Mister schreef:Gijs83 schreef:Vandaag een mobiliteittip:
Naar het buitenland met een chartervlucht of een lijnvlucht van een lowbudget vliegmaatschappij(bv.Ryanair) met een modern toestel is tot 6 keer zo milieubelastend als dezelfde reis per touringcar. De milieubelasting van standaard lijnvluchten met moderne vliegtuigen in de economy class is zelfs tot 10 keer hoger dan die van een touringcar. Ga dus alleen met het vliegtuig als het echt nodig is.
bron:
http://www.milieucentraal.nl
Sja, prachtig allemaal. Met de auto naar Edinburgh is goed 13 uur sturen. Vliegen vanaf Brussel is 2 uurtjes...
Naar Edinburgh heb ik tot nu toe altijd de boot/trein route via IJmuiden/Newcastle genomen. Het duurt allemaal wat langer, maar het is wel een aangename manier van reizen.
Niet vliegen is best te doen, zeker voor niet al te lange mensen (slaapwagons in treinen zijn niet op mensen langer dan 1.80 berekend). Volgend jaar denk ik dat ik wel enkele keren het reisje Utrecht-Stockholm moet maken. Met de trein is dat 20 uur, inclusief een nacht waarin je in de trein kunt slapen. Het is eigenlijk niet duurder dan vliegen en je bent direct op treinstations (vaak centraler dan vliegvelden).
Zolang je met de trein de bergen niet over gaat is het volgens mij wel duidelijk dat vliegen vervuilender is dan treinreizen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."