JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Ander

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Afgewezen schreef: Je gaat niet inhoudelijk in op wat ik zeg. Waaróm is het meer dan een woordspel?
Jij nu ook niet. Door te prediken dat we verloren liggen ga je in de prediking uit van de totale verlorenheid van de mens van nature. En als je preekt (even een beetje plastisch) dat je goed je best moet doen en moet geloven omdat je anders naar de hel gaat leg je vermogens in de mens die er niet zijn. Een heel wezenlijk verschil en niet zomaar een woordspel.
Ik dacht wel dat dat erachter zat. Het bevestigt dus mijn woorden. Een subtiel woordenspel om de ander van rechtzinnigheid te betichten!
Wie zich niet bekeert, gáát inderdaad verloren. Dat is waar.
Dat we van nature verloren liggen, is óók waar.
Het een sluit het ander niet uit.
Zie je nu zelf niet dat het hier om twee verschillende betekenissen gaat van 'verloren zijn'? De ene is de doodstaat van de mens, de ander is het geworpen zijn in de hel.
Jammer als een predikant denkt zó zijn rechtzinnigheid te moeten bewijzen.
Ik ben het geloof ik helemaal met je eens. Maar wat is nu eigenlijk je probleem? 't Zit je nogal hoog geloof ik.

Ik weet ook wel dat er een drieërlei dood is, de geestelijke, de tijdelijke en de eeuwige dood.
De geestelijke dood en de eeuwige dood liggen in elkaars verlengde tenzij er een wonder van God plaatsvindt in een mensenleven. Het is echt anders wanneer je stelt dat je onder de geestelijke en eeuwige dood vandaan kunt komen door te gaan geloven. Snap je mijn punt?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef: Ik ben het geloof ik helemaal met je eens. Maar wat is nu eigenlijk je probleem? 't Zit je nogal hoog geloof ik.

Ik weet ook wel dat er een drieërlei dood is, de geestelijke, de tijdelijke en de eeuwige dood.
De geestelijke dood en de eeuwige dood liggen in elkaars verlengde tenzij er een wonder van God plaatsvindt in een mensenleven. Het is echt anders wanneer je stelt dat je onder de geestelijke en eeuwige dood vandaan kunt komen door te gaan geloven. Snap je mijn punt?
Maar dáár ging het toch niet over? Iemand die zegt dat je je moet bekeren omdat je anders verloren gaat, zegt toch niet dat je "onder de geestelijke en eeuwige dood vandaan kunt komen door te gaan geloven"?
Dat die predikant dit echter wel suggereert, vind ik kwalijk. Begrijp je me nu?
Gian

Bericht door Gian »

Ander schreef: Door te prediken dat we verloren liggen ga je in de prediking uit van de totale verlorenheid van de mens van nature. En als je preekt (even een beetje plastisch) dat je goed je best moet doen en moet geloven omdat je anders naar de hel gaatleg je vermogens in de mens die er niet zijn. Een heel wezenlijk verschil en niet zomaar een woordspel.
Waar doel je nou op?
Want dit heb ik uberhaupt nog nooit ergens waar dan ook gehoord.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef: Dat die predikant dit echter wel suggereert, vind ik kwalijk. Begrijp je me nu?
nee
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Afgewezen schreef: Dat die predikant dit echter wel suggereert, vind ik kwalijk. Begrijp je me nu?
nee
Met dit soort antwoorden kun je iemand tot wanhoop brengen, wist je dat?
Maar een van de twee: of je wílt het niet begrijpen of je bent heel naïef.
Gian

Bericht door Gian »

ander is weer gevlogen.

Ik heb wel eens in een kerk gehoord, als je nat wilt worden moet je in de regen gaan lopen, als je bekeerd wil worden moet je naar de kerk gaan.
Dan leg je ook vermogens in de mens.

:)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ander

Bericht door Ander »

Beste Afgewezen,

Ik hoop dat je nog niet wanhopig bent!

Wanneer ligt iemand verloren? Wanneer diegene geestelijk dood is. Wat is het gevolg van de geestelijke dood? De eeuwige dood.
Wat is nodig om van de geestelijke dood en de gevolgen daarvan verlost te worden? Wedergeboorte. (Joh. 3)

