Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 02 jan 2013, 00:06
Mooi stukje, DIA. Bedankt.
In de Terdege stond pas een interview met ds. P. Blok. Heel mooi..-DIA- schreef:Toen ik na de preek vanmorgen, na het eten het dagboek van ds. P. Blok "Een handvol aren" las, trof het mij zeer, dat ook ds. Blok deze zelfde tekst had, of uit hetzelfde hoofdstuk.Gabrielle schreef:helma schreef:Hier ging onze Oudjaarspreek over.
En vanmorgen het vervolg:
11 De last van Duma. Men roept tot mij uit Seir: Wachter! wat is er van den nacht? Wachter! wat is er van den nacht?
12 De wachter zeide: De morgenstond is gekomen, en het is nog nacht; wilt gijlieden vragen, vraagt; keert weder, komt.
huh, hoe kan dat , ben je bij ons geweest ?
Na de preek van vanmorgen sprak me dit stuk wel bijzonder aan.
Ik zal het dagboekstukje van 1 januari hieronder schrijven, dan wordt het wellicht duidelijk waarom het me zo trof.
1 JANUARI
DE NIEUWE DAG.
De wachter zeide: De morgenstond is gekomen en het is nog nacht.
(Jes. 21:12a)
Een nieuwe jaarkring geeft weer het getal van een begonnen jaar. De kalender wijst 1 januari aan.
Een vol jaar ligt weer voor ons en dan zijn wij zo geneigd om te zeggen: We kunnen weer vooruit.
Herinnert u zich echter de vraag, die aan de profeet werd gesteld? Die vraag was: "Wachter! wat is er van de nacht?" Laten wij luisteren naar het antwoord, dat Jesaja geeft. Wij. mensen zijn zo ongeduldig, wij willen gelijk maar verder, ook al hebben wij op onze levensvragen geen antwoord gekregen. Daarom. luistert eens even, wacht, voor ge verder gaat.
"De wachter zeide". Ja, de vraag is gehoord, en zij wordt ook beantwoord. Dat kan niet van alle levensvragen gezegd worden. Vele vragen blijven onopgelost, doch de vraag aan Jesaja niet.
Hoor maar. "De wachter zeide: De morgenstond is gekomen". Het is een veelbelovend antwoord, het bevat een belofte. Na de donkere nacht ziet Jesaja het opgaan van de nieuwe dag. Het zal niet altijd nacht blijven. De nieuwe dag wijst op een nieuwe toekomst. Er is weer verwachting. Zijn wij dan geneigd om te danken en uit te roepen: Houd moed, er komt een nieuwe dag! Wacht echter even, want Jesaja is nog niet uitgesproken. We moeten hem nog even aan het woord laten: "De morgenstond is gekomen en... het is nog nacht".
Is dat geen tegenstelling? Hoe kan het nu dag en nacht tegelijk zijn? Dat is de voor ons verstand zo onbegrijpelijke taal van Gods Woord. Wat leert het ons? De morgenstond leert ons dat zij, die in waarheid en oprechtheid in de nacht van hun leven om Gods leiding verlegen werden, toekomstverwachting mogen hebben. De Heere zal hun het licht van Zijn genade en gunst niet onthouden.
Voor hen zal het zijn: Al laagt g' o Israel als weleer, gebukt bij tichelstenen neer, toen gij uw juk moestg dragen, en zwart waart door uw dienstbaarheid, u is een beter lot bereid. Uw heilzon is aan 't dagen.
Wanneer wij echter menen, zonder God en zonder Zijn Woord de toekomst in te kunnen gaan, dan zegt de profeet tot ons: "En het is nog nacht". Hoor het verlangen naar de nieuwe dag van een luisterend kind van God:
Mijn ziel, vol angst en zorgen,
wacht sterker op den Heer'
dan wachters op den morgen;
Den morgen, ach, wanneer?
-DIA- schreef:Toen ik na de preek vanmorgen, na het eten het dagboek van ds. P. Blok "Een handvol aren" las, trof het mij zeer, dat ook ds. Blok deze zelfde tekst had, of uit hetzelfde hoofdstuk.Gabrielle schreef:helma schreef:Hier ging onze Oudjaarspreek over.
