Ik wil deze post toch even naar voren halen. Ik zou dit erg oprecht jammer vinden. Ik ben al jaren een meelezer en uw posts zijn waardevol.-DIA- schreef:Geacht forum,
Als het forum het goed vindt zou ik wat meer afstand van dit forum willen nemen.
Ik heb dit al heel lang gewild, maar mijn vlees is soms te zwak om het te weerstaan.
Na wat opmerkingen gelezen te hebben geloof ik toch dat het beter is dat ik me terugtrek,
al zeg ik er meteen bij dat dit niet betekent dat ik me helemaal terugtrek.
Ik merk dat ik vaak niet begrepen wordt, gezien de soms suggestieve opmerkingen die
me gedaan worden. Alsof ik me steeds weer moet verantwoorden. Het lijkt een vreemde
taal te zijn geworden, en dan doel ik niet op een oud of verouderd woordgebruik.
U mag van mij weten dat deze persoon zich vaak als een "indringer" gevoelt, en
dat er veel dingen zijn die werkelijk grote zorgen zouden moeten baren. Dat dit niet gebeurt
komt mijns inziens omdat men het niet ten volle beseft.
Als het het forum goeddunkt ga ik niet verder in op genoemde suggestieve en niet ter
zake doende opmerkingen.
Vriendelijke groet,
DIA
Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
-
1. Ik had gehoopt dat keesjanm zelf antwoord zou geven, maar helaas.Leerling schreef:Zullen we dat niet aan God Zelf overlaten? Of ze wel of niet echt geroepen zijn? Als de Heere iemand roept tot het ambt, dan zal de Heere er Zelf zorg voor dragen dat die manspersoon Zijn dienstknecht wordt. Daar kan geen kerkenraad of curatorium iets aan veranderen!GGBeroopingswerk schreef:Wat is er verdrietig? Dat er zo weinig mannen door God geroepen worden als predikant? Of dat dat Curatorium elk jaar weer waarlijk geroepen mensen tegen houdt?keesjanm schreef:Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
2. Is het waar dat als de Heere iemand roept, dat dan niemand daar iets aan kan veranderen? Uiteraard onderstreep ik Gods almacht, maar ik geloof niet dat Hij die altijd 'inzet'. Er zijn bijbelteksten waaruit blijkt dat God Zijn wil niet doorvoert als de mens tegenwerkt. Kijk bijvoorbeeld naar
God wilde wel, maar de mens niet. De kanttekening wijst erop dat God wel een aantal uit hen alsnog heeft bijeenvergaderd (door zijn almacht). Maar dan blijft er dus ook een groot aantal over waar God het wel wilde, maar de mens niet. En God ze heeft laten liggen.hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Maar dat is een andere discussie.
Ik geloof dat ik nu duidelijk was. Ik kan wel 'mee doen' als ik maar wat aan de oppervlakte blijf. Ik wil me toch liever niet binden om mijn overtuiging met geweld (als het ware) in te houden. Dat betekent in feite: Niet mee doen in topics van actuele theologische zaken. Volgens mij is dit duidelijk, want dáár ligt het niet begrepen zijn.Jeremiah schreef:Ik wil deze post toch even naar voren halen. Ik zou dit erg oprecht jammer vinden. Ik ben al jaren een meelezer en uw posts zijn waardevol.-DIA- schreef:Geacht forum,
Als het forum het goed vindt zou ik wat meer afstand van dit forum willen nemen.
Ik heb dit al heel lang gewild, maar mijn vlees is soms te zwak om het te weerstaan.
Na wat opmerkingen gelezen te hebben geloof ik toch dat het beter is dat ik me terugtrek,
al zeg ik er meteen bij dat dit niet betekent dat ik me helemaal terugtrek.
Ik merk dat ik vaak niet begrepen wordt, gezien de soms suggestieve opmerkingen die
me gedaan worden. Alsof ik me steeds weer moet verantwoorden. Het lijkt een vreemde
taal te zijn geworden, en dan doel ik niet op een oud of verouderd woordgebruik.
U mag van mij weten dat deze persoon zich vaak als een "indringer" gevoelt, en
dat er veel dingen zijn die werkelijk grote zorgen zouden moeten baren. Dat dit niet gebeurt
komt mijns inziens omdat men het niet ten volle beseft.