En laten we nu niet de hele discussie verantwoordelijkheid t.o.v. doodstaat overnieuw gaan doen. We dwalen hopeloos af. Ik vind het overigens best heftig dat dit niet begrepen wordt. Of is de wil er niet om het te begrijpen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander, we dwalen af.
Nog even voor de goede orde:
Ander schreef:-Mijn dominee van vroeger zei al: in sommige kringen preken ze dat je verloren gaat wanneer je je niet bekeerd, in sommige kringen preken ze dat je verloren ligt. Een wezenlijk verschil wat zich uit in de manier van voorstellen van de boodschap. Ik denk dat hier ook wel één van de pijnpunten ligt.
De dominee suggereert hier een verschil dat er niet is. Alsof iemand die zegt dat je verloren gaat als je je niet bekeert, de doodstaat zou ontkennen!
En alsof hij niet weet dat het woord 'verloren' in de uitdrukking 'verloren gaan' iets anders betekent dan in de uitdrukking 'verloren liggen'.
::please
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:Ander, we dwalen af.
Ander schreef:-Mijn dominee van vroeger zei al: in sommige kringen preken ze dat je verloren gaat wanneer je je niet bekeerd, in sommige kringen preken ze dat je verloren ligt. Een wezenlijk verschil wat zich uit in de manier van voorstellen van de boodschap. Ik denk dat hier ook wel één van de pijnpunten ligt.
De dominee suggereert hier een verschil dat er niet is. Alsof iemand die zegt dat je verloren gaat als je je niet bekeert, de doodstaat zou ontkennen!
En alsof hij niet weet dat het woord 'verloren' in de uitdrukking 'verloren gaan' iets anders betekent dan in de uitdrukking 'verloren liggen'.
ds. Lohuis in hervormde kerkbode schreef:Verder kreeg ik van iemand een boekje dat is uitgedeeld door de stichting Heart Cry. het heet 'Honger en dorst naar herleving' en is geschreven door O. J. Smith. Smith is iemand die staat in de traditie van C.G. Finney. Finney is iemand die de vrije wil leert. Arminianen en remonstranten moesten nooit iets hebben van de totale verdorvenheid van de mens. Augustinus en de Dordtse Synode hebben hen bestreden. het geeft op z'n minst te denken dat de stichting Heart Cry zijn bezoekers dit boekje geeft.
Die dominee die ik citeer had denk ik dezelfde angst als ds. Lohuis. Begrijp je me nu? En zeg geen nee! :)
Klaio

Bericht door Klaio »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:Ander, we dwalen af.
ds. Lohuis in hervormde kerkbode schreef:Verder kreeg ik van iemand een boekje dat is uitgedeeld door de stichting Heart Cry. het heet 'Honger en dorst naar herleving' en is geschreven door O. J. Smith. Smith is iemand die staat in de traditie van C.G. Finney. Finney is iemand die de vrije wil leert. Arminianen en remonstranten moesten nooit iets hebben van de totale verdorvenheid van de mens. Augustinus en de Dordtse Synode hebben hen bestreden. het geeft op z'n minst te denken dat de stichting Heart Cry zijn bezoekers dit boekje geeft.
Die dominee die ik citeer had denk ik dezelfde angst als ds. Lohuis. Begrijp je me nu? En zeg geen nee! :)
Nee Ander, ook ik begrijp niet wat je bedoelt met "verloren liggen". Wel met "verloren gaan". Dat gebeurt wanneer je niet in Christus als je Zaligmaker gelooft.
Ander

Bericht door Ander »

Klaio schreef: Nee Ander, ook ik begrijp niet wat je bedoelt met "verloren liggen". Wel met "verloren gaan". Dat gebeurt wanneer je niet in Christus als je Zaligmaker gelooft.
Efeze 2:1 En Hij heeft u mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.
Kantt: dood waart; Dat is, niet alleen den tijdelijken en eeuwigen dood onderworpen; maar ook zonder enig leven en beweging in geestelijke zaken, gelijk dit woord dood zijn ook elders wordt genomen;
Klaio

Bericht door Klaio »

Ander schreef:
Klaio schreef: Nee Ander, ook ik begrijp niet wat je bedoelt met "verloren liggen". Wel met "verloren gaan". Dat gebeurt wanneer je niet in Christus als je Zaligmaker gelooft.
Efeze 2:1 En Hij heeft u mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.
Kantt: dood waart; Dat is, niet alleen den tijdelijken en eeuwigen dood onderworpen; maar ook zonder enig leven en beweging in geestelijke zaken, gelijk dit woord dood zijn ook elders wordt genomen;
Wat heeft dat met "verloren liggen" te maken??? Dat verband zie ik echt niet met de tekst die je aanhaalt! De tekst zegt dat je juist NIET verloren ligt, want er wordt gesproken over levend maken van hen die dood waren, namelijk door de misdaden en de zonden. Verloren is over en uit!
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Zegt de dominee jullie nooit: bekeerd u! vanaf de kansel?

Begrijp namelijk de ophef niet goed over dat dit gezegd zou worden op de avonden, want ook in de preken komt dit elke zondag weer naar voren. Ook deze oproep horen we toch elke dienst? (dat is in ieder geval wel mijn ervaring)

Uit eindelijk zit het verschil het meer in de woorden (kerk: oude taal en stichtingen: hedendaagse taal) dan dat het echt inhoudelijk verschilt.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Ariene

Bericht door Ariene »

de Daniel van 19-09-08 schreef:Klein en ootmoedig

In de reacties valt op dat diverse jongeren mijn kritiek best goed kunnen volgen, maar de vinger leggen bij de lauwheid in de eigen gemeente. Juist om die reden zoeken jongeren het elders. Daar hebben ze een punt. In de Gereformeerde Gemeenten heerst lauwheid, er is achterdocht en kritiek, heb ik de vorige keer geschreven. Onvoldoende aandacht voor heiligmaking is misschien wel de meest gehoorde kritiek.
Het zou niet goed zijn om dit direct af te doen als vijandschap tegen de waarheid.
eerlijk reactie! Waardeer ik.

