Edward Fisher: Het Merg van het Evangelie. (Eindelijk

)
Maar ik liep al vrij snel tegen het volgende aan:
In het deel van de wet of het verbond der werken zegt Evangelista tegen Nomista over het volkomen heilig geschapen zijn het volgende :
Ja, en ook volkomen gelukzalig (...) . Zodat, indien Adam in de staat der rechtheid voor Zijn val, van de boom des levens genomen en gegeten zou hebben, hij zeker in een gelukzalige staat voor eeuwig bevestigd zou zijn, en door de satan niet zou kunnen worden verleid en bedrogen, zoals sommige godgeleerden oordelen, en Gods eigen woorden schijnen te kennen te geven (Gen 3: 22)
Volgende vragen kwamen bij mij naar boven....
Was de mens volgens Fisher dan al ongehoorzaam voor de zondeval door niet van de boom des levens te eten?
Geeft Boston een toelichting bij dit? Ik meen dat hij een soort toelichting heeft geschreven, maar heb dit zelf niet.
Later in het deel van de wet des geloofsbrieven of het verbond der genade zegt Evangelista:
Wel, op dezelfde dag waarop de mens gezondigd had, die ik acht dezelfde dag geweest te zijn als waarop hij geschapen was (...) . Mijn grond voor dit gevoelen kunt u vinden in Psalm 49:13 welke tekst door Ainsworth zó gelezen wordt:' De mens nochtans, die in waarde is, blijft niet één nacht; hij wordt vergeleken met de beesten die vergaan.' Dit kan opgevat worden, zegt hij, zowel voor de eerste mens Adam die niet in zijn waarde gebleven is, als voor al zijn nakomelingen.
Calvijn lijkt in zijn verklaring bij deze psalm uit te gaan. Hier wordt over de goddeloze geschreven, (hij gaat dus niet van Adam uit,)die zichzelf zo hoog heeft staan, dat het hem zal vergaan als bij de radeloze dieren.
Dat één nacht lijkt Calvijn i.e.g niet te koppelen aan het paradijs...of Adam
Later zegt Evangelista bij de vraag van Antinomista waaruit zou blijken dat het offeren gebeurde op dezelfde dag dat hij gezondigd had?
Er wordt in Joh 7 :30 van Jezus gezegd dat zij Hem zochten te grijpen; maar niemand sloeg de hand aan Hem, want Zijn ure was nog niet gekomen. Maar daarna, toen de tijd van Zijn lijden was aangebroken, zei Hijzelf: de ure is gekomen (joh 12:23) (...) de zesde dag en de negende ure van die dag, toen Christus Zichzelf door de eeuwige Geest Gode onstraffelijk heeft opgeofferd.
Als wij dit nu vergelijken met Ex 12 :6, (..) het paaslam op dezelfe umdag en ure is geslacht. (..) En de Schrift getuigt dat Adam op de 6e dag geschapenwas, en geeft ons grond om te denken dat hij ook op die dag gezondigdheeft. Geven de hierboven gemelde teksten ons dan ook geen grond om te geloven dat het juist op die dag en dat uur geweest is dat Christusgeestelijk en bij wijze van voorbeeld het werk van de verlossing aanvaardde om als een Offerande opgeofferdte worden voor Adams zonde?(...)
De gedachte die bij mij opkwam is als je Fisher hierin volgt dan zou de rustdag na de zondeval zijn geweest?
Gen 2 :
2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
Reageert Boston op deze gedachte van Fisher?
Ik lees het boek in de uitgave die vertaald is door H. Folmer. Uitgegeven in 2000.
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat sommige " vertalingen" fouten bevatten.
Is dit een vb ervan?
Kortom wie kan mij meer achtergrondinformatie geven. Interpreteer ik Fisher juist?