Als het het forum goeddunkt ga ik niet verder in op genoemde suggestieve en niet ter
zake doende opmerkingen.
Vriendelijke groet,
DIA
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Het hele probleem is dat er op deze manier gedacht wordt over het curatorium. De vraag is of je zo moet denken, al is God natuurlijk almachtig en doet hij wat hij wil. Maar dat betekent niet dat wij als mensen onbeperkt blokkades en systemen kunnen gaan creëren 'want als de Heere iemand roept dan wordt hij toch wel predikant'. Volgens mij is dat een denkfout.Leerling schreef: Nee het is geen blokkade, het is een middel waardoor God werkt.
De Heere weet de plaats en tijd voor Zijn geroepe om te dienen. En als dat in ander verband is, naar onze menselijke waarnemingen, dan heeft dat zo moeten zijn.
Ja het is mensenwerk, maar wel werk van mensen waar God de Koning der kerk boven staat. Dat besef is kwijt in de kerk. Als wij vinden dat er te weinig dominees zijn en er te weinig aangenomen worden voor de studie, dan gaan wij bepalen wat en hoe God het moet doen. En als God ze geeft, dan zijn we er nog ondankbaar mee ook. We zitten meer met dominees verlegen, dan erom.
Juist déze omslag in het denken maakt het voor mij zo verschrikkelijk moeilijk. Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg, denk ik dan..Curatorium schreef:Het hele probleem is dat er op deze manier gedacht wordt over het curatorium. De vraag is of je zo moet denken, al is God natuurlijk almachtig en doet hij wat hij wil. Maar dat betekent niet dat wij als mensen onbeperkt blokkades en systemen kunnen gaan creëren 'want als de Heere iemand roept dan wordt hij toch wel predikant'. Volgens mij is dat een denkfout.Leerling schreef: Nee het is geen blokkade, het is een middel waardoor God werkt.
De Heere weet de plaats en tijd voor Zijn geroepe om te dienen. En als dat in ander verband is, naar onze menselijke waarnemingen, dan heeft dat zo moeten zijn.
Ja het is mensenwerk, maar wel werk van mensen waar God de Koning der kerk boven staat. Dat besef is kwijt in de kerk. Als wij vinden dat er te weinig dominees zijn en er te weinig aangenomen worden voor de studie, dan gaan wij bepalen wat en hoe God het moet doen. En als God ze geeft, dan zijn we er nog ondankbaar mee ook. We zitten meer met dominees verlegen, dan erom.
- Johann Gottfried Walther
God regeert, en het curatorium heeft een zware en verantwoordelijke taak, en daar moeten ze rekenschap voor af leggen aan God.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
En Gods raadsbesluit dan? Deze 2 moet je wel uit elkaar houden.GGBeroopingswerk schreef:Leerling schreef:GGBeroopingswerk schreef:keesjanm schreef:Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
2. Is het waar dat als de Heere iemand roept, dat dan niemand daar iets aan kan veranderen? Uiteraard onderstreep ik Gods almacht, maar ik geloof niet dat Hij die altijd 'inzet'. Er zijn bijbelteksten waaruit blijkt dat God Zijn wil niet doorvoert als de mens tegenwerkt. Kijk bijvoorbeeld naarGod wilde wel, maar de mens niet. De kanttekening wijst erop dat God wel een aantal uit hen alsnog heeft bijeenvergaderd (door zijn almacht). Maar dan blijft er dus ook een groot aantal over waar God het wel wilde, maar de mens niet. En God ze heeft laten liggen.hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Maar dat is een andere discussie.
Daarom kan het tegenstrijdig lijken maar is het niet.
Ignoti nulla cupido.
Welnee, zo wordt er helemaal niet gedacht. Denk je nu echt dat een curator bij zichzelf denkt: als ik nu iedereen afwijs, dan zorgt de Heere er wel voor dat - als het echt is - hij toch dominee wordt? Kom nou....Curatorium schreef:Het hele probleem is dat er op deze manier gedacht wordt over het curatorium. De vraag is of je zo moet denken, al is God uiteindelijk almachtig en doet hij wat hij wil. Maar dat betekent niet dat wij als mensen onbeperkt blokkades en systemen kunnen gaan creëren 'want als de Heere iemand roept dan wordt hij toch wel predikant'. Volgens mij is dat een denkfout.Leerling schreef: Nee het is geen blokkade, het is een middel waardoor God werkt.
