Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Geplaatst: 07 jun 2018, 08:55
Ik moet nu weg, kom er later op terug. Maar dan eerst een vraag aan jou: hoe leg jij dan Johannes 1 uit?helma schreef:Hoe leg jij dan Johannes 15 uit?
Ik moet nu weg, kom er later op terug. Maar dan eerst een vraag aan jou: hoe leg jij dan Johannes 1 uit?helma schreef:Hoe leg jij dan Johannes 15 uit?
Je kunt ook niet echt tot de Kerk behoren als je niet wedergeboren bent. Ook dan is er sprake van een 'uitwendig' lidmaatschap.Junia schreef:Mensen kunnen echter wel tot een Christelijke Kerk behoren, maar tegelijkertijd niet tot het verbond horen.
Het is ook maar net wat je van tevoren als conclusie trekt, blijkbaar...Junia schreef:Je kunt dus niet zeggen dat er mensen zijn die wel tot het verbond behoren maar niettemin verloren gaan, want je hoort alleen op grond van geloof tot het verbond. Bij het verbond met Abraham ging het verbond door via de geslachtelijke lijn, geboorte, bij het nieuwe verbond via wedergeboorte.
Mensen kunnen echter wel tot een Christelijke Kerk behoren, maar tegelijkertijd niet tot het verbond horen.
Toch wordt dat weersproken door het beeld van de olijfboom. Die olijfboom omvat én het 'vleselijke' Israël én het 'geestelijke' Israël. En het is mogelijk in die olijfboom ingeplant te zijn én er weer van afgesneden te worden. Dat kan alleen maar als er iets is als een 'uitwendig behoren tot' die olijfboom bestaat.Junia schreef:Onder het nieuwe verbond zijn er geen - zoals jij het noemt - 'uitwendige' leden.
Johannes 1:12,13 <aar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven, die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
Je kunt dus niet zeggen dat er mensen zijn die wel tot het verbond behoren maar niettemin verloren gaan, want je hoort alleen op grond van geloof tot het verbond. Bij het verbond met Abraham ging het verbond door via de geslachtelijke lijn, geboorte, bij het nieuwe verbond via wedergeboorte.
God beloofd aan Abraham het land Israël. Hierover sluit Hij met Abraham een verbond (Genesis 15).Posthoorn schreef:En waarom liet God ook de kinderen besnijden, die hun hart nog niet kónden besnijden, omdat ze nog niet tot hun verstand gekomen waren? Dat zouden wij niet 'logisch' vinden, maar God wilde het zo.
Dan is dus wat je noemt de 'geloofsdoop' iets anders, maar geen sacrament, geen zegel dat God Zelf plakt op Zijn eigen belofte? ("want de mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan").Isala schreef:De geloofsdoop is een getuigenis van wat de Heere in het leven van een zondaar heeft gedaan!
Van harte mee eens. De doop is inderdaad het bevel van Christus. Daarom begrijp ik de rest van je bericht niet zo goed.Adagio schreef:Een mens wordt niet gedoopt in de naam van de voorganger, of van zichzelf, maar in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes, Matth. 28:19. De doop is noodzakelijk uit kracht van Christus’ bevel.
Zoals je hierboven al zei: de doop is noodzakelijk omdat Christus het beveelt. Dus het is een instelling/bevel van Hem Zelf. Dat staat in Markus 16 van 15 en 16. Maar als dat (volgens sommige mensen) later aan de Bijbel is toegevoegd, dan staat het inderdaad ook nog in Mattheus 28 vers 19 zoals je zelf al aangeeft.Adagio schreef:Dan is dus wat je noemt de 'geloofsdoop' iets anders, maar geen sacrament
Het is belangrijk te weten wat Gods Woord hierover zegt. Hoe weet ik uit Zijn Woord dat God een zegel plakt op Zijn belofte aan een baby?Adagio schreef:geen zegel dat God Zelf plakt op Zijn eigen belofte?
Er komen regelmatig opmerkingen voorbij dat geloofdopers scheiding maken tussen het OT en NT.eilander schreef:Maar ook hier weer het typische verschil maken tussen OT en NT, terwijl er veel meer eenheid is.
