Ander schreef:helma schreef:jan33willem schreef:Luther schreef:Hoe is het toch mogelijk dat er na al die decennia nog steeds onduidelijkheid is over de vraag of er een algemeen welmenend aanbod van genade is en zo ja, hoe dat dient te worden verstaan in relatie tot de verkiezing. [...]
Wellicht omdat de Bijbel er niet zo duidelijk over is?
nee!
Omdat wij ons van het begin al aangewend hebben om dingen die God zegt in twijfel te trekken. "Is het ook dat God gezegd heeft" en dan verdraaien we het iets en maken we God verdacht.
Heel duidelijk heeft Bunyan dat verwoord in de Heilige Oorlog. Diabolus verdraait het liefdesaanbod van Elschadaï en stad mensziel vindt het een aannemelijke verklaring. Zo wordt de liefde van Elschadaï verdacht gemaakt alsof Hij het niet meent.
Ik moet over zulke antwoorden altijd even nadenken. Bedoel je hiermee dat de leer van de GGiN inzake het aanbod verdraaien en God verdacht maken is? Ik hoop het niet, maar ik lees het er wel een een beetje in.
Wat me ook opvalt is dat de discussie nu de oude discussie Kok vs. Steenblok wordt. Dat is op zich prima maar de Gereformeerde Gemeenten hebben duidelijk afstand genomen van Kok. De discussie Verhagen vs. Steenblok ligt wat genuanceerder maar ook onder de GG-ers die deelnemen in dit topic zie ik voornamelijk, zoals Genade door Recht terecht opmerkt, een verdediging van de standpunten van ds. Kok, en daarmee een afwijking van de leer van de Gereformeerde Gemeenten. Het boekje van de topictitel is denk ik verschenen omdat de discussie Verhagen vs. Steenblok toch wat ingewikkelder is omdat de leer van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland in principe heel dicht bij elkaar ligt, al zijn er in de Gereformeerde Gemeenten ook predikanten en gemeenten en leden die neigen naar de standpunten van ds. Kok, of daar in ieder geval wat mee worstelen.
In het begin van dit topic is er een gesprek geplaatst tussen Steenblok en Verhagen. Beiden keuren de standpunten van ds. Kok sterk af.
Laten wij de Schrift eens laten spreken omdat die vol staat van genadeaanbod.
Lukas13:34
34 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels , en gij hebt niet gewild.
Dit zegt Matthew Henry van deze tekst
Jezus Christus heeft zich bereid getoond, vrijwillig bereid, om arme zielen, die tot Hem komen, te ontvangen, en onder Zijne zorg en hoede te houden, als zij zich tot Hem wenden om bescherming. Hoe menigmaal heb Ik uwe kinderen willen bijeenvergaderen, met zorg en tederheid, gelijkerwijs ene hen hare kiekens onder de vleugelen vergadert. De reden waarom zondaren niet door den Heere Jezus beschermd en verzorgd worden, zoals de kiekens door de hen, is dat zij het niet willen. Ik wilde, heb menigmaal gewild, maar gijlieden hebt niet gewild. Christus’ gewilligheid verzwaart der zondaren onbereidwilligheid, en maakt dat hun bloed op hun hoofd komt
Lukas 14:16-24
16 Maar Hij zeide tot hem: Een zeker mens bereidde een groot avondmaal, en hij noodde er velen.
17 En hij zond zijn dienstknecht uit ten ure des avondmaals, om den genoden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed.
18 En zij begonnen allen zich eendrachtelijk te ontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht , en het is nodig, dat ik uitga , en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
19 En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen , om die te beproeven; ik bid u , houd mij voor verontschuldigd.
20 En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen.
21 En dezelve dienstknecht weder gekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht : Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen , en blinden hier in.
22 En de dienstknecht zeide: Heere, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt , en nog is er plaats.
23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen , opdat mijn huis vol worde;
24 Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.
Weer de verklaring van Matthew Henry over de ernst van het afslaan van deze nodiging , dit welmenend aanbod
4. Des meesters rechtvaardigen toorn over deze belediging: Toen werd de heer des huizes toornig, vers 21 <#Lu 14.21>. De ondankbaarheid van hen, die op de evangelie-aanbiedingen geen acht slaan, en de smaad, dien zij hierdoor den God des hemels aandoen, verwekken Hem grotelijks tot toorn, en met recht. Misbruikte genade brengt den grootsten toorn teweeg. Het oordeel, dat hij over hen uitsprak was: Niemand van die mannen, die genood waren, zal mijn avondmaal smaken. Dit was gelijk het vonnis, dat over het ondankbare Israël geveld werd, toen zij het schone, lieflijke land hebben veracht: God heeft gezworen in Zijn toorn: Zo zij in Mijne rust zullen ingaan! Genade veracht is genade verbeurd, zoals Ezau’s geboorterecht. Zij, die Christus niet willen hebben als zij Hem kunnen hebben, zullen Hem niet hebben als zij Hem zouden willen hebben. Zelfs zij, die genood waren, zullen, als zij de nodiging gering achten, afgewezen worden; als de deur eenmaal gesloten is, zal aan de dwaze maagden de toegang geweigerd worden.
Het ontkennen van een welmenend aanbod van genade neemt de ernst weg van de Evangelieverkondiging er is immers geen kans op misbruikte genade (M. Henry) Het ontkent de gewilligheid van de Borg, het zaait niet met volle hand op de akker die immers de wereld is en niet alleen schuldverslagen ontdekte zondaren. Het is niet meer als een dogmatische vondst om het gevaar van remonstrantisme en verbondoptimisme tegen te gaan . Maar het is geen Schriftuurlijke vondst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.