De curator voelt wel degelijk de hoge, eigen verantwoordelijkheid die hij heeft. En hij weet ook heus wel dat hij die niet moet uitspelen tegen Gods almacht. Zoals gezegd: het is allebei waar.
Dus, ik weet niet of je werkelijk bedoelt dat het huidige bestel een 'onbeperkte blokkade en systeem' is, of dat het meer een hypothetische gedachte is - maar in elk geval lijkt mij die gedachte absoluut niet juist.
Tenzij @DDD gelijk heeft. Dat zou betekenen dat het curatorium er steeds onderling niet uit komt.
Zelf weet ik er uiteraard erg weinig van, zeker als buitenstaander en misschien heb ik wat naïeve gedachten hierover. Maar ik heb gewoon het idee dat in veel gevallen het gewoon wel duidelijk is: kan iemand helder en ordelijk verslag doen van bekering en roeping?
In onze kerk is ooit een student tweemaal afgewezen, pas bij de 3e keer werd hij toegelaten. Er zijn er meer geweest wist ik van mijn vader.eilander schreef: Welnee, zo wordt er helemaal niet gedacht. Denk je nu echt dat een curator bij zichzelf denkt: als ik nu iedereen afwijs, dan zorgt de Heere er wel voor dat - als het echt is - hij toch dominee wordt? Kom nou....
Wat betekent het dan, was hij de eerste keer niet overtuigend genoeg?
De tweede keer evenmin? Ik weet het niet, maar kennelijk was dit de weg, hij is uiteindelijk predikant geworden.
Ach, en misschien is het wel zo dat een afgewezen student uiteindelijk in een ander kerkverband terecht moet komen.
Kan het niet zo zijn dat iemand er nog niet klaar voor is, dat het curatorium wel zeker een roeping ziet, maar de tijd nog niet rijp acht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eens!eilander schreef:Welnee, zo wordt er helemaal niet gedacht. Denk je nu echt dat een curator bij zichzelf denkt: als ik nu iedereen afwijs, dan zorgt de Heere er wel voor dat - als het echt is - hij toch dominee wordt? Kom nou....Curatorium schreef:Het hele probleem is dat er op deze manier gedacht wordt over het curatorium. De vraag is of je zo moet denken, al is God uiteindelijk almachtig en doet hij wat hij wil. Maar dat betekent niet dat wij als mensen onbeperkt blokkades en systemen kunnen gaan creëren 'want als de Heere iemand roept dan wordt hij toch wel predikant'. Volgens mij is dat een denkfout.Leerling schreef: Nee het is geen blokkade, het is een middel waardoor God werkt.
De curator voelt wel degelijk de hoge, eigen verantwoordelijkheid die hij heeft. En hij weet ook heus wel dat hij die niet moet uitspelen tegen Gods almacht. Zoals gezegd: het is allebei waar.
Dus, ik weet niet of je werkelijk bedoelt dat het huidige bestel een 'onbeperkte blokkade en systeem' is, of dat het meer een hypothetische gedachte is - maar in elk geval lijkt mij die gedachte absoluut niet juist.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... ated=false#
Het wordt te lang om het hele artikel (van ds. J.J. van Eckeveld) hier te plaatsen, maar toch wil ik één alinea hier neerzetten. Over de rest zou ik willen zeggen: neem en lees!
Het wordt te lang om het hele artikel (van ds. J.J. van Eckeveld) hier te plaatsen, maar toch wil ik één alinea hier neerzetten. Over de rest zou ik willen zeggen: neem en lees!
- Wat moet iemand doen die dominee wil worden?
“Als een persoon zich geroepen voelt tot het ambt van dominee, moet hij dat laten weten aan zijn kerkenraad. De kerkenraad zal zo iemand bevragen op diens bekering en roeping tot het ambt. Is het verslag gedaan, dan trekken de ouderlingen en diakenen zich terug om te stemmen. Bij een meerderheid van stemmen wordt een attest gegeven, een soort bewijs van goedkeuring. Dat bewijs wordt opgestuurd naar het curatorium van de Theologische School in Rotterdam. Op het curatorium gebeurt hetzelfde als bij de plaatselijke kerkenraad. De kandidaat wordt bevraagd op bekering en roeping, vervolgens stemt het curatorium. Bij een meerderheid van stemmen, ook al is het vijf voor en vier tegen, wordt iemand toegelaten tot de vierjarige opleiding. Meestal worden de besluiten met grote eenstemmigheid genomen omdat de Heere dan getuigenis geeft van Zijn werk.”
