Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Afgewezen

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Afgewezen »

Genade door recht schreef:Bijzonder dat er zo telkens wordt verwezen naar GGiN-predikanten. Alsof die iets unieks/nieuws brengen.

Luther, bestudeer ook eens de wortels van de GG en besef dat je met je bovenstaande voorstelling ook afwijkt van de leer die jarenlang in de GG is gebracht. Lees de Catechismusverklaring van ds. Kersten bijv. eens.

Zij, die u een aanbieding van de zaligheid prediken, die gij maar hebt aan te nemen, misleiden u.

Moet het duidelijker? Nog een citaat dan:

En zie, nu willen velen aan zondaren Jezus als redder aanbieden, doch indien de kennis van de ellende ons niet eerst gans buiten hope bracht, voorwaar wij zullen met een aangegrepen Jezus omkomen.

Hoe rijm jij dit met jouw bovenstaande uitspraak?
Dat is niet zo heel moeilijk. Want ds. Kersten bedoelt hier een aanbieding waarbij het voorgesteld wordt of je Jezus 'zomaar even aanneemt'. Ja, met zo'n aangenomen Jezus komt je inderdaad om.
Maar dat wordt ook in de GG niet geleerd. Dit is een karikatuur van de aanbieding zoals die bijv. door de Erskines/Fisher wordt geleerd in het boekje dat door ds. Kersten (!) is uitgegeven (over het genadeverbond).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Genade door recht schreef:
Afgewezen schreef:
Heus schreef:God biedt de genade aan, aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping).
Daar heb ik dus bezwaren tegen. En ja, ik heb echt wel GGiN-predikanten gehoord en gelezen.
Luther schreef:
Heus schreef:Wet en evangelie wordt voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan, aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping). Het genadeverbond vereist geen voorwaarden aan de zijde van de mens.
Inderdaad, je geeft hier precies aan, hoe het geleerd wordt.
En volgens mij is dit de kern van de discussie: Biedt God de genade aan, aan allen die onder het Woord komen, of alleen aan de door Gods Geest ontdekte zondaren. Als je dat laatste stelt, doe je Gods Woord tekort. Want zelfs aan niet-ontdekte, verharde zondaren, die geheel in hun doodstaat liggen zonder enig leven, biedt God welmenend Zijn genade aan. Lees Jesaja 46: 12-13 bijvoorbeeld maar. (En ja, ik heb alle GGiN-predikanten meerdere keren beluisterd.)

Bijzonder dat er zo telkens wordt verwezen naar GGiN-predikanten. Alsof die iets unieks/nieuws brengen.

Zo bijzonder is dat niet: Heus beschuldigde zijn opponenten ervan dat zij nooit een preek van GGiN-predikanten zouden hebben gehoord en dus niet weten waar zij over praten. Zowel de reactie van mij als van Luther is een antwoord hierop. Niet zomaar uit zijn verband rukken dus.
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
helma schreef:
jan33willem schreef:
Luther schreef:Hoe is het toch mogelijk dat er na al die decennia nog steeds onduidelijkheid is over de vraag of er een algemeen welmenend aanbod van genade is en zo ja, hoe dat dient te worden verstaan in relatie tot de verkiezing. [...]
Wellicht omdat de Bijbel er niet zo duidelijk over is?
nee!
Omdat wij ons van het begin al aangewend hebben om dingen die God zegt in twijfel te trekken. "Is het ook dat God gezegd heeft" en dan verdraaien we het iets en maken we God verdacht.

Heel duidelijk heeft Bunyan dat verwoord in de Heilige Oorlog. Diabolus verdraait het liefdesaanbod van Elschadaï en stad mensziel vindt het een aannemelijke verklaring. Zo wordt de liefde van Elschadaï verdacht gemaakt alsof Hij het niet meent.
Ik moet over zulke antwoorden altijd even nadenken. Bedoel je hiermee dat de leer van de GGiN inzake het aanbod verdraaien en God verdacht maken is? Ik hoop het niet, maar ik lees het er wel een een beetje in.

Wat me ook opvalt is dat de discussie nu de oude discussie Kok vs. Steenblok wordt. Dat is op zich prima maar de Gereformeerde Gemeenten hebben duidelijk afstand genomen van Kok. De discussie Verhagen vs. Steenblok ligt wat genuanceerder maar ook onder de GG-ers die deelnemen in dit topic zie ik voornamelijk, zoals Genade door Recht terecht opmerkt, een verdediging van de standpunten van ds. Kok, en daarmee een afwijking van de leer van de Gereformeerde Gemeenten. Het boekje van de topictitel is denk ik verschenen omdat de discussie Verhagen vs. Steenblok toch wat ingewikkelder is omdat de leer van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland in principe heel dicht bij elkaar ligt, al zijn er in de Gereformeerde Gemeenten ook predikanten en gemeenten en leden die neigen naar de standpunten van ds. Kok, of daar in ieder geval wat mee worstelen.

