Duurzaamheidstips voor een schonere wereld

Zita
Moderator

Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld

Bericht door Zita »

Gijs83 schreef:Vandaag een ledentip van P.Bos uit Zutphen:
SPAAR KOUD WATER OP
Wanneer je gaat douchen komt er eerst altijd een aantal liters koud water uit de kraan; Wij vangen dit water op in twee 1-literflessen(plastic melkflessen uit natuurvoedingswinkel hebben een wijdere hals dan petflessen) en gebruiken dit water 's-ochtends ons wastafelbakje te vullen en onze washanden voor wassen nat mee te maken.
:humhihi :haha :humhihi
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Vandaag een mobiliteittip:
Naar het buitenland met een chartervlucht of een lijnvlucht van een lowbudget vliegmaatschappij(bv.Ryanair) met een modern toestel is tot 6 keer zo milieubelastend als dezelfde reis per touringcar. De milieubelasting van standaard lijnvluchten met moderne vliegtuigen in de economy class is zelfs tot 10 keer hoger dan die van een touringcar. Ga dus alleen met het vliegtuig als het echt nodig is.
bron: http://www.milieucentraal.nl
Marco

Bericht door Marco »

Gijs83 schreef:Vandaag een mobiliteittip:
Naar het buitenland met een chartervlucht of een lijnvlucht van een lowbudget vliegmaatschappij(bv.Ryanair) met een modern toestel is tot 6 keer zo milieubelastend als dezelfde reis per touringcar. De milieubelasting van standaard lijnvluchten met moderne vliegtuigen in de economy class is zelfs tot 10 keer hoger dan die van een touringcar. Ga dus alleen met het vliegtuig als het echt nodig is.
Het vreemde is dat op dit punt verschillende onderzoeken elkaar nog weleens tegenspreken. Sommige stellen bijvoorbeeld dat de auto minder belastend zou zijn dan de trein (gesteld dat alle zitplaatsen bezet zijn), terwijl op deze site hard staat dat de trein altijd beter is.

Los daarvan: ik zie ons nog niet een touringcar nemen naar Rhodos. Of het moet een amfibiebus zijn. :huhu
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Sja, prachtig allemaal. Met de auto naar Edinburgh is goed 13 uur sturen. Vliegen vanaf Brussel is 2 uurtjes...
parsifal

Bericht door parsifal »

Mister schreef:
Sja, prachtig allemaal. Met de auto naar Edinburgh is goed 13 uur sturen. Vliegen vanaf Brussel is 2 uurtjes...
Naar Edinburgh heb ik tot nu toe altijd de boot/trein route via IJmuiden/Newcastle genomen. Het duurt allemaal wat langer, maar het is wel een aangename manier van reizen.

Niet vliegen is best te doen, zeker voor niet al te lange mensen (slaapwagons in treinen zijn niet op mensen langer dan 1.80 berekend). Volgend jaar denk ik dat ik wel enkele keren het reisje Utrecht-Stockholm moet maken. Met de trein is dat 20 uur, inclusief een nacht waarin je in de trein kunt slapen. Het is eigenlijk niet duurder dan vliegen en je bent direct op treinstations (vaak centraler dan vliegvelden).

Zolang je met de trein de bergen niet over gaat is het volgens mij wel duidelijk dat vliegen vervuilender is dan treinreizen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Vandaag een oproep:
De zomer zit er weer op en de kou zal weer haar intrede doen in Nederland. Zorg ervoor dat u warme kleding tot uw beschikking hebt. Een trui aantrekken kost veel minder energie dan de verwarming opstoken.
Ik denk ook dat ze juist nu goed te krijgen. Nu de kledingwinkels weer met de winterkleding komen. Zie bv. ook het foldertje van de ANWB, dat deze week bij de reclame zit!
vlinder

Bericht door vlinder »

Gijs83 schreef: Ik denk ook dat ze juist nu goed te krijgen.
ik niet begrijp niet.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Lassie

