kan God de harten van de mensen niet neigen? Alles wordt bestuurd. En alles staat beschreven. Aangenomen of afgewezen. Later in een ander kerkverband tot zegen..
Aangenomen en afgezet maar toch tot zegen geweest...
Ik ben het geheel oneens met je!
Gods raad doet nooit in het minste af aan onze verantwoordelijkheid. Dat geldt ook in dit geval. Wij zijn het inderdaad oneens. Ik vind overigens dat je jouw standpunt wel wat nader zou mogen verklaren, want als dit alleen voor het curatorium zou gelden, dan is dat mijns inziens ongereformeerd. Maar als het voor alle dingen zou gelden, dan is dat mijns inziens ongerijmd en ook in strijd met de NGB.
Als we de vraag anders stellen explicieter misschien: Kan de mens Gods wil weerstaan? klopt het dat jij daar nu Ja op zegt?
Omdat God Predikanten geroepen heeft naar zijn WIL, dat die dan toch door het Curatorium geweigerd kunnen worden?
Ignoti nulla cupido.
Meen je dit....................?claus schreef: In Canada/de Verenigde Staten zijn er geen mensen met een attest en kan er dus ook niemand worden toegelaten. Dat verneem ik vanmorgen van een broer van een curator daar. Het curatorium komt ook daar wel bijeen om de examens af te nemen van de studenten.
Er was gisteren in Grand Rapids zelfs een bidstond belegd voor het curatorium.
Erg teleurgesteld.
Ik hoop het ook!!! Zou mooi zijn als er dit jaar toch nog twee worden toegelaten.claus schreef:Omdat de GG hier samen met de GG aan de overkant van de oceaan samen een verband vormen, is het nu wel te hopen dat er hier te lande nog zullen mogen worden toegelaten.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Het is zonder meer mogelijk tegen de wil van God te handelen, inderdaad. Het is mijns inziens ook mogelijk dat God mensen roept, die geen dominee worden omdat het curatorium dat niet wil. Ondertussen gaat er niets buiten Gods macht om. Maar dat is niet iets waar mensen zich mee bezig behoeven te houden.Onbemind schreef:Toch valt het nog wel mee met de verschillende mening...DDD schreef:
Gods raad bestaat in eeuwigheid. Maar God is niet alleen niet de auteur van het kwaad, maar is evenmin eindverantwoordelijk voor alle beslissingen van mensen. Hoe dat zit, hoeven wij niet nieuwsgierig te onderzoeken, maar ik zie geen enkele reden om de curatoren niet geheel verantwoordelijk te houden voor de te nemen besluiten. God werkt middellijk. Een andere manier is er niet, dat hangt samen met de aard van Gods openbaring.
Als we de vraag anders stellen explicieter misschien: Kan de mens Gods wil weerstaan? klopt het dat jij daar nu Ja op zegt?
Omdat God Predikanten geroepen heeft naar zijn WIL, dat die dan toch door het Curatorium geweigerd kunnen worden?
Dan betekent dat dat Claus dus dingen beweert die niet kloppen. Dat vermoeden had ik gisteren al, omdat hij deed voorkomen of het curatorium gisteren vergaderde. Maar het is pas vandaag! Dus Claus: je bewering klopt niet. Ze zijn toch niet zo hypocriet om een bidstond te beleggen als ze van te voren weten dat er geen mannen zijn die opgekomen zijn?KB_ schreef:Meen je dit....................?claus schreef: In Canada/de Verenigde Staten zijn er geen mensen met een attest en kan er dus ook niemand worden toegelaten. Dat verneem ik vanmorgen van een broer van een curator daar. Het curatorium komt ook daar wel bijeen om de examens af te nemen van de studenten.
Er was gisteren in Grand Rapids zelfs een bidstond belegd voor het curatorium.
Erg teleurgesteld.Ik hoop het ook!!! Zou mooi zijn als er dit jaar toch nog twee worden toegelaten.claus schreef:Omdat de GG hier samen met de GG aan de overkant van de oceaan samen een verband vormen, is het nu wel te hopen dat er hier te lande nog zullen mogen worden toegelaten.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Ik ben bang dat het toch klopt wat claus heeft opgetekend. De bidstond is er ieder jaar ontdekte ik net. ook zijn er hier vandaag al examens van de huidige studenten. dus daar zal de bidstond ook wel voor zijn!!
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""