-DIA- schreef: ↑07 feb 2025, 00:37
Iedereen mag nu wel nee zeggen. Laat maar. Eén ding nog, en dat is dat de geachte heer Wim Anker de spijker wel degelijk op de kop slaat.
Ik heb gezegd (want gekibbel en gehakketak wil ik niet meer, en je voelt best wel aan waar dat zomaar kan ontstaan)
Ik begrijp dit best. Zowel DIA als Wim hebben, gezien hun postinggeschiedenis een bepaalde onnavolgbare eigenheid in hun reacties. Dat kan heel verrassend en verfrissend zijn. Dat maakt dit ik best begreep dat Wim volgens DIA de spijker op de kop slaat.
Wat ik in mijn eenvoudigheid mis is dat DIA een boek aankondigt, althans het voorwoord door ds. du Cloux van Maede. Dit boek is een klassieker en staat bij velen in de kast, ook hier staat hij voor het grijpen. Een boek wat ik iedereen aanraad om te lezen, omdat het ontdekkend is, maar hoe verrassend, ook enorm vertroostend. Omdat zelfbeproeving en zelfonderzoek geen doel op zich is, maar alles zich richt op Christus.
Ik las deze week bij Kohlbrugge: Hij schrijft over de duivel als de leugenaar.
Wij kennen de wapenrusting die de apostel Paulus in het laatste hoofdstuk van zijn brief aan de Efeziërs beschrijft. Als de duivel komt en zegt: Beproef jezelf! beproef je dan niét, maar houd slechts dát voor je toetssteen: geloof je in Jezus Christus? Verder niets!
Nu wil ik zelfbeproeving en zelfonderzoek niet afdoen als iets onnodigs, maar zo'n boekje leert uitnemend dat alles wat we doen buiten Christus van onwaarde is. En daarom is het zo'n geschikt boekje om te lezen en te bespreken.
Wim kent mij een beetje, dus daar zou hij best wat over kunnen zeggen, ik heb ook wat tegengas gegeven dus voel me dan ook wel aangesproken, maar het een oordeel vellen over een ander die je alleen digitaal onder een nickname kent vind ik overigens een gevaarlijke bezigheid. Ook daarvoor zou dit boekje zeer nuttig zijn.