Posthoorn schreef:Je kunt ook niet echt tot de Kerk behoren als je niet wedergeboren bent. Ook dan is er sprake van een 'uitwendig' lidmaatschap.
Verrassende uitspraak. Ben je ermee eens, dat in Gods verbond, eis (of voorwaarde) en belofte hetzelfde zijn, nl. geloof? Met hulp van bovenstaande quote gaan we elkaar straks vinden. Ik wil er dan aan toevoegen: ", of gewerkt gaan worden".Isala schreef:Wel een voorwaarde voor degenen voor wie ze bedoeld zijn: er moet geloof aanwezig zijn.
In dat verband is het goed om te bedenken dat in de geschiedenis van Filippus en de Moorman de vraag "Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd" en het antwoord "Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is" later zijn toegevoegd. In de vroege versies van de tekst kwam deze voorwaarde niet voor.Adagio schreef:Verrassende uitspraak. Ben je ermee eens, dat in Gods verbond, eis (of voorwaarde) en belofte hetzelfde zijn, nl. geloof? Met hulp van bovenstaande quote gaan we elkaar straks vinden. Ik wil er dan aan toevoegen: ", of gewerkt gaan worden".Isala schreef:Wel een voorwaarde voor degenen voor wie ze bedoeld zijn: er moet geloof aanwezig zijn.
Je bedoelt dat er handschriften zijn waar deze zinnen niet in voorkomen? Dat is heel wat anders dan de conclusie dat deze zinnen 'later zijn toegevoegd'.Hendrikus schreef:In dat verband is het goed om te bedenken dat in de geschiedenis van Filippus en de Moorman de vraag "Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd" en het antwoord "Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is" later zijn toegevoegd. In de vroege versies van de tekst kwam deze voorwaarde niet voor.
Dat Handelingen 8:37 een latere toevoeging is, blijkt uit drie verschillende argumenten:Posthoorn schreef:Je bedoelt dat er handschriften zijn waar deze zinnen niet in voorkomen? Dat is heel wat anders dan de conclusie dat deze zinnen 'later zijn toegevoegd'.Hendrikus schreef:In dat verband is het goed om te bedenken dat in de geschiedenis van Filippus en de Moorman de vraag "Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd" en het antwoord "Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is" later zijn toegevoegd. In de vroege versies van de tekst kwam deze voorwaarde niet voor.
Deze topic lijkt me niet geschikt om een tekstkritische discussie te starten. Daar zijn al andere topics voor. Verder neem ik niet voetstoots aan wat algemeen wordt aangenomen, nl. dat de textus receptus een minder goede tekst zou zijn. Maar nogmaals, geen discussie hierover in deze topic.Orfeo schreef:Dat Handelingen 8:37 een latere toevoeging is, blijkt uit drie verschillende argumenten:
1. De "moeilijkste" versie is waarschijnlijk de oorspronkelijke. Het is ondenkbaar dat een kopiist 8:37 zou weglaten - het is een prachtig vers - maar het is wel goed denkbaar dat een kopiist het zou toevoegen.
2. Het vers komt in verschillende oude en betrouwbare manuscripten niet voor.
3. In de manuscripten waarin het vers wel voorkomt, zijn er veel verschillende varianten. Dat is kenmerkend voor een latere toevoeging.
Inderdaad, want om dat te kunnen stellen moet je eerst van een aantal aannames uitgaan, die helemaal niet zo 'zeker' zijn. Maar dit is niet de plaats voor een uitputtende discussie over die aannames.Orfeo schreef:Ik meen dat jij het was die beweerde dat er te twijfelen viel aan de conclusie dat Handelingen 8:37 waarschijnlijk een interpolatie is. Dat impliceerde je in ieder geval.
De Heere geeft wat Hij beloofd In Zijn Woord. Op de beloftes in Zijn Woord mogen we pleiten, en daar werkzaam mee zijn.Adagio schreef:Verrassende uitspraak. Ben je ermee eens, dat in Gods verbond, eis (of voorwaarde) en belofte hetzelfde zijn, nl. geloof? Met hulp van bovenstaande quote gaan we elkaar straks vinden. Ik wil er dan aan toevoegen: ", of gewerkt gaan worden".Isala schreef:Wel een voorwaarde voor degenen voor wie ze bedoeld zijn: er moet geloof aanwezig zijn.