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Dat kan heel goed inderdaad. Het gaat niet zo zeer om of het overtuigend overkomt, meer over helderheid/ordelijkheid, denk ik. Zelf denk ik (maar ik kan het uiteraard niet onderbouwen) dat dát nog het meest voorkomt: wel ernst en liefde, maar onduidelijkheid over bekering en/of roeping. Van een predikant wordt ook verwacht dat hij leiding en onderwijs kan geven, dan moet het voor hemzelf wel volstrekt helder zijn.Mara schreef:In onze kerk is ooit een student tweemaal afgewezen, pas bij de 3e keer werd hij toegelaten. Er zijn er meer geweest wist ik van mijn vader.eilander schreef: Welnee, zo wordt er helemaal niet gedacht. Denk je nu echt dat een curator bij zichzelf denkt: als ik nu iedereen afwijs, dan zorgt de Heere er wel voor dat - als het echt is - hij toch dominee wordt? Kom nou....
De tweede keer evenmin? Ik weet het niet, maar kennelijk was dit de weg, hij is uiteindelijk predikant geworden.
Ach, en misschien is het wel zo dat een afgewezen student uiteindelijk in een ander kerkverband terecht moet komen.
Kan het niet zo zijn dat iemand er nog niet klaar voor is, dat het curatorium wel zeker een roeping ziet, maar de tijd nog niet rijp acht?
Onderstaand de leden van het curatorium die deze dagen het belangrijk werk moeten doen.
- ds. J.J. van Eckeveld, voorzitter (predikant te Zeist)
- ds. M. Karens, secretaris (predikant te Werkendam)
- ds. G.J.N. Moens (predikant te Lisse)
- ds. A. Schot (predikant te Nunspeet)
- ds. B. van der Heiden (predikant te Alblasserdam)
- ds. P. Melis (predikant te Ermelo)
- oud. K.H. de Heer, penningmeester (ouderling te Rijssen-West)
- oud. L.J. Goud (ouderling te Yerseke)
- oud. B. Agteresch (ouderling te Capelle aan den IJssel-West)
- ds. J.J. van Eckeveld, voorzitter (predikant te Zeist)
- ds. M. Karens, secretaris (predikant te Werkendam)
- ds. G.J.N. Moens (predikant te Lisse)
- ds. A. Schot (predikant te Nunspeet)
- ds. B. van der Heiden (predikant te Alblasserdam)
- ds. P. Melis (predikant te Ermelo)
- oud. K.H. de Heer, penningmeester (ouderling te Rijssen-West)
- oud. L.J. Goud (ouderling te Yerseke)
- oud. B. Agteresch (ouderling te Capelle aan den IJssel-West)
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Er zijn er meerdere die de eerste keer werden afgewezen. Ik zou verschillende voorbeelden kunnen noemen. We kunnen dan achteraf wel eens concluderen: Toen was het Gods tijd nog niet. Ik denk nu ook aan onze "eigen" oude ds. J. Karels.Mara schreef:In onze kerk is ooit een student tweemaal afgewezen, pas bij de 3e keer werd hij toegelaten. Er zijn er meer geweest wist ik van mijn vader.eilander schreef: Welnee, zo wordt er helemaal niet gedacht. Denk je nu echt dat een curator bij zichzelf denkt: als ik nu iedereen afwijs, dan zorgt de Heere er wel voor dat - als het echt is - hij toch dominee wordt? Kom nou....
- Johann Gottfried Walther
Ik zie het predikantentekort toch echt als een oordeel. Het raakt mij dat er zijn, die het niet uitmaakt of die er niet verdrietig om zijn. Ook dat maar weinigen het als een oordeel zien. Soms lijkt het zelfs alsof men het predikantentekort ziet als ene kenmerk van het ware. Alleen begrijp ik niet goed waar men dat op fundeert.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"