Bericht door Lassie »

vlinder schreef:
ik niet begrijp niet.
...te krijgen ZIJN (moet het volgens mij zijn). :garde
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gijs83 schreef:Vandaag een oproep:
De zomer zit er weer op en de kou zal weer haar intrede doen in Nederland. Zorg ervoor dat u warme kleding tot uw beschikking hebt. Een trui aantrekken kost veel minder energie dan de verwarming opstoken.
Ik denk ook dat ze juist nu goed te krijgen. Nu de kledingwinkels weer met de winterkleding komen. Zie bv. ook het foldertje van de ANWB, dat deze week bij de reclame zit!
Het zijn wel dure truitjes, in die ANWB folder.
Rens

Bericht door Rens »

Lassie schreef:
vlinder schreef:
ik niet begrijp niet.
ach............ik ben er wel aan gewend dat Gijs met grote regelmaat woordjes aan het einde van de zin weglaat...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
refo

Bericht door refo »

Rens schreef:
Lassie schreef:
vlinder schreef:
ik niet begrijp niet.
ach............ik ben er wel aan gewend dat Gijs met grote regelmaat woordjes aan het einde van de zin weglaat...........
Dat maakt hij dan goed met een of meer !!!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

parsifal schreef:
Mister schreef:
Naar Edinburgh heb ik tot nu toe altijd de boot/trein route via IJmuiden/Newcastle genomen. Het duurt allemaal wat langer, maar het is wel een aangename manier van reizen.

Niet vliegen is best te doen, zeker voor niet al te lange mensen (slaapwagons in treinen zijn niet op mensen langer dan 1.80 berekend). Volgend jaar denk ik dat ik wel enkele keren het reisje Utrecht-Stockholm moet maken. Met de trein is dat 20 uur, inclusief een nacht waarin je in de trein kunt slapen. Het is eigenlijk niet duurder dan vliegen en je bent direct op treinstations (vaak centraler dan vliegvelden).

Zolang je met de trein de bergen niet over gaat is het volgens mij wel duidelijk dat vliegen vervuilender is dan treinreizen.
He, dat is een bekende route ;) Ja, die slaapwagons zijn niet lang. De kooien op de boot trouwens ook niet... Het is wel een rustige manier van reizen. Toch ga ik bij een volgend kort bezoek echt vliegen :?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Vandaag een oproep:
Hoe is het met uw auto? Kijk vandaag eens of uw bandenspanning nog in orde is. Hebben uw banden nog wat profiel? Is het oliepeil op orde? Of wordt het nu toch een keer tijd om een roetfilter aan te schaffen? Een auto vervuilt altijd het milieu, maar een auto die goed rijdt, zal dit minder doen dan een auto waar van alles aan mankeert.

Kijk eens op http://www.anwb.nl voor tips over de onderhoud van uw auto.
Marco

Bericht door Marco »

Gijs83 schreef:Vandaag een oproep:
Hoe is het met uw auto? Kijk vandaag eens of uw bandenspanning nog in orde is. Hebben uw banden nog wat profiel? Is het oliepeil op orde? Of wordt het nu toch een keer tijd om een roetfilter aan te schaffen? Een auto vervuilt altijd het milieu, maar een auto die goed rijdt, zal dit minder doen dan een auto waar van alles aan mankeert.

Kijk eens op http://www.anwb.nl voor tips over de onderhoud van uw auto.
Een retrofit-roetfilter is niet echt dé oplossing.
Voor de rest: Mee eens, maar ouwe koeien. Wie dit nog niet weet, of er niks mee doet is ondertussen hopeloos. De rest checkt af en toe inderdaad bandenspanning.

En berijders van veel (vooral Franse) auto's hoeven hun oliepeil niet te checken. Dat doet de auto zelf bij het starten.
Marco

Bericht door Marco »

Laat ik voor de verandering eens een tip toevoegen:

Heeft uw auto een boordcomputer? Zet hem standaard op "actueel verbruik". Zo ziet u hoe (on)zuinig u rijdt en kunt u uzelf controleren.
Plaats reactie