En vanmorgen het vervolg:
11 De last van Duma. Men roept tot mij uit Seir: Wachter! wat is er van den nacht? Wachter! wat is er van den nacht?
12 De wachter zeide: De morgenstond is gekomen, en het is nog nacht; wilt gijlieden vragen, vraagt; keert weder, komt.
huh, hoe kan dat , ben je bij ons geweest ?
Na de preek van vanmorgen sprak me dit stuk wel bijzonder aan.
Ik zal het dagboekstukje van 1 januari hieronder schrijven, dan wordt het wellicht duidelijk waarom het me zo trof.
1 JANUARI
DE NIEUWE DAG.
De wachter zeide: De morgenstond is gekomen en het is nog nacht.
(Jes. 21:12a)
Een nieuwe jaarkring geeft weer het getal van een begonnen jaar. De kalender wijst 1 januari aan.
Een vol jaar ligt weer voor ons en dan zijn wij zo geneigd om te zeggen: We kunnen weer vooruit.
Herinnert u zich echter de vraag, die aan de profeet werd gesteld? Die vraag was: "Wachter! wat is er van de nacht?" Laten wij luisteren naar het antwoord, dat Jesaja geeft. Wij. mensen zijn zo ongeduldig, wij willen gelijk maar verder, ook al hebben wij op onze levensvragen geen antwoord gekregen. Daarom. luistert eens even, wacht, voor ge verder gaat.
"De wachter zeide". Ja, de vraag is gehoord, en zij wordt ook beantwoord. Dat kan niet van alle levensvragen gezegd worden. Vele vragen blijven onopgelost, doch de vraag aan Jesaja niet.
Hoor maar. "De wachter zeide: De morgenstond is gekomen". Het is een veelbelovend antwoord, het bevat een belofte. Na de donkere nacht ziet Jesaja het opgaan van de nieuwe dag. Het zal niet altijd nacht blijven. De nieuwe dag wijst op een nieuwe toekomst. Er is weer verwachting. Zijn wij dan geneigd om te danken en uit te roepen: Houd moed, er komt een nieuwe dag! Wacht echter even, want Jesaja is nog niet uitgesproken. We moeten hem nog even aan het woord laten: "De morgenstond is gekomen en... het is nog nacht".
Is dat geen tegenstelling? Hoe kan het nu dag en nacht tegelijk zijn? Dat is de voor ons verstand zo onbegrijpelijke taal van Gods Woord. Wat leert het ons? De morgenstond leert ons dat zij, die in waarheid en oprechtheid in de nacht van hun leven om Gods leiding verlegen werden, toekomstverwachting mogen hebben. De Heere zal hun het licht van Zijn genade en gunst niet onthouden.
Voor hen zal het zijn: Al laagt g' o Israel als weleer, gebukt bij tichelstenen neer, toen gij uw juk moestg dragen, en zwart waart door uw dienstbaarheid, u is een beter lot bereid. Uw heilzon is aan 't dagen.
Wanneer wij echter menen, zonder God en zonder Zijn Woord de toekomst in te kunnen gaan, dan zegt de profeet tot ons: "En het is nog nacht". Hoor het verlangen naar de nieuwe dag van een luisterend kind van God:
Mijn ziel, vol angst en zorgen,
wacht sterker op den Heer'
dan wachters op den morgen;
Den morgen, ach, wanneer?
Dat lazen wij ook al, gisteren.-DIA- schreef:Toen ik na de preek vanmorgen, na het eten het dagboek van ds. P. Blok "Een handvol aren" las, trof het mij zeer, dat ook ds. Blok deze zelfde tekst had, of uit hetzelfde hoofdstuk.Gabrielle schreef:helma schreef:Hier ging onze Oudjaarspreek over.
En vanmorgen het vervolg:
11 De last van Duma. Men roept tot mij uit Seir: Wachter! wat is er van den nacht? Wachter! wat is er van den nacht?
12 De wachter zeide: De morgenstond is gekomen, en het is nog nacht; wilt gijlieden vragen, vraagt; keert weder, komt.
huh, hoe kan dat , ben je bij ons geweest ?
