Ik ben het geloof ik helemaal met je eens. Maar wat is nu eigenlijk je probleem? 't Zit je nogal hoog geloof ik.Afgewezen schreef:Ik dacht wel dat dat erachter zat. Het bevestigt dus mijn woorden. Een subtiel woordenspel om de ander van rechtzinnigheid te betichten!Ander schreef:Jij nu ook niet. Door te prediken dat we verloren liggen ga je in de prediking uit van de totale verlorenheid van de mens van nature. En als je preekt (even een beetje plastisch) dat je goed je best moet doen en moet geloven omdat je anders naar de hel gaat leg je vermogens in de mens die er niet zijn. Een heel wezenlijk verschil en niet zomaar een woordspel.Afgewezen schreef: Je gaat niet inhoudelijk in op wat ik zeg. Waaróm is het meer dan een woordspel?
Wie zich niet bekeert, gáát inderdaad verloren. Dat is waar.
Dat we van nature verloren liggen, is óók waar.
Het een sluit het ander niet uit.
Zie je nu zelf niet dat het hier om twee verschillende betekenissen gaat van 'verloren zijn'? De ene is de doodstaat van de mens, de ander is het geworpen zijn in de hel.
Jammer als een predikant denkt zó zijn rechtzinnigheid te moeten bewijzen.
Ik weet ook wel dat er een drieërlei dood is, de geestelijke, de tijdelijke en de eeuwige dood.
De geestelijke dood en de eeuwige dood liggen in elkaars verlengde tenzij er een wonder van God plaatsvindt in een mensenleven. Het is echt anders wanneer je stelt dat je onder de geestelijke en eeuwige dood vandaan kunt komen door te gaan geloven. Snap je mijn punt?