Maar, wie dat gelooft en belijdt, gaat het intussen niet ergens anders zoeken. Integendeel, die voelt zich juist meer verbonden aan de gemeente(n) waarin de Heere een plaats gaf.
Trouw-zijn is Bijbels.
Is het fout om éen avond in de maand naar zo'n avond te gaan? Is dat direct ontrouw zijn aan de kerk?
Er zijn ook jongerenavonden die geen inhoud hebben, maar waar mensen maandelijks samenkomen om met elkaar wat te drinken en te praten.
Is dat dan ook ontrouw, of zit de ontrouw in de lezing?
Persoonlijk vind ik het te zwart wit, wat is jullie mening?

Heiligmaking
Daarbij blijf ik inhoudelijk bezwaren houden tegen avonden en conferenties van Jij daar! en Heart Cry. Waarom? Omdat de mens daar zoveel moet.
Twee voorbeelden. Jij daar! organiseert van tijd tot tijd Zingkringen. Je hoort er psalmen, maar ook opwekkingsliederen met bijbehorend handgeklap. Tijdens de Zingkringen worden door jongeren en ouderen getuigenissen afgelegd van hun bekering of hun leven met God. De zaal wordt opgeroepen om deze mensen na te volgen: “Wat heb jij deze week voor de Heere gedaan?” of “En nu jij: Wie ben je? Wat doe je? Wat is het resultaat?”
Dhr.L Kroon is op een jijdaar avond geweest bij Dhr. Westerduin.
Waarom nu een reactie op de Zingkring?
Ik heb deze nooit gehoord omdat het mij gaat om de lezingen dus kan er niet over oordelen.
maar terwijl de discussie gaat over de lezingen haalt hij opeens de zingkring aan...

Over de rest is denk al genoeg gesproken.
Gisteren juist een preek gehoord over de DL hoofdstuk 5
Wanneer je een kind van God ben zit de duivel niet meer op de troon maar God.
Wel hebben we nog de strijd met eigen vlees, maar we leven niet meer onder de heerschappij van de duivel!
Leef daar dan ook naar.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ariene schreef:
Maar, wie dat gelooft en belijdt, gaat het intussen niet ergens anders zoeken. Integendeel, die voelt zich juist meer verbonden aan de gemeente(n) waarin de Heere een plaats gaf.
Trouw-zijn is Bijbels.
Is het fout om éen avond in de maand naar zo'n avond te gaan? Is dat direct ontrouw zijn aan de kerk?
Er zijn ook jongerenavonden die geen inhoud hebben, maar waar mensen maandelijks samenkomen om met elkaar wat te drinken en te praten.
Is dat dan ook ontrouw, of zit de ontrouw in de lezing?
Persoonlijk vind ik het te zwart wit, wat is jullie mening?
Het is ook erg zwart wit vind ook ik. Het lijkt een beetje op het zoeken naar een stok om de hond mee te kunnen slaan.
Er wordt op de jongerenavonden niet voor niets gezegt dat ze geen kerk zijn, geen concurentie van de kerk en ze roepen alle jongeren op in de kerk te blijven waar ze ook opgegroeid zijn. Zich daar in te zetten voor God.

Hoezo ontrouw?

Heiligmaking
Daarbij blijf ik inhoudelijk bezwaren houden tegen avonden en conferenties van Jij daar! en Heart Cry. Waarom? Omdat de mens daar zoveel moet.
Twee voorbeelden. Jij daar! organiseert van tijd tot tijd Zingkringen. Je hoort er psalmen, maar ook opwekkingsliederen met bijbehorend handgeklap. Tijdens de Zingkringen worden door jongeren en ouderen getuigenissen afgelegd van hun bekering of hun leven met God. De zaal wordt opgeroepen om deze mensen na te volgen: “Wat heb jij deze week voor de Heere gedaan?” of “En nu jij: Wie ben je? Wat doe je? Wat is het resultaat?”
Dhr.L Kroon is op een jijdaar avond geweest bij Dhr. Westerduin.
Waarom nu een reactie op de Zingkring?
Ik heb deze nooit gehoord omdat het mij gaat om de lezingen dus kan er niet over oordelen.
maar terwijl de discussie gaat over de lezingen haalt hij opeens de zingkring aan...
Die getuigenissen zijn alleen maar mooi. Het is juist dat je in de gemeentes de voorbeelden mist om na te kunnen leven, om jaloers op te worden.
Moeten wij ons dan niet afvragen wie wij zijn? Wie zijn wij voor God?
Moeten wij ons ook niet afvragen wat wij doen? Wat doen wij met onze spullen en tijd? Hoe delen wij die in? Waar zijn wij het drukst mee? Past God ook nog in onze agenda?
Moeten wij niet afvragen wat het resultaat is? Moeten wij niet blijven kijken waar alles wat wij doen ons brengt? Dichter bij God of juist verder van Hem weg?

'Zoekt en gij ZULT vinden. Klopt u u ZAL worden opgedaan.'

Volgens mij roept dit niet op tot passiviteit maar actief bezig zijn.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gesloten