Beroepingswerk discussie [4]

DDD

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Mistig schreef:
Ad Anker schreef: Ja, theoretisch allemaal kloppend, maar komt het voor in de GG?
Bij het laatste tweetal in onze gemeenten waren er ook mensen die (zoals DIA het noemt) 'gedwongen waren een keuze te maken die zijn niet wensten te maken.'
Even zonder hier een waardeoordeel over te geven...
Ik zou dat ook zeker hebben vermeld tijdens de vergadering. Dus heel terecht dat mensen dat hebben gemeld, en ik vermoed dat er veel meer mensen waren die daar op dat moment zo over dachten.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
helma schreef:Bij ons stond er juist een open brief (van 2 leden) in de kerkbode nav blanco stemmen. Op de laatste vergadering had zo'n 10% blanco gestemd. Daar waren ze erg van geschrokken en het moest maar niet meer gebeuren.

Ik dacht eerlijk gezegd dat dat wel een serieuze mogelijkheid was. Het lijkt mij dat je dat ook niet zomaar doet.
Wat een rare oproep. Blanco stemmen is, mits met een goede reden, heel goed. Ik vind het erg spijtig dat blanco stemmen niet meetellen, volgens (sommige?) kerkordes. Iedere blanco stem betekent dat de kerkenraad zijn eigen verantwoordelijkheid draagt voor een besluit en dat het betreffende gemeentelid die verantwoordelijkheid niet wil dragen.

Waarmee niet gezegd is dat je dat altijd wel wilt als je uit twee minder geschikte opties de minst ongeschikte optie kiest.

En mijns inziens is blanco stemmen dus ook zeker niet zinloos.
Zeker. Vooral dat laatste. Als er 100 aanwezig zijn, 10 stemmen er blanco en de kandidaten hebben allebei ongeveer evenveel stemmen, is er geen meerderheid en kan het beroep niet uitgebracht worden. Vanwege dat is het in de HHK democratischer. Als je het daar niet eens bent met de voordracht, kun je als gemeente het beroep voorkomen door allemaal tegen te stemmen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Als ze niet meetellen, tellen ze toch ook niet mee bij de vraag wanneer er een meerderheid is? Of begrijp ik dat verkeerd?
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
helma schreef:Bij ons stond er juist een open brief (van 2 leden) in de kerkbode nav blanco stemmen. Op de laatste vergadering had zo'n 10% blanco gestemd. Daar waren ze erg van geschrokken en het moest maar niet meer gebeuren.

Ik dacht eerlijk gezegd dat dat wel een serieuze mogelijkheid was. Het lijkt mij dat je dat ook niet zomaar doet.
Dat is wel claimend gedrag. Je ontneemt iemand zijn recht.
Als er veel blanco stemmen hebt, geeft de gemeente een signaal af
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
gallio

Bericht door gallio »

DDD schreef:Als ze niet meetellen, tellen ze toch ook niet mee bij de vraag wanneer er een meerderheid is? Of begrijp ik dat verkeerd?
Volgens mij tellen ze gewoon niet mee. Er zijn in Jantjes voorbeeld 90 stemmen uitgebracht en als de uitslag 47/43 is heeft de man met 47 stemmen gewoon de meerderheid.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dat is volgens mij juist het verschil tussen het onthouden van stemmen en blanco stemmen. Blanco telt wel mee. Maar ik kan mis zijn.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

liz boer schreef:
Jantje schreef:

Nee hoor, in de Hervormde Kerk is blanco stemmen geen recht. Het is zelfs geen optie. Als je blanco stemt, telt dit als was er een aanwezige minder.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Als ze niet meetellen, tellen ze toch ook niet mee bij de vraag wanneer er een meerderheid is? Of begrijp ik dat verkeerd?
Dat is als ze van onwaarde zijn. Als iemand blanco stemt telt deze wel mee voor het aantal. Dus als er 10 blanco zijn en er zijn 100 aanwezigen, is de meerderheid nog steeds 51 (de helft +1). Ik heb het nu even over de kerkorde zoals die in de Ger. Gem. gebruikt wordt.

Toch @Luther?
Laatst gewijzigd door Jantje op 29 jan 2019, 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:

Nee hoor, in de Hervormde Kerk is blanco stemmen geen recht. Het is zelfs geen optie. Als je blanco stemt, telt dit als was er een aanwezige minder.
Ja dat begrijp ik, maar je geeft toch een signaal af.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:Dat is volgens mij juist het verschil tussen het onthouden van stemmen en blanco stemmen. Blanco telt wel mee. Maar ik kan mis zijn.
Dat heb je inderdaad mis. In de HHK en eerder ook in de NHK was blanco stemmen niet mogelijk. Die zijn ongeldig.
DDD

Bericht door DDD »

@Ditbenik:
Natuurlijk is het ook een signaal als er 100 mensen aanwezig zijn maar er maar 50 mensen meetellen. Wat ook precies de kerkorde is, dat valt natuurlijk op bij de vaststelling van de stemverhoudingen.

@Erskinees:
Zo zou het mijns inziens moeten zijn. Maar dat gebeurt dus vaak niet en dat is conform de interpretatie van de kerkorde. Ik vermoed dat het op gespannen voet staat met hoe Calvijn het bedoelde, maar ja. Dat weet ik niet zeker.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ditbenik schreef: Dat heb je inderdaad mis. In de HHK en eerder ook in de NHK was blanco stemmen niet mogelijk. Die zijn ongeldig.
Het gaat er nu toch om wanneer het wel kan (CGK, GG etc.) en waar het dan wel of niet voor meetelt?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Ditbenik schreef: Dat heb je inderdaad mis. In de HHK en eerder ook in de NHK was blanco stemmen niet mogelijk. Die zijn ongeldig.
Het gaat er nu toch om wanneer het wel kan (CGK, GG etc.) en waar het dan wel of niet voor meetelt?
Precies.
Jantje schreef:
Dat is als ze van onwaarde zijn. Als iemand blanco stemt telt deze wel mee voor het aantal. Dus als er 10 blanco zijn en er zijn 100 aanwezigen, is de meerderheid nog steeds 51 (de helft +1). Ik heb het nu even over de kerkorde zoals die in de Ger. Gem. gebruikt wordt.

Toch @Luther?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
Dat is als ze van onwaarde zijn. Als iemand blanco stemt telt deze wel mee voor het aantal. Dus als er 10 blanco zijn en er zijn 100 aanwezigen, is de meerderheid nog steeds 51.

Toch @Luther?
Binnen de HHK tellen ze niet mee. Als 10 van de 100 blanco zijn blijven er 90 over en zijn er 45+1 nodig om verkozen te zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij schreef ds. P. Mulder in de Saambinder dat het niet kan en dat het ook niet meetelt. Ik kan me vaag herinneren dat hij daarvoor verder geen bronnen of bewijzen uit de kerkgeschiedenis aanvoerde.
Gesloten