In het begin van dit topic is er een gesprek geplaatst tussen Steenblok en Verhagen. Beiden keuren de standpunten van ds. Kok sterk af.
Laten wij de Schrift eens laten spreken omdat die vol staat van genadeaanbod.
Lukas13:34
34 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels , en gij hebt niet gewild.
Dit zegt Matthew Henry van deze tekst
Jezus Christus heeft zich bereid getoond, vrijwillig bereid, om arme zielen, die tot Hem komen, te ontvangen, en onder Zijne zorg en hoede te houden, als zij zich tot Hem wenden om bescherming. Hoe menigmaal heb Ik uwe kinderen willen bijeenvergaderen, met zorg en tederheid, gelijkerwijs ene hen hare kiekens onder de vleugelen vergadert. De reden waarom zondaren niet door den Heere Jezus beschermd en verzorgd worden, zoals de kiekens door de hen, is dat zij het niet willen. Ik wilde, heb menigmaal gewild, maar gijlieden hebt niet gewild. Christus’ gewilligheid verzwaart der zondaren onbereidwilligheid, en maakt dat hun bloed op hun hoofd komt
Lukas 14:16-24
16 Maar Hij zeide tot hem: Een zeker mens bereidde een groot avondmaal, en hij noodde er velen.
17 En hij zond zijn dienstknecht uit ten ure des avondmaals, om den genoden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed.
18 En zij begonnen allen zich eendrachtelijk te ontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht , en het is nodig, dat ik uitga , en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
19 En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen , om die te beproeven; ik bid u , houd mij voor verontschuldigd.
20 En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen.
21 En dezelve dienstknecht weder gekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht : Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen , en blinden hier in.
22 En de dienstknecht zeide: Heere, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt , en nog is er plaats.
23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen , opdat mijn huis vol worde;
24 Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.
Weer de verklaring van Matthew Henry over de ernst van het afslaan van deze nodiging , dit welmenend aanbod
4. Des meesters rechtvaardigen toorn over deze belediging: Toen werd de heer des huizes toornig, vers 21 <#Lu 14.21>. De ondankbaarheid van hen, die op de evangelie-aanbiedingen geen acht slaan, en de smaad, dien zij hierdoor den God des hemels aandoen, verwekken Hem grotelijks tot toorn, en met recht. Misbruikte genade brengt den grootsten toorn teweeg. Het oordeel, dat hij over hen uitsprak was: Niemand van die mannen, die genood waren, zal mijn avondmaal smaken. Dit was gelijk het vonnis, dat over het ondankbare Israël geveld werd, toen zij het schone, lieflijke land hebben veracht: God heeft gezworen in Zijn toorn: Zo zij in Mijne rust zullen ingaan! Genade veracht is genade verbeurd, zoals Ezau’s geboorterecht. Zij, die Christus niet willen hebben als zij Hem kunnen hebben, zullen Hem niet hebben als zij Hem zouden willen hebben. Zelfs zij, die genood waren, zullen, als zij de nodiging gering achten, afgewezen worden; als de deur eenmaal gesloten is, zal aan de dwaze maagden de toegang geweigerd worden.
Het ontkennen van een welmenend aanbod van genade neemt de ernst weg van de Evangelieverkondiging er is immers geen kans op misbruikte genade (M. Henry) Het ontkent de gewilligheid van de Borg, het zaait niet met volle hand op de akker die immers de wereld is en niet alleen schuldverslagen ontdekte zondaren. Het is niet meer als een dogmatische vondst om het gevaar van remonstrantisme en verbondoptimisme tegen te gaan . Maar het is geen Schriftuurlijke vondst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:Het ontkennen van een welmenend aanbod van genade neemt de ernst weg van de Evangelieverkondiging er is immers geen kans op misbruikte genade (M. Henry) Het ontkent de gewilligheid van de Borg, het zaait niet met volle hand op de akker die immers de wereld is en niet alleen schuldverslagen ontdekte zondaren. Het is niet meer als een dogmatische vondst om het gevaar van remonstrantisme en verbondoptimisme tegen te gaan . Maar het is geen Schriftuurlijke vondst.
Ja, Huisman, dat weet ik, dat weet ik en deze discussie is al tig keer gevoerd.