Na de preek van vanmorgen sprak me dit stuk wel bijzonder aan.
Ik zal het dagboekstukje van 1 januari hieronder schrijven, dan wordt het wellicht duidelijk waarom het me zo trof.
1 JANUARI
DE NIEUWE DAG.
De wachter zeide: De morgenstond is gekomen en het is nog nacht.
(Jes. 21:12a)
Een nieuwe jaarkring geeft weer het getal van een begonnen jaar. De kalender wijst 1 januari aan.
Een vol jaar ligt weer voor ons en dan zijn wij zo geneigd om te zeggen: We kunnen weer vooruit.
Herinnert u zich echter de vraag, die aan de profeet werd gesteld? Die vraag was: "Wachter! wat is er van de nacht?" Laten wij luisteren naar het antwoord, dat Jesaja geeft. Wij. mensen zijn zo ongeduldig, wij willen gelijk maar verder, ook al hebben wij op onze levensvragen geen antwoord gekregen. Daarom. luistert eens even, wacht, voor ge verder gaat.
"De wachter zeide". Ja, de vraag is gehoord, en zij wordt ook beantwoord. Dat kan niet van alle levensvragen gezegd worden. Vele vragen blijven onopgelost, doch de vraag aan Jesaja niet.
Hoor maar. "De wachter zeide: De morgenstond is gekomen". Het is een veelbelovend antwoord, het bevat een belofte. Na de donkere nacht ziet Jesaja het opgaan van de nieuwe dag. Het zal niet altijd nacht blijven. De nieuwe dag wijst op een nieuwe toekomst. Er is weer verwachting. Zijn wij dan geneigd om te danken en uit te roepen: Houd moed, er komt een nieuwe dag! Wacht echter even, want Jesaja is nog niet uitgesproken. We moeten hem nog even aan het woord laten: "De morgenstond is gekomen en... het is nog nacht".
Is dat geen tegenstelling? Hoe kan het nu dag en nacht tegelijk zijn? Dat is de voor ons verstand zo onbegrijpelijke taal van Gods Woord. Wat leert het ons? De morgenstond leert ons dat zij, die in waarheid en oprechtheid in de nacht van hun leven om Gods leiding verlegen werden, toekomstverwachting mogen hebben. De Heere zal hun het licht van Zijn genade en gunst niet onthouden.
Voor hen zal het zijn: Al laagt g' o Israel als weleer, gebukt bij tichelstenen neer, toen gij uw juk moestg dragen, en zwart waart door uw dienstbaarheid, u is een beter lot bereid. Uw heilzon is aan 't dagen.
Wanneer wij echter menen, zonder God en zonder Zijn Woord de toekomst in te kunnen gaan, dan zegt de profeet tot ons: "En het is nog nacht". Hoor het verlangen naar de nieuwe dag van een luisterend kind van God:
Mijn ziel, vol angst en zorgen,
wacht sterker op den Heer'
dan wachters op den morgen;
Den morgen, ach, wanneer?
Wij ook, ik vond dat dagboek onderin een kastje vorige weekAnker schreef:Dat lazen wij ook al, gisteren.-DIA- schreef:Toen ik na de preek vanmorgen, na het eten het dagboek van ds. P. Blok "Een handvol aren" las, trof het mij zeer, dat ook ds. Blok deze zelfde tekst had, of uit hetzelfde hoofdstuk.Gabrielle schreef:helma schreef:Hier ging onze Oudjaarspreek over.
En vanmorgen het vervolg:
11 De last van Duma. Men roept tot mij uit Seir: Wachter! wat is er van den nacht? Wachter! wat is er van den nacht?
12 De wachter zeide: De morgenstond is gekomen, en het is nog nacht; wilt gijlieden vragen, vraagt; keert weder, komt.
huh, hoe kan dat , ben je bij ons geweest ?
Na de preek van vanmorgen sprak me dit stuk wel bijzonder aan.
Ik zal het dagboekstukje van 1 januari hieronder schrijven, dan wordt het wellicht duidelijk waarom het me zo trof.
1 JANUARI
DE NIEUWE DAG.
De wachter zeide: De morgenstond is gekomen en het is nog nacht.
