Preken beluisteren op internet

DDD

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Ik citeer slechts. En zo heel raar is het niet eens, maar dat zal dan gewestelijk zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Iedereen kende de wat platte uitdrukkingen van ds. Bregman.
Zo was hij, rechtuit en eerlijk. Van hem kon het lijden.
Wie ds. Bregman gekend heeft zal dat wel weten.
Hij had het hart op de tong, maar was altijd strikt eerlijk.
Zelfs niet godsdienstige mensen waardeerden dominee Bregman
om zijn eenvoud en hartelijkheid. Zijn taalgebruik was dan
wel niet altijd zo fijngeslepen en soms kon je wel eens denken:
Is dat nou kanseltaal? Maar als je hem beter kende, en zijn
achtergrond wist dan kon het lijden. Een dergelijke volkse
taal hoorde je trouwens ook wel eens bij ds. Joh, v.d. Poel.

Het gaat hier dus niet in de eerste plaats om de manier van
uitdrukken maar om de boodschap zelf. Als we daar over
beginnen dan is het doel van de posting weg, en kunnen we
over gaan tot de orde van de dag.
Het is juist bedoeld om er bij stil te staan en niet om er
kritiek op te leveren.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 okt 2013, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Het zou wel erg zijn als iemand de grove kwalificatie van 'spuugzat' aan een preek geeft. Ik snap niet dat je dat als voorbeeld geeft.
Dat suggereerde ds. A. Bregman zelf (zie citaat van DIA).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Het zou wel erg zijn als iemand de grove kwalificatie van 'spuugzat' aan een preek geeft. Ik snap niet dat je dat als voorbeeld geeft.
Dat suggereerde ds. A. Bregman zelf (zie citaat van DIA).
Nee, het verband was dat hij dat opmerkte t.a.v. een bevindelijke ontdekkende ontgrondende en
ontblotende prediking. En dat blijkt in de praktijk: Dat willen velen niet meer horen.
DDD

Bericht door DDD »

@DIA:
Je hoeft echt de dominee niet te verdedigen. Het is een heel normaal Nederlands woord en in het geheel niet grof of plat. Was iedere prediking maar zo helder en duidelijk.
Ik vind dit dus gezemel. Maar dat zal aan mij liggen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hmm, ik begreep je opmerking verkeerd, DDD. Nu kan ik het beter plaatsen en begrijp ik ook waarom je het woord 'spuugzat' gebruikte. In de context van ds. Bregman staat het niet heel vreemd.
DDD

Bericht door DDD »

Gelukkig maar. Je kunt in een heilige woordkeus ook doordraven. De bijbel zelf geeft daarin geen aanleiding, de beeldspraken uit de psalmen zijn ook niet allemaal even zoetsappig.

En in mijn omgeving is het woord spuugzat geen onbetamelijk woord. En voor zover het misverstand zich er op zou richten dat je met ergernis over een preek je direct tegen God verzet wil ik wel even uitdrukkelijk zeggen dat ik me daar helemaal niet in kan vinden. Een preek kan slecht zijn of anderszins niet deugen. Dat heeft niets met Gods Woord maar alles met de gebrekkige predikers (en, geef ik graag toe, gebrekkige luisteraars) te maken. Preken van een predikant die consequent 10 minuten te lang preekt ben ik na twee diensten al spuugzat, maar dat terzijde. Ik houd het er maar op dat daarbij beide genoemde aspecten een rol spelen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Gelukkig maar. Je kunt in een heilige woordkeus ook doordraven. De bijbel zelf geeft daarin geen aanleiding, de beeldspraken uit de psalmen zijn ook niet allemaal even zoetsappig.

En in mijn omgeving is het woord spuugzat geen onbetamelijk woord. En voor zover het misverstand zich er op zou richten dat je met ergernis over een preek je direct tegen God verzet wil ik wel even uitdrukkelijk zeggen dat ik me daar helemaal niet in kan vinden. Een preek kan slecht zijn of anderszins niet deugen. Dat heeft niets met Gods Woord maar alles met de gebrekkige predikers (en, geef ik graag toe, gebrekkige luisteraars) te maken. Preken van een predikant die consequent 10 minuten te lang preekt ben ik na twee diensten al spuugzat, maar dat terzijde. Ik houd het er maar op dat daarbij beide genoemde aspecten een rol spelen.
Maar gaat dus niet om het uiterlijk taalgebruik in dezen, daar was het citaat niet voor
bedoeld. Dat is vaak het geval. Men valt over een woord, of een zin, en daar gaat het
verder, de kern blijft liggen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dit anders wel een inhoudelijke reactie, zij het misschien anders dan je had bedoeld:
DDD schreef:Het blijft natuurlijk wel de roeping van predikers zo te prediken dat de mensen het niet spuugzat worden. Dat lijkt een beetje onderbelicht in je bijdragen.
Ik zou toch graag benadrukken dat bij het oordeel der verharding dat sommige predikers menen op te merken ook menselijke aspecten een rol spelen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik vind dit anders wel een inhoudelijke reactie, zij het misschien anders dan je had bedoeld:
DDD schreef:Het blijft natuurlijk wel de roeping van predikers zo te prediken dat de mensen het niet spuugzat worden. Dat lijkt een beetje onderbelicht in je bijdragen.
Ik zou toch graag benadrukken dat bij het oordeel der verharding dat sommige predikers menen op te merken ook menselijke aspecten een rol spelen.
Ik geloof dit niet. Sorry, maar daarvoor spreken de voorbeelden te duidelijk.
Maar laten we ten eerste bij onszelf beginnen. Schrikken we nog als we de krant
opendoen? Het lijkt dat we wennen aan de stroom berichten die ons toch zeer
zouden moeten verontrusten.
Zucht

Bericht door Zucht »

-DIA- schreef:Nee, het verband was dat hij dat opmerkte t.a.v. een bevindelijke ontdekkende ontgrondende en
ontblotende prediking. En dat blijkt in de praktijk: Dat willen velen niet meer horen.
Zulke mensen hebben hun buik vol van zo'n prediking. Dan zit het een voet te laag....
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Joh. 11: De opwekking van Lazarus

Thema: De Levensvorst bij het graf van Lazarus

1) Priesterlijk bewogen
2) Profetisch getuigend
3) Koninklijk gebiedend

Ds. A. Moerkerken - Vond het een indrukwekkende en leerzame preek. Had nog nooit een preek gehoord van Ds. Moerkerken en had eigenlijk mijn vooroordelen klaar (als CGK'er). Nu kan men natuurlijk niet op één preek afgaan, maar vond het onderwijzend! Aan te raden!
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Link?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het is wel geen preek, maar zeker stichtelijk en leerzaam.
Het een van de geliefde werkjes van Prof. G. Wisse: De droefheid naar God.
Wat is deze prediker helder! Ik was zelf bij het beluisteren weer aangenaam verrast.
Wat had die prediker een gave de zaken helder en klaar voor ogen te stellen.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Curatorium schreef:Link?
Of ik, alsjeblieft, de link zou willen geven? Oh ja natuurlijk! Even gezocht en gevonden:
http://www.ggboskoop.nl/preken/2013-05- ... s43-44.mp3
Plaats reactie