Echter, de leer van dr. Steenblok komt voor 98% overeen met de leer van de GG, volgens ds. Moerkerken een aantal jaar terug. En elke keer wanneer GG-ers hier deze discussie beginnen gaat het niet over die mogelijke 2% maar over de standpunten van ds. Kok tegenover de standpunten van de GG/GGiN, zie de postings van bijv. Luther.
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:Het ontkennen van een welmenend aanbod van genade neemt de ernst weg van de Evangelieverkondiging er is immers geen kans op misbruikte genade (M. Henry) Het ontkent de gewilligheid van de Borg, het zaait niet met volle hand op de akker die immers de wereld is en niet alleen schuldverslagen ontdekte zondaren. Het is niet meer als een dogmatische vondst om het gevaar van remonstrantisme en verbondoptimisme tegen te gaan . Maar het is geen Schriftuurlijke vondst.
Echter, de leer van dr. Steenblok komt voor 98% overeen met de leer van de GG, volgens ds. Moerkerken een aantal jaar terug. En elke keer wanneer GG-ers hier deze discussie beginnen gaat het niet over die mogelijke 2% maar over de standpunten van ds. Kok tegenover de standpunten van de GG/GGiN, zie de postings van bijv. Luther.
Jammer dat je niet op de Schriftgedeelten ingaat dat praat een stuk beter dan over Kok ,Kersten, Steenblok (Dat waren ook maar mannetjes uit het stof verrezen met een beperkt en verduisterd verstand net als bij mij) Maar de Schrift is waarheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:
Dat zei ds. Moerkerken, ja.
Of het waar is, weet ik niet. In ieder geval wordt dat door de GGiN niet zo beleefd en zeker niet verwoord.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Ander schreef:
Jammer dat je niet op de Schriftgedeelten ingaat dat praat een stuk beter dan over Kok ,Kersten, Steenblok (Dat waren ook maar mannetjes uit het stof verrezen met een beperkt en verduisterd verstand net als bij mij) Maar de Schrift is waarheid.
Precies, de Schrift. en naar Hebr. 13:7 denk ik wat anders over de laatste regels dan jij.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Pardon? Je hoeft geen Kok-aanhanger te zijn om het niet met Steenblok eens te zijn. Houd de discussie wel zuiver.
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef: Of het waar is, weet ik niet.
Dat begrijp ik. Ik ook niet. Alle boekschrijvers (Golverdingen, Rouwendal) zijn daar ook nog niet echt uit.
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:
Ander schreef:
Precies, de Schrift. en naar Hebr. 13:7 denk ik wat anders over de laatste regels dan jij.
Je mag/moet je voorgangers hoogachten maar de Schrift is ten alle tijde leidend.Wees maar zo als de Bereërs
Hand 17: 10 en 11
10 ¶ En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea; welke, daar gekomen zijnde , gingen heen naar de synagoge der Joden ;
11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
En waarom is het op dit forum zo moeilijk om over de Schrift te discussiëren, als je mij wil overtuigen dat er geen welmenend aanbod van genade is zul je dat uit de Schrift moeten aantonen en de Schriftgedeelten die ik noem anders moeten verklaren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:En waarom is het op dit forum zo moeilijk om over de Schrift te discussiëren, als je mij wil overtuigen dat er geen welmenend aanbod van genade is zul je dat uit de Schrift moeten aantonen en de Schriftgedeelten die ik noem anders moeten verklaren.
Ik hoor het je zeggen... :hum
memento

Bericht door memento »

Er lopen 2 discussies door elkaar:
1. Week Steenblok af van de GG-leer?
2. Is er een Bijbelse onderbouwing van de leer die het aanbod van genade beperkt tot de uitverkorenen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Er lopen 2 discussies door elkaar:
2. Is er een Bijbelse onderbouwing van de leer die het aanbod van genade beperkt tot de uitverkorenen?
De vraag is natuurlijk 'wás er een GG-leer over dat onderwerp'?
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Er lopen 2 discussies door elkaar:
De vraag is natuurlijk 'wás er een GG-leer over dat onderwerp'?
1931 (en de lijn Smijtgelt/Comrie, mn rondom het verbond) geeft duidelijk een richting aan.
memento

Bericht door memento »

Moderator opmerking

In deze topic komt herhaaldelijk de vraag naar een Bijbelse onderbouwing van Steenbloks' leer aangaande het afwijzen van een algemeen welmenend aanbod van genade naar boven. Ik heb voor deze discussie een nieuwe topic geopend: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 81&start=0

Uw Moderator
Plaats reactie