(Jes. 21:12a)
Een nieuwe jaarkring geeft weer het getal van een begonnen jaar. De kalender wijst 1 januari aan.
Een vol jaar ligt weer voor ons en dan zijn wij zo geneigd om te zeggen: We kunnen weer vooruit.
Herinnert u zich echter de vraag, die aan de profeet werd gesteld? Die vraag was: "Wachter! wat is er van de nacht?" Laten wij luisteren naar het antwoord, dat Jesaja geeft. Wij. mensen zijn zo ongeduldig, wij willen gelijk maar verder, ook al hebben wij op onze levensvragen geen antwoord gekregen. Daarom. luistert eens even, wacht, voor ge verder gaat.
"De wachter zeide". Ja, de vraag is gehoord, en zij wordt ook beantwoord. Dat kan niet van alle levensvragen gezegd worden. Vele vragen blijven onopgelost, doch de vraag aan Jesaja niet.
Hoor maar. "De wachter zeide: De morgenstond is gekomen". Het is een veelbelovend antwoord, het bevat een belofte. Na de donkere nacht ziet Jesaja het opgaan van de nieuwe dag. Het zal niet altijd nacht blijven. De nieuwe dag wijst op een nieuwe toekomst. Er is weer verwachting. Zijn wij dan geneigd om te danken en uit te roepen: Houd moed, er komt een nieuwe dag! Wacht echter even, want Jesaja is nog niet uitgesproken. We moeten hem nog even aan het woord laten: "De morgenstond is gekomen en... het is nog nacht".
Is dat geen tegenstelling? Hoe kan het nu dag en nacht tegelijk zijn? Dat is de voor ons verstand zo onbegrijpelijke taal van Gods Woord. Wat leert het ons? De morgenstond leert ons dat zij, die in waarheid en oprechtheid in de nacht van hun leven om Gods leiding verlegen werden, toekomstverwachting mogen hebben. De Heere zal hun het licht van Zijn genade en gunst niet onthouden.
Voor hen zal het zijn: Al laagt g' o Israel als weleer, gebukt bij tichelstenen neer, toen gij uw juk moestg dragen, en zwart waart door uw dienstbaarheid, u is een beter lot bereid. Uw heilzon is aan 't dagen.
Wanneer wij echter menen, zonder God en zonder Zijn Woord de toekomst in te kunnen gaan, dan zegt de profeet tot ons: "En het is nog nacht". Hoor het verlangen naar de nieuwe dag van een luisterend kind van God:
Mijn ziel, vol angst en zorgen,
wacht sterker op den Heer'
dan wachters op den morgen;
Den morgen, ach, wanneer?
Was dit afgesproken? Bij ons ging de nieuwjaarsdienst ook over deze tekst......huisman schreef:Bij ons ging de preek in de nieuwjaarsdienst ook over deze tekst. Het is idd zoals ds P Blok zegt: De morgenstond is gekomen voor al diegenen die Zijn verschijning hebben liefgehad....maar het is ook nacht. Leven wij nog voort in onze doodstaat dan moeten onze ogen eerst worden opengedaan om de duisternis van die nacht te ontdekken in ons leven.
Heel positief dat de catechismusverklaring van ds.B.Smijtegelt wordt gelezen!windorgel schreef:Gistermorgen werd er een preek gelezen van, als ik het goed verstaan heb, ds Fraanje over Mattheus 9 vers 10 t/m 12. Een bijzonder gezelschap in het huis van Mattheus. Wat een wonder dat Jezus (juist!) wilde aanzitten met deze tollenaren en zondaren! En ook dat zij met Hem wilden aanzitten, door Hem begerig gemaakt Hem te leren kennen. Leerden wij onszelf al kennen als zo'n zondaar? Hebben wij deze Medicijnmeester nodig gekregen in ons leven?
's Avonds werd de verklaring van de Heidelberger Cathechismus gelezen van ds Smijtegelt. Zo goed en volkomen door God geschapen en vrijwillig zo diep gevallen dat we onbekwaam zijn tot enig goed. Een Godswonder dat het daar niet ophoudt, maar dat er staat: tenzij wij door de Geest Gods wedergeboren worden!